de oosterse schone, de Akhal Teke

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: de oosterse schone, de Akhal Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:23

JoSav: Bedoel je nou te zeggen dat andere paardenrassen geen derde ooglid hebben dan? Of dat ze hem gewoon niet gebruiken?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:44

Ik dacht dat andere paardenrassen wel degelijk een derde ooglid hebben, maar daar doen ze verder niks mee en de AT kan de ogen afsluiten, zoals andere paarden dat niet kunnen. Zo is het bijvoorbeeld ook zo dat wanneer je op het onderste ooglid van een paard druk uitoefent je het oog open kan doen (bijvoorbeeld om zalf oid erin te spuiten zoals je dat bij je eigen oog ook kunt), maar dit kan bij de AT niet omdat ze hun ogen hermetisch af kunnen sluiten. Erg handig in de woestijn. Wat minder handig bij een oogontsteking hier in Nederland. :Y)

@Glitch: dit is in de dorpsstraat in De Wijk.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:45

Niet alleen paarden hebben een derde ooglid (dat ik ze niet zie gebruiken over het algemeen inderdaad, misschien als je ze ook een jaartje in de woestijn zet!) maar ook honden, katten en de meeste andere dieren...

Wij mensen dan weer niet. _O-

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:52

Goed gedacht dus, want ik meende dat al.
En woestijnmensen trouwens ook niet. :Y) Er wordt verondersteld dat de hooded eyes ook ontstaan zijn als handigheidje in de woestijn ivm zandstormen, maar zeker niet alle AT hebben hooded eyes. De mijne heeft gewone amandelvormige ogen, geen 'hood'. Het oog op de laatste foto in dit topic is een prima voorbeeld van een hooded eye. :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:12

Tja ik kon er eerst niets aan zien dat bijzonder was omdat ik niet wist wat een hooded eye inhoudt, maar het lijkt me wel dat ze echt duidelijk oogleden heeft, die merrie, terwijl de meeste paarden inderdaad meer gewoon een stel rimpels heeft om het oog. :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:20

Zie anders ook mijn quotes hier in het topic, bijvoorbeeld onderin de eerste pagina. De merrie op de laatste foto heeft geen extreme hooded eye, maar het is er wel 1. Dit is een hooded eye van voren gezien. En dat is het laatste wat ik in dit topic erover kwijt wil, want dan gaan we vrees ik off topic. :o Heb er in mijn topic (onderste in onderschrift) wel eea over gezegd. De ogen zijn in elk geval anders dan ik bij andere paarden ooit meegemaakt heb, waarbij je een oog nog wel open kunt krijgen als ze hem dichtknijpen, maar bij de AT kán dat gewoon niet. Dat moet je vriendelijk vragen. :+ Heb dat bij een ander paardenras nog niet gezien.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:27

Heb toen ook in je topic gehangen... ;) Hooded eyes gewoon even niet opgemerkt. Ik ga eens kijken.

Edit: Wacht, die van voren is wel heel mooi duidelijk ja!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:30

Oh die Hooded eyes............ nog nooooooit geweten dat zoiets bestond, dat is echt iets heel erg nieuws voor mij.

Wel heel bijzonder en best wel mooi hoor.

Het ras vind ik ook fantastisch alleen helaas hier niet makkelijk verkrijgbaar en zie en hoor je heel weinig van dit ras, maar ik heb toch iets oosters: volbloed arabier.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:36

Wat een mooie foto's van een stel prachtige paarden! Wij hadden ooit een Akhal Teke op stal staan, die moest worden ingereden. ik vond het een heel lelijk dier (sorry :o ), inderdaad richting hazewindhond, raar smal hoofd, iele bouw. Beestje was ook net 3, dus de bespiering moest nog komen. Maar nee, dit was niet mijn type paard. terwijl de paardjes van jouw foto's mij aardig doen kwijlen. wat een beauty's stuk voor stuk!

Nummus

Ik ga nog een keer kijken. <3

mystique

Oh wouw vind het nog steeds een mooi ras.
Ik zou er zelf 1 willen maar helaas lukt dat niet ivm dat ik er niet de juiste mensen voor ken en ze hier in nederland zeldzaam zijn.
Hopenlijk krijg ik ooit nog eens de kans om met een Akhal Teke te rijden, lijkt me echt heel bijzonder.

De ruin vind ik een mooie kleur hebben.
Ik vind ze voor een Akhal allemaal wel wat stevig maar als er niets mee gedaan wordt snap ik dat ook wel. Rijk nederlands gras doet menig paardenras dik worden.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 22:32

bedankt JoSav voor de uitleg :D
tis idd in de Wijk aan de dorpsstraat.. :j

dat van die hooded eyes wist ik ook niks van ook niet toen mevr. de vos dat zei van 'oosterse' ogen .. kwartje viel toen niet geloof ik :')

ik vind het een ras appart en ze zijn mooi in hun eigen :j ik ben er wat dat betreft helemaal weg van <3 vooral de zwarte hengst vond ik schitterend :+:

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 22:35

oh en trouwens..
omdat ze hier zo zeldzaam zijn is omdat het land van herkomst een verbod heeft op verkoop van de paarden naar het buitenland.. :)
anders zijn ze bang dat er een 'run' op de paarden komt.. en de mensen willen wel verkopen omdat ze arm zijn..

Ayla2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:18

wauw wat een prachtige paarden zeg, zo apart hoofd hebben ze en die ogen echt prachtig! zo elegant, en ze zien er zo wijs uit. vooral die laatste merrie echt prachtig!

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:18

Erg mooi!

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 23:47

Idd wijs en elegant :j die woorden zijn de akhal teke :)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:56

Wat leuk dat je daar bent geweest, rijd/reed er altijd langs naar werk.
Staan echt prachtige dieren bij :j
Ook het plekje waar hun wonen is prachtig, zou het huis ook wel graag hebben :')

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 09:13

Toen ik daar kwam had ik het huis nog niet eens gezien.. Alleen dat kleine 1 verdieping 'huisje' dat later het bijgebouwtje bleek te zijn :')

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:17

WOW! vooral die eerste hengst vind ik helemaal geweldig.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 14:21

hij was meer zilver dan schimmel :)
helaas heb ik dat er niet goed opgekregen.. -O-