Hoofdstelloze buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:22

Gaaf hoor! Maar je bevindt je niet op de prairie of in een weiland, maar in het verkeer. Hoe mak je paard ook is, ik vind het hier onverantwoord.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:26

Ziet er super uit.

Aan iedereen die erover valt dat ze op de openbare weg hoofdsteloos rijd:
Als een paard wil, gaat ie ook met bit wel hoor.
Zonder bit of optoming betekend niet per definitie zonder rem of controle..
Iedereen die op de weg rijd weet dat het paard maar 10cm naar links hoeft te stappen om tegen een auto aan te rijden.
Als je een aanrijding krijgt met een onrustig paard onder je kond, maar wel in de volle optoming, met bit en eventuele andere hulp middelen dan is het niet onverantwoordelijk, want je tijd met bit, dus heb je controle...

Soms kan je met minder hulpmiddelen een rustiger een beter luisterend paard hebben dan met al die poespas erbij.
Dit filmpje ziet er zeer beheerst uit,ts weet duidelijk wat ze doet.

Ik zie dit vele malen liever dan een over de weg stuiterend paard met gewoon hoofdstel.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:28

Of men het zelf goed vindt of niet, is nauwelijks van belang als de overheid het afkeurd. Mijns inziens kan een politie-agent u aanhouden op basis van de Wegenverkeerswet. De redenering is dan dezelfde als de hierboven genoemde van Elin. Er bestaat volgens mij gaan specifiek artikel, maar op basis van het 'kapstok-ertikel' mag een agent ieder moment ingrijpen als hij/zij de openbare veiligheid in gevaar gebracht acht. Dus neen men mag niet zomaar doen met het eigen paard wat men wil. Dat is jaren geleden ook gebeurd toen de GSM z'n intreden deed, Niemand had iets in de Wegenverkeerswet daarover voorzien, maar toen duidelijk werd dat het onveilig gedrag opleverde, hing men daar de actie van de overheid aan op totdat er een wettelijke bepaling over kwam in de wegenverkeerswet.

De redenering die hier naar voren worden gebracht ten gunste van hoofdstelloos rijden zijn vergelijkbaar met het rijden zonder autogordels, met drank op, zonder licht op de fiets, met de gsm in de hand, kind voor op de stoel etc. : Ik ken mijn auto; ik heb het al zo vaak gedaan en er is nog nooit wat gebeurd; ja maar, ik doe het heel voorzichtig; maar ik rij slechts een heel kort stukje; etc. En iedere keer wordt in die redenering vergeten dat rekening gehouden moet worden met TOTAAL ONVOORZIENE omstandheden.
Ja er wordt op Bokt over van alles gezeikt. Over taalgebruik , over de vraag of het tuinhekje open mag staan, en weer etc. Maar in die gevallen breng ik geen andere mensen in gevaar of het paard zelf. Dit is echt wel belangrijk genoeg om er de mening over te uiten, ook al is die niet leuk om te lezen. En huilen als het misgelopen is, heeft weinig zin.

JNAWA_Nienke

Re: Hoofdstelloze buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:08

Ziet er super uit Tamara! :D Echt gaaf om jullie samen zo te zien!
En qua commentaar; Als je paard wil gaan, gaat hij toch wel!
Ga zo door! :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:11

Ik vind het echt supertof!

En wat er wordt gezegd; als ze gaan, dan gaan ze. En niet ieder paard stopt op een pijnprikkeling, de mijne gaat alleen maar harder.. Dus ach als ze willen hou je ze toch niet meer tegen. :+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:12

Elin_ schreef:
mét hoofdstel heb je tijdens een schrikreactie zeker wél meer controle. Bit kan pijn geven en die pijnprikkel doorbreekt meestal even de schrik en leid af.
Ik zal wel niks meer zeggen .. maar als het jou kind is dat door een paard vertrapt word dan denk ik dat je wel anders praat.

Bij die van mij niet hoor! Pijnprikkel is harder gaan voor die van mij. ;)

Maargoed, ik vind het er netjes uitzien TS. Zelf zou ik het nooit durven, maar je paardje is heel ontspannen, luistert ook goed naar je! :D
Knap hoor! Alleen wel jammer van je cap. :+

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:19

Ziet er gaaf ui! :D

TS zal zelf goed weten wat ze wel en niet mee haar paard kan doen, ga zo door! :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:25

typische bokt,als ze hier maar over iedereen heen kunnen vliegen.ze kunnen het nooit eens leuk/knap vinden.

ts erg leuk en ga zo door,geniet maar lekker met je paard
_/-\o_

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:37

Wauw echt respect meid! +:)+
Echt gaaf om te zien dat je je paardje zo vertrouwt! (en andersom wss ook)
Zelf zou ik dit nooit durven op mijn pony (hij heeft het wel bekende aanstellerietusvirus :P )
Ik heb 1 keer zonder iets gereden (alleen haltser zondat mijn ma hem zou kunnen opvangen als hij er vandoor zou gaan) en dat was in de bak maar niet al te lang aangezien je geen grip hebt bij mijn pony (hij is heel small dus je kan je niet vastklemmen :P waardoor ik er een keer zonder zadel ben afgevallen omdat hij ergens van wegsprong :P .)

Veel plezier nog samen jullie zijn een leuk stel!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:49

Indien Maartje 1990 beweert dat men wel verzekerd is als men zonder hoofdstel op de openbare weg rijdt, is juist. Maar bedoeld werd dat de verzekeringsmaatschappij gaat proberen onder het betalen van schadevergoeding uit te komen. En dat is ook zeker!! Zij zullen spreken over eigen schuld door een te grote mate van risico-aanvaarding. Dan ben je wel verzekerd, maar de maatschappij keert niet uit. EN DAN???

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:50

Ja Keona, ik begrijp dat u die indruk hebt. U hebt gedeeltelijk wel gelijk. Ik ben vergeten duidelijk te maken dat ik op zichzelf dit werk heel leuk vind en ook bewonder. Ik ben er oprecht van overtuigd dat hier spraken is van een hele fijne verstandhouding tussen paard en ruiter. Maar, heb ik daarom niet meer het recht om mijn bezwaren duidelijk te maken? Die bezwaren hebben niets te maken met die goede africhting, maar met de realiteit van het hededaagse verkeer. Waarom dat dan direct "gezeik" of "typisch bokt" genoemd moet worden vraag ik mij wel af.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:08

Leuk! :)

Mag ik vragen hoe de ene persoon gefilmt heeft?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:18

Kadankovitch schreef:
Indien Maartje 1990 beweert dat men wel verzekerd is als men zonder hoofdstel op de openbare weg rijdt, is juist. Maar bedoeld werd dat de verzekeringsmaatschappij gaat proberen onder het betalen van schadevergoeding uit te komen. En dat is ook zeker!! Zij zullen spreken over eigen schuld door een te grote mate van risico-aanvaarding. Dan ben je wel verzekerd, maar de maatschappij keert niet uit. EN DAN???

eigenlijk probeert een verzekeringsmaatschappij er altijd onder uit te komen om uit te keren hoor....maakt niet uit hoe om je erop zit ;)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:26

Maartje1990 schreef:
jemig zeg, TS kent haar paard toch gewoon 't beste? En omdat júllier hiermee niet ervaren zijn betekend dat nog niet dat de TS dat niet is. Zowel paard als TS zijn ervaren dus wat is dan het verschil met een hoofdstel of dit? Als een paard echt een de kletter slaat maakt dat ook echt niet meer uit hoor :n
En dat je niet verzekert bent dan is natuurlijk onzin.

Nu moet je geen onzin gaan verkondigen; het maakt dus wél wat uit of je met neckrope of hoofdstel rijd! Er is een reden waarom ik dit grapje alleen in een bak durf uit te voeren ;)

geerke schreef:
eigenlijk probeert een verzekeringsmaatschappij er altijd onder uit te komen om uit te keren hoor....maakt niet uit hoe om je erop zit ;)

Klopt, maar zo is het natuurlijk wel een inkoppertje voor ze ;)

@ TS; leuk paardje!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 13:07

Bedankt voor de reacties!

Laat ieder gewoon in zijn/haar waarde qua mening oke? Ja, ik heb een risico genomen, maar dat doe ik toch en beslis is zelf ;)

Jackytje, degene die t filmde fietste mee dus het is vanaf de fiets gefilmd :)

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:12

Mooi en respect hoor!!
Dat doe ik je niet na!!
En het maakt me niet uit of je geen cap draagt dat doe ik ook niet *D
jij en je paardje zijn echt een super team!! *\o/*

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:15

Super hoor, en cap is eigen keuze.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:24

Ik vind het knap dat je je hoofdstel afkrijgt te paard, ik ben daar echt te stijf voor :')
Verder lekker zo blijven rijden!
Over de reacties met bit enz, ikzelf heb in de 2 jaar dat ik mijn paard heb 2x met bit buitengereden(de rest van de keren bitloos), en beide keren met een neckrope eronder om die als noodrem te kunnen gebruiken, ik ben namelijk als de dood om in mijn paards mond te zitten, en voor mij geld een neckrope juist als noodrem. Mijn paard schrikt ook sneller als ik met bit rijd, omdat we dan beide minder ontspannen erbij lopen. Ik denk dat TS haar paard prima kan aanvoelen en ze zal deze dingen niet doen als ze zich daar niet goed bij voelde ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:34

Onverantwoord :n

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:35

Wat een leuk filmpje, leuk paard ook! Zonder handen galoperen doe ik ook weleens meestal op het strand / duinen heerlijk gevoel van vrijheid!

xTammyy schreef:
Laat ieder gewoon in zijn/haar waarde qua mening oke? Ja, ik heb een risico genomen, maar dat doe ik toch en beslis is zelf ;)

Volgens mij laat iedereen je wel in je waarde maar wijzen ze simpelweg op de risico's. Je beslist misschien zelf maar hebt zeker ook een verantwoordelijkheid naar anderen toe. Verzekeringstechnisch wordt het een lastig verhaal maar als je zelf, bij een incident, met je caploze hoofd hard genoeg op de stenen terecht bent gekomen zal je daar verder weinig erg in hebben.. :+

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:40

waauw mooi ♥ nu nog zonder zadel :P

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:45

xTammyy schreef:

Jackytje, degene die t filmde fietste mee dus het is vanaf de fiets gefilmd :)

Inderdaad, maar op de openbare weg ben je niet alleen, dus dan vind ik het wel een beetje egoïstisch dat je dit zo zegt.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 14:41

Leuk zeg! Jullie hebben er beide duidelijk plezier in! :j

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:28

Ik vind dat je niet moet luisteren naar dat gezeik van mensen. Je moet gewoon doen wat je zelf wilt. Jij bent daar verantwoordelijk voor, niet zij. Ik wil de zeurende mensen er even op wijzen dat iemand het ook gefilmd moet hebben. Dus dat als iets zou gebeuren diegene het paard zou kunnen pakken.

Jullie zijn echt een leuk stel <3
Jullie hebben veel plezier zie ik :))

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:52

xTammyy schreef:
Mallow, waarom ik doorzit weet ik eigenlijk niet, doe ik soms wel en soms niet :P

heeft dat niet iets te maken met dat ze bij boomlooszadels dat aanraden te doen? Gewoon omdat het simpelweg beter is om door te zitten, zowel op boomzadel als boomloos, alleen boomloos promoot dit, boomzadel niet?