Paard & Erfgoed, 2 september 2012.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:45

MISTRAL94 schreef:
Judith_ schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het risico met al die kleine ponies die continu over de markt gesleept werden groter vond dan wat er nu gebeurd is. Stond recht voor de plek waar de kar om ging, ontzettend schrikken natuurlijk voor iedereen en heel erg naar voor het meisje. Maar ik vond dat er verder erg goed mee om werd gegaan door om te roepen hoe alles was afgelopen en dat we niet hoefde te schrikken van de ambulance. Jammer alleen dat de omroepster meerdere keren moest roepen voordat het pad vrij was.

Verder vond ik het een zeer geslaagde dag! Het is duidelijk te zien dat alles een beetje groeid, vond de markt en de shows echt van betere kwaliteit dan twee jaar terug en het was zeker de moeite waard om de hele dag rond te struinen. Top gedaan! :)

Dit verbaasd mij wat, want nog niemand van de organisatie is op de hoogte hoe het met het meisje (mijn dochter) afgelopen is. Het is een trieste samenloop van omstandigheden, wat gelukkig met een sisser afgelopen is er hadden veel meer gewonden kunnen vallen gezien de hoeveelheid mensen, die daar waren.

Dat is wel vreemd, want er werd wel omgeroepen wat er gebeurd was en dat ze waarschijnlijk haar been had gebroken. Ik sta op de foto in de krant, met blauw jasje en blond haar, was dus wel even schrikken.

Willeke_

Re: Paard & Erfgoed, 2 september 2012.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:14

Was een leuke dag!

@ Judith_: die shetjes zijn er ieder jaar. Volgens mij worden die behandelt zoals hondjes, overal mee naar toe.
@ Mistral94: hoe gaat het nu met je dochter?

Ik heb er gelukkig niet veel van meegekregen. Mijn collega van Roemeense Paarden in Nood stond net bij de sloot toen de paarden daar in vielen. Schijnt er heftig uitgezien te hebben.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:32

Ik heb inmiddels contact met de organisatie gehad, dat wilde ik even afwachten voor ik hier een reactie zou plaatsen hoe het met haar is.

Mijn dochter maakt het naar omstandigheden goed, zeker als je ziet dat het paard waarmee ze een aanvaring kreeg geen kleintje was. Ze heeft een engeltje op haar schouder gehad. Ze heeft geen gebroken been of arm wat rond ging. Ze is geraakt in haar onderrug en heeft een dik oog wat gister ook wat blauw was. Ze heeft wat bloed in haar urine zitten dus dat is nog even afwachten hoe dat verlopen gaat.

Ik vind het jammer om her en der wat negatieve reacties te lezen over veiligheid. Dit is helaas niet te voorkomen, de organisatie heeft er in mijn ogen alles aan gedaan om de veiligheid te waarborgen. Maar je werkt toch met levende dieren.

Wel vond ik dat de fotografen zich kapot mogen schamen net als het publiek wat erom heen blijft hangen terwijl het meerdere malen omgeroepen werd om vooral door te lopen en niet te fotograferen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:36

Sterkte aan je dochter Mistral94!!
Ik heb het hele voorval van een grote afstand gade geslagen.
Wij vonden het nogal overbodig om er ook met onze neus bovenop te gaan staan.

De opmerkingen over de veiligheid zijn imo ook zwaar overdreven.
Alles was prima in orde.............en áls een span op de loop gaat, is er vrij weinig wat ze gaan tegenhouden.

Ik ben heel blij dat het span de parkeerplaats koos en niet de markt.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 11:44

Mistral, jou dochter heeft zeker een engeltje op haar schouder.
Hoop dat ze zo snel mogenlijk hersteld en dat er veder geen ernstige dingen uitkomen.
Van hier sterkte toegewenst.

Ja zwaar respectloos van de mensen die foto's gemaakt hebben :( kan ook niet anders zeggen, die van mij is toen het gebeurde gewoon in de tas gegaan en gebleven, bah!
Heb te horen gekregen dat twee fotografen wat waarschijnlijk 'pers' was, er wel nadrukkelijk even tegen hun gezegd is de foto's te verwijderen en weg te gaan van het 'ongeluk'.
Het publiek met kleine camera's en mobiele telefoontjes, hoop dat die zich eerst bedenken/bedacht hebben.
Super dat het alsnog omgeroepen is!!

Die negatieve reactie's heb je altijd en overal wel, mensen moeten altijd wel wat te klagen hebben.
Ik wil ook zeggen dat er veel gedaan is om de veiligheid van iedereen te waarborgen, super!!

Ondanks het incident heb ik wel genoten van de geweldige dag!

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:41

Ik vond het inderdaad ook belachelijk hoe iedereen die kant op rende en zelfs niet aan de kant ging toen de organisatie het vroeg. Echt heel respectloos.

Mistral echt heftig wat je dochter is overkomen, echt een grote schrik! Het had zo'n mooie dag moeten zijn..

Was jou dochter ook het meisje dat door een kennis van mij van een hooibaal af werd getrokken? Zij vertelde namelijk dat er een meisje zat op een hooibaal waar het paard recht op af kwam, en zij haar snel heeft weggetrokken omdat ze bleef zitten.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:42

Bedankt allemaal voor de reacties!

Wij hebben net bezoek gehad van iemand van de organisatie dus dat vind ik echt super, mijn dochter is flink verwend dus dit alles heeft ook nog iets positiefs (vind zij :D )

Er zijn nu veel meer dingen duidelijk geworden.
De reactie van paintlinger riep vragen bij mij op, ik dacht namelijk dat het span wel de markt op gevlogen waren. Van de eigenaresse van de shire heb ik weer andere informatie gekregen waardoor het allemaal een stuk duidelijker geworden is. Waar bokt al niet goed voor is ;)

Rowina nee dat was niet mijn dochter, mijn dochter lag vlakbij de paddock volgens mij :o er was vrijwel direct een huisarts ter plaatse dat vond ik ook erg fijn achteraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:49

Erg vervelend wat er met je dochtertje is gebeurd Mistral. Maar fijn dat jullie er zo goed mee om gaan, zou toch zonde zijn als er nu een paardentrauma bij komt. Netjes dat de organisatie nog langs is geweest, ze hadden hier niks aan kunnen doen om te voorkomen maar vind dat ze er goed mee om zijn gegaan. Natuurlijk wisten ze de exacte afloop niet direcht na vijf minuten, maar de info die ze op dat moment hadden. (Paarden zijn gevangen en lijken niks te hebben, er is een meisje geraakt en lijkt een gebroken been te hebben waar de ambulance al voor gebeld is ect.) hebben ze gedeeld en dat scheelt een hoop paniek en speculaties.

Uit eindelijk bleek dat je dochter geen been gebroken had? Hoe gaat het nu met haar?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 19:13

Vind het super van de organisatie, heb er alleen maar positieve woorden over dat ze langs gekomen zijn :D!

Nee het span is niet zelf over de markt gekomen, maar net tussen de kramen en de sloot.
Daar zag je in ieder geval een paal en prikkeldraad 'kapot' liggen en de put die daar lag zijn ze overheen gekomen en uit eindelijk in een droge sloot beland wat ik zo weet (aan de ravage hebben te kunnen zien)
eigenlijks dus achter de paddocks langs van de tinkers, fries en de shire en de mensen met hun kraampjes daar.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:21

Gelukkig dat het met je dochter naar omstandigheden goed gaat ,ze heeft zeker geluk gehad als ik dit zo lees .

Het span kwam voor onze neus in de sloot terecht .
Ik kijk toevallig achterom ,want hoor mensen schreeuwen ,en zie daar het span in volle galop komen aanstormen en ik kan nog net mijn man en kind wegtrekken en het span rent zo die droogstaande sloot in ,het ene paard was er vrij snel uit nadat het tuig is losgemaakt ,de ander duurde even maar ook niet gek met tig hysterische en gillende mensen erom heen .....

Een wonder dat er niet meer gewonden zijn gevallen iig.
Kwa organisatie was het super geregeld +:)+ ,het hele evenement was erg leuk en goed begeleid en het zijn en blijven levende dieren waarbij je nu eenmaal niet alles in de hand kan houden .

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:09

Fijn voor je dochter en voor jou dat jullie duidelijkheid hebben gehad! En wat persoonlijke aandacht :-)

Weet iemand hoe het met de paarden gaat inmiddels?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:33

De paarden maken het goed, die hadden wat schrammen. Maar ook die hebben veel geluk gehad!

Maar laten we de eigenaar van dat span ook niet vergeten, daar was het ook vreselijk voor. Je zult je paarden maar zo zien rennen!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 21:39

Dat had inderdaad ook heel anders af kunnen lopen, Eigenaar en groom natuurlijk ook sterkt toegewenst.
Gelukkig dat de paarden het goed maken, dat had echt heel anders af kunnen lopen.
Toen de ene nog in de sloot lag, pff toen zat me hart echt in me keel eenmaal dat die eruit was en op eigen kracht liep, wat een geluk!
Nee het is geen pretje wat je dan door moet maken, machteloos sta je gewoon toe te kijken, je kunt gewoon niks.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:18

Gingen er echt mensen foto's maken! Jemig..
Ik was met Wendy Bouwense mee, als groom, en vriendin van haar die ook mee was was als een van de eersten bij jouw dochter. Andere vriendin van haar was de huisarts, die gelukkig dus ook echt heel dichtbij was. Gelukkig lijkt het nu goed afgelopen, was ook echt een kanon van een paard!

De aanspanning ging inderdaad achter de kramen en paddocks langs, daar was een paadje. Gelukkig zijn de paarden niet echt de markt op gegaan..
Sinds ik zelf met aanspanning omver ben gegaan giert de adrenaline door mijn lijf als ik een aanspanning zie gaan, poosje geleden helaas ook al op een evenement gezien.. Eng hoor en inderdaad geen stoppen aan!! Menner en grooms zullen ook de schrik wel even in de benen hebben, ook al kun je er niets aan doen, je voelt je ook wel schuldig denk ik..

Eigenlijk een wonder dat niemand door de aanspanning zelf omver is gegaan.. Het was behoorlijk druk!!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:37

Jeskim schreef:
De aanspanning ging inderdaad achter de kramen en paddocks langs, daar was een paadje. Gelukkig zijn de paarden niet echt de markt op gegaan..

Dat is ook heel duidelijk te zien op de foto's http://www.steenwijkercourant.nl/?n_id=256472&s_id=668 Die man op die scootmobiel heeft ook heel wat engeltjes op zijn schouder gehad.

Mistral94 ligt je dochter nu nog in het ziekenhuis?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 22:56

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:03

Yvonne nee ze is gelukkig thuis, in de ambu heeft ze een dapperheidsdiploma gekregen en een beer. Wel mooi hoe ze met kinderen om gaan.

NienSCHaap schreef:

Grappig ik sta er ook op

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 23:09

Dat dacht ik al wel, dat ik jou op de foto had gezet O:)
Je paard valt ook wel op, haha vind hem echt leuk zei al "die wil ik wel hebben" haha :+

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:21

Haha grappig maar herkende het paard vanuit bokt?

Mijn Missy gaat niet meer weg, die was zo super gisteren. Ik ben met haar weggereden uit een groep van 15 paarden. We zijn de markt over gereden met een redelijk tempo. Missy heeft niet altijd een makkelijk karakter maar het was net of ze het wist, dus ik ben onwijs trots op haar.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 23:32

Had even gespiekt op je profiel :D
Het zijn aparte dieren, ze voelen zoveel dingen aan.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:36

Ow was jij dat Mistral94! Herken je boktnaam meteen... Knappe Misty heb ik ook gezien.

Ik stond dus ook bij de shire toen het gebeurde, was even heftig schrikken van wat er allemaal gebeurde. Gelukkig alles enigzins goed afgelopen. Ik was ook blij dat ik de paarden van het span weer terug zag lopen uiteindelijk.
Achter de tinkers zat een jongetje met een hondje op een strobaal, die kon ook nog net op tijd worden weggetrokken voor het span. De moeder (die dr zoontje wegtrok) was ook helemaal in shock daarna.

Ik vond het een leuk evenement, volgend jaar waarschijnlijk met stand (en demo?) aanwezig :)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:42

NienSCHaap schreef:
Had even gespiekt op je profiel :D
Het zijn aparte dieren, ze voelen zoveel dingen aan.

Ik denk al straks is Missy beroemd of zou het toch berucht zijn :P

Oh dan heb ik jou gister op facebook "gesproken" ik had al zoiets van Snowdon dat komt mij bekend voor maar ik denk jij woont een heel eind uit de buurt dat kan niet dezelfde zijn! Wat leuk :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:46

MISTRAL94 schreef:
Yvonne nee ze is gelukkig thuis, in de ambu heeft ze een dapperheidsdiploma gekregen en een beer. Wel mooi hoe ze met kinderen om gaan.

gelukkig. Ik had vanmiddag begrepen dat ze nog in het ziekenhuis lag. Heeft ze nu geen bloed meer in haar urine?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:48

Dat gaan ze aan het eind van de week controleren, als er een nierkneuzing is heeft dat ook tijd nodig. Eind van de week leveren we urine in en dan is het even afwachten.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:53

Jep, it was me, woon sindskort in Drenthe ;)

Heeft iemand van jullie nog die ambachtelijke broden gekocht en op? Het zag er erg lekker uit. Ze gingen echt als warme broodjes over de toonbank......