De Tunesische ventjes weer een keer + nieuwkomer!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:00

:D toch een andere boktnaam....ik dacht al....er zijn toch niet zo heel veel mensen met zulke prachtige paarden! <3

Jamiie

Re: De Tunesische ventjes weer een keer + nieuwkomer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:23

oeffff... <3

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:25

Wauw, wat een schitterende dieren! <3

Musj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:39

Oh ja hoor, want ik was nog niet jaloers.. Dus neem je er nog maar een hengst bij.. Helemaal geen mooie hengst ook.. Gatsie!*zucht* waaaauw!, jij hebt echt droompaarden, stuk voor stuk! _/-\o_

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 13:11

Geerke dank je :o ach er zijn er nog wel meer, maar niet iedereen plaatst zo regelmatig foto's! Daarbij helpt een zonnetje erop natuurlijk ook altijd..

Jamiie & donkerblauw thanks!

Musj het is een leukerdje he? Hij is wel niet zo groot maar superlief en heel gevoelig, hij zal zich nog wel mooi ontwikkelen denk ik het komende jaar :j

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:17

Wat een heerlijke dieren heb je toch en wat super zo, bij elkaar! Succes met je nieuwe aanwinst hoor!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:25

Wat een heerlijke foto's weer, en ik blijf fan van mambrouk, wat een lekkerding is dat toch ook!

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:36

Prachtige paarden, maar dat weet je zelf wel. Zeg maar ze lopen meestal in de paddocks die ommuurd zijn, ze hebben dan ook geen invloeden van buitenaf, of zie ik dat verkeerd? Rijden jullie deze paarden vaak? Hoe is het landschap er, veel zand waarschijnlijk?

Ik ben wel benieuwd jouw Tunesische 'decor' zal wel heel wat verschillen met dat van in Nederland of België (Hier rijden we voornamelijk in bossen, jullie dan in de woestijn) (sorry nog niet in Tunesië geweest)

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:07

Ik dacht al, nog een Bokker in Tunesie?? Je nieuwe aanwinst is prachtig! Ik ben heel benieuwd hoe hij zich ontwikkeld :j

Bloemetje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:20

Zucht............. <3
TS als dat leven daar je niet meer bevalt... Ik bied me vrijwillig aan om het van je over te nemen... Ruilen we gewoon, geen probleem... Ik kom er wel over heen denk ik... Misschien... ;)

Wat een prachtige paarden, mooie aanwinst! Gaan we vast meer van zien.. ;)
Tja... Maar Kalife blijft mijn favo! :D

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 19:22

Coentjuh en Esther thanks!

Manadeluca op stal/in de paddocks hebben ze inderdaad geen uitzicht naar buiten (hoewel ze in de grote paddock wel over de muur kunnen kijken), maar ze komen verder wel eens buiten! Wandelen, buiten grazen (gewoon aan een lang touw aan een boom vastbinden, zo gaat dat hier :+ ) en natuurlijk rijden. We wonen nogal afgelegen, aan een zandweggetje, dus sowieso al niet aan een drukke weg oid... De meeste paarden worden regelmatig gereden, de jonkies af en toe en nieuweling Raqas is nog niet ohz. We wonen op een eiland dus niet bij de woestijn, die ligt nog zeker 4 uur verderop. Hier voornamelijk strand en olijfbomenplantages :)

Seraphim haha er is nog een bokster in Tunesie hoor! Bedouin heet ze, zij woont bij de woestijn. Maar nee ik ben gewoon dezelfde als die jij in gedachten had :+ Raqas is een schatje he! Hij is wel vrij klein hoor, maar wel echt een leukerdje :)

Bloemetje87 hihi ik ben nog niet klaar om het op te geven hier, maar mocht het ooit nog eens zover komen laat ik het je weten, ruilen we :D Haha ja Raqas zal nog wel eens voorbij komen :D Kalife blijft bijzonder idd :j

Bloemetje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:56

Jammer... ;( Maar er is hoop dus ik hou vol en wacht geduldig af haha :))
Oh ik wist niet dat je vlak bij de zee woonde! :wow: Je maakt het wel moeilijk voor ons hoor :roll: hahahaha :D

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:55

Wauw, ik heb al meerdere topics voorbij zien komen, vind het echt prachtige paarden <3
Lijkt ook heel mooi bij die witte muur en dat zand, echt lekker warm :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:40

Wow, ze blijven echt prachtig!!

en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, nog zo'n enorme knapperd!

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:56

wauwie, mooie paardjes zeg!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 07:43

Bloemetje87 hihi ja nou 20 minuten a half uur te paard :) je kan natuurlijk altijd ook gewoon emigreren :P

AnneJa dank je! Ja het is alweer heerlijk weer hier de laatste tijd, we liggen alweer op het strand ook :)

Ellis dank je wel, leukerd is het he!

Rowenaduke thanks!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:49

Die valk, hebben!!!! :oo

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 09:47

Oefff, wat prachtig, hier kan je alleen maar jaloers op worden :oo

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:16

SOOOWWW die Darius is onwijs volwassen geworden zeg! <3

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 20:22

Thanks! :)
Diaz ja het is echt een vent geworden he!!

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:46

Afbeelding

Hoi, hier een plaatje van mijn berber, Briska de Bonnefont, wonende in de Haute-Loire op het Domaine de Bonnefont. Haar oma, Tasrida (nu 31 jaar) komt uit Tunesie, haar andere grootouders (de hengsten Lahdjar en Ouassal en grootmoedere Tadjerouine) hebben een Algerijnse oorsprong.

Ik vind de vakanties die Bedouin organiseert ook helemaal te gek maar dat zal iets voor op de lange termijn zijn want behalve Briska (die bijna 1 jaar oud is) heb ik ook nog een KWPN-merrie van 21 die met pensioen is. Voorlopig ga ik op vakantie dus naar Frankrijk om te zien of Briska een beetje groeit ..

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 12:08

Hoi nicolanca, leuk dat je ook een berber hebt! Ouassal en Lahdjar ken ik wel, laat je Briska in Frankrijk zolang in de opfok?

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:31

Briska blijft inderdaad op het Domaine de Bonnefont totdat ze vier jaar is. Vanaf haar derde zal ze heel rustig zadelmak worden gemaakt (daar trekken ze een jaar voor uit) zodat ze op haar vierde een buitenritje aankan. Het is de bedoeling dat ze dan naar Nederland komt om op de Utrechtse Heuvelrug mij heel veel plezierige buitenritten te bezorgen.

Ik wilde heel graag een Berber omdat ze bekend staan om hun goede karakter, en ik heb twintig jaar geleden een fantastische tocht op een berber gemaakt in de pyreneeen - beginnend in Frankrijk zijn we in twee dagen over bergpassen naar Spanje getrokken, daar een dag gereden, en toen weer over een andere bergpas terug naar Frankrijk. In Mantet, bij La Cavale, van Florence Loux, zag ik toen nog meer berbers.

Vorig jaar ben ik, om me te orienteren, bij drie verschillende stoeterijen langsgegaan. Ik was toen toen eigenlijk op zoek naar een ouder paard, maar kon geen drie of vierjarige vinden die naar mijn zin was. Er zijn wel veel Berber-Arabieren te koop, maar ik wilde graag een zuivere Berber omdat Berber-Arabieren wat drukker zijn (en mijn KWPN'er is driekwart engels volbloed en een/achtste Trakehner, dus van pittige paarden heb ik wel verstand maar daar word ik nu te oud voor, ook al omdat ik veilig langs de weg wil om naar het bos te komen). Ik kwam er toen achter dat de zuivere berbers vaak al als veulen aan liefhebbers worden verkocht (veel Berberliefhebbers in Frankrijk hebben zelf genoeg land om een paard op te fokken). En omdat Briska maar niet uit mijn kop wilde, ben ik in April teruggegaan om haar te kopen. Het is daar flink heuvelachtig, en ze heeft daar alle ruimte, zodat ze goed sterk kan worden (vooral belangrijk voor de pezen!!!) en zo'n goede jeugd kan ik haar in Nederland niet bieden. Bovendien wil ik niet 1000 kilometer gaan slepen met een jaarling (ze wordt 31 mei 1 jaar).

In Duitsland zijn ook wel stoeterijen, maar die hebben vooral Berbers van Marokkaanse origine. Hoewel die goed inzetbaar zijn voor de dressuur, zijn algerijnse en Tunesische berbers wat sportiever gebouwd ( nou ja, ze komen gewoon dichter bij mijn ideaalbeeld van een mooi paard) en ik zoek een paard dat met veel plezier op den duur, eenmaal getraind, met gemak een buitenrit van 30 km aankan. Briska's vader, Haidouck, heeft 90 km endurance gelopen, en haar moeder Dahran III heeft 40 km endurance gelopen. In de heuvels van Frankrijk stelt dat echt wel veel voor hoor. Haar moeder heeft ook een mooie ruime stap en draf.

Haar moeder Dahran III - deze foto is begin april genomen, ze is nu 21 jaar en krijgt begin juni haar vierde veulen - dus zoveel zin in bewegen had ze even niet:

Afbeelding

Briska met naar haar haar vriendje Bolino de Bonnefont
Afbeelding

Haar broer Azouri als veulen (Azouri is nu twee jaar, en was nog steeds mooi)

Afbeelding

Een halfbroer (zelfde moeder maar Lahouar al Shatane als vader), Uriadh al Jahid, is nu goedgekeurd als dekhengst door de Franse staat, en staat ter dekking bij de Elevage du Ceor van Marika Blanc

De website van domaine de bonnefont is http://www.equitation43.com
Laatst bijgewerkt door nicolanca op 28-05-12 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:40

Wauw wat een knapperds! <3
Vooral die eerste!!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:52

Wat een mooie ventjes, vooral Mouza. Ik hou wel van glimmend goudgeel ...