Peeps weer back on track.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tumtummie

Re: Peeps weer back on track.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:49

Wat een ongelooflijke gangen heeft jou Haflinger zeg! Gelukkig maar dat al het blessure leed over is en nu maar hopen dat dat ook even zo blijft! Ik zie op de filmpjes dat je heel veel drijf, probeer hierin consequent te zijn, dus been is vooruit en dan moet je pony ook echt vooruit! Heel veel succes met het verder trainen en hopelijk zonder verdere blessures.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:55

Dit paardje heeft ook super gangen en een heel sterk achterbeen wat unique is voor een haf!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:23

Ik heb hier even meegelezen, en ik heb niet ontdekt wat er onvolwassen is aan de opmerkingen.
Het zijn allemaal aandachtspunten die goed onderbouwd zijn, bedoeld om je verder te helpen...
Jammer dat je zo in de verdediging schiet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:10

Offline, ik vind dat je behoorlijk scherp reageert. Er worden hier tips aan gedragen en jullie beiden vliegen meteen uit de bocht. Dan zou ik bijna gaan denken dat je toch moeite hebt om achter je standpunt te blijven staan. Daarom ben ik wel benieuwd wat nou precies de functie is van het op heel hoog tempo draven?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:20

Tipje voor je houding, met lichtrijden echt een heel stuk minder uit het zadel komen, echt zo min mogelijk. :)

Dan worden je handen ook rustiger denk ik, want die vind ik nu af en toe iets te veel 'mee lichtrijden'.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:45

ben je aan het trainen voor een draverij? :D
Paard loopt veel te veel boven zijn tempo.
Probeer er eens rust in te brengen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:59

Offline schreef:
Sorry maar jullie weten geen van allen hoe Pepe veranderd is .
En dat in positieve zin!
Het paard heeft veel blessures gehad en daar zijn wij zeer zeker voorzichtig mee.
Schakelen is echt niet verkeerd in de training en het stuk op de filmpjes in draf in een hoger tempo was op dat moment het beste.
Hier zocht ze druk op beide teugels en bleef in een zuivere takt.
Ik ben van mening dat je nooit het zelfde tempo moet blijven rijden maar juist moet schakelen.
En dat wij dan nu een stuk hebben doorgeschakeld is echt niet dramatisch!!
Vind het belachelijk hoe sommige reageren op een meid die heel goed haar best doet.
En dan mij afbranden... Ik zeg; ga er zelf staan! En laat maar zien hoe het moet!

Weet jij hoe gekantelde hoefbenen voelen?
Dit is een race training en de harmonie is ver te zoeken.Het verbaast mij dat een instructrice dat niet ziet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:00

Joolien schreef:
Offline, ik vind dat je behoorlijk scherp reageert. Er worden hier tips aan gedragen en jullie beiden vliegen meteen uit de bocht. Dan zou ik bijna gaan denken dat je toch moeite hebt om achter je standpunt te blijven staan. Daarom ben ik wel benieuwd wat nou precies de functie is van het op heel hoog tempo draven?

duindigt in de toekomst misschien? :D

Nog even iets over gekantelde hoefbenen....de diepe buigpees trekt aan het hoefbeen.Ook als ze niet gekanteld zijn.
Alleen als ze gekanteld zijn trekt hij er harder aan,er staat meer spanning op.Je loopt aardig risico als je in deze snelheid doortraint,ook omdat het allemaal vrij recent is.
Een paard heeft normaal gesproken een jaar nodig voordat hij weer bereden mag worden.

Maar ga vooral zo door!In het belang van het paard!
Een lesje hoefbevangenheid,gevolgen,beenstanden,diepe buigpeesfunctie zou niet weggegooit zijn voor eigenaar en instructrice :j
Laatst bijgewerkt door tamary op 01-11-12 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 13:19

We trainen ook voor de renbaan altijd al gewild en een droom geweest. Moet kunnen met een haflinger toch? :Y)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:19

Marlis schreef:
We trainen ook voor de renbaan altijd al gewild en een droom geweest. Moet kunnen met een haflinger toch? :Y)

:j tot de hoefbenen je om de oren vliegen

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:20

Marlis schreef:
Klasien schreef:
Mooie Haflinger!

Helaas voor jou ben ik het helemaal met bovenstaande reacties eens.
Als dit je basistempo is, hoe wil je dan een uitgestrekte draf rijden?
Een paard wat boven zijn kunnen moet lopen, kan niet ontspannen en op eigen benen lopen.

Persoonlijk zou ik een andere instructrice gaan zoeken.

Dit is niet ons basis tempo. Maar deze les zijn er bezig geweest om haar meer naar voren te rijden, te laten reageren op t been etc. Basis tempo ligt lager.

Als je je paard goed wil laten reageren op je hulpen, is het volgens mij nuttiger om veel overgangen te rijden.
Terug rijden en hop weer naar voren, meteen een reactie. Dan krijg je je paard goed aan je been.
Door alleen maar rond te crossen word je paard toch niet beter aan je been? Het enige effect wat je dan
krijgt is dat ze maar blijft rennen.
Ook al zijn de filmpjes momentopnames en niet de hele les, toch zie je op de filmpjes dat je paard
een paar rondes achter elkaar aan het "rennen" is. Een lange zijde goed naar voren is oke, maar door
hem daarna weer terug te nemen en vervolgens weer te laten versnellen bereik je meer denk ik qua goed
aan het been zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:21

Er is idd 1 filmpje waarbij ze heel hoog over het tempo is, en dat is ook de bedoeling begrijp ik. Maar op de andere filmpjes zie ik alsnog een paard die teveel over het tempo is.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:23

Lizaa01 schreef:
Als je je paard goed wil laten reageren op je hulpen, is het volgens mij nuttiger om veel overgangen te rijden.
Terug rijden en hop weer naar voren, meteen een reactie. Dan krijg je je paard goed aan je been.
Door alleen maar rond te crossen word je paard toch niet beter aan je been? Het enige effect wat je dan
krijgt is dat ze maar blijft rennen.
Ook al zijn de filmpjes momentopnames en niet de hele les, toch zie je op de filmpjes dat je paard
een paar rondes achter elkaar aan het "rennen" is. Een lange zijde goed naar voren is oke, maar door
hem daarna weer terug te nemen en vervolgens weer te laten versnellen bereik je meer denk ik qua goed
aan het been zijn.

Hier ben ik het mee eens ja. Naar mijn mening heeft over het tempo jagen geen nut daar worden ze al helemaal niet sterker van op de benen. Wat dat betreft heeft schakelen veel meer nut ook voor de krachttraining in de achterhand en oefen je veel beter en duidelijker om je paard scherp aan je been te maken..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:41

Ik ga met veel opmerkingen hier mee.
Ook omdat je het blessureleed net achter de rug heb.

Ik rij ook mijn Haf in voorwaarts tempo af en toe maar laat hem niet over zijn tempo heen lopen.
Vind dat niet een vorm correcte training.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 14:40

En gelukkig is het mijn paard en beslis ik of ik wat net jullie tips en commentaar doe en beslis ik ook hoe het paard gereden wordt en van wie ik lees neem ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:10

Goh, een gekanteld hoefbeen? Uhhhhhh wat is dat? Geen idee! Fijn dat je het even uitlegd! :+
Whuhahaha

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:15

Fijn, die volwassen antwoorden van jullie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:18

Offline schreef:
Goh, een gekanteld hoefbeen? Uhhhhhh wat is dat? Geen idee! Fijn dat je het even uitlegd! :+
Whuhahaha

Jeetje iets volwassener mag wel. Ik hoop dat je jezelf wel serieus neemt, en in het echte leven wel wat professioneler.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-11-12 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:22

Ik verbaas me er altijd over. Er zit zoveel paardenkennis op bokt en daarbij mensen die graag willen helpen en uitleggen.
Maar helaas, hoe goed het ook allemaal bedoeld is, heel veel mensen nemen het niet serieus.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:28

Ik houd van kritiek, maar ik moet het ermee eens zijn.

Mark Twain

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:32

Allereerst: wat ziet Peeps er goed uit. Ze zit duidelijk veel beter in haar vel dan een tijdje terug +:)+
Fijn dat jullie haar weer op kunnen pakken.

Ook ik vind haar tempo hoog. Op deze manier werk je stuwen in de hand, iets waar haflingers behoorlijk aanleg voor hebben. Ze heeft een goed achterbeen en is prima gebouwd voor dressuurwerk, maar op deze manier train je spieren om te duwen en niet om te dragen.
Daarbij heeft ze nog te weinig spierkracht door bijvoorbeeld het stilstaan met de blessure, om zich in deze snelheid fijn te kunnen bewegen. Het is gehaast, niet afgemaakt, daardoor spanning om zich in balans te houden, de galop is niet beheersd. Allemaal punten die je kunt voorkomen door een wat lager tempo te nemen, waarin je makkelijker de ontspanning kunt zoeken en je zo de juiste spieren traint. En op die manier kun je verder.

Commentaar als dat hier gegeven wordt is misschien niet leuk om te horen, ik weet er alles van na mijn laatste topic. Maar slik even goed, bekijk het van een afstand (misschien niet nu maar over een paar dagen) en filter de juiste tips er uit om er je voordeel mee te doen. Op die manier kun je alleen maar meer gaan genieten van een rijtechnische fijne haf.

En realiseer je (en niet de TS, maar meer mensen hier) de toon van een bericht bepaalt de toon in een topic. Het plaatsen van kinderachtige berichten is niet nodig lijkt me (en niet professioneel). Gelukkig zijn er een aantal wel respectvol :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 15:52

De galop is al veel beheerster juist omdat we die trainen. Met de manier been er aan houden en ophoudigrn en daarbij veen figuren rijden etc. Maar nee ik ben heen Anky en dat zal ik nooit woorden ook. Daarbij kunnen jullie ook niet lezen want Peeps heeft geen gekanteld hoefbeen maar een verzakt hoefbeen in hele lichte maten. Hier zijn rongte foto's van gemaakt. En door deze mate is dit geen belemmering en opbouwen os volgens schema gegaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:06

wil jij mij dan even het verschil uitleggen tussen een hoefbeenkanteling en verzakking?
Want dat weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:08

geerke schreef:
wil jij mij dan even het verschil uitleggen tussen een hoefbeenkanteling en verzakking?
Want dat weet ik niet.

Google verteld mij dat het hetzelfde is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:11

Joolien schreef:
geerke schreef:
Want dat weet ik niet.

Google verteld mij dat het hetzelfde is.

:D zou google gelijk hebben?
Een verzakking is volgens mij een sincker en das niet best.