Alle vaders op een rijtje!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 00:22

Leuk om te zien.
Mijn paard gaat via haar Quarter horse vader ook terug op Touchstone ;)
Grappig dat al die verschillende rassen dezelfde stamvaders hebben.

NeverGiveUp

Re: Alle vaders op een rijtje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 01:05

Wow wat gaat dat ver terug! Wat grappig die veranderingen ook..

(Al lijkt het me niet dat die geschilderde paarden echt zo asymmetrisch waren :') )

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:11

Leuk filmpje, mijn vorige merrie kwam ook uit Orthos!

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:19

Wow dat is cool :D

MissMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:57

Motje11 schreef:
MissMarije schreef:
Wat grappig om dat allemaal te zien :)
Als ik ga terugkijken is de stamvader van een paard op mijn werk ook Darley Arabian, en van de moeder Morocco Barb XX van 1633. Toch wel knap dat al die gegevens bewaard zijn gebleven :j
Is het alleen Darley Arabian die onze paarden gemeen hebben, of zit er een gemeenschappelijke hengst later in de lijn

Vanaf Touchstone hebben ze alle hengsten gemeen. Napoleon heeft de hengst voor Touchstone, New Minster, en jouw paard Orlando. Ze zijn dus wel verre familie van elkaar! :j

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:28

nu k dit heb gezien ben k zelf ook maar eens gaan kijken, vanaf de opa van mn pony (zn vader is onbekend) en die van mij heeft ook ergens Camel erin zitten!

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:26

Mijn paardje gaat ook terug naar Touchstone. :D

Darley Arabian (1700) (22 generaties terug)
Bartlet Childers xx (1716) (21 generaties terug)
Squirt xx (1732) (20 generaties terug)
Marske xx (1750) (19 generaties terug)
Eclipse xx (1764) (18 generaties terug)
Pot8sos xx (1773) (17 generaties terug)
Waxy xx (1790) (16 generaties terug)
Whalebone xx (1807) (15 generaties terug)
Camel xx (1822) (14 generaties terug)
Touchstone xx (1831) (13 generaties terug)
Newminster xx (1848) (12 generaties terug)
Lord Clifden xx (1860) (11 generaties terug)
Hampton xx (1872) (10 generaties terug)
Bay Ronald (1893) (9 generaties terug)
Dark Ronald (1905) (8 generaties terug)
Son in law xx (1911) (7 generaties terug)
Young lover xx (1930) (6 generaties terug)
Cottage son xx (1944) (5 generaties terug)
Corporal (1963) (4 generaties terug)
Capitano (1968) (3 generaties terug)
Capitol I (1975) (2 generaties terug)
Indoctro (1990) (vader)
avera (2005)

Ik heb dit gevonden over Eclipse: Unbeaten winner of Kings (or King's) One Hundred Guineas (32F/H) three times; Kings (or King's) One Hundred Guineas (24F/H); Great Subscription (32F); One Hundred and Fifty Guineas; etc. Eclipse was foaled in 1764, the year of the great eclipse of the sun. The exact place of birth is unknown, but probably at the Cranborne Lodge Stud of his breeder, Prince William Augustus, Duke of Cumberland in Windsor Park, Berkshire. Eclipse started racing at the age of 5 on May 3, 1769 in Epsom. Supposedly, at this time Captain Denis O\'Kelly used the famous phrase \"Eclipse first and the rest nowhere,\" before making his bets for this race.He won 18 races, never appearing the least bit stretched.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 23:54

Leuk hoor!
Ja, als ze één hengst gemeen hebben dan hebben ze alles daarboven ook gemeen. En hoe later een paard zich van deze lijn afsplitst, hoe meer hij met Otto gemeen heeft. :D

Hebben jullie je eigen paarden al aangemeld?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:18

Wat ontzettend leuk dit zeg! (nu vind ik het wel heel jammer dat mijn knul onbekendxonbekend is, al maakt dat hem niet minder lief := )
Je ziet inderdaad hoe verder terug het gaat dat de koppie's vaak onnatuurlijk klein(en iele nekjes) in vergelijking met het lichaam, maar toch leuk :j

SRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:37

Grappig is dat ik bij verschillende redelijk bekende hengsten allemaal op Touchstone, en dus uiteindelijk bij Darley Arabian uitkom. Dat is bij de vader van mijn paard zo, maar ook bij Eurocommerce Berlin, Totilas, Flemmingh, Sorento, Air Jordan Z. Best interessant, of zou de sporthorses-data gewoon een error hebben..?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 01:09

Ik denk dat het wel klopt. Ik las over de geschiedenis van het Engels Volbloed dat het Engels Volbloed afstamt van slechts 3 hengsten en minder dan 74 merries. Die hengsten zijn Byerley Turk (1680s), Darley Arabian (1704) en Godolphin Arabian (1729).

Interessant stuk te lezen op http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... bloed.html

Dit staat er ook:
Een genetische studie laat zien dat 95% van de mannelijke Engelse Volbloeden hun mannelijke lijn van de Darley Arabian had. Maar tegenwoordig heeft 13,8% van de paarden Godolphin Arabian bloed en maar 6,5% Darley Arabian bloed wanneer je alle bloedlijnen meetelt.

Dus als er een Volbloed in zit is de kans groot dat je op Darley Arabian uitkomt. Er zullen wel foutjes inzitten, ik kwam in ieder geval een foto tegen die nooit kan kloppen. (uit een tijd dat er nog geen foto's gemaakt werden :D )

jesicaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:45

wat hebben al die beesten een kort en dun lelijk nekje :o

Maar jouwe heeft een dikke nek :o

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:36

Motje11 schreef:
Bijzonder om hierbij te bedenken is dat een vader altijd het Y-chromosoon aan zijn zoon geeft. Dat betekent dat al deze hengsten exact hetzelfde Y-chromosoom hebben! (op mogelijk een paar kleine mutaties na) Dat er bijna geen genetische eigenschappen vastliggen op het Y-chromosoom mag de pret niet drukken. :D

Leuke filmpje!

Dat laatste klopt wel niet want er liggen veel genetisch eigenschappen vast op het Y-chromosoom, onder andere snelheid, uithoudings vermogen, maat, ... om maar een paar te noemen. ;)

Vond ook de schilderijen van Eclipse ook sprekend! Altijd de oren plat: het was bekend dat deze hengst niet bepaald een makkelijk karakter had (om het zacht te zeggen!).

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 23:10

Bedankt voor je reactie!
Weet je het zeker? Heb je ook bronnen waar ik er wat meer over kan lezen? Ik ben namelijk echt op zoek geweest naar wat er op het Y-chromosoom vastligt want dat maakt dit filmpje natuurlijk extra interessant. Van paarden kon ik niets vinden, maar bij mensen bijvoorbeeld ligt er echt weinig op vast.

Op dit plaatje kun je ziern dat het Y-chromosoom ook veel kleiner is dan de andere chromosomen.
Afbeelding
Links Y-chromosoom, rechts X-chromosoom.

3e alinea:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Y-chromosoom

Onderaan:
http://www.10voorbiologie.nl/index.php? ... 64&sub=365
Beharing van de oorschelp := Ik heb al bij mijn buurpaarden met hetzelfde Y-chromosoom gekeken maar zie niet direct een gelijkenis… :=

Misschien zit het bij paarden wel anders, dan vind ik het wel interessant om daar meer over te lezen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:46

Er zijn al verschillende wetenschappelijke onderzoeken hierover geweest en de resultaten gepuliceert in oa 'Science'. Bij de Engels Volbloeden zijn er ook verschillende onderzoeken geweest naar het 'over-erven' van kwaliteiten en eigenschappen, en die resultaten zijn ook gepubliceert.

Je kan niet appelen met peren vergelijken en dat doe je met zo'n algemeen kreet om mensen DNA te vergelijken met paarden DNA.

Waarom denken dat er verschillende 'stempel' hengsten zijn (Jazz, Krack, Donnerhall, Rubenstein, Lauries Crusador ... om maar een paar te noemen) die bekend zijn voor het doorgeven van hun kwaliteit en eigenschappen aan hun zonen. Het komt niet altijd van de merries; in feiten geeft de merrie maar 50% van de genetisch bagage mee aan het veulen, de andere 50% komt van de hengst en zijn Y-chromosoom.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 20:52

Maar de meeste eigenschappen worden toch gewoon doorgegeven door de andere (autosome/niet geslachts-) chromosomen?
Ik ben het met je eens dat ongeveer 50% van de merrie komt en 50% van de hengst.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:13

Peterina schreef:
Dat laatste klopt wel niet want er liggen veel genetisch eigenschappen vast op het Y-chromosoom, onder andere snelheid, uithoudings vermogen, maat, ... om maar een paar te noemen. ;)

Heb je hier bronnen van? Snelheid (en uithoudingsvermogen) worden naar mijn weten voorspeld door varianten van een gen op chromosoom 18 (in 2010 is hier een onderzoek naar geweest bij Engelse volbloeden). Ook bleek dat het gen is terug te halen tot een 'native' Britse merrie van 300 jaar terug (o.a. onderzocht door de Universiteit van Cambridge). Dit ligt dus per definitie niet op het Y-chromosoom.

Op het Y-chromosoom liggen inderdaad meer genetische eigenschappen dan gedacht. Wel is echter het merendeel betrokken bij de vorming van spermacellen. Wat er verder bij paarden op ligt zal ik eens verder proberen te onderzoeken. 'Maat' lijkt me ook een rare voor op een Y-chromosoom.. Er zijn ook genoeg grote merries en kleine hengsten, dan moet er dus nog een speler in het genetische spel zijn om dit voor elkaar te krijgen.
Interessant! Ik ga eens verder graven

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:18

Cool! :D
Had net ook alle afbeeldingen van de voorouders van m'n paardje opgeslaan om 's te kijken hoe ze eruit zagen. Wel leuk om zo te zien he :D
Mss moet'k ook's zo'n filmpje maken ^^

Chrystall

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:00

Wow wat een leuke site. Ik ben adhv jouw filmpje direct gaan kijken naar mijn paard en ik kom ook tot 1700 Darley Arabian. Ik had even vergeleken met jouw filmpje en vanaf de hengst Pot 8 Os zijn ze gelijk. Bij mijn vorige paard al vanaf Touchstone.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:18

Heb ook pot8os :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:03

terlygert schreef:
Peterina schreef:

Heb je hier bronnen van? Snelheid (en uithoudingsvermogen) worden naar mijn weten voorspeld door varianten van een gen op chromosoom 18 (in 2010 is hier een onderzoek naar geweest bij Engelse volbloeden). Ook bleek dat het gen is terug te halen tot een 'native' Britse merrie van 300 jaar terug (o.a. onderzocht door de Universiteit van Cambridge). Dit ligt dus per definitie niet op het Y-chromosoom.

Op het Y-chromosoom liggen inderdaad meer genetische eigenschappen dan gedacht. Wel is echter het merendeel betrokken bij de vorming van spermacellen. Wat er verder bij paarden op ligt zal ik eens verder proberen te onderzoeken. 'Maat' lijkt me ook een rare voor op een Y-chromosoom.. Er zijn ook genoeg grote merries en kleine hengsten, dan moet er dus nog een speler in het genetische spel zijn om dit voor elkaar te krijgen.
Interessant! Ik ga eens verder graven

De oorsprong van de engelse deel EV is terug te halen tot een 'native' Britse merrie maar dit had niets te maken met het vastleggen van snelheid en endurance op een X-chromosome of Y-chromosome. Er is een US onderzoek geweest (dacht in Kentucky) over de erfenis van snelheid enz en die verslag was gepubliceert in Science.

Wat betreft de andere eigenschappen, je moet wel relativeren want alle eigenschappen worden beinvloed door de samensmelting van chromosomes en door de environment het bevruchtte eitje zich bevindt in de baarmoeder. Het is dit laatste waar het merrie veel 'invloed' heeft op de verwerking van de materiaal dat vastligt op de chromosomes ... hier komt ook de kreet : 'de merrie's DNA telt voor meer % invloed' ... wat eigenijk larie koek is want het is en blijft een 50/50% toelevering, maar de verwerking van de 'product' kan andere expressies van de samengesmolten DNA geven.
Maat is weldergelijk een mannelijk product, net als spier vorming. Wat de 'grote merries en kleine hengsten' betreft: wie zegt dat de kleine hengst net die 'maat' van moeder's hebben meegekregen, hou altijd rekening mee dat er ook altijd een recessief vorm van een allel aanwezig is en als beide ouders deze doorgeven aan hun hengstenveulen dan kan het zijn dat hij kleiner uitvalt, hetzelfde geldt voor grote merries uit kleine hengsten ... in dit geval komt de grote allel van de moeder's kant. In de meeste gevallen is een pedigree onderzoek nodig om vast te leggen waar de 'kleine' maat ... het is werk van meerdere generaties, niet van alleen ouders op kind.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:06

Peterina schreef:
De oorsprong van de engelse deel EV is terug te halen tot een 'native' Britse merrie maar dit had niets te maken met het vastleggen van snelheid en endurance op een X-chromosome of Y-chromosome. Er is een US onderzoek geweest (dacht in Kentucky) over de erfenis van snelheid enz en die verslag was gepubliceert in Science.

Het had inderdaad niks te maken met het vastliggen van snelheid en uithoudingsvermogen op een X- of Y-chromosoom, want daar lag het niet op. Andere artikelen (daar waar dat Britse 'native'merrie-verhaal op verder geborduurd is, dat is namelijk geen op zich staand onderzoek) beweren namelijk wat ik in mijn vorige post zei. Heb je een link naar het artikel waar jij het over hebt? Ik kan hem niet vinden.

Peterina schreef:
Wat betreft de andere eigenschappen, je moet wel relativeren want alle eigenschappen worden beinvloed door de samensmelting van chromosomes en door de environment het bevruchtte eitje zich bevindt in de baarmoeder. Het is dit laatste waar het merrie veel 'invloed' heeft op de verwerking van de materiaal dat vastligt op de chromosomes ... hier komt ook de kreet : 'de merrie's DNA telt voor meer % invloed' ... wat eigenijk larie koek is want het is en blijft een 50/50% toelevering, maar de verwerking van de 'product' kan andere expressies van de samengesmolten DNA geven.
Maat is weldergelijk een mannelijk product, net als spier vorming. Wat de 'grote merries en kleine hengsten' betreft: wie zegt dat de kleine hengst net die 'maat' van moeder's hebben meegekregen, hou altijd rekening mee dat er ook altijd een recessief vorm van een allel aanwezig is en als beide ouders deze doorgeven aan hun hengstenveulen dan kan het zijn dat hij kleiner uitvalt, hetzelfde geldt voor grote merries uit kleine hengsten ... in dit geval komt de grote allel van de moeder's kant. In de meeste gevallen is een pedigree onderzoek nodig om vast te leggen waar de 'kleine' maat ... het is werk van meerdere generaties, niet van alleen ouders op kind.

Ik heb nooit beweerd dat het ene ouderdier meer invloed heeft dan de ander, dus dat kan achterwege gelaten.
Spiervorming is mannelijk, omdat dit voor het grootste deel door testosteron wordt gereguleerd. Testosteronproductie ligt op het Y-chromosoom inderdaad. Bij dikbil koeien (en quarters denk ik ook) is het een ander verhaal, daar komen ook andere genen om de hoek kijken.
Ben nog steeds erg benieuwd naar de link van het artikel waar je het verhaal over 'maat' vandaan haalt.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:17

996981 schreef:
Wat zijn die paarden op de schilderijen heerlijk uit verhouding :')

hahaha ja, piepklein hoofd en stelten :D :P

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:44

Friuli loopt terug op Godlophin Arabian :) Bonzer loopt ook terug op Touchstone, dus ook Darley Arabian.
Aurora is vanaf Eclipse geloof ik het zelfde als jouw paard en ook terug te voeren op Darley Arabian.
Liberty M is via Whalebone ook weer terug te voeren op Darley Arabian.
Juweel K is terug te voeren op Byerley Turk :j

Ik kan eigenlijk moeilijk geloven dat alle paarden terug voeren op drie hengsten? Dat kan toch bijna niet? Er moeten toch meer hengsten geweest zijn lijkt me...
Laatst bijgewerkt door Feria op 05-05-12 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:57

Peterina schreef:
Er zijn al verschillende wetenschappelijke onderzoeken hierover geweest en de resultaten gepuliceert in oa 'Science'. Bij de Engels Volbloeden zijn er ook verschillende onderzoeken geweest naar het 'over-erven' van kwaliteiten en eigenschappen, en die resultaten zijn ook gepubliceert.

Je kan niet appelen met peren vergelijken en dat doe je met zo'n algemeen kreet om mensen DNA te vergelijken met paarden DNA.

Waarom denken dat er verschillende 'stempel' hengsten zijn (Jazz, Krack, Donnerhall, Rubenstein, Lauries Crusador ... om maar een paar te noemen) die bekend zijn voor het doorgeven van hun kwaliteit en eigenschappen aan hun zonen. Het komt niet altijd van de merries; in feiten geeft de merrie maar 50% van de genetisch bagage mee aan het veulen, de andere 50% komt van de hengst en zijn Y-chromosoom.

En of zijn Y chromosoom...die geeft ie maar in 50% van de gevallen door. ;) :D
En voor de TS er staat heel wat genetische informatie op dat Y chromosoom...het bepaald nl of het een mannetje of eenvrouwtje wordt. Lijkt mij erg bepalend.

Mijn Gelderse merrie loopt overigens ook terug op de Darley Arabian. Mijn andere Gelderse ook via Touchstone, Eclipse naar Darley Arabian.