Mijn paard gaat via haar Quarter horse vader ook terug op Touchstone

Grappig dat al die verschillende rassen dezelfde stamvaders hebben.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Motje11 schreef:MissMarije schreef:Is het alleen Darley Arabian die onze paarden gemeen hebben, of zit er een gemeenschappelijke hengst later in de lijnWat grappig om dat allemaal te zien![]()
Als ik ga terugkijken is de stamvader van een paard op mijn werk ook Darley Arabian, en van de moeder Morocco Barb XX van 1633. Toch wel knap dat al die gegevens bewaard zijn gebleven
Motje11 schreef:Bijzonder om hierbij te bedenken is dat een vader altijd het Y-chromosoon aan zijn zoon geeft. Dat betekent dat al deze hengsten exact hetzelfde Y-chromosoom hebben! (op mogelijk een paar kleine mutaties na) Dat er bijna geen genetische eigenschappen vastliggen op het Y-chromosoom mag de pret niet drukken.
Peterina schreef:Dat laatste klopt wel niet want er liggen veel genetisch eigenschappen vast op het Y-chromosoom, onder andere snelheid, uithoudings vermogen, maat, ... om maar een paar te noemen.
terlygert schreef:Peterina schreef:Dat laatste klopt wel niet want er liggen veel genetisch eigenschappen vast op het Y-chromosoom, onder andere snelheid, uithoudings vermogen, maat, ... om maar een paar te noemen.
Heb je hier bronnen van? Snelheid (en uithoudingsvermogen) worden naar mijn weten voorspeld door varianten van een gen op chromosoom 18 (in 2010 is hier een onderzoek naar geweest bij Engelse volbloeden). Ook bleek dat het gen is terug te halen tot een 'native' Britse merrie van 300 jaar terug (o.a. onderzocht door de Universiteit van Cambridge). Dit ligt dus per definitie niet op het Y-chromosoom.
Op het Y-chromosoom liggen inderdaad meer genetische eigenschappen dan gedacht. Wel is echter het merendeel betrokken bij de vorming van spermacellen. Wat er verder bij paarden op ligt zal ik eens verder proberen te onderzoeken. 'Maat' lijkt me ook een rare voor op een Y-chromosoom.. Er zijn ook genoeg grote merries en kleine hengsten, dan moet er dus nog een speler in het genetische spel zijn om dit voor elkaar te krijgen.
Interessant! Ik ga eens verder graven
Peterina schreef:De oorsprong van de engelse deel EV is terug te halen tot een 'native' Britse merrie maar dit had niets te maken met het vastleggen van snelheid en endurance op een X-chromosome of Y-chromosome. Er is een US onderzoek geweest (dacht in Kentucky) over de erfenis van snelheid enz en die verslag was gepubliceert in Science.
Peterina schreef:Wat betreft de andere eigenschappen, je moet wel relativeren want alle eigenschappen worden beinvloed door de samensmelting van chromosomes en door de environment het bevruchtte eitje zich bevindt in de baarmoeder. Het is dit laatste waar het merrie veel 'invloed' heeft op de verwerking van de materiaal dat vastligt op de chromosomes ... hier komt ook de kreet : 'de merrie's DNA telt voor meer % invloed' ... wat eigenijk larie koek is want het is en blijft een 50/50% toelevering, maar de verwerking van de 'product' kan andere expressies van de samengesmolten DNA geven.
Maat is weldergelijk een mannelijk product, net als spier vorming. Wat de 'grote merries en kleine hengsten' betreft: wie zegt dat de kleine hengst net die 'maat' van moeder's hebben meegekregen, hou altijd rekening mee dat er ook altijd een recessief vorm van een allel aanwezig is en als beide ouders deze doorgeven aan hun hengstenveulen dan kan het zijn dat hij kleiner uitvalt, hetzelfde geldt voor grote merries uit kleine hengsten ... in dit geval komt de grote allel van de moeder's kant. In de meeste gevallen is een pedigree onderzoek nodig om vast te leggen waar de 'kleine' maat ... het is werk van meerdere generaties, niet van alleen ouders op kind.
Peterina schreef:Er zijn al verschillende wetenschappelijke onderzoeken hierover geweest en de resultaten gepuliceert in oa 'Science'. Bij de Engels Volbloeden zijn er ook verschillende onderzoeken geweest naar het 'over-erven' van kwaliteiten en eigenschappen, en die resultaten zijn ook gepubliceert.
Je kan niet appelen met peren vergelijken en dat doe je met zo'n algemeen kreet om mensen DNA te vergelijken met paarden DNA.
Waarom denken dat er verschillende 'stempel' hengsten zijn (Jazz, Krack, Donnerhall, Rubenstein, Lauries Crusador ... om maar een paar te noemen) die bekend zijn voor het doorgeven van hun kwaliteit en eigenschappen aan hun zonen. Het komt niet altijd van de merries; in feiten geeft de merrie maar 50% van de genetisch bagage mee aan het veulen, de andere 50% komt van de hengst en zijn Y-chromosoom.