Afgekeurd paard voor zoveelste x op marktplaats aangeboden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:01

jullie gaan nu de schuld bij de ts leggen? sorry hoor maar ik wil jullie wel eens horen als je een paard koopt voor ,zeg ,3500 euro en het blijkt niet goed te zijn.. dan brengen jullie het allemaal naar nijkerk en slikken het bedrag dat je kwijt bent? ik geloof daar niet in :n ik geloof dat bijna iedereen hetzelfde gedaan had, het is door de wet geregeld dat er op paarden gekocht bij een handelaar garantie zit, en dat is niet voor niks. ts probeerd alleen anderen te behoeden voor de acties van de handelaar, en daar kan ik alleen maar respect voor hebben.
dat heilige boontjes gedrag van sommigen hier.... >;)

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 11:10

Ze kende de galop wissels om de 2 vertelde de verkoopster mij en ze was m afgericht en zende meer dingen. Alleen een halfjaar niet gereden. Dus ik heb haar eerst heel rustig opgepakt longeren etc etc. Daarom zocht ik er niks achter. Ik wil iedereen alleen maar waarschuwen ze is kleinschalig 4 paarden
Laatst bijgewerkt door Gem op 09-02-12 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: post aangepast naar boktregels

Tinkels

Re: Afgekeurd paard voor zoveelste x op marktplaats aangeboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:13

Goed gesproken Knollentuin!

Waarom zou je gaan onderzoeken als je paard afgekeurd is? Nog meer kosten?
Ik had precies hetzelfde als de ts gedaan....
Het is juist fijn dat ze dit nu even meld.... straks had 1 van jullie dit paard gekocht.. dan zou je graag willen dat er voor gewaarschuwd was!

van ruilen komt huilen.. dat gezegde blijft toch wel een hele goede ;)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:15

Prima dat je waarschuwt. Aan de andere kant denk ik dat iedereen zijn eigen reden heeft om dit paard in de handel te houden, en dat komt eigenlijk altijd wel op hetzelfde neer namelijk: geld. Jij stond in je recht, wilde een deel van het aankoopbedrag terug, deze mw. denkt ook in haar recht te staan omdat zij er anders op verliest en het balletje is weer rond...

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:25

Tinkels schreef:
Goed gesproken Knollentuin!

Waarom zou je gaan onderzoeken als je paard afgekeurd is? Nog meer kosten?
Ik had precies hetzelfde als de ts gedaan....
Het is juist fijn dat ze dit nu even meld.... straks had 1 van jullie dit paard gekocht.. dan zou je graag willen dat er voor gewaarschuwd was!

van ruilen komt huilen.. dat gezegde blijft toch wel een hele goede ;)

Het paard is pas afgekeurd nadat er foto's zijn gemaakt voor de verkoop naar Duitsland. Ik leg de schuld ook niet bij TS neer, maar ik denk dat als dit eerder had geweten had ze het dier waarschijnlijk laten onderzoeken. Overspringen op een rechte lijn is niet iets gebruikelijks imo bij een dier wat al een geruime tijd onder het zadel is.

Doordat niemand er geld bij wil doen, zal dit paard dus in de handel blijven. Wel goed dat eventuele kopers gewaarschuwd wordt, maar helaas heeft het paard daar niets aan. Die zal gesedeerd ergens belanden waar ze niet vrolijk van zal worden. We mogen hopen dat het de slager is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:29

Billy schreef:
Sja, dan had je eerlijk moeten zijn en het paard moeten wegbrengen. Je weet dat er met zo'n dier gesold gaat worden, want niemand wil er een cent op verliezen, ook jij niet...

Dit is weer zo'n kul opmerking. Degenen die fout zijn, zijn nog altijd de handelaren. Waarom zou TS er geld op moeten verliezen? Er zou bij dit soort mensen, wanneer aantoonbaar is dat malafide wordt gehandeld (wanneer duidelijk is met rontgenfoto's dat de handelaar precies op de hoogte is van wat hij verkoopt en het als gezond etc verkoopt) een tijdelijk dan wel algeheel verbod op handelen in paarden moeten komen afhankelijk van hoe vaak ze zoiets flikken. Net zoals een verbod op het houden van paarden bij verwaarlozing.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:33

Babootje schreef:
Billy schreef:
Sja, dan had je eerlijk moeten zijn en het paard moeten wegbrengen. Je weet dat er met zo'n dier gesold gaat worden, want niemand wil er een cent op verliezen, ook jij niet...

Dit is weer zo'n kul opmerking. Degenen die fout zijn, zijn nog altijd de handelaren. Waarom zou TS er geld op moeten verliezen?

Ja, dat klopt maar als iedereen vind recht te hebben op zijn geld, dan blijft dit paard in de handel. En dan kun je zeggen wat je wilt maar doet iedereen (wellicht onbedoeld) in dit proces mee aan deze handel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:46

Billy schreef:

Babootje schreef:
Dit is weer zo'n kul opmerking. Degenen die fout zijn, zijn nog altijd de handelaren. Waarom zou TS er geld op moeten verliezen?

Ellie_F schreef:
Ja, dat klopt maar als iedereen vind recht te hebben op zijn geld, dan blijft dit paard in de handel. En dan kun je zeggen wat je wilt maar doet iedereen (wellicht onbedoeld) in dit proces mee aan deze handel.

Dat is nu eenmaal niet te voorkomen. Je kunt niet van mensen verwachten dat ze dan maar hun zuurgespaarde 4000 euri door de plee trekken?
En je stopt er niets mee als je zo een paard uit de handel haalt, want zo'n handelaar blijft ermee doorgaan. Er zijn nog meer ongezonde paarden in de wereld dan die ene. Sterker nog, doordat de handelaar het paard niet terugkrijgt en de kopers het verlies nemen wordt de handelaar "beloond" voor zijn foute gedrag. En daarmee cultiveer je dat foute gedrag. Je moet dus het probleem aanpakken bij de oorzaak: het aantoonbaar malafide handelen. Iedereen die in paarden handelt of dit nu kleinschalig is of professioneel, moet dit m.i. doen op basis van een vergunning, die tijdelijk dan wel geheel kan worden ingetrokken bij aantoonbaar malafide handelen. Daarmee zul je de malafide handel niet helemaal kunnen uitbannen maar wel voor een groot deel.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:50

Achteraf gelul is altijd makkelijk natuurlijk! Goed dat je waarschuwd!
Laatst bijgewerkt door Lambiekske op 09-02-12 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:50

Iets voor 144!!!

Kunnen ze zich weer nuttig maken!! Met een getuige erbij...

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:55

Babootje daar ben ik het toch niet met je eens. Deze handel stopt wanneer er geen vraag meer is. Verkeerde handel wordt altijd nog in stand gehouden door kopers, kopers die helaas niet altijd voldoen aan hun eigen onderzoeksplicht (verantwoordelijkheid).

Net als met dit paard, er zal vast weer iemand op de stoep staan die zonder volledige keuring het paard koopt. Hoe vaak is er nou al niet gewaarschuwd: Koop geen paard zonder deze te laten keuren door je eigen dierenarts of een dierenarts die je na onderzoek zelf in de regio uitzoekt. Klaag dan ook niet als blijkt dat je bedonderd bent. En als je er voor kiest het paard terug te brengen, loop je inderdaad gewoon mee in het kringetje dat handel heet...
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 09-02-12 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 11:56

Zou het nut hebben 144 in dit geval?

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:58

maar ik ga me mond niet houden als ze hier op stal is met kopers.
Dit paardje verdient dat niet. Momenteel heeft ze best goed, veel weidegang en rust en genoeg te eten, Niet dat de eigenaar daar voor zorgt... :')

en ik zou niet blij zijn met 144, staan meer dieren daar en die zijn niet van dat persoon.

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:00

volgens mij heb ik dit paard een tijdje gereden.. een beetje ruiter had bij het proefrijden al gevoeld dat er iets niet pluis is met dit paard... helaas is dit paard al meerdere keren op proef geweest en weer terug gekomen.. sneu voor het paardje iemand zal toch een keer de beslissing moeten maken om dr in te laten slapen. dit verdient een paardje ook niet.. en een tip voor als je een paard bij de stal koopt waar aischa vandaan komt laat het altijd ook rx keuren!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:00

Dat maakt toch niet uit voor het resultaat? Het einde van het liedje is dat de handelaar dat paard weer terug krijgt. En hij zet het weer op marktplaats.

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 12:07

Toen ik haar kocht met recent keuringsrapport en een half jaar stil had gestaan ben ik er nou niet meteen opgestapt natuurlijk. Eerst rustig aan opgepakt. Achteraf bleek dat dat helemaal niet waar was dat ze stil had gestaan. Wanneer heb jij haar gereden, en voor wie etc. Je mag me ook pb 'en! 144 mag alleen bij nood verwonding of mishandeling dus hier niet echt van toepassing.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:15

Toch vind ik jou ook niet eerlijk TS ;)
Ze had hoefkatrol 4? Verder ben je niet gegaan om er geen kosten meer van te hebben en je doet laat haar weer omruilen /weg doen naar diezelfde vrouw.
Was dan zo eerlijk geweest om er 1) of iets aan te doen om het op te lossen 2) Of het paard als het medisch niet goed gaat voor weinig met eerlijk verhaal als gezelsschapspaard weg te doen.

Wat mij betreft heb jij net zo goed meegedaan met het spelletje ''niet te lang houden ,want ik wil er geen last van''

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 12:19

Ik weet niet hoor maar als je goed Leest liet ik keuren in opdracht van Duitse kopers. 1. Om deze niet op kosten te jagen niet meer foto's gemaakt. Zou jij ook niet willen als je een paard koopt wat niet goed is. 2.
Hoefkatrol ontsteking is ongeneesbaar! En waarom zou ik er wat aan gaan doen of haar met verlies verkopen als ik volgens de wet garantie heb!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:24

Natuurlijk heb je volgens de wet garantie maar daar heeft dit paard toch niets aan? Ik snap het wel vanuit jou oogpunt, je wil gewoon je centjes terug. Maar dit wil de handelaar ook. Ik denk niet dat jij dit paard hebt laten keuren door je eigen dierenarts voordat je over ging tot aankoop. Dit begrijp ik tenminste uit je verhaal. Het is wat dat betreft net als met broodfokkers van hondjes. Zo lang mensen blijven kopen, blijft deze handel in stand.

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 12:26

Tja zo is het nou eenmaal geregeld. Jij zou je geld ook niet weg gooien!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:37

wilma12 schreef:

Waarom ga je daar vanuit? Mijn eerste paard liet ik keuren tijdens de proefperiode. Stom van mij had ik vooraf moeten doen. Paard werd afgekeurd en ik heb het besluit genomen hem af te laten maken. Ik heb wel een overeenkomst bereikt met de verkoopster. Maar kan je vertellen dat ik er financieel bij in ben geschoten. Mijn verantwoordelijkheid, had ik maar vooraf moeten laten keuren. Zo zie je maar dat ik er wel degelijk voor heb gekozen een groot deel van mijn geld weg te gooien.

En de opmerking: "Tja, zo is het nou eenmaal geregeld", is natuurlijk onzin. Dit is jouw keuze geweest. Geeft niets maar accepteer dan ook dat jij gewoon onderdeel uit maak van de handel.
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 09-02-12 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 12:39

Dat had ik niet gedaan daar is de wet tegenwoordig voor bij particuliere koop ligt de bewijslast bij koper heb je 6 weken. Bij consumentenkoop ligt de bewijslast bij de handelaar, en heb je 6 maanden.
Dat is wettelijk zo geregeld. Dan kan je wel zeggen dat ik onderdeel ben van de handel maar dat is gewoon onzin.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:42

Ellie_F schreef:
Babootje daar ben ik het toch niet met je eens. Deze handel stopt wanneer er geen vraag meer is. Verkeerde handel wordt altijd nog in stand gehouden door kopers, kopers die helaas niet altijd voldoen aan hun eigen onderzoeksplicht (verantwoordelijkheid).

Net als met dit paard, er zal vast weer iemand op de stoep staan die zonder volledige keuring het paard koopt. Hoe vaak is er nou al niet gewaarschuwd: Koop geen paard zonder deze te laten keuren door je eigen dierenarts of een dierenarts die je na onderzoek zelf in de regio uitzoekt. Klaag dan ook niet als blijkt dat je bedonderd bent. En als je er voor kiest het paard terug te brengen, loop je inderdaad gewoon mee in het kringetje dat handel heet...

Ik ben het wel met je eens dat mensen soms domme aankopen doen. Maar ze zijn dan ook niet altijd even ervaren of zelfs geheel onervaren in wat er bij het kopen van een paard allemaal komt kijken. Leken dus, amateurs. Die nooit professional zullen worden, want een paard aanschaffen doen we niet zo vaak. Maar moet je als leek of amateur op dat gebied dan maar bedonderd worden? De wet gaat ervan uit dat een handelaar de professional is en stelt daarom ook de mededelingsplicht van de professional boven de onderzoeksplicht van de koper, de leek of amateur. En heeft consumentenkoop ook van toepassing verklaard op de handel in paarden. Dat was al een hele verbetering, want daardoor werd het handelaren wel moeilijker gemaakt om ongezonde paarden (met een verborgen gebrek) te verkopen. Ik wil er nog een stapje verder in. Vergunning intrekken bij aantoonbare malafide handel lijkt me geen slechte. Helemaal uitbannen is -ben ik bang- een Utopie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:50

wilma12 schreef:

Ellie_F schreef:
Waarom ga je daar vanuit? Mijn eerste paard liet ik keuren tijdens de proefperiode. Stom van mij had ik vooraf moeten doen. Paard werd afgekeurd en ik heb het besluit genomen hem af te laten maken. Ik heb wel een overeenkomst bereikt met de verkoopster. Maar kan je vertellen dat ik er financieel bij in ben geschoten. Mijn verantwoordelijkheid, had ik maar vooraf moeten laten keuren. Zo zie je maar dat ik er wel degelijk voor heb gekozen een groot deel van mijn geld weg te gooien.

En de opmerking: "Tja, zo is het nou eenmaal geregeld", is natuurlijk onzin. Dit is jouw keuze geweest. Geeft niets maar accepteer dan ook dat jij gewoon onderdeel uit maak van de handel.

Dat siert je. Maar het ligt er ook helemaal aan wat het paard precies mankeert. Niet ieder paard met een gebrek hoeft richting slacht. Maar een gebrek verzwijgen is fout. Want daardoor koopt de koper niet het paard dat hij had gedacht te kopen. Bijvoorbeeld een paard geschikt voor sport of een paard met een braaf karakter of verkeersmak (dat dat niet blijkt te zijn). Dat heet in consumentenkooptermen "onconformiteit.
Komt zo een paard dan opnieuw in de handel bij dezelfde handelaar en wordt opnieuw het gebrek verzwegen, dan ben je als handelaar aantoonbaar fout bezig, voldoet hij niet aan zijn mededelingsplicht. Dat mag wat mij betreft hard bestraft. Maar daarvoor ontbreken op dit moment de wettelijke kaders.
En dat zou m.i. moeten veranderen. Dat wordt het voor die handelaren weer een beetje moeilijker gemaakt.

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 13:03

De advertentie is momenteel van internet af, dus geen idee wat er gaat gebeuren.
Toch handig dat ik hem voor de zekerheid al had uitgeprint.