Eros (Westenwind x Gribaldi) Eerste keer erop!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:40

Waarom zo negatief ;( Ts weet vast wel waar ze mee bezig is, hoe zit het dan met de hengsten die met 2 en een half al onder het zadel lopen?
Als je een paard in alle rust beleerd kan het echt wel.
ts vind het er al netjes uit zien :)

rowo

Re: Eros (Westenwind x Gribaldi) Eerste keer erop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:44

Oh, maar die hengsten die met 2,5 jaar al onder het zadel lopen vind ik ook maar niets hoor. :n Maar goed, daar draait het dus puur om de centen helaas.

Maar goed, neemt niet weg dat ik vind dat je, ongeacht de grootte van een paard, je beter met 3,5jaar kan beginnen. En niet als ze net 3 of nog geen 3 zijn.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:48

Mooi paard hoor TS! Veel plezier ermee!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:11

@Rowo, het was niet onaardig bedoeld... sorry! Ik las jouw opmerking alleen als wijsneuzerig en dat vind ik vreselijk maar als jij het ook goed bedoelt hebben we dezelfde intentie.

Een paard van 3 is in de groei, of hij nou 1,60 is of 1,80. De groeischijven, voornamelijk hoger in het lijf, zijn nog niet gesloten dus hij mag nog niet teveel belast worden. Tuurlijk is een groter paard daarbij ook nog minder stabiel in zn lijf omdat hij de pan uitgegroeit is. Ik ben het volledig eens met jullie dat je pas later begint met zwaar belasten, wat mij betreft pas als ze 4,5/5 zijn.

Maar, het gaat nu om Eros. Hij heeft een enthousiast baasje die hem af en toe aan een touwtje om zich heen laat lopen. Toen ging ze met haar lichte lijfje er even opzitten, paard braaf en niet bang... meisje blij, stapt van paard af, vliegt hem om de nek en paard denkt vast iets van... hmnn weet niet wat er aan de hand is maar ik krijg een knuffel en brokjes dus vind het best! Een week later doet zijn baasje ditzelfde ritueel weer... en tussendoor kan paard lekker paard zijn. Ik zie daar niet zoveel problemen in. Juist leuk toch dat ze een beetje speelt met hem, zolang ze het maar veilig en verantwoord doet! Als het paard vervelend of dominant zou zijn of hij zijn baasje niet zou respecteren is het een ander verhaal, maar ik zie hier persoonlijk een leuk jong paard met een leuk jong mens die samen een beetje elkaar ontdekken met begeleiding van een volwassene en in alle rust.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:38

ts,ziet er goed uit voor een jong paard.

En iedereen die zegt dat het slecht is voor een paard om er zo vroeg mee te beginnen moet je sch#t aan hebben.
Ik begin ook altijd met erop zitten in maart als ze dat jaar 3 worden.
Heb er heel veel zadelmak gemaakt en er is er nog geen één slechter van geworden.
Eerste 2 weken 4 keer per week erop en daarna 2 keer per week erop en dan maximaal 20 minuten en het liefst nog korter.
Als ze het goed doen stoppen met rijden.
Als ze 4 worden gaan ze 4 a 5 keer per week onder het zadel en dan ook nog maar max 20 minuten.

Dit is mijn mening hierover.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:42

lovemyhorse1 schreef:
En iedereen die zegt dat het slecht is voor een paard om er zo vroeg mee te beginnen moet je sch#t aan hebben.

Maar dan moet je geen topic op bokt openen :Y)

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:49

Rowo,daar heb je wel gelijk in maar ik kan me wel voorstellen dat ts trots is omdat ze op haar paard heeft gezeten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:01

lovemyhorse1 schreef:
ts,ziet er goed uit voor een jong paard.

Ik begin ook altijd met erop zitten in maart als ze dat jaar 3 worden.
Heb er heel veel zadelmak gemaakt en er is er nog geen één slechter van geworden.
Eerste 2 weken 4 keer per week erop en daarna 2 keer per week erop en dan maximaal 20 minuten en het liefst nog korter.
Als ze het goed doen stoppen met rijden.
Als ze 4 worden gaan ze 4 a 5 keer per week onder het zadel en dan ook nog maar max 20 minuten.

Dit is mijn mening hierover.

beetje jammer dat jouw mening blijkbaar wel iets waard is terwijl je aan die van een ander schijt denkt/vind te moeten hebben :+
jammer als je jezelf zo denkt te moeten opstellen...

wanneer een paard ingereden behoort te worden moet je van het paard af laten hangen, niet van het tijdstip van het jaar waarin ze drie worden omdat je dit altijd zo doet
de 1 is er met krap drie misschien aan toe, de ander nog lange niet . ik stap btw op geen enkel paard voor ze 4 zijn, ongeacht ras
bij ijslanders wacht ik trouwens tot minimaal 4,5 jaar
de meerwaarde van jong inrijden ontgaat me in het geheel , prima als een ander het doet, maar de risico's wegen mij persoonlijk niet op tegen de ( twijfelachtige ) voordelen
zeker met grotere paarden (175 + ) geef ik liever wat meer tijd, zijn vaak van die slungels)

het stoppen met rijden/pauze geven vind ik wel een hele goede , merk dat veel paarden hier echt wel baat bij hebben . De basis er op, even vakantie en dan later weer oppakken. geeft ze de tijd om alles te laten bezinken

@TS, wel een gaaf gevoel denk ik, de eerste op je eigen paard :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:07

Wat een knap paard! En wat fijn dat hij zo braaf is.
Iedereen zijn eigen keuze wanneer en hoe ze een paard inrijden. Als je er bij 3 op gaat zitten en dan diehard aan de slag gaat kun je je natuurlijk afvragen of je wel slim bezig bent.
Mijn paard was 3,5 en een enorme puppy toen ik hem kreeg, hij was alleen zadelmak maar ik heb hem toch verder doorgereden. ik heb een jaar alleen maar buitenritjes gemaakt omdat hij het zwaardere werk toen echt nog niet aankon.
Ik ben van mening dat het erop zitten geen probleemis, het gaat erom wat je daarna doet. En volgens mij weet de TS prima waar ze mee bezig is ;)

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:23

@Sonja

Dit is idd mijn mening.
Ik maak al 25 jaar paarden zadelmak en imo heeft het veel voordelen om zo vroeg erop te stappen.
Maar dat is mijn mening.
Ik rij ze ook niet lang en al die paarden die ik heb gehad vonden het elke keer leuk om mee te gaan.
Ik vraag ook niet het uiterste van de paarden.
Ze moeten een beetje voor het been zijn zodat ik stap,draf en galop met ze kan doen.
Aan de teugel lopen hoeft niet,wel contact houden met de mond.

En als ik dan naderhand zie dat er een hoop paarden die ik zadelmak heb gemaakt in de hoge dressuur lopen of in het buitenland hoog springen dan heb ik voldoening.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:24

leuk paard, je bent op de goede weg en gewoon op je eigen manier en tempo doen.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:32

rowo schreef:
lovemyhorse1 schreef:

Maar dan moet je geen topic op bokt openen :Y)

Waarom niet? :)

En dat bedoel ik niet banketstaaf of negatief ofzo, maar waarom zou je geen topic openen?
Omdat ik mn merrie laat dekken met Westenwind heb ik stiekem mee zitten lezen met het nakomelingen-topic (sorry WW bezitters :Y) )

Dit meisje heeft haar trots al een tijd op stal en logischerwijs wil ze ermee aan de slag.
In mijn ogen is het paard echt geen pup, natuurlijk wel jong, maar niet onderontwikkeld ofzo.
Ik zou nu lekker doorgaan met zadelmak maken, gewoon regelmatig erop, alle knopjes erop zetten, gewoontes maken :j

Het liefst 4/5 dagen in de week 10 min ofzo.
Dan kan hij over een maand stappen draven galopperen en remmen. Dan wodt het mooi weer en gaan veel mensen op vakantie, nou, lekker weg zetten en in september weer uit het land trekken en er mee aan de slag, uiteraard ook rustig aan, wat de leeftijd aangeeft :j
En paard wat stil staat zal nooit kracht ontwikkelen, dus in een juiste gedoseerde hoeveelheid is het voor een groot paard echt niet slecht :n

Leuk dier hoor :j
Was de moeder ook zo een grote?

Bloemetje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:36

Wat een mooi paard! Ook even je profiel bekeken voor de foto's :D veel plezier samen!

boka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:37

Leuke combinatie! :)

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 12:40

Maar dan moet je geen topic op bokt openen :Y)[/quote]
Waarom niet? :)

En dat bedoel ik niet banketstaaf of negatief ofzo, maar waarom zou je geen topic openen?
Omdat ik mn merrie laat dekken met Westenwind heb ik stiekem mee zitten lezen met het nakomelingen-topic (sorry WW bezitters :Y) )

Dit meisje heeft haar trots al een tijd op stal en logischerwijs wil ze ermee aan de slag.
In mijn ogen is het paard echt geen pup, natuurlijk wel jong, maar niet onderontwikkeld ofzo.
Ik zou nu lekker doorgaan met zadelmak maken, gewoon regelmatig erop, alle knopjes erop zetten, gewoontes maken :j

Het liefst 4/5 dagen in de week 10 min ofzo.
Dan kan hij over een maand stappen draven galopperen en remmen. Dan wodt het mooi weer en gaan veel mensen op vakantie, nou, lekker weg zetten en in september weer uit het land trekken en er mee aan de slag, uiteraard ook rustig aan, wat de leeftijd aangeeft :j
En paard wat stil staat zal nooit kracht ontwikkelen, dus in een juiste gedoseerde hoeveelheid is het voor een groot paard echt niet slecht :n

Nee, de moeder was ook niet bepaald groot, heb het gevoel dat WW groot fokt.
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/596771

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:50

Citaat:

De moeder is wel groot, ongeveer 1.73 gok ik (die 1.67 was toen ze 3 was op de merriekeuring ;))! En ze fokt ook groot.

Leuk hoor, dat je er al opzit! Gewoon rustig mee verder gaan.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 13:00

LETS schreef:
Citaat:

De moeder is wel groot, ongeveer 1.73 gok ik (die 1.67 was toen ze 3 was op de merriekeuring ;))! En ze fokt ook groot.

Leuk hoor, dat je er al opzit! Gewoon rustig mee verder gaan.

Oh okee! Thnx! Dat verklaart alweer een hoop, haha!

Thnx! *D

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:17

Ik vind hem helemaal niet puppy ogen. Wat een gaaf dier! :D Ik zou het gewoon op je eigen manier doen. :j

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:05

Die knappe Eros, komt helemaal goed met jullie Maris, laat ze maar praten hier jij weet echt wel wat je doet ;)

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:13

He wat leuk! Dit is het halfbroertje van die van mij.
Ik denk dat Unique groot door fokt, want die van mij raakt inmiddels de 1.80 aan!

Als ik jou was TS zou ik gewoon lekker 2 a 3 keer per week erop gaan. Zorg voor afwisseling tussen 'werken' en ontspanning (bosrit, lekker aan een lange teugel galoperen e.d.).
Als je veel zorg en geduld in de opleiding stopt en dat rustig aan opbouwt kan je best op deze leeftijd al beginnen.

Armani was nog jonger toen hij zadelmak gemaakt werd en door plezier in het werk en een rustige opbouw is hij nog steeds heel en fris in het koppie!

XXOOXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:18

rowo schreef:
Sorry TS... maar volgens mij heb je nog niet veel met jonge paarden gedaan. Wat heeft het voor een nut om 1x per maand op je paard te gaan zitten? Daar zit totaal geen toegevoegde waarde aan :n Gooi um dan na het zadelmak maken voor een half jaar op de wei en ga er dan 2 of 3x per week weer op zitten.

@ Nien1984: de hengsten van de HK? Dat is totaal niet relevent voor dit topic? :+

Iedereen zijn eigen mening, maar ik ben het toch wel met het bovenstaande eens.
i.i.g nog veel succes en plezier met je aanwinst.

LucasM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:07

sorry maar Eros ziet er niet puppie uit en hij is er ook wel klaar voor
anders was Mariska er ook niet opgegaan en hij was ook hardstikke braaf en het maakte hem ook niet veel uit ofzo..

@maris__ wat zijn mijn foto kunsten toch weer mooi :')

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:10

Wat een super leuk paardje! Ga lekker je eigen weg. Heel bokt kan wel commentaar leveren, maar JIJ bent de gene die elke dag met het paard in contact is. Ziet er trouwens leuk uit!

Succes!

Lynn_Ulian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:27

Ayla_4Ever schreef:
Wat een super leuk paardje! Ga lekker je eigen weg. Heel bokt kan wel commentaar leveren, maar JIJ bent de gene die elke dag met het paard in contact is. Ziet er trouwens leuk uit!

Succes!

Hier ben ik 200% met akkoord.
Ontzettend gaaf beestje!
Zal het ongetwijfeld nog ver brengen
Veel succes ermee jullie lijken me nu al een mooie combi!