Paard doodgeschoten op de Gooiseweg bij Zeewolde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:03

Waves schreef:
Afgezien van deze specifieke zaak is et natuurlijk een feit dat de politie opdracht geeft, los van wie het schot lost. Ik ga gewoon uit van wat TS hier vertelt. Mocht het anders blijken dan zien we dan wel weer.

Maar is de politie daartoe bevoegd? Iemand anders het bevel geven te schieten. Wapengebruik door de politie zelf is al in strenge regels en voorwaarden gegoten, lijkt me niet dat ze dan zomaar vrij iemand anders mogen laten schieten. Weet iemand hier meer over?

quintolover

Re: Paard doodgeschoten op de Gooiseweg bij Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:09

Het lijkt me erg apart, als de eigenaar er al bij staat en dan toch afschieten? was het paard dan in paniek? of totaal onhandelbaar? Sterkte met het verlies

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:30

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:35

Raar verhaal...

Denk dat de dood inderdaad voorkomen had kunnen worden, zelfs met gevaar van de A27.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:44

Als ik het verhaal van de eigenaresse hoor was het inderdaad een onnodige actie...Er was nog geen direct gevaar voor de A27. Jammer dat het paard door zoiets zo jong het leven moest laten.

Czenzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:51

Aukelizzy schreef:
Als ik het verhaal van de eigenaresse hoor was het inderdaad een onnodige actie...Er was nog geen direct gevaar voor de A27. Jammer dat het paard door zoiets zo jong het leven moest laten.

Marie Louise Perrier is niet een persoon die zoiets verzint, daar heeft ze teveel paardenverstand voor.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:59

ik ben er langs gereden toen hij al dood was, ik schrok me wild, wist niet wat er gebeurd was, maar dit is ongelofelijk!

Ik geloof ook zeker niet dat hij zomaar de A27 op had gelopen, denk eerder dat hij de landerijen op had gegaan, dat was veel dichterbij, voor hij de A27 op komt moest hij eerst een hele afrit nog op en nog een stuk Gooiseweg

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:07

wat een ongelooflijke rare actie -O-

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:12

Ze komen de laatste tijd helaas wel vaak in het nieuws daar bij de "zonnehoeve", sneu verhaal weer. En zo te horen ook een te snelle actie ........

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:46

Zonnehoeve? Die fokken toch connemaras?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:12

Ja, maar ook gewone warmbloeden

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:19

ach.. ik vind dit echt verschrikkelijk ergg!! het moet je paard maar zijn en hem/haar zo in elkaar zien zakken..

ik weet voor de rest niet of er een goede reden voor was, maar als dit zonder een goede reden is gebeurd!! zou ik zeker aangifte doen als ik de eigenaar was.

maar goed sterkte voor de eigenaar van het paard!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:22

Voor de eigenaar is het verschrikkelijk, en het is een rare actie van de boswachter, maar ik vind het ook frappant dat dit sowieso de tweede keer in een jaar tijd is dat er hulpdiensten ingeschakeld moeten worden voor een loslopend paard.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:32

Walgelijk en ik hoop dat Okkie hier ook wat aan gaat doen. Dit was niet nodig geweest (en ik ken het gebied en er is idd nog wel wat voor nodig eer het de A27 bereikt..het dier had immers al een verdovingspeil gehad, dat werkt sneller in dan het paard de A27 had bereikt).

Wat de omheining betreft..ik ken de omheinig van een aantal gebieden en dat niet mijn persoonlijk favoriet. Hier echter zat er nog een erg brede sloot tussen..als de boswachter zich zogenaamd zo betrokken voelt, zorg dan dat staatsbosbeheer of natuurmonumenten toestemming geeft voor (stieren)afrasteringen rondom de sloten die je overal hier in Drenthe ziet..of dat ze daar zelf zorg voor dragen als ze de natuurlijke begrazers willen houden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:34

naoompie schreef:
Paard had geen verwondingen , eigenaar stond erbij en de verdoving begon al te werken . Dit was ZO ONNODIG echt te gek voor woorden .

File mag natuurlijk niet te lang duren.
Heb ooit ook zo'n verhaal gehoord. Pony (E maat) was ziek naar Utrecht, want de DA wist niet wat ie had. Onderweg thv Bodegraven heeft ie de trailer verbouwd en zn baasjes gingen kijken wat er aan de hand was. Kwam ie door het deurtje heen haar buiten en lag op de weg. Vrachtwagenchauffeurs hadden de weg afgezet met als gevolg een ellenlange file. Kwamen ze met een platte kar om t paard te "vervoeren". Niet levend dus was de bedoeling. Gelukkig kreeg ie op dat moment de "geest" en is de trailer weer in gegaan. Deur dicht en naar DA Bodegraven. Daar constateerden ze een hersenvliesontsteking. Beestje heeft veel pijn gehad, maar is er helemaal bovenop gekomen en heeft t jarenlang nog goed gedaan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:48

ik heb zo'n zelfde situatie meegemaakt. Ik was met mijn DA op "excursie" ging vaak met hem mee op spoedvisites in het weekend. We werden opgeroepen omdat er "koeien naast de A16 llepen. Eenmaal aangekomen hadden buurtbewoners + de rijkspolitie de koeilen al in een hoek bij bewoond gebied zo'n 300m van de rijksweg (met nog een sloot ertussen + vangrail op verhoging...dwz de koeien hadden 1.40-1.50cm moeten sprinen om op de snelweg te belanden + een sloot van 2m breed.

Deze 2 koeien waren dus al in een fuik met 10 mensen er omheen, mijn DA met verdovingsgeweer had er al 1 geschoten. Toen de 2e geschoten (verdoving he !) werd probeerde hij uit te breken wat lukte . 1 vd politiemensen stond voor mij (en toen de koe doorbrak dus achter mij) Ik hoorde zijn collega nog roepen NEE !!! NEE niet schieten, maar hij ging op zijn knieeen zitten en schoot vlak langs mij. De 2 koeien werden toen helemaal wild door het geluid (ik heb nog een week knallende koppijn gehad + suizende oren- hij schoot namelijk net langs mij op 3m afstand) De koe werd on zijn longen geraakt en stortte neer. Dat was dus de eerste noodslachting die ik meemaakte.

We hebben een klacht ingediend tegen deze klt*zak en hij is 2mnd geschorst geweest. Volkomen terecht,! hij had nooit mogen schieten, was ook geen enkel nut daartoe + had hij mij kunnen raken. Ik ben er goed ziek van geweest.

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 17:06

Jeetje zeg wat erg! Slaat echt nergens op, kan daar zo boos om worden. Maar je kan nu niet meer terug.. verschrikkelijk zeg.. Ze had al een verdovingen als ze die derde verdoving nou hadden geschoten! Nee ze schieten hem dood. :S

Ik durf nu echt de politie niet meer te bellen als mijn paard zou ontsnappen..Ook best wel dicht bij de snelweg (zo'n 1 tot 1,5 km denk ik) maar je bent er zo..

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 17:15

jeetje wat heftig dit.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:01

Waves schreef:
Jotoma schreef:
Waarom staat een eigenaar zoiets dan toe?

Als de politie dit besluit heb jij als eigenaar echt niets in te brengen hoor...

Politie heeft de ballen verstand van dieren dus die zullen wel gedacht hebben dat het dier toch een gevaar is voor het verkeer of nog verder wegloopt ofzo. Dieptriest om als eigenaar dan te zien hoe je merrie wordt doodgeschoten. Als ik de eigenaar was zou ik een officiele klacht indienen over dit optreden of ze zelfs aanklagen.

Dit is dus weer een waarschuwing voor paardeneigenaren om in godsnaam je omheining goed te blijven controleren.

Ook niet allemaal over één kam scheren hé ;) Mijn vader is ook politie, heeft al genoeg erge zaken meegemaakt, waarbij hij altijd goed en met veel respect gehandelt heeft.

Maar is natuurlijk erg voor de eigenaar van dit paard, en dit paard verdiende dit ook niet.. En idd, toch de omheining wat beter controleren! Desnoods een dubbele omheining. Het moet je paard maar wezen :(:)

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:27

Ik weet nu ongeveer het hele verhaal, ik ken TS, ik kom al op de Zonnehoeve sinds ik 9 ben, ik ken Okki (Marie Louise Perrier) ook goed, en mijn vader werkt daar nu al 6 jaar en is nu zelf een heel belangrijk persoon voor de Zonnehoeve. Dit is het verhaal dat ik ken, zonet gehoord van mijn vader:

De merrie stond in de sloot, wat ze wel vaker doen om te grazen, ze kunnen zwemmen en kunnen hier ook staan. De politie heeft de merrie naar de verkeerde kant van de sloot gejaagd, wat natuurlijk niet zo slim is. Daarna heeft Okki een boswachter gehaald, die heeft de merrie met meerdere verdovingspijlen beschoten. Toen ze eenmaal diep in slaap was heeft de politie haar alsnog doodgeschoten. Okki was daarvoor nog druk bezig met plannen verzinnen hoe ze de merrie weer in het natuurgebied zouden kunnen krijgen, maar de politie had de merrie al doodgeschoten.
Okki heeft ook veeeeeeeeeeel te veel paardenkennis om die merrie zo maar neer te schieten, en zou dat ook echt niet doen en heeft dit zeker niet gewild. Door deze actie van de politie heeft zij er veel media bij gehaald, want vindt dit onacceptabel.
Ook was de weg al afgezet, en de A27 was totaal niet in de buurt. De merrie had daar geen gevaar voor kunnen vormen.

Ik hoop dat er zo weer wat misverstanden uit de wereld zijn geholpen!

spotgaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:04

zo.... heb hier toch geen woorden voor arm dier, nog zo jong

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:03

Wat een onzin, een paard wat dus blijkbaar al gesedeerd is (verhaal Dionnetjuuh) nog doodschieten.. Er was dan toch genoeg tijd om het dier eerst te gaan verplaatsen..
Ik had nog wel een vraag, heeft de boswachter het dier verdoofd? Niet een dierenarts?

Bisker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 22:49

Er was geen letsel en geen gevaar voor de mensen. De politie had het paard nooit uit het water moeten halen aan de kant van de rijksweg. Het was een natuurgebied waaruit het paard in het water terecht is gekomen. Daarna heeft de politie zelf het verkeer stil gelegd. Er zou gevaar zijn voor de snelweg 5 km verderop, maar een verdoofd paard loopt niet nog 5 km, om daar vervolgens een hoge, schuine heuvel op te rennen en dan de snelweg op te springen. Het was echt onnodig. Het paard stond ook al in een hoek gedreven en kon daaruit ook niet meer weg. De eigenaresse is na het eerste nieuwsbericht nog in een tweede nieuwsbericht geweest om haar verhaal te kunnen doen. Ik ken de eigenaresse en de anderemensen die er bij waren, het was echt onnodig!

Bisker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 22:50

De DA verdoofde hem en de boswachter schoot hem helaas dood, Steefje vos.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:42

je mag een dier toch niet zomaar om t leven brengen zonder toestemming van de eigenaar? sorry. ik vind het echt een heel vreemd verhaal...