3 jarige onder het zadel! Ti amo!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 07:36

Hele ruige bok! Paard is jong, dus logisch dat hij zo diep loopt en ver achter de loodlijn Wat een geneuzel altijd op bokt.. :')

orienta

Re: 3 jarige onder het zadel! Ti amo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:11

Heel leuk paard!

Ik zie de amazone ook nergens met een strenge hand, gewoon een fijn teugelcontact.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:14

Hoe heb je die nu over het hoofd kunnen zien in de weide :P! Wat een prachtdier! Veel plezier en succes.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:58

Arabesk schreef:
Op alle foto's loopt je paard achter de loodlijn, zeker voor zo'n jong paard waarbij ook de nekwervels nog heel kwetsbaar zijn kun je schade aanrichten.

Dat je paard zo wegduikt voor het bit geeft aan dat het bit pittig inwerkt in de mond, je paard probeert die druk te ontwijken. Probeer een zachter bit, of liever nog bitloos. Zeker op deze leeftijd is een paard heel gevoelig in de mond door tanden wisselen etc.

Lees en leer:

chesty schreef:
Ze loopt idd te ver achter de loodlijn. Ik ben er mee bezig dat ze mijn hand gaat volgen en zo meer lengte krijgt. Zoals de meeste weten is dat gewoon erg moeilijk met een jong paard.
Ze is heel licht in de hand en ik wil wel lichte verbinding houden met de voorkant ( ipv alle teugels losgooien )
Ik trek haar ook absoluut niet in deze houding:) Ik weet zeker dat ze nog wel meer lengte gaat krijgen. Ze volgt nu al veel meer mijn hand dan in het begin.
Ik heb er verder ook hele goeie begeleiding bij.

TS, ik vind het ook echt een hele stoere! Als je zo'n paard in je weide hebt staan dan wil je haast toch geen andere kopen?

vieenrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:03

wauw TS wat een prachtig paard!
En terecht dat je geen nieuwe hebt gekocht maar deze gaat gebruiken als je nieuwe wedstrijdpaard! Jullie gaan schitteren in de ring!
Ik vind dat je hem prima rijd, veel succes er nog mee!
( en wat een suuuuperleuke naam, gaat hem goed af! )

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:06

Wat een stoer dier! Die lengte komt vanzelf wel, het is nog maar een jong dier, en ik zie op de foto's dat er begeleiding aanwezig is.(wellicht deze keer niet voor jou, maar mocht het gruwelijk mis gaan zegt deze meneer er vast iets van..)
Hij heeft al een mooie bergopwaartse galop op de foto's :)!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:11

Gave merrie! precies hoe spritz zegt.. die lengte komen vanzelf wel.. Zie liever dit met een juist ruggebruik, dan meteen op de LL en een vast gezette/weggedrukte rug..
Ga zo door!!
Succes

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:15

Mooi, heel mooi, goed gebouwd en zeer fraai bewegend paard. En dat van 4 foto's af bekeken!

Niet te veel er van vragen, nu al, he? Zo'n talent dat het zo jong makkelijk af lijkt te gaan, moet je mee om kunnen gaan, wees er zuinig op!

Ik val niet meteen over het achter de loodlijn rijden, misschien was dat omdat je wist dat er gefotografeerd werd, maar inderdaad kan een jong talentvol paard dit ook vanuit zichzelf vertonen.
Wel zaak om de neus er toch uit te rijden, en de hals laag en lang te geven.

Neem dit paard een beetje tegen zichzelf in bescherming,, dan kan 't nog heel wat meer worden dan het nu al is!

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:34

Mooi! Kan goed bewegen, ben benieuwd hoe ze over een jaar of 2 loopt!

En inderdaad, te ver achter de loodlijn, maar volgens mij heb je zelf kennis genoeg om dit er uit te gaan rijden!
En de mensen die hier over vallen, veel jonge paarden doen dit nou eenmaal, teugels losgooien en wachten tot ze het uit zichzelf doen kom je ook geen steek verder mee. Paard moet leren het bit aan te nemen en door actief vw/nw gereden te worden de hals uit te gaan leggen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:35

terpentijn schreef:
Wel zaak om de neus er toch uit te rijden, en de hals laag en lang te geven.

Ik denk dat je ook niet teveel gewicht op de voorhand moet laten kletteren, dan leer je hem voorover te kiepen. Ik denk dat je in dit stadium niet teveel moet afwijken van wat het paard aanbiedt, met andere woorden waarmee hij in balans loopt. De balans lijkt hier helemaal niet overmatig op de voorhand, dus er wordt helemaal geen schade aangericht. Ik vind het een beetje hype-achtig om rond per definitie slecht te vinden (niet op jou gericht hoor terpentijn). Maar goed dit wordt een discussie buiten de TS om, want die heeft haar gewoon prima aan het lopen, dus dat zou een beetje jammer zijn.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:38

Zo zie je maar, na lang zoeken staat je perfecte partner gewoon in je achtertuin :)!
Mooi paard, heel veel plezier en succes met hem!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:50

@Lenn: nee, ik neem dit ook helemaal niet als een persoonlijke kritiek op, ik ken het "probleem" namelijk zelf, en maar al te goed, heb enige tijd zelf nog eens een topic-vraag neergezet, over mijn eigen paard, die maar achter de teugel bleef lopen (is wel een ander type paard en ouder, Fries x Tinker van toen 7 jaar), maar die heeft dat echt ook altijd al als neiging gehad.

Het is wel zaak om jonge paarden die al zo'n fraai beeld (met de nadruk op "beeld"!) bieden, uit eigen trots en enthousiasme niet voortdurend te overvragen. Maar ook op te letten dat er wat verlenging bij gaat komen, overigens ben ik het er ook mee eens dat als paard dit NU zelf blijkbaar "handig" vindt, je ook niets moet gaan afdwingen, dan kunnen ze inderdaad op de voorhand kiepen.
In kundige en geduldige handen, en met een eerlijke ruiter/amazone, die niet meteen alles wil (forceren), of te vroeg "doorstoomt" (TS lijkt mij inderdaad ook een kundige amazone), zit er zo even gauw te zien nog wel heel wat toekomstmuziek in dit prachtige paard!

Vind het een fijn plaatje!

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:04

Mooi plaatje, je rijd hem echt super!

Typisch bokt weer om te beginnen over bitloos, en over achter de LL.
Paard moet nog sterker worden, loopt daardoor achter de LL. Ik zie op de foto's niet een paard dat te streng/strak word gereden. TS heeft juist licht contact met het mond van het paard, kunnen veel bokkers nog wat van leren.

sylv28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:21

Hoe heb je die nu over het hoofd gezien in de wei :P
Erg leuk dier, goed dat je er zuinig op bent en er zo bewust mee bezig bent. Volgens mij ga je daar echt een goede aan krijgen!

krln

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:38

Wauww!! Wat een ruig beest!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:43

Prachtig paard!
Hij loopt idd heel erg diep, maar dat is lastiger om op te lossen dan dat sommige mensen denken.
Wat ik zelf heel fijn vindt om met (jonge) paarden te doen is buiten rijden. Weet niet of je daar de omgeving voor hebt, maar zo blijven ze fris in het koppie en leren ze goed op eigen benen te lopen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:48

Wat een knappertje :D Een waardige opvolger :j Wel mag je je handen wat meer dragen denk ik, maar voor de rest, echt wauw :j