we are back on track !!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 19:04

ismy ik kan me in sommige dingen van je wel vinden maar het trekken en hangen ben ik totaal niet met je eens,
als ik ga trekken gaat hij juist harder rennen,
want dan word hij bang ,
en hangen ben ik ook echt niet ! met je eens.

dressuurfilmpje

vandaag vooraal veel tempo wisselingen gereden ,
dat gaat op zich goed en na een paar keer kwam hij mooi terug op mijn zit
ook veel overgangen gemaakt stap galop en stilstand galop maar als ik veel overgangen ga rijden word hij zo knetterheet op mij been dan kan ik er helemaal niks meer mee :=

ismy

Re: we are back on track !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:05

Het tweede filmpje vind ik er al wat fijner uit zien.

Mag ik vragen wat dan wel volgens jullie de stop knop is aangezien je nu niet zo goed kunt zitten?

Goed dat je veel tempowisselingen maakt, ik herken zeker dat ze van zulke overgangen heet worden maar dat maakt je paard wel wakker. Blijf lekker afwisselen, zet je paard lekker aan het werk, dan een volte, een slangevolte dan weer een pasje vooruit. Een keer stappen. dan weer draven, volte maken en verkleinen, hoefslag vrij en dan weer een tempowisseling. Zorg er voor dat hij niet kan voorspellen wat jij gaat doen zodat hij geen kans krijgt om heet te worden en lekker gevoelig op je hulpen word. Ik heb het gevoel dat je paardje nog niet lekker in balans is en werk daar dus aan! Er zijn stukken waar hij fijn loopt en dan gaat het hoofd omhoog. Het is natuurlijk ook vooral om het oog maar ik denk dat het 100 keer lekkerder rijd als je paard zich constant ontspant. Lekker veel stelling en dan weer recht helpt ook!

Let op je houding, soms zit je in een stoelzit.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 20:19

de stopknop is weer even zoek nadat hij stil heeft gestaan :o
maar vandaag heel veel bezig geweest op zit terug te rijden,
dus vanuit draf knieen aanleggen doorzitten en druk van voor iets verhogen en hooo erbij dan gaat hij wel wat langzamer van ,
en na een paar keer was het alleen nog maar ho en doorzitten en hij kwam terug
van stap naar stilstand gaat heel moeizaam moet ik eerlijk zeggen ,

soms wil hij gewoon niet stilstaan tot frustratie van mij ,
en dan ja dat mag ik best eerlijk zeggen wil ik hem weleens wat onvriendelijker stilzetten ,
en daarna reageert hij wel weer op zit dus dieper zitten bovenbenen en knieen aanleggen en ho,
dan staat hij vaak met een los teugeltje al stil :)

maar dat kost moeite en daarom oefen ik het niet zo heel vaak :o

maar vandaag was hij fijn te rijden en dat is ook omdat als ik hem goed aan het werk zet hij beter op het achterbeen komt en ook rustiger loopt maar wel heel heet word dus het heeft 2 kanten zeg maar

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:39

ah ja lastig is dat. Ik denk dat het inderdaad niet de makkelijkste is. Heb je instructie bij je dressuur? Het is nog erg belangrijk want zolang er geen ho op zit wil het springen ook nog niet. Goed dat je op je zit terug rijd. Erg begrijpelijk dat het frustrerend word als je paard niet stilstaat.

Helpt het misschien om voltes te maken dat als hij niet meer luistert? Zo dat hij wel langzamer moet en uiteindelijk tot stilstand komt en dan van daar uit zwaarder te zitten?

Ik denk om als commando door te gaan zitten en zo in stap leren te gaan geen slimme zet is. Hier krijg je later als je meer gaat doorzitten meer problemen mee. Probeer ook niet met je knieën te klemmen dat levert een soort van spanning in je lijf op wat door werkt naar je paard. Lekker ontspannen zwaar maken en een beetje tegen zitten.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 20:47

bedankt voor de tips
dressuurmatig zoek ik het veelal zelf uit maar als ik vragen heb mag ik dat altijd aan mijn collega's vragen gelukkig
maar degene die mij springles geeft kan mij ook dressuurles geven dat is geen probleem :)
we rijden vaak eerst 15 min dresuur matig en da 15 minuten springen ,
en ben toch niet van plan om in de L2 te komen met dressuur dus zo erg is het niet toch :P
voltes wil soms wel werken soms niet,

zoals wanneer hij heet word dan helpen voltes juist niet dan kan je hem beter even laten uitrazen anders word het trekwerk helaas,

als hij dressuurmatig fijn is dan helpen voltes heel goed om hem rustig te krijgen
ben nu ook veel op de volte bezig want hij is erg kort in zijn lichaam en wil daardoor ook wat moeilijk buigen
maar ook dat gaat vooruit hij heeft dan wel zijn neusje iets eruit maar dat is niet zo erg nu als hij maar in de lengte goed buigt

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:59

ah okee. Ik zou in jou geval eigenlijk toch even een goede volle dressuur instructie zoeken. Waar jij allemaal nog mee bezig bent is basis voor het springen. 1x in de week een kwartier dressuur hulp is te weinig.

Ook vind ik eerlijk gezegd dat een paard die M loopt pas een goed parcours kan gaan springen omdat er dan een volle controle over is. Hier over zijn natuurlijk meningen verdeeld. :)

Ik denk dat jullie ver en verder komen als je dit niet alleen gaat knutselen maar een ervaren iemand hebt die je echt een volle dressuurles kan geven. Dressuur is basis van het springen. Succes.

Uitrazen is na mijn idee ook niet de manier, zo leert een paard te vluchten voor jou die er op zit en ben je je controle kwijt. Even stappen wanneer hij heet word laat zien dat hij weer even rustig op adem kan komen en niet hoeft weg te vluchten.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 21:00

ik zal er eens over nadenken :)
uitrazen is gewoon even een rondje vol gas geven en daarna weer verder haha

maar op zit moment heb niet eens geld voor 1keer per week les
dus dressuurles erbij gaat hem nu nog even niet worden

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:04

Begrijpelijk. 1 keer in de twee week kan natuurlijk ook. Evt groeps/ club lessen een idee? Springlessen minderen?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 21:10

nee heb geen vervoer helaas ,
maar ik zal eens kijken mijn instructrice nu kan ook prima dressuurles geven hoor
dus zal maandag weer even dressuren,

gelukkig gaat het wel al steeds beter
toen ik met hem begon een hele tijd terug kreeg ik hem niet eens over een kruisje :')
daar hebben we hem overheen moeten helpen zeg maar :')

maar ik bedenk me nu dat ik ook wat controle heb gemist omdat ik de martingaal niet om had ,
want met de martingaal komt hij veel minder hoog met zijn hals met het springen en is hij beter te sturen :)*

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:12

Mooizo! blijven oefenen komt vast goed en natuurlijk zoveel mogelijk zonder hulpmiddel proberen hea? Dat is de kunst!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 21:13

jazeker
martingaal is het enigste hulpmiddel die ik gebruik :)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:14

Dat kan ook zonder! :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 21:16

het kan wel ja dat zie je nu op de filmpjes haha
maar ja een martingaal die er 2x per maand omzit is ook niet zo'n ramp toch ?

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:20

Natuurlijk niet. Ik heb er in de manege tijd een aantal keer aangezeten maar zal er nu voor geen goud weer een aanknopen aan 1 van de paarden die ik rijd. Waarom zou ik het doen als het zonder kan? Zonde. Als er een goede dressuur basis is kan het gewoon zonder basis en wil het niet dan is de basis niet correct of doe ik zelf iets verkeerd.

Natuurlijk heeft ieder hier zijn eigen mening over. Ik snap dat je het makkelijker vind met een martingaal. Ieder zijn manier!

Ik vind het knapper en heb meer respect als mensen zonder stang en trens een Z proef rijden, zonder sporen rijden of zonder martingaal.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 21:30

daar heb je gelijk in ,
ach ja ik heb hem toch niet heel erg gemist tijdens het springen dus

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:33

Als je dressuur basis correct is kun jij veilig zonder martingaal rijden. Wat ik nu nog zie dan is dit nog lang niet B dressuur waardig. Dressuur gaat voor springen, werk daar aan dan komt het helemaal goed (:

x_channel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:02

Het lijkt mij allemaal nogal haastig en ook schud hij vaak met zijn hoofd en vooral na de sprong trekt hij je uit je zadel.
Dus veel oefenen zou ik zeggen en veel rust in brengen ook.
Gr

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 23:04

klopt we trainen er op komt allemaal goed

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:09

ismy schreef:
ah okee. Ik zou in jou geval eigenlijk toch even een goede volle dressuur instructie zoeken. Waar jij allemaal nog mee bezig bent is basis voor het springen. 1x in de week een kwartier dressuur hulp is te weinig.

Ook vind ik eerlijk gezegd dat een paard die M loopt pas een goed parcours kan gaan springen omdat er dan een volle controle over is. Hier over zijn natuurlijk meningen verdeeld. :)

Ik denk dat jullie ver en verder komen als je dit niet alleen gaat knutselen maar een ervaren iemand hebt die je echt een volle dressuurles kan geven. Dressuur is basis van het springen. Succes.

Uitrazen is na mijn idee ook niet de manier, zo leert een paard te vluchten voor jou die er op zit en ben je je controle kwijt. Even stappen wanneer hij heet word laat zien dat hij weer even rustig op adem kan komen en niet hoeft weg te vluchten.

De basisdressuur moet goed voor elkaar zijn en dat heeft niks te maken met trainen van een dressuurpaard op M niveau. Alsof een paard die een nette traver loopt beter springt.

Het is een lastig paard, dat is te zien. Maar toch mag je wel meer werken aan de het tempo controle. Ik zou ook pas naar een volgende sprong rijden als je controle hebt en anders een volte draaien.

Desalniettemin vind ik het wel erg knap hoor.

En dan haak ik ook even in op de martingaal. Dat heeft weinig met de basis te maken. Dat ding doet helemaal niks, tenzij het paard heel enthousiast wordt. Is niks minder knap aan. Het zijn nu eenmaal geen voorgeprogameerde machines en dat zullen deze types ook nooit worden. Ik snap de weerstand tegen de martingaal ook niet. Een mooiere HULPmiddel is er niet. Het paard heeft er niks onder te leiden. Dus je kan hem gerust omlaten, ik zou dat persoonlijk fijner vinden dan dat gehanes als hij enthousiast wordt.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 21:13

winbinches
bedankt zo denk ik er ook over met de martingaal,
hij blijft dan toch wat beter onder me
ik zal even een foto plaatsen van een van de eerste keren springen bijna een jaar terug

Afbeelding
en nee ben niet trots op deze foto
maar dit toont wel aan waarom de martingaal er om heen zit :o

maar we trainen lekker door
als ik dit vergelijk met de foto hierboven ben ik best wel trots op ons :o

maloutje211

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:17

Ziet er goed uit, maar wat mij opvalt is dat je je teugels best lang hebt. Hierdoor kan je wat moeilijkermsturen na de hindernis, en omdat je minder contact heb word je ook wat strakker in de hand.
Daarbij wil k wel even zeggen, dat ik dit in een filmpje ziet en dus niet weet of het echt zo is
Laatst bijgewerkt door maloutje211 op 13-10-12 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 21:20

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:36

NiNM schreef:
Zit jij wel lekker op dat zadel? Lijkt me te klein voor je boven benen, beugels moeten nog korter maar je zit nu al over de zweetbladen/kniestukken. Het lijkt me dat je een zit maat groter nodig hebt om er goed op te passen.
Succes iig.

Ook de zweetbladen zijn volgens mij te kort voor jou benen...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 23:39

zadelmaker is geweest en die vind het zadel prima bij mij passen
hij zegt ook dat ik dit met bijna alle springzadels zou hebben en als ik echt een zadel zou willen waarbij dit niet is ik op zadels van 1100 euro uitkom
hij vind dat ik genoeg ruimte heb in het zadel :)

vandaag was eigenlijk de dag van de dressuurles maar aangezien hij de afgelopen paar dagen zo enorm goed loopt hebben we gewoon gesprongen ,
en hij was geweldig ,
we hebben eerst een half uur veel tempo controe gedaan
dus verzameld draven arbeids draf strekken enz,
en hij werd daar zo enorm fijn van !
toen met de galop bezig geweest maar weinig aan hoeven doen,
hij liep zo ontspannen en in zo'n rustig tempo beter als ooit,

(ik heb de afgelopen 2 dagen heeeeel hard getraind op tempo)

dus zijn we gaan springen begonnen met een kruisje natuurlijk en dat rustig opgebouwd,
als hij heet werd weer de volte op en aan het tempo werken ,
maar 90 % van de tijd bleef hij zo geweldig goed bij mij :D
zelf in een driesprong waar er 5 galopsprongen tussen horen maakte hij er met gemak 6 :oo

dat was een steil 1M
5 galop sprongen
steil 90 cm
2 galopsprongen
oxer 90 hoog 70 breed oid

dat was eerst wel anders haha
heb heerlijk gesprongen ,

en een oxertje 1M breed 1M hoog
een driesprong paar keer gereden (1M)
een losse steilsprong 90 cm
en ons record

Afbeelding

de 1.20 M :oo
en alles op een rustig tempo

het verbaast me enorm hoe snel mijn paard leert als ik er ook echt op rijd ipv er alleen maar opzit :')
ben trots op hem uhm ons haha