Stamboekkeuring Gelders Paard in Didam 7 juli 2012

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 11:53

urosa schreef:
Raar genoeg vielen de Alexandro's mij niet echt op, van alle paarden waarvan ik zo'n wauw gevoel had, was niet 1 van Alexandro....
Van de Alexandro's kon dan Eva mij het meest bekoren..

Dat had ik ook.. Al vond ik Enya (nr. 247) ook mooi qua type. Elunalda en Eclairinetty vond ik wat te weinig bot en massa hebben, net als Esprit (nr. 263). Ik vond hun hals bovendien niet zo mooi (en die van Esprit met name te kort). Ook Elegance vond ik een wat korte hals hebben, maar verder vond ik haar wel een heel mooi type. Vond ook de beweging wat tegenvallen. Had wel meer verwacht van Alexandro als vader, had toch iets expressievers verwacht ofzo.. kweenie...

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 11:55

Cheytjuh schreef:
Zal niet alleen aan het weer hebben gelegen hoor, de aanjagers waren nou ook niet echt actief met aanjagen :P

Dat vond ik per paard verschillen eerlijk gezegd.. hoorde toeschouwers naast ons ook regelmatig vloeken := Soms gingen ze ook half voor het paard staan zodat hij ging omdraaien :roll: Ach ja het beroep van aanjager.. is ook nie makkeluk!!! ;)

Trouwens zo'n foto zegt natuurlijk niet alles. Ernebie komt daarop bijv. nogal tuigtypisch over, terwijl ik dat in het echt niet zo zag. Hoe zagen de andere dames dat?

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:57

Ja LHS, dat had ik dus ook een beetje. Alexandro P als vader, en als je dan over het algemeen de veulens ziet, die zo enorm kunnen bewegen, dan valt dit toch een beetje tegen.

Vond de Sirius en Rubus b nakomelingen trouwens enorm meevallen, poeh, zaten een paar echte leuke bij ! Verkijk me toch altijd een beetje op de Rubus Btjes, geen idee waarom eigenlijk, maar hij geeft echt wel leuke nakomelingen :j

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 12:03

Ja kijk en zo zie je maar, het zegt niet alles wie de vader is en hoe hij het doet, alles wat er achter zit en achter mams natuurlijk speelt ook mee... mijn zusje en ik lijken ook nauwelijks op elkaar :+ Zaterdag zagen we het levende bewijs. En trouwens, de omstandigheden spelen ook een rol natuurlijk. Net als die veulens van [***], die liepen toen toch op nat gras heel voorzichtig als ik het goed begrepen heb (ik was er niet bij maar sommige van jullie wel toch?). Maar een jury zal er voor een heel end natuurlijk wel doorheen kunnen kijken denken jullie niet.

Weet iemand trouwens of Ernebie en Edino (v. [***]) destijds ook bij die veulens van [***] meeliepen?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:17

Jullie zeggen hetzelfde over de Alexadro's als wat mij opviel. Sommigen kaal in de bovenlijn, hals nog weinig ontwikkeld, geen kap. Enkelen strakke rug. Viel mij wat tegen. Contrast met de Zethars, die juist super ontwikkeld en bespierd waren.

Het was idd bloedjeheet in de kooi. Ik was steeds blij als we weer naar buiten mochten (voor degenen die me niet kennen, ik schreef bij de jury, groen shirt).
Ik vond trouwens de aanjagers heel fijn! De tijd dat alles snurkend met de kop erop rond moest gaan is voorbij. Je wilt de natuurlijke aanleg en inzet zien. Voor springen moet het ook niet te snel, paard moet wel de sprong af kunnen maken ipv er als een jekko overheen. En zo kan je ook zien hoe gretig een paard is op de sprong.

LHS, zo'n dag is zeker goed voor je beeldvorming, leuk om te lezen. In theorie kan je er veel van zeggen, maar gewoon de mooie Gelderse types bekijken die er rond lopen zegt veek meer. Dan zie je dat het allemaal wel meevalt met het verdwinnen van het type, of te rijtypisch. Wat ook op de Kwpn site stond. Er waren juist veel paarden uit goede, zorgvuldig gefokte Gelderse merriestammen. Weinig toevalstreffers, mislukte tuigers of te klassieke rijpaarden.

Ik snap wel wat je bedoelt, met huh, waarom deze maar 65 en de vorige 70? Was niet altijd duidelijk voor het publiek. Maar er is meer om naar te kijken dan naar het aansprekende type. Er was er bijv 1 die ze graag ster hadden gemaakt om het type, maar die moesten ze helaas laten staan omdat die echt te toontredend was voor een stermerrie. Dat was voor het publiek niet altijd even duidelijk.
Andersom gebeurde het ook. Wat minder aansprekend type, maar wel een kwaliteitspaard. Super hard, sterke taktmatige bewegingen. Dan kunnen ze hem niet laten staan op het type, uiteindelijkoet je het doen met de kwaliteit en de beweging. Als daar niets op aan te merken is, wordt zo'n paard wel genomen.
Ze kijken trouwens juist niet naar mams en predikaten moederlijn. Dat dacht ik ook altijd. Maar ze kijken puur naar het paard wat voor hen staat. Al kan eea natuurlijk wel onbewust meespelen, dat is nou eenmaal niet uit te schakelen.

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:23

Jeetje LHS wat heb je hier een werk van gehad en wat een mooi overzicht heb je gemaakt! Top!
Omdat ik een uur op de auto met een koelelement op mijn been heb gezeten heb ik de keuring eigelijk helemaal gemist. Nu heb ik toch een beetje een idee van de paarden die er voorgebracht werden.

Die kleur van de Victory is echt om te watertanden zeg!

Over het algemeen vind ik (zo van de foto's) dat de paarden die ster zijn geworden nogal verschillen qua type. Ik vind het moeilijk te beoordelen wat ze willen zien qua paard.

Eden B en Emmynetty spreken mij absoluut niet aan op de foto en Diamant en Eva Amanda zo in beweging wel heel erg.

De aanjagers vond ik deze keer niet fijn en vorig jaar ook niet! Te weinig gevoel voor de paarden. Vorig jaar had ik een merrie mee die uit zich zelf super fijn in tact liep en die de aanjager veel te veel op jaagden en daardoor helemaal uit elkaar viel. Dit jaar werd er bij 1 die ik mee had amper aangejaagd, waardoor hij helemaal niets liet zien. Erg jammer, dat had omgedraaid moeten worden. Ik weet waar ik over praat en ben zelf jaren aanjager geweest bij de rijpaarden. Daarnaast vind ik het er heel onverzorgd uitzien als de aanjagers gewoon in een vrijetijds kloffie in de kooi staan! Komt erg onprofessioneel over! Daaraan kan vanuit het stamboek nog aan worden gewerkt.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 12:26

Bedankt voor alle waardering voor mijn werk dames, doet me goed! Maar moet me zeggen ik heb het met veel plezier gedaan en kreeg er alleen maar energie van. Ik vond het echt geweldig om er te zijn en dat dan ook nog eens vast te kunnen leggen, én een verslag te maken. Zou het elke dag wel willen doen!!

Trouwens als ik nog eens kom, mag ik dan een speciaal plekje zonder tralies... ;) (knip er een paar uit voor de fotograaf ofzo).. dat was wel echt jammer want anders had ik nog veel gavere platen kunnen maken van de paarden.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:22

@ LHS : Je zou eventueel kunnen overleggen of je bij de keurmeesters zou kunnen staan, voor volgend jaar ? :j denk dat ze dat niet eens zo'n heel groot probleem vinden.

@ Appalin : Mee eens hoor :j Ik hoorde er meer mensen over, ze hoeven ook niet de lucht in geslagen te worden, de paarden, maar een beetje aansporen hier en daar lijkt me niet overbodig. Dan kun je nog steeds de natuurlijke aanleg van een dier wel zien.

Juist met die warmte hebben sommige paarden iets meer stimulans nodig.
Wat ze willen zien is mij nog niet helemaal duidelijk , ook niet als ik kijk naar de foto's en de punten. Bij sommige merries heb ik echt even met open mond gestaan dat deze geen STER werden, bij anderen kon ik me weer niet helemaal vinden in de STER.

Ik snap bijvoorbeeld niet waarom Eeke maar 65 punten voor exterieur heeft binnengehaald, vond dat toch een mooie merrie voor zover ik kon beoordelen.

Het zal me wel duidelijker worden na de cursus paarden beoordelen ;)

LHS_80

Re: Stamboekkeuring Gelders Paard in Didam 7 juli 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 14:26

Chey, die cursus doen zal zeker helpen! Al heb ik de variant voor rijpaarden gedaan (wat is exterieurmatig een goed dressuur- of springpaard?), je hebt er daardoor wel meer kijk op, zeker als je weet waar ze bij geldersen op letten. Desondanks blijven de 'uh'!? -momenten wel bestaan, althans zaterdag bij mij wel. Maar dat zal dan wel zijn om de paarden die de jury zoals GJ zegt 'goed in elkaar' vond zitten... Waar zien ze dat dan aan GJ, kun je dat misschien uitleggen? Toontredendheid, ja, dat zei de jury idd over een paard. Bij de cursus paardenbeoordelen leer je dat idd ook, dat een paard dat dit in sterke mate heeft, nooit ster zou moeten worden.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 15:22

GJ9 schreef:
Er waren juist veel paarden uit goede, zorgvuldig gefokte Gelderse merriestammen. Weinig toevalstreffers, mislukte tuigers of te klassieke rijpaarden.

Ze kijken trouwens juist niet naar mams en predikaten moederlijn. Dat dacht ik ook altijd. Maar ze kijken puur naar het paard wat voor hen staat. Al kan eea natuurlijk wel onbewust meespelen, dat is nou eenmaal niet uit te schakelen.

Dit stukje spreekt elkaar wat tegen.. eerst zeg je dat er juist wel zorgvuldig gefokte stammen zijn gebruikt (daar let de jury dus wel op maak ik daaruit op?) en vervolgens dat ze niet naar de mams en de moederlijn- predikaten kijken? :o?

GJ9 schreef:
Wat minder aansprekend type, maar wel een kwaliteitspaard. Super hard, sterke taktmatige bewegingen. Dan kunnen ze hem niet laten staan op het type, uiteindelijkoet je het doen met de kwaliteit en de beweging. Als daar niets op aan te merken is, wordt zo'n paard wel genomen.

Hoe maakt de jury op dat een paard een kwaliteitspaard en super hard is? :o?

Lees dit svp met de beste intenties: beide vragen stel ik puur uit belangstelling.... Ik wil het gewoon heel graag begrijpen, en okee er zit een stukje persoonlijk belang in.. namelijk dat ik er niet van hou een 'huh?!' gevoel te hebben. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:42

Cheytjuh schreef:
Ik snap bijvoorbeeld niet waarom Eeke maar 65 punten voor exterieur heeft binnengehaald, vond dat toch een mooie merrie voor zover ik kon beoordelen.

Die is nog lang niet uitgezwaard, o.a. wat arme halsbespiering. Maar vooral, ze waardeerde zich niet op in beweging maar hield zich te strak, dan verliest de jury de sympathie wat en heb je 65
Als ze op het straatje buiten 65 scoren, maar ze laten zich binnen geweldig zien, dan wordt het een twijfelgeval en trekken ze het wel op naar 70. Gebruiken ze hun lijf niet, dan blijft het 65. Je zult het op zo'n cursus beoordeling ook wel zien, je werkt met bolletjes, punten, lijnen, hoeken en richtlijnen, maar als een paard binnen komt draven heb je al gezien of het een stermerrie is of niet (op dat moment). Blijft ook gevoel.

Over de Alexandro's, de veulens die kampioen worden omdat ze zo sterk met de staart erop draven, zijn niet altijd stermerries in de zin van 3 goede gangen en/of goed springen. Maar ik denk eigenlijk dat hij best massaal fokt, en dat ze nog lang niet 'klaar' zijn als 3 jarige. En als ze goed kunnen draven en met de rug vast vrij bewegen, dan kan je er eigenlijk weinig van zeggen maar dan is het afwachten hoe ze het onder het zadel doen. Alex zelf galoppeerde onder het zadel heel fijn als jong paard (9 meende ik op het VO?) dus ik zou zeggen geef de hoop nog niet op, het kan best dat hij fijne gebruikspaarden gaat geven.

LHS: ik ben ervan overtuigd dat als je je van te voren meld als fotograaf dat je dan wel in de ring mag staan.

De aanjagers, ik vond het bepaald geen professioneel gebeuren in de ring. En ik was niet de enige en ik bezoek veel meer keuringen waar het er toch echt wel beter aan toe gaat.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 15:45

Janne weet jij of Edino en Ernebie ook bij de afstammelingenkeuring van [***] waren destijds? Was jij niet degene die toen foto's had geplaatst op Bokt daarvan, of weet jij nog waar die foto's stonden?

[***] schreef:
LHS: ik ben ervan overtuigd dat als je je van te voren meld als fotograaf dat je dan wel in de ring mag staan.

Ja denk ook dat het vast wel mag als ik het vraag maar probleem is, ik heb een hele goede 70-200mm telelens voor binnen dus ik wil niet perse in de ring staan.. moet wel voldoende afstand hebben tot de paarden om ze in het geheel op de plaat te krijgen op de lange zijde. De afstand die ik nu had was in principe perfect maar het hek stond ervoor. Zal me eens beraden voor volgend jaar en evt contact opnemen met deze en gene om te vragen of ik foto's mag maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:48

Ik weet niet of deze 2 erbij waren. Zoek eens hier op bokt, het filmpje is nog wel te vinden. Ik vond het helemaal geen slechte groep veulens, ze kwamen uit heel verschillende moeders en werden voorgesteld in de regen op nat gras, bepaald geen ideale omstandigheden. Ik vond het op wacht zetten toen een overhaaste beslissing, of de commissie moet iets gezien hebben wat ik niet gezien heb aan gebreken ofzo. Maar ik denk eigenlijk dat zijn bloedvoering (Parcival/Kossbloed) hem ook het voordeel van de twijfel niet heeft gegeven, dat bloed is er al zat.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:52

[***] schreef:
Die is nog lang niet uitgezwaard, o.a. wat arme halsbespiering. Maar vooral, ze waardeerde zich niet op in beweging maar hield zich te strak, dan verliest de jury de sympathie wat en heb je 65
Als ze op het straatje buiten 65 scoren, maar ze laten zich binnen geweldig zien, dan wordt het een twijfelgeval en trekken ze het wel op naar 70. Gebruiken ze hun lijf niet, dan blijft het 65. Je zult het op zo'n cursus beoordeling ook wel zien, je werkt met bolletjes, punten, lijnen, hoeken en richtlijnen, maar als een paard binnen komt draven heb je al gezien of het een stermerrie is of niet (op dat moment). Blijft ook gevoel.

De aanjagers, ik vond het bepaald geen professioneel gebeuren in de ring. En ik was niet de enige en ik bezoek veel meer keuringen waar het er toch echt wel beter aan toe gaat.

Dank je voor je uitleg, is het iets duidelijker hier. Ik heb haar natuurlijk niet zien bewegen, maar wel zien lopen buiten :j

Ja, wij hoorden ook meer 'klachten' over het gebeuren binnen :) Misschien toch een puntje voor het KWPN om mee te nemen voor de volgende keer, ik snap best dat het moeilijk is om het iedereen naar de zin te maken, maar volgens mij was het merendeel van de mensen erg ontevreden hierover.

De nakomelingen van Zethar spraken mij meer aan als die van Alexandro P, vanaf welk punt wordt een hengst van wacht gehaald ? Als ze genoeg veulens hebben gezien en goed beoordeelt zijn ? Ik vind het maar een 'vaag' gedoe, iemand die hier meer duidelijkheid over kan geven ?

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:03

dit topic ontdekt en nog foto's gezien van onze 'sterren' Amelia en Ciao Bella, heel leuk LHS!
Eva komt uit dezelfde oma als deze twee merries, dus vonden we ook heel leuk

Wat Alexandro P aangaat, ik heb ze niet gezien. Hebben er zelf nog een in de wei
lopen, veel te klein, maar lopen kan hij geweldig en hij heeft zo'n leuk karakter!

Kon er zaterdag niet bij zijn was in Zeeland en heb daar Zethar irl gezien, WOW
zal binnenkort een foto van hem plaatsen

In het kader van doe-es-gek is Victory misschien nog wel een optie voor Ciao, we willen eigenlijk
de schimmelkleur vastleggen.

Snap overigens wel wat GJ bedoelt, de jury kijkt niet naar de afstamming
maar uit doorgefokte stammen komen standaard goede paarden, dat is voor iedereen
zichtbaar.

En wat kwaliteit aangaat, dat zie je meteen in een stukje ras en hardheid in de benen
en de kracht en afdruk waarmee een paard beweegt (vind ik)

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 16:12

Ja Leonora, [***] is knap he in het echt.. plaats vooral een foto ergens, bijvoorbeeld bij ons [HK] Gelderse Paarden, deel 7!!. Ik heb eens een fotoshoot bij hem gedaan in Zeeland, vorig jaar zomer. Het waaide erg hard, en hij was wat gespannen maar je kunt wel goed zien wat een imponerend paard hij is en hij was trouwens onwijs braaf met poetsen weet ik nog, hij stond los op de poetsplaats en ook zijn amazone zegt dat hij een heel lieve hengst is. [RIJ-ITP] [***] (Parcival X Cabochon) in the Picture

Ik heb op verzoek van de eigenaars van Eden en Evyrona al hun foto's even opgestuurd. Kwam nog een paar heel mooie van Evyrona tegen die ik nog niet op de site (inmiddels wel) of in het topic had gezet, maar welke ik jullie niet wil onthouden...

Afbeelding

Afbeelding

Mooi paard he!!! :9 Dat wordt wel een strijd tussen die toppers in Hengelo denk ik... ;)

Als iemand anders die zijn paard in Didam had lopen nog extra foto's wil, neem even contact op per PB en geef me je emailadres, dan stuur ik ze op. Heb niet alles op Picasa gezet namelijk, maar een paar en de beste foto's per paard en soms heb ik nog wel goede die er niet op staan, zoals van Evyrona.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 16:16

Leonora schreef:
Snap overigens wel wat GJ bedoelt, de jury kijkt niet naar de afstamming
maar uit doorgefokte stammen komen standaard goede paarden, dat is voor iedereen
zichtbaar.

Je zegt dat iedereen dat kan zien aan het paard, maar ik zie dat niet hoor? En welke stammen bedoel je dan, gewoon de bekende van Ria Hekkert [***]? Maar dan wordt er dus wel gekeken naar de merriestammen bij de exterieurbeoordeling dus (aangezien GJ net zei van niet, maar dat ze echt kijken naar het paard dat voor ze staat)? Dat zou overigens wel verklaren waarom sommige paarden dan als kwaliteitspaarden gezien worden en anderen niet, ondanks dat ze een minder aansprekend exterieur hebben of minder in het gelderse type staan.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:31

uit een aantal merriestammen, en dan heb ik het ondermeer over de stammen van de familie Hekkert, van Leijden, Lammers, Peters, Van Malestein, Postma-van der Wal, Joosten, Hoogerwaard (en nu vergeet ik vast nog wel iemand) komen bijna altijd goede paarden, dat is toch een stukje verankerde kwaliteit en dat kun je als een beetje kenner al zien zonder een papier te hebben gezien. De jury ziet dat meestal ook in één oogopslag.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 17:19

Okee als het zo werkt wordt er dus wel (ook) op stammen en fokkers beoordeeld en niet sec op het al dan niet in het [***] type staan qua exterieur. Dan is het dus begrijpelijk dat mensen die deze stammen en fokkers niet kennen, met puur en alleen hun kale kennis van exterieur en wat het [***] type zegt te moeten zijn, af en toe 'huh?!' momentjes hebben op de keuring. ;)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:56

Nee nu lees je het verkeerd. Er wordt niet op merriestammen en fokkers beoordeeld. Wel komen vaak de goede paarden uit zorgvuldig opgezette stammen, en een jury die ze vaker ziet zal dat ook gaan herkennen, welke stam. Maar als jij uit de simpele merrie van je buurman, geen bekende stam, een mooi paard weet te fokken, dan wordt die net zo hard ster als dr voorganger met de zelfde kwaliteit, die wél uit een goede stam komt. Ook merries uit veulenboekmoeders worden gewoon ster. Met de hengstenselectie ligt dat anders natuurlijk.

Die huh momentjes heeft iedereen, die had ik ook met het schrijven. Maar nogmaals: er is meer waar naar gekeken wordt dan naar alleen Gelders of niet. Ook dingen die de kijker niet ziet zo naast de kooi, en die de jury wel ziet op het straatje na aandachtig kijken (toontredend, ongelijke hoeven, een te vol spronggewricht, hol voorbeen, sabelbenig achterbeen, of een combinatie van verschillende dingen, waardoor zo'n paard net niet over de streep komt).

LHS_80 schreef:
GJ9 schreef:
Er waren juist veel paarden uit goede, zorgvuldig gefokte Gelderse merriestammen. Weinig toevalstreffers, mislukte tuigers of te klassieke rijpaarden.

Dit stukje spreekt elkaar wat tegen.. eerst zeg je dat er juist wel zorgvuldig gefokte stammen zijn gebruikt (daar let de jury dus wel op maak ik daaruit op?) en vervolgens dat ze niet naar de mams en de moederlijn- predikaten kijken? :o?

Aan het einde van de dag concludeerde de jury dat er weinig ondereind was. Weinig mislukte tuigers of te klassieke rijpaarden, die je voorheen wel meer in Didam zag komen. Later op de KWPN site stond dat ook, maar dan in andere woorden: paarden uit zorgvuldig opgezette merrielijnen. Met andere woorden: het Gelders paard staat ergens voor. Het is geen vergaarbak, maar er zijn mooie op zichzelf staande Gelderse lijnen waar mee gefokt wordt en die zijn op keuringen te zien.

LHS_80 schreef:
GJ9 schreef:
Wat minder aansprekend type, maar wel een kwaliteitspaard. Super hard, sterke taktmatige bewegingen. Dan kunnen ze hem niet laten staan op het type, uiteindelijkoet je het doen met de kwaliteit en de beweging. Als daar niets op aan te merken is, wordt zo'n paard wel genomen.

Dat kan je jury toch gewoon zien? Dat kan de kijker ook. Een paard dat droog op de benen is, correcte beenstanden (en daardoor gelijke belasting en minder slijtage), goed lichaamsgebruik en kracht waardoor het achterbeen onder kan treden. En technisch goede bewegingen op een taktmatige manier. Sommige paarden lopen wat 'slordig', anderen juist heel correct en taktmatig. Dat telt zwaar mee.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:59

Leonora schreef:
uit een aantal merriestammen, en dan heb ik het ondermeer over de stammen van de familie Hekkert, van Leijden, Lammers, Peters, Van Malestein, Postma-van der Wal, Joosten, Hoogerwaard (en nu vergeet ik vast nog wel iemand) komen bijna altijd goede paarden, dat is toch een stukje verankerde kwaliteit en dat kun je als een beetje kenner al zien zonder een papier te hebben gezien. De jury ziet dat meestal ook in één oogopslag.

Mee eens... en ik denk dat deze fokkkers ook weten welke hengst ze op welke merrie moeten zetten om die kwaliteit te behouden dan wel verder te verbeteren.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 18:03

GJ9 schreef:
LHS_80 schreef:

Dat kan je jury toch gewoon zien? Dat kan de kijker ook. Een paard dat droog op de benen is, correcte beenstanden (en daardoor gelijke belasting en minder slijtage), goed lichaamsgebruik en kracht waardoor het achterbeen onder kan treden. En technisch goede bewegingen op een taktmatige manier. Sommige paarden lopen wat 'slordig', anderen juist heel correct en taktmatig. Dat telt zwaar mee.

Als geoefende kijker moet je dat wel kunnen zien ja, maar dan moet je ook hetzelfde gezichtspunt als de jury kunnen hebben en bijv. bij het straatje staan. In praktijk is dat natuurlijk vaak niet zo. Maar ik begrijp wel beter wat je bedoelt.

Uit het bericht van Leonora plus die van jou (nu en eerdere posts) lees ik dus bij elkaar opgeteld dat als de jury bijv. weet dat een merrie uit het lijntje van een bekende (en goed bekend staande) fokker komt, het een goede merrie zal zijn, wel meegeteld de 'hardheid' zoals hier boven beschreven. En zal daarom dan een merrie 70 kunnen scoren ondanks dat het exterieur verder (halsrichting, kruis, maat, bot & massa) wat minder '[***]' is. Begrijp ik het nu goed dan?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:16

LHS_80 schreef:
[

Uit het bericht van Leonora plus die van jou (nu en eerdere posts) lees ik dus bij elkaar opgeteld dat als de jury bijv. weet dat een merrie uit het lijntje van een bekende (en goed bekend staande) fokker komt, het een goede merrie zal zijn, wel meegeteld de 'hardheid' zoals hier boven beschreven. En zal daarom dan een merrie 70 kunnen scoren ondanks dat het exterieur verder (halsrichting, kruis, maat, bot & massa) wat minder 'gelders' is. Begrijp ik het nu goed dan?

Nee zo is het niet. De jury kijkt niet naar het papier, leest Hekkert en concludeert dat het wel een goede moet zijn.

Het is net andersom.

Er staat een duidelijk Gelders paard die 70+ scoort...en de hele goede komen vaak uit een goede stam.

Een paard scoort goed omdat het een goed paard is het is een goed paard omdat het de goede dingen van zijn ouders gekregen heeft. Gemiddeld genomen zie je dat goede paarden goede ouders hebben en uit goede stammetjes komen.
Uit een goede merriestam komen gemiddeld genomen meer goede paarden dan uit een mindere stam. een goede merriestam is bekend geworden vanwege de goede paarden die eruit komen en reclame gemaakt hebben voor die goede stam.

Stop in een grabbelton balletjes(genen) van verschillende kleuren. Als je wil dat als je grabbelt meer kans hebt op een groene moet je zorgen dat er meer groene balletjes in de ton komen.
In een goede merrie stam zijn veel groene balletjes gestopt en als je een veulen grabbelt heeft een veulen uit een goede merriestam meer kan om uit te groeien tot een goed paard dan een merriestam waar weinig goede genen inzitten.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 10-07-12 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:49

Inderdaad Natasja! Duidelijke uitleg!

LHS, je legt mijn bericht verkeerd uit; gerenommeerde fokkers proberen het Gelders type wat hun voor ogen staat vast te leggen in hun merrielijn. Mensen die fanatiek bezig zijn met fokkerij weten heel goed wat zij wel en niet willen zien bij hun paard. Het resultaat van weloverwogen en doelbewuste fokkerij is vaak een goed bewegend en goed uitziend paard. Dergelijke mensen selecteren vaak ook behoorlijk streng. Iets wat niet voldoet aan hun maatstaven wordt verkocht en er wordt niet mee gefokt en zo wordt de kans dat je een goed paard fokt steeds groter en een slechte steeds sporadischer. De jury herkent een goed paard meteen en heeft daar echt geen boekje of namen van bekende fokkers voor nodig.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 18:54

Dat genenverhaal snapte ik al wel Natas, maar bedankt voor alle moeite om het uit te leggen. Misschien heeft iemand anders er nog wat aan ;)

Ik vond niet alle paarden uit de bekende stammen zaterdag heel duidelijk [***], dwz puur de exterieurkenmerken zoals het [***] type zegt te moeten zijn. En zo waren er nog wat mensen met mij. Ik ga hier niet neerkwakken welke paarden ik bedoel maar als je wilt PB ik het naar je. Maar ik denk dat je dan alsnog zult zeggen dat ik er gewoon geen oog voor heb, en wie weet heb je daar ook gewoon gelijk in. ;)

De kwaliteit of hoe mooi een paard is staat wat mij betreft trouwens helemaal niet ter discussie, ik heb het puur en alleen (zonder een oordeel of kritiek te leveren) over hoe je als niet- jury en toch geinteresseerde toeschouwer met kennis van exterieur maar niet perse kennis van de bekende gelderse merriestammen, van je 'huh?!' gevoel af kunt komen.

Maar ik ben nu al een heel eind, dank daarvoor. :)