Paardlief en een ongebruikelijke oefening....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:54

maura schreef:
Leuke oefening, een varend paard. En een gelukje dat 'ie niet wit is, anders was je half november vermoedelijk je paard een dagje kwijt, en de pontbaas z'n pont :D

Gezien de uitgebreide voorbereiding vind ik het nogal meevallen met het risico. Feitelijk breng je je paard, jezelf en anderen altijd in gevaar zodra je je met paard op de openbare weg begeeft. Een pontveer is ook gewoon maar een stukje openbare weg waar je ook als bestuurder van een paard gewoon gebruik van mag maken. Veel plezier op de Utrechtse Heuvelrug.

@GC, net als Utixo valt je manier van formuleren mij ook op. Dat je je mening zegt lijkt mij prima, dat de die mening niet verpakt in hartjes en watjes nog veel beter. Maar dat je, zoals je hier doet, iemand nagenoeg persoonlijk en ongefundeerd veroordeelt zorgt er wel voor dat ik die mening meteen een stuk minder interessant vind.
GamblersCup schreef:
Ik zeg hier mijn mening, en ik ga er niet vanuit dat iemand die zoiets zomaar doet zonder na te denken luisterd naar een ander. Hoe je het ook brengt. Maar iemand mag best weten dat andere mensen dit wel eens heel onverantwoord kunnen vinden.

TS heeft helemaal niets zomaar zonder nadenken gedaan. Ze heeft heel goed nagedacht en heel goed voorbereid. Als jij vindt dat ze niet goed heeft nagedacht of voorbereid, kun je ook aangeven wat ze beter had kunnen doen. Daar heb je geen hartjes of watjes voor nodig.

:j Ik ben het hier volledig mee eens.

En nogmaals, de voorbereiding was echt prima als ik dit zo lees! Rustig laten wennen aan het geluid, stapje voor stapje. Super!

Edit: Het lijkt mij wel verstandiger om af te stappen op de pont. Als er wat gebeurt, kun je al je handigheid gebruiken om je paard te kalmeren, in plaats van dat je ook moet zorgen dat je blijft zitten.

F_T

Re: Paardlief en een ongebruikelijke oefening....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 16:06

Lijkt mijzelf eigenlijk ook.

Maar Janneke heeft er ervaring mee, vandaar dat ik het vroeg!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:12

Nah, eigenlijk zou ik hem gewoon 24/7 in een stand neerzetten, in de bandages met wat waarschuwingsborden. Dan weet je in ieder geval zeker dat je niemand buiten jezelf in gevaar brengt. :D

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:12

Wij stappen altijd af. Zeker omdat onze paarden ook gewoon ijzers hebben en ijzer op ijzer is best glad (in Ingen zit er geen laagje over het ijzer).
Als we een keer samen gaan kom ik wel gewoon naar Eck en Wiel hoor. Dat is ook maar een paar km, want ik woon vlak bij de pont in Ingen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 16:17

:) Vergeet het rode strikje in zijn staart niet! :) :D

Ik snap de mensen wel die wat bezorgd zijn, op zich, en ik zou ik niet zomaar iedereen aanraden om met een volledig groen paard voor de lol op een pont te gaan staan. Maar alles in overweging nemende denk ik niet dat ik overmatig risico heb genomen.
Gelukkig is alles goed gegaan, en heeft mijn paard een super leer-ervaring gehad, in alle rust en ontspanning.

En dit gaan we uiteraard nog uitbreiden, totdat ik echt lekker op de Heuvelrug kan gaan rijden.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 16:17

janneke584 schreef:
Wij stappen altijd af. Zeker omdat onze paarden ook gewoon ijzers hebben en ijzer op ijzer is best glad (in Ingen zit er geen laagje over het ijzer).
Als we een keer samen gaan kom ik wel gewoon naar Eck en Wiel hoor. Dat is ook maar een paar km, want ik woon vlak bij de pont in Ingen.

Super!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:59

Ik zat te twijfelen of ik als mod hier zou reageren (Gamblerscup: dank je wel, je punt is duidelijk :) ) of als deels "ervaringsdeskundige", omdat ik uit de binnenvaart kom en al vaak genoeg paarden met de pont heb zien gaan :) . Ik kies dan toch voor het laatste.

Ik ken dit soort ponten maar al te goed, en vind dat TS het goed heeft gedaan :j . Het dek is heel stroef, uitglijden is vrijwel onmogelijk, veiliger dan menig brug en het oplopen klinkt wat dof hol.
Deze ponten varen idd nooit leeg, er staan altijd auto's op en een apart stuk voor fietsers en voetgangers. Uitgesloten dat je de pont een keer voor jezelf hebt.
Daarnaast is een pont enigszins schommelend in beweging als hij vaart en juist dat maakt dat een paard stil blijft staan omdat hij zich concentreert op zijn balans. Vergelijk het maar met een trailer over een rotonde of langs vertragingsvluchtheuveltjes.

En dan nog een opmerking: TS bedoelt niet DE Rijn, maar de Nederrijn. Niet zo breed vaarwater dus (vergeleken met de Rijn), niet zo druk qua scheepvaart als de Rijn, dus denk niet dat die pont heel erg te keer ging :D .
TS: welke pont heb je genomen, het Wijkse Veer, of eentje boven de sluis van Amerongen?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 17:21

Het gaat om het pontje Eck en Wiel - Amerongen.

Op zondag is er geen vrachtverkeer over het water (boten) en dus was de pont inderdaad vrij rustig.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:22

Hehe, ik ben vaak zat met paard en al in de trailer over de pont gegaan (Maassluis-Rozenburg). Als ze beide schommelen, staat hij dan juist stil, of wordtie gek? :D

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 17:38

Zeeziek denk ik...

Behalve als t een zeepaard is....

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:40

Utixo schreef:
Hehe, ik ben vaak zat met paard en al in de trailer over de pont gegaan (Maassluis-Rozenburg). Als ze beide schommelen, staat hij dan juist stil, of wordtie gek? :D

Ik denk dat ie een kotszakje nodig heeft :') .

stephanie_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:41

leerzame dag gweest dus! fijn dat ie het zo braaf deed

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:56

Wauw super dat je dat durft en super dat je paard zo braaf was !!!!!
Ben overigens wel erg benieuwd naar een foto......... :))