Het gevaar van een vliegenmasker! Pas op!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Re: Het gevaar van een vliegenmasker! Pas op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:02

ik had er nog nooit van gehoord dat zoiets kan gebeuren!

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:15

Tjee wat een verhaal, ik wist niet sdat dit kan gebeuren, maar ik ga er nu wel op letten

uJildXH0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:57

Zoiets is vroeger bij een van mijn verzorg paarden ook gebeurt. Ze stonden 24/7 buiten ook als het regende en hadden beiden ook zo'n masker op. De maskers werden door de regen nat en als ze gingen liggen of rollen kwam er ook nog eens modder op. Die paarden konden totaal niets meer zien. En het was een ramp om ze dan te vangen in een weide van een grote van 1hec. Gelukkig was het bij hun ook goed afgelopen.

Misschien toch maar zo'n simpel vliegenfrontriempje gebruiken ;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:58

ik heb daar nog nooit van gehoord ,zie hier paarden 24/7 met masker in de wei lopen weer of geen weer

mijn paard heeft ook de hele dag zijn masker om ook met regen
en na rollen zit het met modder,maar nooit problemen gehad
ik heb dit masker, alleen een maatje groter dan deze,super stevig masker neus kan eraf.
http://img.photobucket.com/albums/v409/ ... C05004.jpg

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:10

Mijn paard loopt al jaren zomers dag en nacht met een vliegenkap op, regen of geen regen.
Als het meerder dagen regent gaat hij weer een tijdje af en was ik hem in de wasmachine omdat paardlief er ook mee in de klei rolt.... Nog nooit problemen mee gehad. Beterschap voor het paard!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:18

Wat sneu zeg...

Ik snap ook niet dat er zoveel mensen zonder problemen zo'n ding om hebben bij hun paard en dat dat goed gaat. Mijn merrie had zo'n ding 5 minuten om, ging rollen na regen in wat modderig stukje (want dat is het lekkerste) en dat is een hoofdschuurder over de grond. Gevolg; Hele masker onder de modder en amper zicht! Zo sneu en levensgevaarlijk. Ik heb hem toen gelijk weer afgehaald en verkocht, nooit meer zo'n ding.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:25

wat een naar verhaal.

ik had het zowieso altijd al meer op die frontriempjes en nu al helemaal. ik was altijd bang dat een vlieg onder het masker doorkroop ofzo. dus daarom altijd frontriempjes. het nadeel daarvan is wel dat je paard een halster om moet hebben.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:25

Had ze gewoon lekker laten lopen, was er ook niets gebeurd..Ze zijn niet van suikergoed hoor, en de bliksem kan ook in de stal slaan..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:30

Die van mij hebben allemaal geen maskers

Maar wat me eigenlijk meer zorgen baart is dat je in zo'n onweersbui de wei inloopt, de bliksem had wel in jou kunnen slaan! Volgende keer lekker buiten laten lopen, ze krijgen niks van water en je eigen veiligheid gaat voor alles!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 19:06

Elco schreef:
Had ze gewoon lekker laten lopen, was er ook niets gebeurd..Ze zijn niet van suikergoed hoor, en de bliksem kan ook in de stal slaan..

Of wij onze paarden met dat weer buiten laten staan of niet, bepalen we denk ik zelf :)

3 van de 4 paarden hebben wij ook niks over te zeggen, als de eigenaar ze op stal wil, is dat HUN zaak.

Daarnaast, als we de paarden niet binnen hadden gehaald had het paard dat niks zag helemaal een probleem gehad. Als ze door de omheining van de wei gegaan was, dan was het een stuk slechter afgelopen. Heel veilig, een blind paard in blinde paniek in de wei, met de kans dat het op de omheing van de wei klapt (Ijzeren hekken) of met ''geluk'' eroverheen komt en de weg op gaat terwijl het niks ziet. Ja, dat is veilig :j

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:52

Ik vind het eerlijk gezegd ook gevaarlijk om paarden tijdens onweer proberen binnen te zetten. Gewoon laten staan.
Ik gebruik zelf geen netje, ik vind het ook een onding. Vriendin van me haar paard heeft schuurwondjes op de oogleden door dat ding.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:02

Tja. Met de duurdere varianten maskers gebeurt er niks. Tis alleen zo jammer dat men dat altijd eerst moet ondervinden. Pensionklanten ook, perse een masker van max 5€ dat ie niet past in de ogen prikt, de vliegen er onder kunnen en het paard er schuurplekken van krijgt geeft niet.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:07

Het is haar beslissing of de paarden naar binnen gezet worden.

Goed om te weten dit. Ik gebruik altijd die sliertjes maar toch goed om te weten. :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:09

Jeetje dat is schrikken TS :(:)
En van die vliegenmaskers die vol lopen met water wis ik ook niet :o
Ik ga er wel op letten :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:10

Elco schreef:

Juist, door snel snel binnen halen en dat dan regelmatig, leer je ze juist dat het eng is en gevaarlijk en kunnen ze bang worden en in paniek raken als ze eens niet op tijd binnengehaald wordt.

Maar men moet zelf weten wat ze willen doen toch.

Ik laat ze gewoon buiten, niks aan de hand, ze grazen gewoon rustig door.

Wel zo relaxed, geen gepanikeer.

Ik doe ook geen vliegenmasker om, wel van die sliertjes als dat nodig mocht zijn.

Ik smeer van te voren wat erop en nooit geen last van ontstoken ogen en of bij de ooghoeken de huid roze aangevreten door de vliegen. De vliegen blijven er lekker uit de buurt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 14:43

je schrijft in je openingspost toen de paniek pas kwam toen een van de paarden meegenomen werd, een paard weet wat onweer is dus misschien is de paniek idd wel gekomen door het uit elkaar halen van de groep ipv ze op het in hun ogen veilige plekje te laten.

Maar goed, iedereen mag het zelf weten maar vind het wel interessant om de reden van de paniek te achterhalen. op mijn oude stal ging iedereen ook altijd helemaal dol paarden binnen halen en die van mij bleven toen altijd al buiten, we hebben toen bij ze gekeken en juist de paarden in de stallen die geen kant op konden waren enorm onrustig en die buiten gewoon kalm als anders.

Ik vind binnen juist enger, de kans dat de bliksem in de stal slaat is voor mijn gevoel groot en zie ze er dan maar eens uit te krijgen, de kans dat het in de wei in het paard slaat is er natuurlijk ook maar voor mijn gevoel is die kans veel kleiner en dan is het in een keer gedaan en liever dat dan een paard in een brandende stal.
Maar goed das mijn gevoel.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 15:14

Hier een Welsh A merrie met een wit/roze neusje wat bij het mínste of geringste uurtje zon meteen flink verbrand. Zonnebrandcreme weet ze er af te werken.

Dus die loopt 24/7 met een Cashel Crusader vliegenmasker. Een dure, ook met regen. 't is een pony die flink in paniek kan raken over kleine dingen, maar ook in de regen gaat het prima. En als ze rolt en er komt zand bij het oogstuk, tsja dan haal ik dat er wel weer af.
Zij heeft het ding echt nodig voor haar neus. Zo'n los flapje kan ook maar dan moet ze altijd met halster op in de wei, en dat vind ik gevaarlijk.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:06

Jeetje dat was schrikken! Ik gebruik het vliegenmasker alleen wanneer het erg warm is, en veel vliegen zijn. Voor de rest heeft hij dat ding niet eens op, maar bij deze: een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Sneu voor dit paard, maar bedankt om het hier even te vermelden!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:26

Tja en die vliegenmaskers van Harry's Horse die afgebbeld stond hier boven van 5 euro, staan er ook om bekend dat ze niet aansluiten op het hoofd en dat er dus vliegen onder kunnen komen..En dat paarden daar gek van worden want die vlieg kan geen kant op en nu lopen ze ook nog met water..

Ben blij als het nodig is dat ik een veilig vliegenmasker heb aangeschaft, kost wat maar dan heb je ook wat..
En TS je hoeft niet zo aanvallend te reageren op je eigen stomme fout als iemand je daar op wijst..
Tuurlijk moet iedereen zelf weten wat hij of zij met hun paard doet..Maar als je zoiets op bokt zet, hoeft het niet zo te zijn dat iedereen het met je eens is en dat het helemaal super is wat je doet..En als ik het goed begrijp zijn het niet eens je eigen paarden..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:30

Ik heb het ook een keer gehad bij het paard van een stalgenootje was er 1 van bucas.
Ik heb er zelf altijd met stevig gaas daar gebeurd niks mee hoor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:36

Bedankt voor je waarschuwing van het vliegenmasker. Tja je moet wat en zeker hier in Z-Frankrijk waar je anders oogontstekingen hebt want die vliegen zijn een ware plaag.
Wat betreft het binnenhalen van je paarden vanwege onweer wil ik je terug geven dat ik het daar NIET mee eens ben. Onze paarden staan graag bij regen en wind in de inloop stal. Gisteravond brak hier noodweer uit. En dan heb ik het echt over noodweer zoals ik niet vaak heb meegemaakt. Tot mijn stomme verbazing kwamen beiden uit de stal gingen in de luwte staan met kont in de wind en regen. Gelaten met koppies omlaag werden ze gegeseld door het noodweer. Ik kon alles goed zien gebeuren vanuit het raam. Het was voorbij en de merrie die voorop stond draait koppie naar de ruin en ze kroelden wat met elkaar. Alles OK? Ja dus en beiden gingen in alle rust weer de inloopstal in want het regende en waaide nog steeds maar geen noodweer meer.
Ze hebben gelijk bedacht ik later. Bij onweer en echt noodweer zoals gisteren kunnen ze het snelste weg als bomen of zo omgaan als ze vrij staan. Dan hebben ze de meeste kans. Tja als de bliksem in hen slaat houdt het op, maar dat kan ook in de stal en ben je alle paarden kwijt. Ik vond het slim bedacht van de paarden.
Met alle goede bedoelingen heb je ze binnen gezet, maar zoals al eerder werd opgemerkt, paniek heb je daardoor in de kudde gebracht met alle gevolgen van dien.
Dus moraal van jouw verhaal is voor mij, maskers af (ga ik alerter op zijn, ook al heb ik goed masker) dus bedankt en bij onweer gewoon alles laten zoals het was en geen paniek veroorzaken. Het is goed dat je dit verhaal op BOKT hebt geplaatst want hier leren we allemaal van.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-07-12 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:43

Ook bij mij hadden ze altijd vliegenmaskers op maar met regelmaat vond ik ze in de wei of hangend aan een paaltje,pony's vonden het maar niets Nu gebruik ik een vliegenroller {of hoe je dat ook noemt ,ziet er uit als een deodorantroller} en rol een rondje rond om hun ogen,zo blijven ze vliegvrij. Wel goed oppassen dat het niet in de ogen komt dus groot rondje maken.Het werkt en ze zijn vrij van dat lastige masker die zijn de prullebak hier in gegaan,vooral ook nadat ik er eens een tijdje zelf door heb staan kijken erg irritant hoor om je gezichtsveld zo geminimaliseerd te hebben door de kleine maasjes :o
Laatst bijgewerkt door binky op 08-07-12 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:45

Als je paard héél veel last heeft van vliegen en de zon schijnt niet of nauwelijks,smeer een klein streepje hoefteer op het hoofd.Niet vlakbij de ogen,maar b.v. op de plek waar een bles loopt.
Geen enkele vlieg,daas of mug die nog in de buurt komt op het hoofd van je paard.
Niet doen als de zon volop schijnt.De teer slijt er weer vanzelf af.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:46

Die oog ontstekingen zijn echt vreselijk naar inderdaad.
Een halve dag zonder masker en mijn merrie krijgt haar ogen niet meer goed open.
Sommigen zonder masker hebben dikke bulten op hun ooglid en vorige week zag ik er 1 staan waar het ooglid zo dik was dat het haast binnenste buiten geklapt was ;(
Dan neem ik liever een klein risico met een masker.
In Nederland zijn de vliegen niet zo aggressief trouwens.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:50

Ik heb net even gekeken bij de vliegennetten, maar ze hadden niks, terwijl er een'tje buiten in de regen stond :)