Joolien met Estoril (aka Bobo) 3 mnd onder de vrouw!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:55

Ja vind ik dus ook. Daar staat het ook letterlijk
Citaat:
Verzamelen of verzameling is dat een paard zijn achterbenen onder zijn lichaam brengt en daardoor van achteren gaat zakken. Hierdoor neemt het gewicht op de voorhand af en zijn halshouding krijgt meer oprichting. Als een paard aan het verzamelen is zal hij zijn rug moeten bollen om zijn achterbenen goed onder te kunnen brengen, door dat een paard zijn rug bolt kan hij een ruiter makkelijker dragen.

Achterom

Re: Joolien met Estoril (aka Bobo) 3 mnd onder de vrouw!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:56

Maar voordat je aan verzameling gaat werken, ga je toch eerst voor ontspanning? Of ben ik nou gek?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:05

En waar zie jij aan dat Joolien haar paard niet ontspannen is ?
Dat de hoofhals nog niet perfect is is toch normaal. Hij wordt zeker niet in zijn beweging beperkt want je ziet duidelijk dat hij op bepaalde foto's achter de loodlijn loopt en op andere voor de loodlijn. Ze geeft hem dus wel ruimte genoeg om hem zelf een comfortabele houding te laten vinden.
Vind het in ieder geval al heel netjes voor een 3 jarige.

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:07

Nee, Wendy. Je bent niet gek. Hihi. Verzameling doe je nooit bij een jong paard. Die ga je eerst op eigen benen laten lopen. En vang je van voren lichtelijk op zo dat ie wat met zijn hoofd gaat zakken en ie over zijn rug gaat lopen. En eerst altijd lekker voorwaarts lopen. Jolien is er op de foto's al heel goed mee bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:37

Zo eindelijk de tijd om even wat te schrijven.
Met Bobo doe ik lekker rustig aan. Ik bied hem een aanleuning aan die hij kan handelen. Het is bij hem alleen lastig, want zoals jullie zien heeft hij zn lijf niet zo goed mee. Als ik hem te laag vraag moet hij achter actief blijven en dat vind hij nog heel moeilijk. Te hoog ingesteld is ook niet goed, want dan moet hij achter sterk zijn en dat is ie nog niet en dan krijg ik een weggedrukte rug.
Ik maak hem nu sterker door te schakelen, overgangen rijden, schijnovergangen etc. Alleen is dat dus lastig, je wilt dat een paard actief is van achter en de motor gebruikt maar Bobo heeft daar weinig ruimte voor in het voorbeen. Dus ik vertraag hem eerst, en rijd dan weg. Dan heeft hij het meeste ruimte in het voorbeen. Het valt me nu idd op dat hij niet zo buigzaam is in de sprong maar dat kan komen doordat hij minder ruimte heeft om het been weg te zetten. Als hij namelijk wel buigt in de sprong zal hij misschien vol op de voorvoet trappen.

Iemand nog ideeen om het voorbeen losser/actiever te krijgen? ;)

Doubtless dat komt wel goed. ;) Sleep Liselot regelmatig een keer mee :P

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:42

Verzameling bij een 3 jarige?! Gadverdamme waar gaat het heen met de sport. :n
Waarom mogen die jonge dieren niet eerst hun eigen lichaam en balans leren kennen voordat je er zoveel aan gaat 'sjorren' om ze maar te 'verzamelen'. Een 3 jarige is daar lichamelijk nog lang niet toe in staat! Wanneer je je paard goed voor elkaar hebt en je gaat ze sluiten verzamelen ze uit zichzelf. Paardrijden is hartstikke simpel! Zolang je het paard maar de tijd geeft om hun eigen lichaam en balans te ontdekken en kracht te ontwikkelen. Dus lekker voorwaarts op 2 teugels. Niks meer, niks minder. Jolien, ga zo door. :D IK vind het een fijn plaatje voor een drie jarige!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:44

Maaik schreef:
Verzameling bij een 3 jarige?! Gadverdamme waar gaat het heen met de sport. :n
Waarom mogen die jonge dieren niet eerst hun eigen lichaam en balans leren kennen voordat je er zoveel aan gaat 'sjorren' om ze maar te 'verzamelen'. Een 3 jarige is daar lichamelijk nog lang niet toe in staat! Wanneer je je paard goed voor elkaar hebt en je gaat ze sluiten verzamelen ze uit zichzelf. Paardrijden is hartstikke simpel! Zolang je het paard maar de tijd geeft om hun eigen lichaam en balans te ontdekken en kracht te ontwikkelen. Dus lekker voorwaarts op 2 teugels. Niks meer, niks minder. Jolien, ga zo door. :D IK vind het een fijn plaatje voor een drie jarige!

Ik dacht al, huh, doe ik iets verkeerd? _O- Haha dank je :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:51

Nou ik vind het er prima uitzien voor een paard dat 3 maanden ohz is hoor! Paard lijkt ontspannen en al dat andere komt vanzelf wel, zoals je zegt paard moet sterker worden en eigen balans vinden, komt vast wel goed als hij wat meer km's rondgehuppeld heeft :) Ziet er fijn uit en ik ben ook benieuwd naar foto's over een maandje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:51

Yamcha hij is juist heel licht in mn hand omdat ik m nageeflijk rijd vanuit mn been. Dus contact maken, benen aandrukken en hij ontspant. Zo heb ik altijd een luchtige aanleuning. Soms houdt ie iets vast in de kaak maar dat is dan gewoon als hij iets moeilijk vind, ook dan druk ik m door met been.

Betadine, zn staart is afgeknaagd als jaarling. Toen had ie echt een stompje :') Nu is t alweer redelijk lang maar t duurt ff. En hij schuurt ook nog een beetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:00

Oké, dan lijkt hij zwaarder dan hij is.

Toch zou ik graag wat plaatjes zien dat je hem iets meer op lengte rijdt, hou het wel luchtig dan hoor. Lekker laten sjouwen, kan ie wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:02

Yamcha schreef:

Toch zou ik graag wat plaatjes zien dat je hem iets meer op lengte rijdt, hou het wel luchtig dan hoor. Lekker laten sjouwen, kan ie wel.

Daar ben ik normaal dol op ;) Maar het probleem is is dat hij dan nog minder schoudervrijheid krijgt en alleen maar beperkter word in zn voorbeen. En dan gaat ie juist op de voorhand lopen. Dus dat is lastig...

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:36

Hey Joolien dat is ook wel een keer leuk om van jou nu foto's te bewonderen :D
Het is echt nog zo'n lekkere puppy paard, ik heb geen aanmerkingen, je weet zelf heel goed waar je mee bezig bent :j
Bobo zijn koppie is wel ontzettend schattig <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:39

Dank je Nien. Hij is ook zo lekker braaf. En heeft idd een leuk maar ondeugend koppie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:48

Joolien schreef:
Yamcha schreef:

Daar ben ik normaal dol op ;) Maar het probleem is is dat hij dan nog minder schoudervrijheid krijgt en alleen maar beperkter word in zn voorbeen. En dan gaat ie juist op de voorhand lopen. Dus dat is lastig...

Hoe kan dat, heeft hij een steile schouder? dat hij van nature niet veel schoudervrijheid heeft?
Ik kijk nog eens naar de foto's, en het lijkt er idd wel op, heup/dij lijkt ook wat steil. En een vrij rechte rug..... niet makkelijk, die zal je echt flink op het achterbeen moeten zetten, wil hij z'n bekken gaan kantelen, denk dat je dan pas echt wat meer schoudervrijheid krijgt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-10-12 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:50

Yamcha schreef:
Joolien schreef:

Hoe kan dat, heeft hij een steile schouder? dat hij van nature niet veel schoudervrijheid heeft?

Mja dat valt volgens mij wel mee. Geen idee waarom hij zo krap is in de schouder. Liselot zei al, misschien zit ie wat vast.

Hier een filmpje van een aantal weken geleden:
http://www.youtube.com/watch?v=vKsqIPEbmTA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:54

Fijn beeld! Lekker actief, ook fijn op lengte gereden...... super. Hij geeft op de foto's een stijver beeld dan in het filmpje. Idd wel weer dat voorbeen, maar wel correcte draf, gewoon netjes.
Is een dressuurzadel niet wat voor jou? Kun je met een wat langer been zitten, denk dat dat makkelijker is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:57

Yamcha schreef:
Fijn beeld! Lekker actief, ook fijn op lengte gereden...... super. Hij geeft op de foto's een stijver beeld dan in het filmpje. Idd wel weer dat voorbeen, maar wel correcte draf, gewoon netjes.
Is een dressuurzadel niet wat voor jou? Kun je met een wat langer been zitten, denk dat dat makkelijker is?

Ja je ziet idd op t filmpje dat ik m naar mn hand toe rijdt. Dat hij met t wegrijden dat moeilijk vind ga ik niet corrigeren, daar is ie pup voor :) Inmiddels kan ik m wel ronder wegrijden, de balans komt al beter in orde.
T voorbeen is idd niet stijf maar gewoon wat beperkt in het wegzetten.
Een dressuurzadel is wel het idee ja. Dit zadel heb ik 0,0 steun dus dat maakt t voor mij nog lastig.

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:59

Ik denk dat het inderdaad geen gek idee is dat ie dan misschien vast zit, keertje osteopaat oid.
Het is een erg leuk paard, mooie halsspier ook! Ik ben zelf ook van het rijden met lange teugel een eerste hele tijd zodat ze balans kunnen vinden. Maar jij rijdt 'm en zal dit toch het beste aanvoelen, ook het wel/niet hangen (wat ik overigens op het filmpje ook niet zo vind lijken, de foto's ogen heel anders). Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:01

Liin schreef:
Ik denk dat het inderdaad geen gek idee is dat ie dan misschien vast zit, keertje osteopaat oid.
Het is een erg leuk paard, mooie halsspier ook! Ik ben zelf ook van het rijden met lange teugel een eerste hele tijd zodat ze balans kunnen vinden. Maar jij rijdt 'm en zal dit toch het beste aanvoelen, ook het wel/niet hangen (wat ik overigens op het filmpje ook niet zo vind lijken, de foto's ogen heel anders). Succes :)

Osteopaat? Welnee joh! Ik leg m ff op zn rug en vouw m dubbel, dan is alles weer los :D
Die halsspier zie je groeien per week :D

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:04

Haha dat kan je ook proberen ja!
Ja echt wauw, jaloers op die spier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:04

Joolien schreef:
Yamcha schreef:

Ja je ziet idd op t filmpje dat ik m naar mn hand toe rijdt. Dat hij met t wegrijden dat moeilijk vind ga ik niet corrigeren, daar is ie pup voor :) Inmiddels kan ik m wel ronder wegrijden, de balans komt al beter in orde.
T voorbeen is idd niet stijf maar gewoon wat beperkt in het wegzetten.
Een dressuurzadel is wel het idee ja. Dit zadel heb ik 0,0 steun dus dat maakt t voor mij nog lastig.

Moet je ook niet corrigeren, hij doet het super hoor. Hij is zoet :D
Denk gewoon een wat steilere schouder, is niet echt een probleem, maar is net ff lastiger :) maar je komt er wel :j

Jeetje, dat een filmpje zo'n ander beeld kan geven :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:09

Is vaak zo he met bewegende beelden. ;) Ik hoop dat als ie gaat verzamelen en wat meer op het achterbeen komt, dat ie dan wat meer schoudervrijheid krijgt.

Haha Lin dat is zo makkelijk :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:12

Leuk dier Jolien. Ook een mooie combi met jou.

Nog vrij slapjes achter en inderdaad wat beperkt van voren. Maar zo te zien en te lezen ben je prima met hem bezig. Hij heeft echt tijd nodig om sterker te worden en daardoor ook meer van achter er bij te komen.

Vind hem voor een 3 jarige netjes lopen in de basis. Hoe groot is ie? Het is een echte slungel.
Rustig aan doen is wel erg belangrijk. Vraag me af of hij er al helemaal aan toe is qua lijf.

Jij lijkt er niet echt lekker op te zitten. Las net ook dat dit klopt en dit zadel je geen steun biedt. Weet dat jij qua rijden en ervaring behoorlijk onafhankelijk zit maar voor jezelf zou een iets meer gesloten zadel wel prettig zijn waarschijnlijk.

Heb je filmpje trouwens nog niet bekeken, ga ik zo ff doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:13

Nou, ik hou jullie in de gaten, vind het een leuk paard, en het is echt super om eens een combi te zien die ontspannen is zonder geruk en gepluk..... echt een verademing.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:14

Fijn beeld op dat filmpje. Je ziet hem ontspannen lopen met een licht teugelcontact. Hij heeft geen dressuurgangen, maar hij loopt wel heel netjes. Hij lijkt wel heel braaf ook voor zijn leeftijd. Heel cooltjes :)