Ik heb je vorige topic ook gelezen, en het is duidelijk dat je het alleen maar goed bedoelt. Zeker nu je haar een dressuur-break wil geven.
Maar volgens mij stel je het probleem alleen maar uit dan. Natuurlijk is het voor je paard leuker om te spelen, maar het is overduidelijk dat dit paard geestelijk en lichamelijk niet in balans is, te weinig lichaamsbeweging krijgt en te weinig contact met soortgenoten (wordt ze overdag buitengezet?). Ik ben er ook vrij zeker van dat haar africhting weinig professioneel is verlopen. Je mag wel zeggen dat ze western is afgericht, maar ik zie hier totaal geen westernmatig gereden paard. Zelfs al weet je zelf niet veel af van westernhulpen, als je als westernleek op een westernpaard stapt, gebeuren er nog altijd niet de dingen die jij meemaakt met je paard. Het enige wat ik hier zie is een "zadelmak" paard, zonder er verder een stijl op te plakken. Dat is gewoon beledigend naar de westernsport (ik rij zelf geen western, maar toch).
Het paard heeft moeite met in galop blijven, en je zou zeggen dit is een kwestie van trainen en oefenen en sterker maken (klopt), maar ze verliest op een gegeven moment ook het evenwicht door door haar achterhand te zakken. Dit vind ik persoonlijk iets wat je zeker niet mag negeren! Dit kan wel degelijk door een fysiek probleem voortkomen!
Een paard dat zodanig hard in verzet gaat als het jouwe is niet oké. Je gaat waarschijnlijk niets aantrekken van deze post, maar aub - voor bestwil van het paard - haal er een dierenarts en goede osteopaat bij en laat haar nauwkeurig onderzoeken!
Ik weet niet op welke manege je staat maar ik weet dat de maneges in omgeving Antwerpen meestal de paarden 24/7 binnenhouden, misschien dat je ze zelf eens een uur "losgooit". Jouw paard heeft volgens mij dringend behoefte aan véél buitenstaan met andere rustige paarden.
Verder wat de lesgever betreft: in het vorige topic is ze al helemaal afgekraakt, misschien niet zo respectvol, maar wel met een punt: ze is onkundig. De dressuurwereld in België is meer amateuristisch dan professioneel. Het is héél moeilijk hier een goede lesgever te vinden. Nationale kampioenschappen wil hier helemaal niets zeggen, het punt is of je in staat bent een paard te begrijpen en te beter te maken. Een goede lesgever vinden hier is heel wat speurwerk, maar zeker voor jouw paard wel nodig. Iemand die op het hoofd begint te kloppen als een paard probeert te steigeren doet mij meer denken aan manegeniveau.
Het is volgens mij ook verkeerd om te denken dat jouw paard gewoon een duiveltje is. Dat kan ik amper geloven. Het is heel goed dat je haar nu meer leuke dingen laat doen, maar dat verandert de zaak écht niet.
Ik wil niet de predikant uithangen, want ik heb exact hetzelfde meegemaakt als jij. Zit er eigenlijk nog middenin (nog steeds op zoek). En btw: het ligt écht niet aan hun merrie zijn. Mijn merrie is ook zo'n extremist, maar ze had in het verleden enkel veel last van "merriekuren" in tijden dat ze niet gelukkig en niet in balans was. Nu totaal niet meer.
Je bent natuurlijk vrij in wat je doet, maar ik hoop dat je zoektocht hier nog niet stopt.