Tuttebel Chickie aan de spring3daagse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Re: Tuttebel Chickie aan de spring3daagse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:35

Idd, met sommige paarden kun je gerust meteen een heel laag parcoursje spingen.
Dat heeft niks te maken met weinig inzicht in paarden. Sommige paarden zijn nou eenmaal minder kijkerig en pakken dingen makkelijker op dan anderen. Het getuigd juist van een goed inzicht dat ze niet kosten wat het kost dat parcoursje toch rond springt.
Dat gezeik op andere mensen altijd op Bokt, bah....

Zitles nemen is zoiezo nooit verkeerd, je balans is idd niet optimaal en valt aan te werken. Daarmee ben ik het dan wel weer eens, maar daar was je zelf ook al bewust van.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:52

Gatver :n ! Heb de eerste 3 filmpjes gekeken, maar meer ook niet.

Waar is de rust? Het vertrouwen? Paard krijgt een paar blauwe ribben getrapt en een klap met de zweep. Niks aanstelleritis, paard is bang! Heeft vertrouwen nodig!

Bah! :r

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:03

Lekker opbouwend commentaar ook.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 06:25

Bedankt Schoentje!

SchauniBef: Paard heeft zeker vertrouwen nodig. Maar als ze niet uit haar eigen wil, hoe zou jij haar dan er over krijgen? En ja, zelfs met alleen een balkje op de grond vertoont ze hetzelfde gedrag. Wachten tot ze zelf misschien een keer wil of hoe had jij dat voor je gezien? :)
(Inmiddels heeft ze balkjes gestapt, gedraafd en gegaloppeerd zowel onder het zadel als aan de longe en vrijgesprongen en het paard krijgt er steeds meer vertrouwen in en vind het ook leuk. Af en toe een keer een tikje of duidelijke aanwijzing dat ze toch echt er over heen moet en dan is het goed en gaat mevrouw er gewoon lekker rustig overheen en trekt er zelfs naar toe.)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:57

Ik ben van mening dat 3 dagen achter elkaar ook teveel is. Heb je haar weleens los laten springen? Hoe doet ze dat? Of misschien met een andere ruiter?

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 14:29

Je ontwijkt mijn vraag ;).

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:45

nou ik heb ook maar paar filmpjes gekeken...maar vind t beeld nou niet echt heel fijn...
zweep kan je in mijn ogen toch echt achterwege laten waarom zou je hem erover heen willen meppen...daarbij vind ik beide ruiters ook niet echt geweldig mee zitten paard krijgt totaal geen ruimte en word krap gehouden van voren omdat t nog zo spannend is en onwennig...
dus wat ga je krijgen krampachtig van voren paard weet niet zo goed wat hij ermee aan moet vanwege ze onervarenheid geef het paard ruimte van voren en rij hem gewoon lekker voorwaarts begin desnoods met kruisjes springen en 3 dagen achter elkaar springen vind ik in mijn ogen gewoon teveel.

ik denk als je hem gewoon lekker voorwaarts blijft rijden en niet krampachtig gaat rijden dat je paard ook veel meer sprong blijft maken naar voren toe en dus ook beter gaat springen.
en wat betreft de ruiters...veel meer meezitten want de ruiter klapt iedere keer terug in het zadel en dus voor de rug ook helemaal niet lekker is handen naar voren geef hem ruimte

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:10

Pattypaard schreef:
Je ontwijkt mijn vraag ;).

Nee hoor, ik kan pas antwoord geven als ik het antwoord op mijn vraag heb. Dan weet ik hoe ik het op zou lossen. :)

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 16:08

Na mijn idee geef je dan niet antwoord op die precieze vraag hoe jij het zou oplossen als het paard onder de man niet over een hindernisje wil als je het gaat hebben over vrijspringen. Maargoed, misschien komt dat wel.

Ik heb haar laatst laten losspringen. Dit deed ze niet zo geweldig. De 1e keer wou ze niet graag, alleen wat licht opgedreven, ze sprong, galoppeerde een rondje en sprong vervolgens uit haarzelf weer. Ze sprong leuk maar had moeite met de afstand tussen de 2 hindernisjes in te schatten. Het leek dan ook wel alsof ze daar niet echt mee bezig was maar meer met joehoe daar gaan we *\o/* . Weet ook niet of dit ooit eerder met haar gedaan is.

Hier sprong ze bij haar eerste springles bij de vorige eigenaresse https://www.youtube.com/watch?v=6JH8AO8RedE
Daar is ook goed te zien dat ze zeker niet bang is. Ik denk niet dat een andere ruiter het verschil maakt. Bij een andere ruiter zou ze hetzelfde gedaan hebben. Paardlief is goed aan het puberen en kan ook om niks gewoon stil gaan staan aan de hand en geen pas willen verzetten want waarom? :)

Voor de duidelijkheid ben ik verder zeker niet van het 'sla ze maar', zeker niet te pas en te onpas.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:26

Jeetje, wat een verschil. Op dat filmpje zie ik een paard wat goed springt, niet bang is, en het leuk vind.

Wat raar.. Denk niet dat dit aan het puberen is, want op jouw filmpjes zie ik wel een zenuwachtig paard..
Het paard wordt op jouw filmpjes ook niet beloond, doe je dat wel? Uitgebreid belonen naar de sprong? :)

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 17:00

Ja belonen heel zeker, met stem, klopjes/aaien op haar hals of regelmatig even aan de lange teugel stappen net nadat ze iets goeds heeft gedaan. Of als ze het echt goed doet stoppen met rijden/longeren.

Met het proefrijden voordat ik haar kocht heb ik ook met haar gesprongen en toen merkte ik wel dat ze wat onzeker was, en onzeker werd van mijn onzekerheid. Maar ze was relaxt en sprong gewoon. Hierna is er niks meer met haar en balken gebeurd dus waar het verder aan te wijten valt is voor mij een raadsel. Merk alleen dat ze vaker iets anders verzint om te proberen of ze toch wat anders kan doen dan dat ze weet dat van haar gevraagd wordt :+ (Simpele dingen, ineen stoppen met lopen en geen stap willen verzetten, oeh de plantjes zijn vandaag eng e.d.:) )

Moet zeggen dat ze nu ook niet meer zo reageert op de balken. Maar dit nadat haar duidelijk gemaakt is dat ze er écht overheen moet. Dan tikt ze ze ook gewoon aan zonder ervan te schrikken of dergelijk en is het kinderspel.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:34

Nu begin ik je steeds beter te begrijpen :j !

Je hebt een ingewikkeld paard :+ ! Haha.

Hoe doet ze het als je iemand voor laat springen? Dus een ander paard voor, en die van jou er gelijk achteraan? Of als er iemand in de bak met een longeerzweep gaat staan? Niet slaan, maar misschien heeft ze dat even nodig?

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 20:37

Haha zo komen we nog eens ergens :).

Iemand voor laten springen heb ik nog niet geprobeerd. Als we dadelijk weer vooruit kunnen met rijden (zadel lag niet goed) dan ga ik weer rustig aan balkjes draven, een kruisje opzetten enz. en ben ik er vrijwel van overtuigd dat ze direct zal springen op aanmoediging van wat been.
Met de longeerzweep in de bak hebben we met vrijspringen gedaan, inderdaad zonder haar te slaan maar alleen erbij en toen heb ik deze ook alleen de eerste keer hoeven te 'gebruiken'. Daarna had ik hem net zo goed weg kunnen leggen want ze ging toch wel haha.

Als we straks weer aan de gang gaan zal ik nog eens filmpjes plaatsen, heb zo'n vermoeden dat dat een heel ander beeld gaat geven.
Bedankt voor je reacties en het meedenken :).

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:40

Kan het daar niet aan liggen dan? Als het zadel niet paste, gaf dat waarschijnlijk een drukkend gevoel bij je paard. En voor mijn gevoel is dat met springen meer dan met de dressuur, dus misschien heeft ze dat aan elkaar gekoppeld?

Ga iig wat doen met vrijspringen, altijd handig :D

Ben benieuwd naar die filmpjes! Laat maar even weten als je ze heb! Je hebt iig een prachtig dier. :D

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 20:51

Sorry voor de verwarring, het zadel dat ze hier op heeft is een ander zadel dan het zadel dat ik voor haar heb. Dit zadel leek prima te liggen. Mijn eigen zadel lag niet goed meer. Dat liet ze merken toen we +/- 2 weken weer terug waren meen ik. (Vanuit haar schouder niet meer goed weg kunnen zetten, 2 passen vanuit haar schoft wat omhoog komen om vervolgens in te kakken als 'oe das niet zo fijn')

Dankje! Vrijspringen gaan we zeker wat mee doen, en aan de longe balkjes draven, kruisjes springen e.d.
Ik zal je een pbtje sturen als we weer wat materiaal hebben :). Ben natuurlijk benieuwd wat je er dan van vind ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:40

Ik vind het verschil in filmpjes nogal schokkend. Hoe kan het dat ze eerst helemaal niet bang is voor het hout en nu in de OP als de dood is om het aan te raken. Dat vraag ik mij echt af.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:49

Leuk paard! In het inrijden zie ik dingen fout maar ik kan ze niet onderbouwen dus laat ik het gewoon,
maar het springen... Heeft je ruiter nooit geleerd om mee te geven?
Ook is ze geen jockey, waarom houdt ze haar zweep toch zo vast? :n

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:38

heeft zij niet wat mee gemaakt ofzo met springen dat ze opeens zo stopt en angstig is? en ik weet niet maar de duivel sla je er eerder in dan eruit. als het paard vertrouwen nodig heeft kan een correctie tiktje goed zijn maar op deze manier niet. Als zij stopt voor de spring laat haar dan eens kijken desnoods raakt ze de balk nog aan met de neus zolang ze hem maar goed heeft kunnen zien en weet dat de balken haar niet opvreten. Het lijkt me een erg fijn spring paard met goede metaliteid maar ik ben er van overtuigd dat dit paard de tijd moet hebben. En niet van ik rij op de spong af en ze gaat er ook meteen over heen. Rij er gewoon op af stopt ze er heen stappen laten kijken ontspand ze dan terwijl ze er naar gekeken heeft of gesnuffeld belonen en opnieuw aanrijden. Niet zo dwingend gaan dauwen met die benen. Echt met rust doen anders als je dat niet doet durf ik er op te wedden dat er over een jaar een topic van jou staat Help!! mijn paard wil niet meer springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:32

Ladynette schreef:
heeft zij niet wat mee gemaakt ofzo met springen dat ze opeens zo stopt en angstig is? en ik weet niet maar de duivel sla je er eerder in dan eruit. als het paard vertrouwen nodig heeft kan een correctie tiktje goed zijn maar op deze manier niet. Als zij stopt voor de spring laat haar dan eens kijken desnoods raakt ze de balk nog aan met de neus zolang ze hem maar goed heeft kunnen zien en weet dat de balken haar niet opvreten. Het lijkt me een erg fijn spring paard met goede metaliteid maar ik ben er van overtuigd dat dit paard de tijd moet hebben. En niet van ik rij op de spong af en ze gaat er ook meteen over heen. Rij er gewoon op af stopt ze er heen stappen laten kijken ontspand ze dan terwijl ze er naar gekeken heeft of gesnuffeld belonen en opnieuw aanrijden. Niet zo dwingend gaan dauwen met die benen. Echt met rust doen anders als je dat niet doet durf ik er op te wedden dat er over een jaar een topic van jou staat Help!! mijn paard wil niet meer springen.

Dat ben ik helemaal met je eens! Geef het paard de tijd, ook al heeft het paard eerder wel netjes rond gesprongen. Dat doet ze blijkbaar nu niet, dus leef in het nu en los die angst op in plaats van dwingend te gaan rijden. Gewoon 100 keer hetzelfde sprongetje maken, niet nadat ze 1 keer braaf heeft gesprongen meteen een grondbalk ervoor gooien.