Zembla du Vi aan het huppelen. (filmpjes)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:23

Ik snap wat Marcella bedoelt, en daar zijn we idd ook mee bezig (al is dat voor nu wel even ondergeschikt aan de controle vóór de hindernis)..
Maar het is zo lastig om én controle te houden over je paard en jezelf, én tegelijkertijd te denken aan je handen en je zit op moment van afzet/sprong.. :')

Ach.. Rome en Parijs waren ook niet in 1 dag gebouwd.. :+

Somebitch

Re: Zembla du Vi aan het huppelen. (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 14:37

Ah héhé ik heb een voorbeeld gevonden van hoe ik eerst sprong. :')

Afbeelding dit is/was dus mijn probleem. (en ik heb er nog meer maar dit bedoel ik met de verlichte zit die er dus totaal niet is op deze foto. := )

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:42

Casarell schreef:
Ik snap wat Marcella bedoelt, en daar zijn we idd ook mee bezig (al is dat voor nu wel even ondergeschikt aan de controle vóór de hindernis)..
Maar het is zo lastig om én controle te houden over je paard en jezelf, én tegelijkertijd te denken aan je handen en je zit op moment van afzet/sprong.. :')

Ach.. Rome en Parijs waren ook niet in 1 dag gebouwd.. :+

Voor controle zou ik toch echt willen adviseren om te gaan zitten voor de sprong en niet te staan.

Controle oefeningen zijn ook hindernis aanrijden en niet springen maar een volte draaien, aandacht bij jou vragen, de lijn op rijden een keer halt houden op de lijn rustig aandraven en een kruisje pakken. Na de hindernis zitten en op de lijn weer halt houden.

Als je gaat staan geef je alles wat je met je zit kan bepalen weg.

Probeer op je teugels een stabiel contact te houden, of er nou wel of geen bit inhangt. Voelen en meegeven, maar niet los gooien en niet tegenwerken

(PS ff in je profiel gespiekt: fijn paard heb je!)
Laatst bijgewerkt door Greentea01 op 27-07-12 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:44

Somebitch schreef:

[ Afbeelding ] dit is/was dus mijn probleem. (en ik heb er nog meer maar dit bedoel ik met de verlichte zit die er dus totaal niet is op deze foto. := )

Opzich is hier niks mis mee. Voor het springen op deze hoogte is het helemaal niet gewenst op plat op je paard te gaan liggen. Het stukje dat je hierin met je bovenlijf kantelt is prima. Als het hoger wordt over een meter dan ga je meer met je bovenlijf naar voren

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 14:50

Marcella_e schreef:
Somebitch schreef:

[ Afbeelding ] dit is/was dus mijn probleem. (en ik heb er nog meer maar dit bedoel ik met de verlichte zit die er dus totaal niet is op deze foto. := )

Opzich is hier niks mis mee. Voor het springen op deze hoogte is het helemaal niet gewenst op plat op je paard te gaan liggen. Het stukje dat je hierin met je bovenlijf kantelt is prima. Als het hoger wordt over een meter dan ga je meer met je bovenlijf naar voren

Je ziet het probleem niet, dat is jammer. Als ik er een filmpje van had had je heel wat anders gedacht. Wat denk je dat er na deze hindernis gebeurd is? Ik heb een paar jaar niet meer gesprongen. :o Zegt genoeg denk ik?

Plat liggen is imo iets anders dan goed meezitten.

Overigens heb ik in het topic ook al aangegeven dat wij weleens een volte draaien voor de sprong en zo heb ik hem ook weleens voor de sprong stop moeten zetten.

Dankje, het is zeker een heel fijn paard en hij laat me ook zeker merken wanneer ik het wel en wanneer ik het niet goed doe. ;)
Achja, weetje. Ik heb in mijn leven denk ik 10x gesprongen, waarvan misschien 3x op mijn paard (voor mijn lessen dan) en dat ging steeds mis en ben ik uit angst gestopt. :o
Proberen doe ik maar het is zo lastig om te denken, niet gaan staan meegaan met je paard, bij je houden en niet je teugels los gooien voor de sprong (dat heb ik heel erg. :') ) en dan ook nog de landing. := Het komt wel, maar alles tegelijk wordt lastig. :+

Ik zal mijn vorderingen iniedergeval bijhouden, ik leer schijnbaar snel dus wie weet hoe het over een paar weken is. :))

Bedankt voor je tips, zal er eens op 'proberen' te letten (ja proberen want het is voor mij erg moeilijk om boven de sprong te denken hoe ik mijn landing moet doen) :+

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:57

Alles is leren. Ik ben zelf M springen geweest en ook nu weer met mijn huidige M startgerechtigd. Ik heb mijn eigen paard en ik train en breng handelspaarden uit op springconcour en geloof mij maar dat ik ook nog genoeg fouten maak! Zeker paardrijden een leerweg waarbij je echt NOOIT uitgeleerd bent. Anky heeft ook nog les!

Het probleem kan ik niet uit deze foto halen, maar op een foto kan ik punt 1 niet zien wat er na de hindernis gebeurt en punt 2 is het altijd een moment opname. Ik vraag mij regelmatig of hoeveel je nou echt kan zien op een foto.

Omdat er aangegeven word dat je met het tempo controle bezig bent wou ik je een paar tips geven om dit onder controle te leren houden. Paard moet ten alle tijden bij je blijven.

Veel Succes samen! jullie komen er vast en lekker blijven oefenen!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 15:02

Tuurlijk klopt ook hoor, ik dacht geef een beetje beeld maargoed voor mij is het lastig in te schatten omdat ik zelf weet wat er fout ging. :') Jij weet dat natuurlijk niet want je bent er niet bij geweest. :P Dus zal het voor jou anders kijken zijn. :)

Ja we zijn zeker met tempocontrole bezig, dat is iets wat gewoon heeeel belangrijk is. :)) Bedankt daarvoor ook voor je tips hoor. ;) :D Hoe meer tips hoe beter toch? Ik zal alles proberen mits het in ons straatje ligt. Sommige dingen die genoemd worden zal ik ook niet gebruiken, en sommige dingen ook weer zeker wel. :) Leren doen we altijd. :D

Dankjewel en dat doorblijven oefenen gaat goedkomen. :)) Ik zit er al over te denken om volgend jaar, misschien eind dit jaar een hindernisje bij te kopen. := We hebben er nu helaas maar 1.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:05

elk paard is anders. Gebruiken wat je gebruiken kan en wat niet werkt weer overboort gooien. Zo doe ik het ook. Ik luister naar alles maar wat niet werkt laat ik.

Weet je dat je van 2 pionnen met 2 lepels ook een sprongetje kan maken?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 15:08

2 pionnen en 2 lepels? Die snap ik niet. :P

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:49

Je neemt 2 pionnen en twee springlepels waar je een balk op legt. Die doe om de pion. 2 balken erbij en je hebt een kruisje. Ik gebruik dat altijd om ze aan de lijn te laten springen want dan heb geen uitstekende staanders

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:40

Ziet er heel goed uit :D