Eerste foto's van Furioso na een les van een medebokster ;)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

furioso

Re: Eerste foto's van Furioso na een les van een medebokster ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 18:52

Bedankt voor de reacties :) Morgen gaan we weer werken en ga ik hem echt losser laten vanvoor :)
Ik had hem vandaag inderdaad te hard vast en liet hem niet zakken dat was mijn fout :(
Morgen worden er weer foto's gemaakt en ik hoop dat Fur ontspannen kan lopen op een hoger tempo :)
Over het filmpje.. Ja eerst had ik hem in een zeer langzaam tempo en daarna nam hij een loopje met me, dit wil ik verbeteren.
De galop wil ik nog wat uitstellen (of af en toe heel eventjes) want die is nog vreselijk :( eerst wil ik de stap en draf goed hebben :)
Met de galop heeft hij nog moeite.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 21:44

Vind de fotos en filmpjes er niet fijn uitzien. Wat houd jij je hand vast, en wat loopt je paard dan nog braaf door...op het filmpje trek je behoorlijk aan je teugels en volgens mij snapt je paard totaal niet wat je bedoeld.
Zelfs op de foto op de vorige pagina dat jij zegt toe te staan, staat er spanning op je bit....

Zonde, erg leuk paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 22:10

Het is gewoon heel moeilijk, even de gewoonte doorbrengen.. Ik denk dat je te veel gefixeerd bent op voren, ik denk dat je eerst moet voelen dat ze haar rug ontspant, dan krijg je vanzelf meer ontspanning van voren.

Maar je hebt nu lekker hulp en het kost gewoon tijd, veel tijd, maar de ontspanning komt eerst van jouw, ga lekker ontspannen zitten, ontspan heel je lichaam, dan gaat zij dat ook doen, leg het accent even bij jouw zelf, als je luchtig zit en luchtig de teugels vasthoudt dan krijg je kontakt...dan lekker lessen bij bullymonster en dan komt het wel goed.

Je hebt wel een pracht merrie hoor!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 22:12

Helemaal eens met Prinslover, top dat je nu toch les hebt genomen!
De neus mag er inderdaad meer uit en actiever, maar als je les blijft nemen ben ik erg benieuwd naar de verbetering want die komt vast wel :D En het is wel echt een prachtig paard!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 22:23

Mooi beest hee! Volgens mij ben je erg gefixeerd op de voorkant, klopt dat? Je zit op elke foto naar beneden te kijken en het lijkt erop alsof je hem met je hand naar beneden wil rijden. En dat lukt je, want hij knikt in (en kruipt achter de teugel, want hij wil de druk in zijn mond vermijden), maar in de rest van het lichaam gebeurt er niks. Geef hem dus lucht van voren, probeer voorwaarts-neerwaarts te rijden, langer en lager dus en met het neusje eruit, maar dus wel met activiteit! Niet scheuren, maar je wil ruime passen hebben. Zodra jij loslaat van voren wordt dat makkelijker, dan hoeft hij zich niet op te kroppen en kan hij zijn rug en benen beter gebruiken. Doe dat voorwaarts-neerwaarts in ieder geval tot dat je zo ver bent dat hij echt zijn lichaam fijn gaat gebruiken, over de rug komt en zijn achterbenen kan laten ondertreden. Goed dat je les hebt, gewoon kritisch naar jezelf blijven kijken, dan komt het goed. Succes! :)

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 22:25

Er is veel verandering met hoe het eerst was, maar zoals al gezegd is, probeer je niet zo op de voorkant de focussen maar juist op de achterkant. Als hij goed zijn achterhand eronder heeft, gaat hij vanzelf van voren nageven. Op het filmpje vind ik hem ook heel erg ingehouden lopen. Maak hem lekker actief van achter, dan komt de voorkant vanzelf wel!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 22:28

Morgen ga ik weer rijden en ga ik hem losser van voor laten (het is een ruin geen merrie ;) )
morgen weer foto's dus dan kunnen jullie ook mee zien :)
ik ga hem actiever proberen te rijden en niet zo verzameld :)

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 22:47

Hoi, ik ga geen rijtechnisch commentaar geven want ik ben zelf ook geen ster maar ik las laatst dat onderzoek is gedaan naar het verschil tussen lichtrijden, doorzitten en verlichte zit bij de training van een paard. Conclusie was dat de gewichtsdruk in principe hetzelfde is (70 kg voelt als 70 kg in alle houdingen) maar dat het voor de mate waarin een paard de rug kan ontspannen wel degelijk uitmaakt. Verlichte zit (ook in draf en ook als je niet aan het springen bent), is voor een paard het makkelijkst. In de conclusie bij het onderzoek werd dan ook het advies gegeven om jonge paarden vooral, in alle gangen, in verlichte zit te trainen. Lichtrijden is het één na makkelijkst en dit zou dan ook de normale basishouding moeten zijn bij de basistraining van paarden. Doorzitten tijdens de training zou je alleen moeten doen bij goed getrainde paarden met goed ontspannen ruggebruik. Probeer eens of gewoon lichtrijden je niet een veel ontspannener paard geeft. En probeer hem naar voren te rijden met dat achterbeen eronder (damn toch nog een beetje rijtechnisch) dan komt die verzameling en aanleuning vanzelf. Zeker bij die barokke paarden want die hebben genoeg talent daarvoor. Veel succes en vooral plezier.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 22:56

Ga ik morgen zeker proberen en toepassen Alenteja ;) bedankt :)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 08:38

Allereerst, ontzettend leuk paard! Wat een ijverigheid heerlijk! Maar die ijverigheid heb je nog niet helemaal onder controle :+

In het filmpje draaf je stukjes erg traag, op zich goed om het tempo onder controle te krijgen, alleen hou je je hand eraan, als hij op het tempo loopt die je wilt, zorg dan dat je toestaat, mocht hij gelijk weer wegrennen, dan neem je hem weer terug en sta je weer toe :)

Verder meer gaan zitten, je lift een beetje mee, hangend aan je teugels, rechtopzitten, jezelf lang maken en hand voor. en dan vooral werken aan tempocontrole, terugrijden, toestaan, naar voren rijden, terugrijden, halthouden etc. Hou je benen om je paard, niet om telkens te drijven, maar steek ze ook niet af! Veel succes verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 08:44

furioso schreef:
Morgen ga ik weer rijden en ga ik hem losser van voor laten (het is een ruin geen merrie ;) )
morgen weer foto's dus dan kunnen jullie ook mee zien :)
ik ga hem actiever proberen te rijden en niet zo verzameld :)

Oeps sorry, maar blijft een prachtdier en ik heb hier een erg loperig paard thuis, weet dat het moeilijk is, maar heb ze liever dan flegmatiek.....bij het loperige paard is het van belang dat IK heel ontspannen zit, toen ik dat moeilijk vond, ging ik hardop verhalen tegen hem vertellen en en bij spanning bij hem lachen, hij ging op mij concentreren en ik was niet zo gefixeerd en ontspande ook makkelijk...ik heb veel gehad aan centered riding, daarbij ligt het accent op de ruiter niet het paard, als ruiter ok is, volgt paard vanzelf. Succes. Mijn ervaring is dat je van dit soort paarden ontzettend veel leert en dat is een uitdaging. Heb je hem voor elkaar, dan heb je een kanjer met veel vermogen!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 09:06

Bedankt voor de reacties :)
Ik weet dat mijn houding niet zo goed is maar ik probeer er echt aan te werken en het is ook echt al verbeterd tegen over vroeger :)

Terug rijden en dan weer naar voor rijden moet ik doen ja :)
Ga ik vandaag veel meer doen en ook actiever rijden en niet in een slakkengangetje :)

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:01

Oke goed dat je daar aan gaat werken, ik ben benieuwd naar de volgende serie foto's :)
Hierboven is al iets gezegd over Centered Riding, ik denk dat dat zeker goed is voor jou om je in te verdiepen!

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:18

goed dat je de adviezen aanneemt. op de laatste foto zie je idd een paard met zijn neusje lager, maar er staat nog wel druk op de teugel. terwijl jouw benen helemaal van je paard afstaan. probeer er aan te denken dat je moet drijven en daarna pas op kunt vangen met je handen. andersom dus!

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:32

Ik vind het ook heel goed hoe je met de kritiek en de adviezen omgaat. En ook dat je les hebt genomen. Wel ga ik nu mee met het eerdere commentaar dat je je handen veel te vast zet. Het sperriempje mag er dan af zijn, een paard dat zijn mond zo opendoet heeft ergens last van (jouw hand en het bit, vermoedelijk). Een sperriempje neemt dat ongemak ook niet weg. Het is duidelijk dat je (prachtige!) paardje zijn best doet naar jou te luisteren. Ik krijg de indruk dat jij ook je best doet naar hem te luisteren maar nog niet zo goed hoort wat hij zegt.
Tip: bespreek met je lesgever hoe je hem eerst op zijn eigen benen kan laten lopen, lang en laag zodat het hem minder moeite kost. Dan komt de rugspier omhoog en kost het hem minder kracht jou te dragen. Wat gebeurt er als je het teugelcontact tot een absoluut minimum beperkt? (wel aanleuning, geen leuning). Misschien ook een beugelriem om de hals, waar jij steun aan kan pakken ipv aan de teugel,mocht zich iets voordoen waarbij dat nodig zou zijn?

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:41

Heel goed dat je met kritiek omgaat :j En toppie dat je les neemt ! ! :D
Even tegen de mensen hier in het topic : Er zijn nu al 15 dezelfde mensen die allemaal het zelfde zeggen dat ze voor vast houd, ik denk als een paar dat zeggen, dat dat wel genoeg is :j Herhalend comentaar = niet nodig = frustrerend en daarom komen er ook van die rellen in topics :j (Niet aanvallend ofzo maar ik denk dat de TS daar meer aan heeft)
Super hoe de rest van de bokkers het aanvullen *\o/*
Ik ben het voor de rest met iedereen eens, maar je bent hard aan het werk. Denk ook om je eigen veiligheid he :D Je hebt maar 1 stel benen en 1 leven.
Succes!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:43

Geweldig, al die kritiek! Trek het je niet persoonlijk aan, maar zet al deze puntjes even op papier, dan heb je een heleboel om mee te werken. Wat mij opvalt is dat je je linker hak optrekt, dat zal met je houding te maken hebben en natuurlijk het muntjes zoeken. Dat lijkt me het allereerste en allerbelangrijkste om aan te gaan werken. Als het een gewoonte is geworden om voor je uit te kijken, dan word de rest ook gemakkelijker.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:53

ik vind het echt een prachtig paard!
verder ga ik mee met de kritiek, hij moet wel meer ontspannen gereden worden en met meer lengte in zijn hals..
verder zal je zelf wel weten of het goed voelt, als je zegt dat het voor jou veel beter voelt zal dat echt wel waar zijn.
gewoon lekker verder oefenen en aan de kritiek denken dan komt het wel goed.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 12:59

Al het gene dat al gezegd is moet inderdaad geen 15x gezegd worden, na 1 x steekt het in mijn hoofd hoor ;)
Vandaag heb ik weer gereden maar er zijn spijtig genoeg geen foto's van het rijden omdat de vriendin haar camera was vergeten op te laden -O-
Ik heb hem losser gelaten dan gisteren maar hij durft nog wel een loopje met me te nemen en dan probeer ik hem terug te nemen met mijn stem en mijn zit en meestal lukt dit maar niet altijd..

Ik zal morgen proberen voor zelf een stukje te filmen en vanaf maandag zou ik dan terug een fotografe moeten hebben ;)
Aan mijn houding probeer ik echt mijn best te doen :)
Laarzen zouden in augustus moeten komen ;)

Ik heb heel de tijd licht gereden en dan is hij direct veel actiever dan dat ik doorzit :)
Hopelijk hebben jullie morgen iets aan mijn filmpje :)

Ontspanning kan nog altijd beter, daar ben ik me van bewust ;)
Maar hij is al veel verbeterd tegenover in het begin

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:48

Als hij een loopje met je neemt en je krijgt hem niet terug op je zit en stem ( is geen ramp hoor) dan mag je best even een ophouding geven, maar ook direct weer loslaten daarna! Vasthouden is ook in dat geval geen oplossing en werkt zelfs averechts. Dus als hij een loopje met je neemt eerst proberen terug te rijden met je zit en stem, dan een ophouding en weer los en direct volte insturen en figuren en overgangen rijden, hou hem bezig :)

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 13:59

Okee ga ik doen ;) bedankt ! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:42

Je lesgever een keer laten rijden, geen 5 minuten scheelt ook hoor, dan snapt ze beter jouw probleem en kan ze beter uitleggen hoe op te gaan lossen in de lessen....is een ander bitje proberen een optie?

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 17:55

Ja ze had ook eventjes op Fur gezeten hoor :) en hij heeft een ander bitje in ;) een dubbelgebroken :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:44

Bij een paard dat gaat harder gaat als jou idee is, geef ik inderdaad liever 1 keer een ophouding die duidelijk is, en meteen daarna ook ontspannen. Dan beloon je het paard voor de juiste reactie, en geef je ook aan dat je vertrouwen hebt om ook te geven. Met alleen nemen kun je geen paardrijden. Het is een kwestie van geven en nemen (net als in iedere relatie ;) ). Vooral het geven is belangrijk om vertrouwen te krijgen. Het nemen is om duidelijkheid te geven over wat je wel, en niet wilt. Het geven is de beloning, het nemen de "straf". Je wilt dus vooral geven, en zo weinig mogelijk nemen. Constant op de rem zal bij een paard niet doorkomen.

Op wat voor een bit liep Fur eerst?

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 20:58

Ja je hebt gelijk Angela :)
Ik had helemaal in het begin met een enkelgebroken gereden, dit was een maatje te groot en had dan een pessoabit ook enkel (had ik als enige toen nog liggen)
Nu dus met een dubbelgebroken :)