Briska blijft inderdaad op het Domaine de Bonnefont totdat ze vier jaar is. Vanaf haar derde zal ze heel rustig zadelmak worden gemaakt (daar trekken ze een jaar voor uit) zodat ze op haar vierde een buitenritje aankan. Het is de bedoeling dat ze dan naar Nederland komt om op de Utrechtse Heuvelrug mij heel veel plezierige buitenritten te bezorgen.
Ik wilde heel graag een Berber omdat ze bekend staan om hun goede karakter, en ik heb twintig jaar geleden een fantastische tocht op een berber gemaakt in de pyreneeen - beginnend in Frankrijk zijn we in twee dagen over bergpassen naar Spanje getrokken, daar een dag gereden, en toen weer over een andere bergpas terug naar Frankrijk. In Mantet, bij La Cavale, van Florence Loux, zag ik toen nog meer berbers.
Vorig jaar ben ik, om me te orienteren, bij drie verschillende stoeterijen langsgegaan. Ik was toen toen eigenlijk op zoek naar een ouder paard, maar kon geen drie of vierjarige vinden die naar mijn zin was. Er zijn wel veel Berber-Arabieren te koop, maar ik wilde graag een zuivere Berber omdat Berber-Arabieren wat drukker zijn (en mijn KWPN'er is driekwart engels volbloed en een/achtste Trakehner, dus van pittige paarden heb ik wel verstand maar daar word ik nu te oud voor, ook al omdat ik veilig langs de weg wil om naar het bos te komen). Ik kwam er toen achter dat de zuivere berbers vaak al als veulen aan liefhebbers worden verkocht (veel Berberliefhebbers in Frankrijk hebben zelf genoeg land om een paard op te fokken). En omdat Briska maar niet uit mijn kop wilde, ben ik in April teruggegaan om haar te kopen. Het is daar flink heuvelachtig, en ze heeft daar alle ruimte, zodat ze goed sterk kan worden (vooral belangrijk voor de pezen!!!) en zo'n goede jeugd kan ik haar in Nederland niet bieden. Bovendien wil ik niet 1000 kilometer gaan slepen met een jaarling (ze wordt 31 mei 1 jaar).
In Duitsland zijn ook wel stoeterijen, maar die hebben vooral Berbers van Marokkaanse origine. Hoewel die goed inzetbaar zijn voor de dressuur, zijn algerijnse en Tunesische berbers wat sportiever gebouwd ( nou ja, ze komen gewoon dichter bij mijn ideaalbeeld van een mooi paard) en ik zoek een paard dat met veel plezier op den duur, eenmaal getraind, met gemak een buitenrit van 30 km aankan. Briska's vader, Haidouck, heeft 90 km endurance gelopen, en haar moeder Dahran III heeft 40 km endurance gelopen. In de heuvels van Frankrijk stelt dat echt wel veel voor hoor. Haar moeder heeft ook een mooie ruime stap en draf.
Haar moeder Dahran III - deze foto is begin april genomen, ze is nu 21 jaar en krijgt begin juni haar vierde veulen - dus zoveel zin in bewegen had ze even niet:

Briska met naar haar haar vriendje Bolino de Bonnefont

Haar broer Azouri als veulen (Azouri is nu twee jaar, en was nog steeds mooi)

Een halfbroer (zelfde moeder maar Lahouar al Shatane als vader), Uriadh al Jahid, is nu goedgekeurd als dekhengst door de Franse staat, en staat ter dekking bij de Elevage du Ceor van Marika Blanc
De website van domaine de bonnefont is http://www.equitation43.com
Laatst bijgewerkt door nicolanca op 28-05-12 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt