Goed dan, jullie winnen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Goed dan, jullie winnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:13

Okee mijn reactie zal wel totaal niet op prijs gesteld worden maar toch maar even een poging doen :)

Ik heb je vorige topic ook gelezen, en het is duidelijk dat je het alleen maar goed bedoelt. Zeker nu je haar een dressuur-break wil geven.

Maar volgens mij stel je het probleem alleen maar uit dan. Natuurlijk is het voor je paard leuker om te spelen, maar het is overduidelijk dat dit paard geestelijk en lichamelijk niet in balans is, te weinig lichaamsbeweging krijgt en te weinig contact met soortgenoten (wordt ze overdag buitengezet?). Ik ben er ook vrij zeker van dat haar africhting weinig professioneel is verlopen. Je mag wel zeggen dat ze western is afgericht, maar ik zie hier totaal geen westernmatig gereden paard. Zelfs al weet je zelf niet veel af van westernhulpen, als je als westernleek op een westernpaard stapt, gebeuren er nog altijd niet de dingen die jij meemaakt met je paard. Het enige wat ik hier zie is een "zadelmak" paard, zonder er verder een stijl op te plakken. Dat is gewoon beledigend naar de westernsport (ik rij zelf geen western, maar toch).

Het paard heeft moeite met in galop blijven, en je zou zeggen dit is een kwestie van trainen en oefenen en sterker maken (klopt), maar ze verliest op een gegeven moment ook het evenwicht door door haar achterhand te zakken. Dit vind ik persoonlijk iets wat je zeker niet mag negeren! Dit kan wel degelijk door een fysiek probleem voortkomen!

Een paard dat zodanig hard in verzet gaat als het jouwe is niet oké. Je gaat waarschijnlijk niets aantrekken van deze post, maar aub - voor bestwil van het paard - haal er een dierenarts en goede osteopaat bij en laat haar nauwkeurig onderzoeken!

Ik weet niet op welke manege je staat maar ik weet dat de maneges in omgeving Antwerpen meestal de paarden 24/7 binnenhouden, misschien dat je ze zelf eens een uur "losgooit". Jouw paard heeft volgens mij dringend behoefte aan véél buitenstaan met andere rustige paarden.

Verder wat de lesgever betreft: in het vorige topic is ze al helemaal afgekraakt, misschien niet zo respectvol, maar wel met een punt: ze is onkundig. De dressuurwereld in België is meer amateuristisch dan professioneel. Het is héél moeilijk hier een goede lesgever te vinden. Nationale kampioenschappen wil hier helemaal niets zeggen, het punt is of je in staat bent een paard te begrijpen en te beter te maken. Een goede lesgever vinden hier is heel wat speurwerk, maar zeker voor jouw paard wel nodig. Iemand die op het hoofd begint te kloppen als een paard probeert te steigeren doet mij meer denken aan manegeniveau.

Het is volgens mij ook verkeerd om te denken dat jouw paard gewoon een duiveltje is. Dat kan ik amper geloven. Het is heel goed dat je haar nu meer leuke dingen laat doen, maar dat verandert de zaak écht niet.

Ik wil niet de predikant uithangen, want ik heb exact hetzelfde meegemaakt als jij. Zit er eigenlijk nog middenin (nog steeds op zoek). En btw: het ligt écht niet aan hun merrie zijn. Mijn merrie is ook zo'n extremist, maar ze had in het verleden enkel veel last van "merriekuren" in tijden dat ze niet gelukkig en niet in balans was. Nu totaal niet meer.

Je bent natuurlijk vrij in wat je doet, maar ik hoop dat je zoektocht hier nog niet stopt.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:20

zou wel het zadel op de rug leggen ipv op de schoft!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:23

JunkDeLuxe schreef:
Puagaus12 schreef:
ik vraag me af, is je quarter ooit western gereden/beleert?

Ja. Enkel western. Pas sinds ze bij mij is, wordt ze Engels gereden.

Bij voorbaat mijn excuus als ik een hele stomme vraag stel hoor maar...

Waarom wil je eigenlijk dressuurrijden met dit paard?
Ze is er overduidelijk niet voor geschikt qua bouw, moet omgeschoold worden wat altijd een lang en moeilijk verhaal is voor een paard, ze vindt het niet leuk en je bent er al heel lang mee aan het vechten...Waarom moet dit paard perse iets kunnen en doen wat zo super-overduidelijk totaal niet in haar straatje past?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:28

A_mieke schreef:
zou wel het zadel op de rug leggen ipv op de schoft!

dit was het eerste wat mij opviel toen het filmpje begon, dit ligt absoluut niet prettig voor het paard.
en ik zie hier niks westerns aan, is dit paard echt western ingereden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:29

Succes, maar feitelijk ga je gewoon door waar je was gestopt. Ik zie op je foto's dat je op de schouder van het paard zit met je zadel, erg ongemakkelijk voor een paard...op het filmpje bons je bij elke galopsprong zo ontzettend hard in het zadel, dat een paard daar van kan gaan bokken.

Misschien een idee om een ander zadel te gaan nemen, of zorgen dat je het zadel niet zo ver naar voren legt, dan is zitlessen misschien wel een idee, want als jij lekker rustig kan zitten, dan hinder je je paard niet waardoor er minder reden is tot bokken..

Je hebt een heel leuk paard, het rijgedrag is volgens mij uiting van veel ongemak en gewoon niet goed snappen, dus veel ruiterfouten...

Dressuur is niet perse alles van je paard vragen, dressuur is leren hoe te zitten, hoe de teugels vast te houden, de juiste druk, recht zitten, sturen met je lichaam op de juiste manier...gewoon lol met je knol is vaak hobbelen vol met ruiterfouten, zitfouten en ongemak...en daar zit nu juist jouw probleem.

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:55

Ik ga met robin_ s mee, ga hier niet te veel van zeggen maar ik vind het wel dapper dat je het nog eens plaatst en er iets aan doet da is het belangrijkste ookal snap ik je niet helemaal :)

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:05

Ik heb ook je vorige topic ook eens doorgelezen en ik kan je aanraden eens een aantal weken met dit paard aan de hand te gaan werken (of onder het zadel in stap en als het goed gaat rustig in draf) aan buiging en balans. Dit paard ziet er uit alsof ze nul komma noppes controle heeft over haar lichaam. Een goed boek wat hierbij kan helpen vind ik "Gymnastizierende Arbeit an der Hand" van Oliver Hilberger. Weet alleen niet of die ook in het NL te verkrijgen is (wel Engels geloof ik)

Of je zou eens iemand kunnen zoeken die verstand heeft van rechtrichten en hier ook rustig mee werkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:32

Het lijkt wel alsof 'dressuur rijden' niet fijn is.
Wat ik hier lees heeft absoluut niets met 'dressuur' te maken.
En OOK niet met 'fijn' rijden, wélk systeem je ook gebruikt.

Wat doet me dit topic pijn.
Het KAN anders - welk 'systeem' ook mag worden aangehangen, het maakt niet uit.
Hoe kunnen mensen hier positief op reageren? |(
Ik huil.

LEES de berichten die je paard je ZO duidelijk aan je stuurt.

Ik nodig TS uit een kijkje te nemen in een topic waarin we allemaal begrijpen dat paardrijden niet altijd rozengeur en manenschijn is. Een topic waar gezegd kan worden wat gezegd moet worden. Maar waar VOORAL OOK heel veel respect is, en héél veel PLEZIER. Een POSITIEF topic.
Hier.

liefs

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:35

_Esther_87_ schreef:
JunkDeLuxe schreef:

Ja. Enkel western. Pas sinds ze bij mij is, wordt ze Engels gereden.

Bij voorbaat mijn excuus als ik een hele stomme vraag stel hoor maar...

Waarom wil je eigenlijk dressuurrijden met dit paard?
Ze is er overduidelijk niet voor geschikt qua bouw, moet omgeschoold worden wat altijd een lang en moeilijk verhaal is voor een paard, ze vindt het niet leuk en je bent er al heel lang mee aan het vechten...Waarom moet dit paard perse iets kunnen en doen wat zo super-overduidelijk totaal niet in haar straatje past?

ik moest hier gewoon op reageren. :o :)

weet je wat een quarter is? waarschijnlijk niet

even offtopic dan maar.

er zijn meer dan 3 miljoen quarters geregitreerd in het stamboek.
en geloof mij dat ze niet alleen western rijden. ze worden gebruikt voor polo bijv.

er zijn dan ook verschillende western takken, en een hunter/plesuere gefokt paard
kan wel dergelijk goed "engels" rijden. een hunter paard kan zeker goed springen.

zo heb een reining gefokt paard bijna de spaanse draf en de passage zien lopen.

en dan een halflinger of tinker. die zijn der ook niet voor gefokt maar hebben het tegen deel bewezen.
ze zullen het meschien minder snel oppakken maar kunnen het zeker wel.

voordat je zo iets zegt kun je de volgende keer beter in verdiepen voordat je zo ietz egt.

ontopic vind het goed dat je een pauze neemt (:

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:45

Ehm....Ik heb het woord quarter niet gebruikt. Heb ook nergens gezegd dat quarters ergens niet geschikt voor zijn.
Ik heb wel gezegd dat DIT paard niet geschikt is voor wat DEZE ts wil. Als je het daar niet mee eens bent, prima. Hoewel ik denk dat je dan de beelden nog maar eens moet nakijken. Maar wat jij hier nou allemaal roept slaat, spijt me zeer, helemaal nergens op. Dat komt nog niet eens in de buurt van wat ik zeggen wilde, of van wat ik heb gezegd.

Edit: Ik heb ZELFS niet gezegd dat ze er niet voor gefokt is, nog iets wat je me in de mond legt. Maar he, als jij denkt dat ts lekker zo door moet gaan en dat het paard lol heeft in wat er van haar gevraagd wordt....Dat kan.

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:57

ik heb al met ts ge pb over en als je me eerdere bericht las. dat ze meschien een western lesgever moet zoeken die ook engels heeft gereden omdat het idd zo niet verder kan...

Edit: kennerlijk tussen de regels door gelezen dacht dat je het ras bedoelde :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:05

meid, echt top dat je het nog een keertje aandurft met bokt.

ik sla alles even over en ga naar het bitloos.
met bitloos kun je de neus niet breken.
tenzij je met enorm veel kracht, een enorm scherpe optoming en extreem laag op het neusbot hangt.

je kunt dus rustig bitloos gaan rijden als je dat wilt.
op bokt zijn veel mensen die je daar met alle plezier mee willen helpen.

verder vind ik het een goed idee om er eens een westernlesgever naar te laten kijken.
hoewel we er in het vorige topic over eens waren dat western niet hard en snel is(hoe ze dus wel is ingereden), kan het misschien helpen met jullie groei.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:09

JunkDeLuxe schreef:
Naar aanleiding van mijn vorige [knip] topic [knipperdeknip] ben ik eens diep in mijn paard haar ogen gaan staren, met de vraag WAT WIL JE NOU EIGENLIJK WÉL DOEN?

Wat een interessante opening! +:)+

Als iemand zegt "wat wil je nou eigenlijk wél doen" klinkt het verwijtend, niet open-vragend, naar een paard toe.

Zóu je bijvoorbeeld aan je paard kunnen vragen: "Wat kan IK voor JOU doen, zodat JIJ het LEUK vindt"?

Honderdduizend stapjes terug, denk ik. En .. je WINT er ZOveel mee! <3

liefs

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:15

Even over de bosal optoming. Je bedoelt dit toch:
http://www.google.nl/search?q=bosal+wes ... 24&bih=665

Dat is namelijk een erg scherpe optoming waarbij het absoluut niet de bedoeling is om mondcontact te houden. Westernpaarden worden hier ook niet mee ingereden, pas als ze geleerd hebben om te reageren en te verzamelen op signaalhulpen (dus: zo nu en dan een teugelhulp) dan pas gaan ze over op een bosal. Dat lijkt me op jouw paard niet van toepassing. Als ik je een tip mag geven dan zou ik een sidepul aanschaffen en daarmee gaan rijden. Dat hoeft ook zeker niet duur te zijn!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:17

je bedoelt een vaste aanleuning troi?

persoonlijk zou ik ook gaan voor een sidepull met een brede zachte neusriem.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:20

bertie schreef:
JunkDeLuxe schreef:
Naar aanleiding van mijn vorige [knip] topic [knipperdeknip] ben ik eens diep in mijn paard haar ogen gaan staren, met de vraag WAT WIL JE NOU EIGENLIJK WÉL DOEN?

Wat een interessante opening! +:)+

Als iemand zegt "wat wil je nou eigenlijk wél doen" klinkt het verwijtend, niet open-vragend, naar een paard toe.

Zóu je bijvoorbeeld aan je paard kunnen vragen: "Wat kan IK voor JOU doen, zodat JIJ het LEUK vindt"?

Honderdduizend stapjes terug, denk ik. En .. je WINT er ZOveel mee! <3

liefs

_/-\o_

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:22

@ minikatje: Idd, constant teugelcontact. Ook al is het licht, bij constant contact blijft de bosal namelijk gekanteld en die is juist zo ontworpen dat hij los in balans moet hangen tenzij het paard iets verkeerd doet en jij een correctie wilt geven.
Daarnaast, was ik bijna vergeten, is de bosal ook eigenlijk alleen maar geschikt voor 1-handige teugelvoering. De teugel zit namelijk op 1 plak vast in het midden onder de kin en als je aan een kant zou gaan trekken (2 handige teugelvoering) dan verschuift hij op de neus. Dat wil je juist niet, je hoort daar enkel subtiele signalen mee te geven, je bewegingsruimte is vergelijkbaar met een computerjoystick. Dus een paar cm naar links, een paar cm naar rechts boven en beneden. Dat voelt het paard dan als zachte tikjes aan de bosal, niet als verschuivingen. Is een knap ingewikkelde manier van rijden en vereist veel training om goed te doen, vandaar dat het in de westernwereld ook echt een stap 2 optoming is (stap 1 is een regulier bitje en stap 3 een bitje met scharen, shanks).

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:23

en hij moet goed op maat liggen :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:29

Bit, bitloos, of bosal ..
Het maakt niets uit, als je niet weet hoe je kunt luisteren naar de boodschap die je paard je geeft.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:34

daar werkt ze aan bertie.
en ze staat open voor kritiek, want ik knap vind na haar laatste topic.
en dat dikgedrukte mag je weghalen, dat staat erg schreeuwerig.

troi en ik waren even wat aan het bepraten over bosal's
verder is dat denk ik de manier van de ts in communiceren.
vind het al fijn dat ze zich afvraagd wat haar paard wil en dat ze graag wil verbeteren.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:41

minikatje schreef:
daar werkt ze aan bertie.
en ze staat open voor kritiek, want ik knap vind na haar laatste topic.
en dat dikgedrukte mag je weghalen, dat staat erg schreeuwerig.

troi en ik waren even wat aan het bepraten over bosal's
verder is dat denk ik de manier van de ts in communiceren.
vind het al fijn dat ze zich afvraagd wat haar paard wil en dat ze graag wil verbeteren.

Het is goed dat ze nadenkt over wat haar paard wil maar ze zou zich wat meer af moeten vragen waarom haar paard de toch vrij simpele dingen die ze vraagt lichamelijk niet aan kan (=verzet)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:45

en daar werkt ze nu aan.
inplaats van alles af te branden kun je haar ook verder helpen :)

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:48

Zie mijn eerdere post ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:50

voor iemand die longeren niet zag zitten "omdat je het paard dan scheeftrekt" vind ik het wel een stap vooruit :)
werken aan de hand is idd een goede tip van je.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:03

Zat net te denken dat ze misschien eens naar een klassiek geschoolde instructeur zou moeten zoeken. Die hebben vaak toch wat meer inzicht in de lichamelijke gesteldheid van een paard dan de 'moderne' instructeurs

Western zou ook kunnen, ware het niet dat ik zelf western rijd en weet dat de kans groot is dat je een ****trainer treft