Ferro, friesXgelder, voor het eerst onder het zadel op bokt!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Re: Ferro, friesXgelder, voor het eerst onder het zadel op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:30

Ja hij kropt zich op, dit is ook het friese deel in hem, friezen doen dat al wat sneller. Maar gespannen kan ik hem niet volledig noemen. Natuurlijk kan die zich veeel meer ontspannen, maar dit is voor Ferro echt al goed ontspannen. Bij hem gespannen is kop omhoog en overal heen kijken. Ik vond hem zeker wel al wat meer zakken in de loop der tijd maar helemaal zakken totdat je een perfecte aanleuning heb dat zit er nu gewoon nog niet in, daar is het allemaal nog te spannend voor.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:31

Slof is eigen keuze, daar ga ik niet op in.
Wat mij stoort is het been van je instructrice, ze geeft ontzettend vaak been dit lijkt me niet de manier een jong die 'aan het been' te krijgen. Ook loopt hij ontzettend kort en hoog in de hals, dit zal zijn voorkeurshouding zijn, maar zie aan de instructrice niks wat daaraan wil werken.

Jou erop ziet er lekker rustig uit, paard komt meer ontspannen over, lekker rustig opbouwen dan komen jullie er wel :D !

Misschien een idee als jij erop zit een longe ipv slof eraan te doen? Geeft toch vertrouwen en een extra rem..

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:32

EllaBellaah schreef:
Je vindt het er niet fijn uit zien omdat de slof dr aan hangt? Hmm apart... Zie hem namelijk nergens strak staan. Daarnaast reageert hij wel degelijk super op de slof, als hij er vandoor gaat pakt ze hem er bij en is hij binnen een paar passen weer terug, geen spanning, helemaal niks.
Ik zie zelf niet dat ze hem naar beneden blijft vragen, hij komt van zichzelf ook heel makkelijk al naar beneden, maar door zijn bouw schiet hij regelmatig tever door. Dit zie je duidelijk in de filmpjes, de aanleuning is nog niet stabiel, wat ook niet van hem wordt verwacht, en zo af en toe kruipt hij uit zichzelf achter de teugel.

@romanoff: Dankje!! Ja inderdaad, ik kan niet wachten tot ik straks lekker daar heen kan en opstappen wanneer ik wil :D

Nee, het is niet zo dat ik het er niet fijn uit vind zien OMDAT de slof er aan hangt. Ik vind het er niet fijn uitzien omdat je paard gespannen is. Hij loopt opgekropt met zijn hals en in hij loopt niet lekker ontspannen. Maar hiervoor is hij natuurlijk ook nog jong. Mijn punt is dat een slof niet de oplossing is voor een gespannen paard. Het lijkt misschien wel een heel groot verschil, je kunt hem immers meteen terugnemen als hij wegschiet, maar je kunt beter gaan zoeken waardoor hij wegschiet. Ik denk dat als je weer terug naar de basis gaat, lekker lang en laag rijden, van de voorkant afblijven, kilometers maken, dat hij dan veel minder vaak zal schrikken omdat hij dan helemaal relaxt is. Daarnaast denk ik dat jij zelf ook veel sneller je vertrouwen terug krijgt als je ontspannen gaat rijden. Lekker rustig aan doen, hij is nog jong, je kunt altijd nog wedstrijdgericht gaan trainen, maar het is gewoon zo belangrijk dat zowel paard en ruiter kunnen ontspannen en er plezier in hebben, daar moet je echt wel even de tijd voor nemen als je een jong paard in gaat rijden. :)
Ik snap het verhaal van jouw kant volkomen hoor, ik zou ook bibberend op mn paard zitten na zo'n ongeluk, ik vind het dan ook echt stoer dat je er weer op gaat! +:)+

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:50

Mensen lees eens die OP er staat duidelijk in waarom er met slof gereden word en ik persoonlijk zie hem NERGENS strak staan. ook zie ik als ik het filmpje kijk dat Ferro uit zichzelf zo loopt dat die instructrice daar niets mee doet.
jammer dat het altijd zon gezeur moet zijn zeg.

@ella het ziet er super uit, en ik ben trots op je dat je het weer probeert, je bent een doorzetter!1!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:54

Ik ben het volledig met Renee16 eens!

En het is niet zo dat we alles zien nee, maar de dingen die we graag anders zien daar zeggen we hier op bokt wel wat van en dat is dan alleen goed bedoeld advies! (meer niet)

Verder wel petje af voor jou dat je er weer op bent gestapt!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:56

wellicht een tip om er een martingaal aan te hangen..ipv een slof.

Daarnaast kan ik bijna alleen maar denken..rij hem vooruit...dit is erg op de rem..(en juist bij dit "slappe"gerij krijgen ze ook ruimschoots de kans om vanalles eng te gaan vinden....).

dus loslaten van voren en naar voren, lekker een goed basis tempo en met stappen wel blijven rijden...tis nu net jij zit erop en doet niets...

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:00

leuk paardje, veel succes ermee
en ontspan ;)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 20:13

@linda: bedankt voor je ondersteuning en toelichting naar de rest toe :)

Ik zit er inderdaad op en doe niet zo veel, maar het gene wat ik nu doe is mijn eigen vertrouwen weer opbouwen, niet hem dingen leren. Mijn instructrice rijdt hem een stuk voorwaartser maar zij is de gene die hem alles aanleert.

Over het been, het klopt inderdaad dat hij nog niet heel goed aan het been is. We hebben wel een paar keer met zweepje gereden maar hier reageert hij heel heftig op. Hij is bang voor de zweep en het enige wat hij dan doet is schrikken en rennen. Voorwaarts is hij dan wel maar zo is het niet de bedoeling :') ik ben er mee bezig om hem vertrouwt te maken met de zweep om te beginnen op de grond. Gewoon tijdens het poetsen, grondwerk, in de stal, met longeren etc. Hier wordt dus aan gewerkt :)

@kirstenvosje: het is bij mij al lang duidelijk waarom hij wegschiet, daar ga ik verder geen discussie over aan. Daarnaast, lang en laag rijden is voor hem veel moeilijker dan dit. Houd er rekening mee dat het een halve fries is. We zijn al lang blij dat hij in deze houding ontspannen en gecontroleert loopt, daarna gaan we wel werken met lang en laag. Dit is niet voor elk paard weggelegd en ik denk voor hem meer geschikt als we wat verder zijn in de training.

@renee16: we hebbeb inderdaad overlegd of ik aan de longe wilde, echter vond ik dit met alleen stappen niet nodig en hij is super braaf. Straks met draven denk ik dat ik hem dan wel even aan de longe wil puur voor mijn eigen vertrouwen.

Ik heb een martingaal gekocht, binnenkort zal de slof er gewoon afgaan en de martingaal er aan, scheelt een hooo gedoe met alle teugels en geeft toch begrenzing mocht dat nodig zijn.

De rest allemaal bedankt, fijn dat sommige mensen ook zien dat we goed opweg zijn :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:43

Ik heb geen verstand van jonge paarden beleren dus van.mij geen commentaar
Maar super knap dat je na de val er weer bent opgestapt

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:57

Ik vind het heel knap van je dat je er weer opgaat. Elke keer goed eindigen, elke keer weer wat vertrouwen.
Het is natuurlijk ook fijn dat je wat grondwerk met hem bent gaan doen.

Over 'aan het been'. Ik zou persoonlijk. Gewoon been, gewoon been, schopje(i.p.v. zweep). Je zei eerder al dat een zweep te heftig was dus dit zou ik niet doen. Wel consequent blijven met het been. Dit is natuurlijk je instructrice, maar het is jouw paard. Daarom zet ik het er toch bij.

Veder ga ik ook deels mee met de eerdere meningen.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:16

Ella, wat leuk om jou eindelijk is op Ferro te zien. Knap dat je er op gaat en bouw het zo lekker op. Zorg dat het vertrouwen zo steeds sterker word aan 2 kanten. Vind nou de slof niet zo'n probleem jullie gaan dr voor zo ver ik kan zien goed mee om. Zorg niet dat het een must gaat worden.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:56

Leuk diertje zeg, zie er wel meer fries in terug dan Gelders.

Vind het rijden van jou er erg goed uit zien je bent rustig en stil in je houding.

Van je lesgeefster daarin tegen zie ik veel gepluk van voren, en geschop zonder enig reactie.
Vaak is het bij jonge dieren zo, 1 x been is vooruit!, zo niet dan zorg je er voor dat ze er voor willen vliegen.
Dit is zo belangrijk!!.

Ik snap wel dat de slof er aan hangt, of het goed is, is vraag 2.

Maar ik kan begrijpen als je paardje met zn hoofd naar beneden loopt dat jij iets meer te vertellen hebt.

Ik heb zelf ook friezen onder het zadel, en het is gewoon zo lopen ze met hun hals omhoog dan maken ze zich sterk, en heb je weinig te vertellen.

toch vind ik een slof terug rijden naar het juiste tempo niet een goed idee, het word een getrek, en je leert haar terug komen op je handen.

Als ze dit doet, kan je proberen om haar op een volte te krijgen, en de volte kleiner te maken.
Misschien help dat!

Succes.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 01:32

Je instructrice drijft hem 2x per pas aan, waarom?
Een paard kan toch max. 1x per pas reageren, vaker aandrijven is dus sowieso zinloos. Zo heb je een dood paard voor het been nog voordat je goed en wel bent begonnen!
Jij hebt veel stillere benen, als je het durft zou ik er vanaf nu zelf op gaan zitten en je instructrice er niet meer op laten!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 01:53

Gezeik allemaal weer op bokt. Zorg dat je lekker weer je vertrouwen terug krijgt meisje. Al die andere dingen komen later wel. Ok hij loopt nog niet over de rug lang en laag zoals dat op bokt op elke foto verplicht is. Als hij alleen maar wegvliegt met gevaar voor ieder en zichzelf, zou ik ook erg tevreden zijn als hij gewoon braaf blijft lopen. De rest komt later wel. Neem aan dat je instructrice hem ook het lliefst lang en laag ziet. Zoals bokt dat wil. Soms zit het er niet gelijk in om ze daar naartoe te rijden. Maak je niet druk. Komt allemaal wel goed

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:17

Wat een mooi paardje, leuke kruising hoor!
Ik vind het heel knap dat je er weer opzit na de flinke val die je hebt gemaakt. Wel kun je goed zien dat je erg voorzichtig bent en wat gespannen, daarintegen loopt je paard onder jou heerlijk ontspannen op zijn eigen beentjes zijn rondje. Jij laat hem lekker ruim aan de voorkant en dat vind ik ( vooral bij fries kruisingen ) heel goed. De slof eraan doet nu niets, snap dat je hem eraan doet en dat het dan wat zekerder en vertrouwder voelt. Als dat ervoor zorgt dat jij sterker in schoenen staat en het beter aandurft, doe je hem er lekker aan zo in het begin. Je hebt hem niet strak dus dat is helemaal geen probleem.

Je instructrice vind ik niet zo vervelend rijden als velen zeggen. Ze heeft een rustige hand naar mijn mening maar houd hem wat kort. Ik zou zelf proberen hem iets maar lucht te geven van voren zodat hij minder gaat opkroppen. ( ik weet dat het lastig is, heb zelf ook een jonge fries kruising met dat probleem :P ) Het been geven is wel aan de pittige kant. Je paard wordt zo wel afgestompt. Als je draaft been lekker lang en stil en niet onnodig bij blijven drijven. Draf is draf tot je hem terug neemt of been geeft om te verruimen oid. Voor het basistempo, been fijn stil houden, zo houd je je paardje alert.

Heel veel succes en ik ben heel benieuwd hoe het gaat als je zo lekker doorgaat. Komt vast helemaal goed jullie zijn een erg leuk team.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 10:54

De twee hier boven: bedankt :) eindelijk iemand die begrijpt dat een jong paard nooit meteen perfect loopt. Dat lang en laag komt echt wel, maar is nu gewoon nog te moeilijk voor hem. We zijn al lang blij dat hij op deze manier lekker relaxed loopt. Over het been geven, daar zal ik eens op gaan letten maar als je het in het 'echt' ziet valt het niet zo op. Ik heb daarom dus het idee dat zo'n filmpje van 30 seconde behoorlijk vertekend, daarnaast zat ze er op dat filmpje net pas op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:12

Ik vind het er fijn uit zien. Wat gespannen nog maar dat gaat er wel uit.

Maar. Ik vind de slof geen goede keuze in dit geval en dat ga ik toelichten ook. Je zegt het zelf al: "al die teugels maakt het er niet makkelijker op". Je hebt in feite je handen al vol (letterlijk en figuurlijk) aan die slof. Een Martengal zou vermoedelijk even goed werken (ik zeg vermoedelijk omdat je het pas weet als je het probeert) en je bespaard je zelf het gedoe met extra teugels waardoor jij meer tijd hebt om op andere dingen te letten dan hoe je alles moet vast houden en of ie niet te strak staat enz. Je ziet nu gewoon dat je erg voorzichtig bent en erg aan het opletten bent waardoor je misschien net niet kordaat genoeg rijdt. :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 13:19

@ayasha: bedankt, hier kan ik nou eens iets mee!
De martingaal ligt inderdaad al klaar. Instructrice rijdt liever met slof, omdat je daar meer invloed op kan hebben, vandaar dat hij er nu nog om hangt. Als ik straks wat meer ga rijden, dus ook draf, gaat de martingaal om zodat ik wat minder bezig hoef te zijn met mijn teugels en toch een extra rem heb mocht dat nodig zijn. Wellicht ga ik dan de eerste paar keer gewoon aan de longe dus dan is die slof ook niet echt nodig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:22

Je instructrice heeft ook duidelijk geen problemen met die extra teugels en dan zou ik inderdaad ook zeggen "doe maar een slof" inderdaad om de reden die ze noemt. :) Je beïnvloed 'm zelf.
Maar bij een onzekere ruiter (dat ben je denk ik wel op het moment) zorgt een slof enkel voor extra spanning waardoor je niet meer echt durft rijden en die spanning ook over gaat op het paard. Want die voelt jou op spannen en heeft geen flauw idee waarom. Dus in feite gaat zij zoeken waar jij nu zo bang van bent en daardoor misschien schrikken of gaan rennen van iets waar ze in andere omstandigheden, zich niets van aan getrokken had. :)

Ik ben benieuwd naar foto's met martengal, gewoon omdat ik wil zien hoe veel zelfzekerder jij bent als je niet meer op die slof hoeft te letten en in welke mate dat invloed zal hebben op het paard. :) Succes!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 13:27

Ja zij vindt het een fijn hulpmiddel en dat is inderdaad ook te zien. Zodra ik eenmaal alles op de juiste manier vast heb gaat het wel, maar het is toch een paar handen vol.
Ik ben ook benieuwd of er, zoals jij zegt, verschil te zien is in mijn spanning/ontspanning als ik met martingaal rijd. Ik zal welwer een filmpje plaatsen als het zo ver is.
Bedankt voor je advies :)

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:32

Ella wat zijn jullie ontzettend vooruit gegaan!! Echt petje af!! Ik vind Ferro al een stuk meer ontspannen dan voorheen!!

toch wil ik wel even een puntje maken over de beenhulpen van je instructrice, juist omdat t bij een jong paard heel belangrijk is geen onbedoelde hulpen te geven, want zo vind ik het lijken. Alsof ze haar been niet stil genoeg KAN houden, ook omdat haar been nogal naar achter zwiebert en ze eigenlijk ook nog eens niet opde goede plek de hulpen heeft. Maar dat is iets waar je zelf maar naar moet kijken en boordelen

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:38

Ziet er goed uit hoor ella! <3 Jullie passen super bij elkaar.
En jullie komen er echt wel! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:40

Goh normaal ben ik nog wel eens 'streng' op ritp en ik heb eerst de reacties gelezen en daarna het filmpje gekeken, verwachten dat ik iets zou zien waar ik niet blij van zou worden.
Maar spanning? Ik zie het niet? Veel been, ja hij is jong en ze hebben ondersteuning nodig? Een harde hand? Ik zie het niet?

Ik vraag me af of er mensen zijn hier in het topic die snappen hoe je een jong paard beleerd? Als je een paard nageeflijk wilt rijden zul je imo in het begin constant impuls erin moeten stoppen en het paard moet leren om op been en hand na te geven. Je begint altijd groot met je hulpen en die verklein je in het proces, wat in dit geval niet even werkt als 'één keer voor het been maken en klaar'.
Ook het nageven, hij zal moeten leren nageven voor de hand alvorens je hem gaat uitschuiven. Als je dit paard nu lengte geeft, zal hij die niet nemen omdat hij t niet kan of snapt, hij zal de kop in de lucht doen en je bent m kwijt. Hij zal eerst die hand moeten volgen. Ja dan is hij opgekropt, maar vanuit daar moet je uit gaan schuiven. Ik zie geen spanning daar, alleen een paard die de hand aan het zoeken is en ook dat is niet in éen keer goed. Je ziet hem wat kantelen en zoeken en doen, maar dat moet hij leren.

Nee TS, ik vind het er niet verkeerd uit zien, ik vind het knap dat je er weer op gaat! En wat betreft de slof, ik zou zoals Ayasha zegt ook voor een martingaal gaan, dan wat korter zodat hij er tegenaan loopt als hij het hoofd omhoog doet.

Succes ermee en ga zo door!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 13:45

Haha Joolien ik dacht eerst oepss nou komt het hoor haha. Fijn dat je begrijpt hoe dat werkt met een jong dier. Hij zoekt inderdaad al heel goed de hand op, dat uitschuiven is wel waar ik uiteindelijk heen wil, maar je moet toch ergens beginnen. Het is niet realistisch om van een paard dat net onder het zadel is te verwachten dat hij al lang en laag loopt. Dat hij wat zoekt en onrustig is vind ik inderdaad helemaal niet erg, geeft wel aan dat hij reageert en al probeert te doen wat je van hem vraagt.
Bedankt voor je commentaar en tips :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:57

Graag gedaan. Ik vind het wel een leuke kruising trouwens! Nogmaals succes :)