Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt (2/3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:15

The_Stig schreef:
Ik vind het paard niet zuiver lopen. Hoe gaat dat in zijn werk als je jury bent??

Er zijn jury's die daar doorheen kijken ;(

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:16

Ladygiroc schreef:
The_Stig schreef:
Ik vind het paard niet zuiver lopen. Hoe gaat dat in zijn werk als je jury bent??

Er zijn jury's die daar doorheen kijken ;(

Paard heeft tactfouten, hij loopt niet de hele tijd onregelmatig. Dit is de fout van de ruiter. :)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:16

Sansje schreef:
Dat gebeurde doordat we de nul toegevoegd hadden, wordt nu gerepareerd

Dan had ik ook meer punten als dat ik eigenlijk gegeven had, jammer :) Ruiter rijd namelijk inderdaad onrustig met dr benen en ook mis ik de knik in de elleboog.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:17

appiesjappie schreef:
De benen flapperde de hele tijd of het was om het paard voorwaardser te rijden maar dan reageerd het paard er slecht op. En het ziet er een beetje gehaast uit

Evony schreef:
Hoe zit dat eigenlijk met die onrustige benen? Het is een onderdeel van de houding want voor mijn gevoel geeft ze niet constant been maar heeft ze een balans probleem.

In het vorige topic heb ik een aantal redenen/oorzaken voor een onrustig onderbeen genoemd.
In dit geval zit de amazone met haar knie boven het breedste punt van haar paard waardoor haar onderbeen automatisch iets van het paard af komt te staan, hierdoor gaat het onderbeen mee bewegen in het ritme van de drafbeweging van het paard. Bovendien heeft de amazone een wat ronder bovenbeen, dat het maakt het ook wat moeilijker.
Voor deze amazone is het eigenlijk niet mogelijk om een mooi stil afhangend onderbeen te hebben.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:17

Ik heb deze combinatie 183 punten gegeven. Alhoewel als ik er over na denk vond ik het wel 187-190 waard, maar goed voor de winstpunten maakt dat niet uit.

Vond deze proef netjes gereden. Wel wat gehaast, het tempo lag net wat te hoog voor een lekker beeld en daardoor veel tactfouten. Aanleuning was constant op sommige overgangen na. Wijken netjes, maar ook weer wat in een te hoog tempo. Galop miste wat impuls, en miste duidelijke markers bij de middengalop.
Middenstap was netjes, paard verlengde maar drukte daar bij iets de rug weg. Middendraf was redelijk, constante aanleuning maar weinig verlenging, enkel versnelling.
Halthouden super netjes, heb daar dan ook een 8 voor gegeven. Mooie overgang en vierkant. Achterwaarts wat minder rustig beeld door de aanleuning en staart.

Houding van de ruiter was netjes maar veel te onrustige benen. Heb daar dan ook een 4 voor gegeven.

Het algemene beeld vind ik erg vriendelijk.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 08-09-12 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:18

Ik heb ook ooit op een wedstrijd zulke onderbenen gehad, waren dan ook niet geweldige punten..

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:19

Ik kwam uit op 190, netjes gereden :)
Minpunt is wel extreme wiebelbenen, dat verstoort het beeld.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:22

Ik kwam uit op 187 punten waar ik wel tevreden mee ben :)

Positief vond ik:
De impuls, al was het soms ietsjes te, het halthouden/achterwaarts en de voltes in galop. Halthouden kreeg ze een 8 voor :)
Verder is het paard goed aan de hulpen.

Minder vond ik:
De afwerking en dan met name stelling en buiging in de hoeken en het rijden van wendingen. Daarnaast was de S een beetje rommelig en de overgang terug naar draf uit de linkergalop erg abrupt. Halstrekken mocht het paard meer dalen in de hals. Middenstap en -galop mochten meer.
Tactfouten vielen toch veel in de grijze gebieden maar vond ik niet heel erg storend...

Algemeen vind ik het een overtuigend en vriendelijk gereden proef met wat schoonheidsfouten :)
Kon een heel stel 7ens kwijt maar ook enkele 5en en een 4 (overgang galop-draf met daarna B-K van hand veranderen met wat spanning)

appiesjappie schreef:
ik kwam op 172 punten. De benen flapperde de hele tijd of het was om het paard voorwaardser te rijden maar dan reageerd het paard er slecht op. En het ziet er een beetje gehaast uit

Dit is echt niet continu aansporen ;) Benen flapperen in het ritme van de draf. Amazone zit hooguit niet helemaal lekker ontspannen en in balans en het is voor haar vermoedelijk niet altijd even makkelijk zitten...

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:24

Mij niet opgevallen dat het paard niet zuiver loopt, denk meer dat dat tactfoutjes zijn. Ik denk dat iedereen mij graag als jurylid zou willen hebben want ik kom weer op een idioot hoge score van 213 uit!
Ik vind het fijn dat het paard lekker ontspannen loopt, wijken vind ik er netjes uit zien, beenligging mag rustiger en de gangen zijn niet denderend maar ik vind dat ze hier een hele fijne, ontspannen en constante proef neerzet :D Moet maar geen jurylid worden :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:24

Ik kwam op 186 uit. Bij de eerste keer wijken viel het paard over de schouder weg, er werd te weinig verschil getoond in de middengalop en bij de overgang van galop naar draf viel het paard in draf (= geen nette overgang). Nouja, en het halsstrekken, neus moet naar kniehoogte.

Verder vond ik de aanleuning in galop niet voldoende constant. En is het paard (wat in L2 niet heel veel uit maakt, maar wat wel steeds belangrijker wordt) van achter erg 'traag', paard mag sneller worden achter (en dus sterker). Dan zal de aanleuning waarschijnlijk ook verbeteren.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:26

ShauniBef schreef:
Paard heeft tactfouten, hij loopt niet de hele tijd onregelmatig. Dit is de fout van de ruiter. :)

Ik heb het niet over taktfouten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:26

dancer_ schreef:
Ik heb ook ooit op een wedstrijd zulke onderbenen gehad, waren dan ook niet geweldige punten..

Ik had het ook heel erg (ben 1.85m) en reed op een fries (redelijk rondgeribt geloof ik), had het op een ander paard ook wel wat, maar niet zo erg. Nu ik lees wat KarinvdM er over zegt, zie ik er wel wat in.
Het heeft me op wedstrijd nooit parten gespeeld, van de 9 proeven die ik met dat paard heb gestart, had ik in 8 proeven een 7 voor houding en zit. En zo geweldige zit heb ik echt niet... :n

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:28

Janine1990 schreef:
dancer_ schreef:

Ik had het ook heel erg (ben 1.85m) en reed op een fries (redelijk rondgeribt geloof ik), had het op een ander paard ook wel wat, maar niet zo erg. Nu ik lees wat KarinvdM er over zegt, zie ik er wel wat in.
Het heeft me op wedstrijd nooit parten gespeeld, van de 9 proeven die ik met dat paard heb gestart, had ik in 8 proeven een 7 voor houding en zit. En zo geweldige zit heb ik echt niet... :n

Ik reed op een New forest, en later werd dat een haf.. Maar het is nooit echt goed geweest, als ik nu op een paard stap, heb ik nogsteeds hetzelfde.. Misschien heb ik het ooit verkeerd aangeleerd? Ik kreeg aan het begin ook altijd 7'es maar met commentaar dat ik er wat aan moest doen..

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:30

Ik had 184. Het was geen proef met grove fouten. Een uitschieter vond ik het halthouden voor het achterwaarts gaan. Die kreeg een 8.
De rest 6 en 7 ens en enkele 5en. Een 5 had ik toch bij het wijken. Linkerhand wijken, inzet is goed, maar verslapt en daarom een 6. Rechterhand is de inzet niet goed, achterhand komt net voor en gaat te gehaast. Daarom is het wijken niet een 6 waard.
Verder de linkermiddengalop krijgt een 5. Paard wordt scheef.
Verder vond ik afwenden en halthouden netjes op het eind, alleen het afwenden had ze geen stelling naar links.
Door een S van had veranderen krijgt een 5 of 6 bij mij. Geen idee meer. Rechts gaat goed, maar linksom is niet goed. De omstelling is langer naar rechts gehouden en wordt dan naar links omgezet en hup die wending in.
De middenstap kreeg een 7, eveneens de overgang naar de stap voor de middenstap.
Ook het binnenkomen kreeg een 7. Netjes de wending door, recht, een tempo en weer een nette wending.
Het halsstrekken een 5. Meer dalen.
Laatst bijgewerkt door Ramzi op 08-09-12 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:30

dancer_ schreef:
Ik reed op een New forest, en later werd dat een haf.. Maar het is nooit echt goed geweest, als ik nu op een paard stap, heb ik nogsteeds hetzelfde.. Misschien heb ik het ooit verkeerd aangeleerd? Ik kreeg aan het begin ook altijd 7'es maar met commentaar dat ik er wat aan moest doen..

Nah, verkeerd aangeleerd? Ik denk dat het gewoon een kwestie is van niet zo'n fijn zadel in combinatie met klein paard. Voor mij was dat in ieder geval de reden. Ik heb er nooit commentaar op gehad. Wel dat ik m'n handen stil moest houden. :D

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:31

Janine1990 schreef:
dancer_ schreef:

Nah, verkeerd aangeleerd? Ik denk dat het gewoon een kwestie is van niet zo'n fijn zadel in combinatie met klein paard. Voor mij was dat in ieder geval de reden. Ik heb er nooit commentaar op gehad. Wel dat ik m'n handen stil moest houden. :D

Dus dat kan je niet verkeerd aanleren?
Haha dat handen probleem herken ik ook :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:32

dancer_ schreef:
Dus dat kan je niet verkeerd aanleren?
Haha dat handen probleem herken ik ook :o

Ja, het zal vast kunnen. Wat niet kan is nog nooit gebeurd :P
Maar voor mij was het denk ik een combinatie van factoren. Had nooit zo nagedacht over het waarom, maar wat Karin zegt kan ik me goed in vinden. Want als je foto's van mij zag, zag je ook inderdaad de knieën heel erg uitsteken.

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:36

ik had 183 punten, had eigenlijk wel wat hoger verwacht.
Middenstap vond ik erg netjes ! Middengalop wel iets te weinig verschil.
Halstrekken was erg matig ! de voltes 15 meter waren allebei niet echt mooi, de ene te groot en de andere te klein.
Benen waren indd wat 'flapperig' .
Maar verder een nette proef !

indd wat iedereen schrijft en wat ik vergeten ben, soms vind in de stelling wat naar buiten, en niet netjes naar binnen
Laatst bijgewerkt door cindy1000 op 08-09-12 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:37

ik ben op 186 punten uitgekomen.

Vond het over het algemeen een nette proef.

Enkele puntjes van kritiek
- Ruiter klappert met onderbenen
- Alles gaat was gehaast, mag wat meer rust in
- Middengangen mogen meer
- Ik mis wat stelling en buiging hier en daar
- vond het wat storend dat ze al ruim voor de letter ging lichtrijden, maar heb dat natuurlijk niet meegenomen in de beoordeling

overgangen vond ik over het algemeen wel erg netjes gereden. En dan vooral die overgang naar halt.

FriesWytske

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt (2/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:39

Waarom vind je dat storend. Ik heb dat ook altijd zo geleerd. Voor de letter gaan lichtrijden, zodat je een nette middendraf kunt tonen.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:39

Paard loop in de galop met buitenstelling. Onrustige benen. Paard geeft verzet door staart zwiepen. Halthouden was heel netjes. Gehele proef is iets te gehaast, een lager tempo geeft een nettere proef. Over het al gemeen een nette proef, maar dus wat te gehaast en te braaf.

Jij geeft deze combinatie 189.0 punten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:41

Ik kwam ook uit op 186 punten.

Ik vond het geheel wat braaf, hoeken kunnen beter gereden worden en de voorbereiding en afwerking van de oefeningen kan ook beter. Ook hier miste ik duidelijke overgangen terug na de middengalop.

Het is juist verstandig om wat eerder te gaan lichtrijden.

Sheran

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt (2/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:43

Ik kom op 184 uit. Ik vond het een net proefje, maar stoorde me wel aan de benen van de ruiter en haar gespannen zit. Positief aan de zit vond ik wel dat ze haar ellebogen mooi losjes hield en dus (ondanks wat gebonk tijdens het doorzitten) wel de handen redelijk stil hield.

Verder moet alles naar mijn mening gewoon wat méér. Paardje meer ontspannen, iets ruimere bewegingen. De ruiter mag het paard iets meer vrijheid geven en meer het paard tonen.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:48

Ik kwam uit op 180... Ik had wel iets hoger verwacht eigenlijk! Kan er ook niets aandoen.. Vond het wel een nette proef, wijken netjes en de middendraf ansich ook super. Al moet je iets beter leren voorbereiden, zie hier en daar wat kleine foutjes ontstaan door niet goede voorbereiding.

Verder vond ik geen rare proef om te zien, ook hier weer een pluim voor amazone omdat ze durft!! +:)+

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:49

Ik kwam op 180 uit..
Vooral de juiste stelling miste nogal, overgangen kunnen wat makkelijker gereden worden, de middengalop kan ook meer, vooral de 2de vond ik matig. Halsstrekken een 4, er gebeurt wel iets, maar lange na niet tot knie hoogte.
v.h.v. door S, miste de stelling en bogen mogen wat groter. Als je vergelijkt met het wijken, komt ze ook niet op A-C lijn.
Tactfouten, dan wel niet zuiver, gebeurt als amazone gaat lichtrijden, dat is wat mij opviel. Maar ben tenslotte geen jury :D.. Erg zonde want de middendraf had nog wel een 7 verdient. De voorbereiding jammer genoeg niet, en doordat het in de hoek dus al fout gaat (Grijs gebied i know), maar bij de inzet, blijven die tactfouten.
Afwenden, keurig recht. Wijken ook netjes! B Afwenden, X h.h. en a.w. Top! Daar verdien je een 8 en ook wel een 9 mee, keurig vierkant, mocht dromen dat die van mij dat deed.

Amazone: +:)+