een wat minder goede les

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Re: een wat minder goede les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 11:34

natuurlijk moet de ruiter het paard uit laten komen,
ik ikzelf plus instructrice hadden verwacht dat hij een pasje erbij zou maken zo voelde het ook ,
en als hij dan 2 meter te vroeg afzet tsja dat kan gebeuren he

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:44

little_birdy schreef:
ik zie nu de edit pas,
dat was omdat hij iets over de schouder liep en dan corriceer ik dat dus meteen te veel en dat kost balken !

Dit moet je corrigeren met je benen, niet met je handen. Hij lijkt in de wendingen ook wat door je buitenbeen en buitenteugel heen te lopen. Als je hem daar wat scherper op maakt wordt het voor jou ook makkelijker om afstanden goed te rijden, omdat je dan precies uitkomt waar je dat gepland had. Dat hij nu zo vroeg en hoog afgaat voorkom je daar voor een groot deel mee denk ik.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 11:46

klopt dat gebeurt ook,
maar dat word al steeds beter !,
in het begin liep hij gewoon dwars door mijn buitenbeen heen de hoefslag op :+
nu reageerd hij steeds beter op mijn benen heb ik ook heeel veel op getraind met dressuur rijden

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:12

Kan wel eens een wat mindere les tussenzitten he! Kom op het komt wel goed hoor! Ik heb niet heel veel ervaring in de springsport maar wat ik je adviseer is veel blijven oefenen en misschien een keer met wat minder hindernissen? Succes ;)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:29

little_birdy schreef:
en nina zit jij zelf wel perfect mee als je paard 2 meter te vroeg springt ;)
met hou eens op bedoel ik dat hij zo rennerig word ik ga hier verder niet op in

hmm vind ik weer een beetje jammer. Ik heb zelf op geen enkele manier gezegd dat ik perfect meega als mijn paard twee meter te vroeg springt. Het ging mij erom dat ik je zag trekken, dit heeft niets te maken met hoe ik op mijn paard zit, dat is verre van perfect. Een ander heeft nu eenmaal een verschillende kijk op dingen. Dingen die je zelf niet voelt of ziet. Ik ken jou of je paard niet, maar ik beoordeel voor mijzelf, dus ik vertel wat IK zie, en dat ging dus over het stukje vanaf 0:54 :)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:40

Ik zou bij een paard wat nog zo veel moeite heeft met afstanden en een ruiter die ook nog veel moet leren
de afstanden anders aanpakken.

Ik zie lijnen die ik pas zou gebruiken als je meer tempo controle hebt en hem beter voor de sprong kan plaatsen.

Ik zou lijntjes springen met een aantal hindernissen of in uitjes achter elkaar op een afstand die gewoon makkelijk
te rijden is. Dan houdtje je veel meer vertouwen. zowel ruiter als paard. :j

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:16

Als je hem meer terug zou willen krijgen gebruik dan ook je zit tussen de sprongen door, ik zie je vaak soort van staan terwijl je nog meters hebt voor de sprong, mij is geleerd bij paarden die moeite met springen hebben of erg snel zijn is tussen de sprongen door diep gaan zitten en hem terug te rijden met je zit en ondersteuning van je hand. Zo verkrijg je concentratie en door op het goede moment te gaan staan weet je paard ook wanneer hij moet gaan afzetten voor de sprong. En indd eerst een volte rijden om het juiste tempo en eventuele aanleuning te verkrijgen. Succes verder!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 15:23

simon en boompje dankjullie iig voor de tips,
voorlopig heeft hij even vrij aangezien ik met mijn voet omhoog zit die is zwaar gekneusd

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:09

Zo wat ben jij gefrustreerd zeg!.. idd gooi die pelham eruit en ga eerst eens op ontspanning rijden tis een en al stress! en durf hem ook los te laten en op je zit te rijden! je bent hem enorm aan het tegen houden van voor waardoor hij enorm gaat slingeren en raar loopt te doen! Dit is niet aanvallend bedoeld, maar het is niet fijn om naar te kijken.. Probeer eerst de basis in de dressuur op te pakken en wat makkelijke lijntjes. maar niet direct een heel parcour daar zijn jullie nog niet klaar voor. en vraag aan je instrutrice of ze wat lijntjes neer kan zetten waar jij goed de afstand kan zien bijv.. met een dubbel en daar balken tussen. daarmee heb ik heel erg goed mijn afstanden leren rijden, maar ook hardop tellen tussen de lijntjes werkt erg goed! leuk beestje heb je hoor en ik denk dat als je de ontspanning en de basis dressuur erin hebt dat je er ver mee gaat komen!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:23

Persoonlijk wat ik zie is een paard wat dingen moet doen waar hij nog niet klaar voor is.

Ten eerste mis is basis dressuur en controle. Pelham er uit en eerst zorgen dat je paard aan elkaar kan galopperen. Kan hij dat wordt alles veel simpeler en heb jij geen pelham nodig.
Ten tweede snap ik serieus niet de lijnen die je instructrice jou laat rijden. Veel te veel sturen en gekronkel. Werk eerst aan het uit ontspanning rijden van hindernissen met controle uit simpele lijnen. Voor jou fijner en voor je paard fijner.
Het is anders wanneer je als ruiter veel ervaring hebt en het paard fijn kan ondersteunen en hem door de lijnen heen helpt. Dat zie ik hier niet.

Zorg eerst voor meer basis, controle en ontspanning. Dan gaat alles veel simpeler en soepeler.

Paard kan wel super galopperen zeg.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 13:43

tenno
even door je onvriendelijke opmerking heengelezen ;)
we rijden voolopig even alleen dressuur,
hoe goe hij ook kan springen ,

lautje,
het word al beter,
zijn vorlopig even alleen dressuur aan het rijden ,
zaterdag of maandag heb ik weer les,
vrijdag komt de zadelmaker want ik heb een nieuw zadel waar ik beter in kan zitten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:51

ik zou het nu ook niet perse laten om te springen, maar gewoon bij iedere training (ook dressuur dus), enkele sprongetjes meenemen.
gewoon een of twee losse hindernissen zetten, heel laag (30-40 cm), eventueel springbalk ervoor, en er gewoon een onderdeel van maken van je dressuurtraining, zowel uit draf of galop. ook oefenen op overgangen (bv galop-draf) VOOR en NA je hindernis, zodat hij leert dat hij ten allen tijde moet terugkomen als je het vraagt, en vooral die rust erin rijden.
Eenmaal je dat voor elkaar hebt is het heel simpel om dan verder op te werken.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 22:55

ik ga de komende tijd even helemaal niet meer rijden .....

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 22:55

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 23:03

TS, wat wil je nu eigenlijk? Je vraagt om advies, dat krijg je. En vervolgens ga je er tegenin. Ik kan me in de geplaatste opmerkingen vinden, het ziet er onrustig uit, maar wel met veel potentie. Als je je openstelt voor feedback en er van wilt leren, dan komen jullie nog een heel eind. Zelfs al heb je nu even rust door je zere voet ;-)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 23:08

sorry hoor maar ik sta zeker open voor tips ,
en heb er al een boel mee gedaan,
gisteren zelfs wat kruisjes kunne springen met een normaal bitje ,
en op een normaal tempo,
dat keihard ertegenin was tegen iemand die zei dat ik aan de teugels rukte,
en die opmerking heb ik toen verkeerd begrepen
mijn voet is al een week genezen zie linkje hierboven

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 23:11

Dat klinkt al een stuk beter. Nu zelf weer even herstellen van je valpartij en lekker weer aan de slag. Soms duurt het weer even om je vertrouwen terug te winnen. Grondwerk luistert wel nauw hoor. Ik zou dit niet doen zonder begleiding en informatie waar je precies mee bezig bent. Het gaat heel erg over je eigen houding en rust, waar je je paard vertrouwen mee geeft. Grondwerk is niet alleen maar longeren. Als ik jou was zou ik me er in verdiepen en begeleiding zoeken. Veel beterschap en succes met je paard.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 23:16

ik zie grondwerk niet als longeren hoor :)
dat staat los van elkaar,
longeren met dubbele lijnen heb ik ook de boeken van,
lammert haanstra,
en doe ik al langer dan kan ik iig niks fout doen :)

danytsiaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:34

ziet er goed uit maar probeer achter over te blijven zitten!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:52

Wat een mooi paard! En wat een kracht! :)

Naar mijn idee mag je wel wat meer op je kont zitten. En dan echt zitten, voor jou gevoel helemaal naar achter en rug recht. Als je paard nu weigert kukel je er zo overheen :D Pas meegaan als ie afzet. Als je dat gevoel onder de knie krijgt, heb je ook het probleem niet als ie te vroeg afzet. (Dan kan je beter voelen wanneer ie afzet en zul je automatisch meegaan in die beweging.)

De frustratie dat ie niet kan wachten is begrijpelijk maar werkt juist averechts. Je mag je paard soms best belonen en vertellen dat ie het goed doet. Paarden met zelfvertrouwen zullen ook rustiger in 't koppie worden. :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 19:18

bedankt voor de tips nelleke

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:34

Zoals reeds gezegd : Dressuur rijden (maar daar zijn jullie blijkbaar volop mee bezig) ...leren schakelen, fatsoenlijk leren aanspringen in galop, meer met je been opvangen in wendingen ipv met je hand, meer op je kont blijven zitten,...
Je kan geen afstanden rijden omdat je paard zich nog niet genoeg laat rijden...op zo'n manier (met een pelham) parcours trainen is afleren ipv bijleren.
Een pelham kan een goed bit zijn voor op concours maar de trainingen zouden op een trensje moeten kunnen.
Je paard kropt zich op vanvoor, je moet veel meer met je been naar je hand toerijden.
Jij bent als ruiter verantwoordelijk om je paard op de goede plaats aan de sprong te brengen, je mag hem er dus niet voor straffen als hij je lanceert omdat hij te vroeg afzet. Leg desnoods voor elke sprong een galopbalk zodat je je paard de kans geeft om op de goede plaats af te zetten en dat hij vertrouwen in zichzelf krijgt en zijn sprongen kan ontwikkelen. Er is niks zo slecht voor techniek van een springpaard als elke keer van een andere afstand af te moeten zetten.
Er moet regelmaat inzitten.
Je paard heeft een goede galop maar zijn sprong is maar heel gewoontjes omdat hij er niet op de goede manier voorgebracht wordt.

Ik ben er zeker van dat, als je enkele maanden hard werkt aan de dressuur, je je paard niet meer herkent binnenkort. ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 21:37

giotto dankjewel voor alle nuttige tips !
ik kan hem nu alleen maar dressuurmatig trainen :')
ben namelijk vorige week vrijdag van hem afgevallen ,
en heb mijn stuitje gekneust en dat doet zeer kan ik je vertellen

ik kan hem dus de komende 2a 3 weken alleen met de dubbele longe trainen
mijn instructrice die rijd/springt hem wel 2 keer voor mij :)
maar die kan een heeeel stuk beter rijden :j

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:43

Paard kan leuk lopen, maar ik zie een ruiter op zijn rug die erg onrustig rijdt en daardoor wordt het paard ook erg onrustig.
Op de sprongen kom je niet uit omdat je geen ritme hebt.
Afstanden rijden kan op veel verschillende manieren opgevat worden. Maar jij moet eigenlijk niet veel doen op de paardenrug, hij moet in zijn ritme gereden worden en jij moet enkel een keer been of ophouding geven als hij te vroeg of te laat is zodat het de volgende sprong wel goed gaat.

Probeer eerst aan de dressuur te gaan werken, een jouw houding gaan werken en dan pas verder in het springen.
Paard springt overkruist aan, paard zijn hoofd wordt naar binnen getrokken (laatste filmpje) als je wil sturen en dus te hard in zijn mond getrokken om te sturen. Probeer rustiger te sturen en in combinatie met je benen en je buitenhand er goed aan.

Succes verder :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 22:13

ik kan hem dus de komende 2a 3 weken alleen met de dubbele longe trainen
mijn instructrice die rijd/springt hem wel 2 keer voor mij :)
maar die kan een heeeel stuk beter rijden :j
dus komt goed