riders on the storm!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flashdance4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:12

Leorah schreef:
mag je rustig vinden, is jouw mening, maar je kunt ook gewoon iets aannemen als het je verteld word in plaats van eigenwijs doordrammen over iets waar je zelf niet bij bent en dus de kennis er niet over hebt. 1 hoef, 2 hoeVen trouwens.. ;). Maar goed.. ik zal straks, speciaal voor jou, een foto maken van haar bekapte hoeven.. haha. En nu graag weer on topic.

:) dat hoeft nou ook al weer niet en sorry als ik door dram maar ken en daar bedoel ik jou dan niet mee!! die het niet zo nauw nemen met de hoefsmidt en toen zach ik die foto van jou paard vandaar nogmaals sorry :o

Danmaarzo

Re: riders on the storm!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:30

Ik vind het zadel nog iets in onbalans liggen eigenlijk. Het lijkt alsof het achterover kiept. De kamer staat iig hoger als de lepel..

Verder vindt ik de maat wel oké denk ik.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 13:41

Dank je voor je reactie. Hij ligt mijns inziens goed met het zwaartepunt in het midden, dit type heeft een vrij aparte voorboom. Ik maak straks foto's zonder mij er in, dan kan het iets beter beoordeeld worden. Zou je dan nog eens willen kijken of je het nogsteeds vindt?

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:43

Ja is goed, zal straks nog wel een keer kijken. Kan wel pas zijn dat ik later reactie geef omdat ik dalijk weg moet haha

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:46

flashdance4 schreef:
Leorah schreef:
mag je rustig vinden, is jouw mening, maar je kunt ook gewoon iets aannemen als het je verteld word in plaats van eigenwijs doordrammen over iets waar je zelf niet bij bent en dus de kennis er niet over hebt. 1 hoef, 2 hoeVen trouwens.. ;). Maar goed.. ik zal straks, speciaal voor jou, een foto maken van haar bekapte hoeven.. haha. En nu graag weer on topic.

:) dat hoeft nou ook al weer niet en sorry als ik door dram maar ken en daar bedoel ik jou dan niet mee!! die het niet zo nauw nemen met de hoefsmidt en toen zach ik die foto van jou paard vandaar nogmaals sorry :o

Kom op flasdance4. zo maak je er voor de TS / Mee-lezers, danwel voor jezelf geen prettige sfeer van.
De TS vraagt advies/mening over de ligging van haar zadel('s) Voor meningen over (on)beslagen paardenhoeven is een ander Topic.
Daarop terugkomend, lijken de hoeven van het paard op 1 bewuste Foto wat langer, Maar houd jij er dan ook rekening mee dat er zand en modder aan de hoeven vast kleeft met dit weer en dat dus ook kan vertekenen op de foto?

-Ontopic, het zadel ligt naar mijn mening ook nog iets uit balans, oogt misschien wat kort maar ik denk vooral dat het komt omdat zoals je in je bijschrift zelf al aangaf Jij er zelf wat meer uitkomt.
En dat betrek ik niet op je figuur hoor, want je ziet er goed uit! niets mis mee!
Ik hoop dat je eruit komt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:49

Ik vind het ook niet echt lekker uitzien eerlijk gezegd...(het zadel dan he, niet het rijden ;) )

Is het een idee om eens te kijken naar een dressuurzadel met een wat meer naar voren gericht zweetblad...Ik weet even niet zo goed hoe ik het moet omschrijven, maar zo'n Edward Gal zadel zeg maar? Daarin kan je je lange benen wat beter kwijt, waardoor je makkelijker midden in het zadel zit en ik vermoed dat je dan ook minder problemen hebt met de inchmaat. Je bent gewoon vrij groot in verhouding met je paard, wat helemaal niet erg is alleen maakt dat het wel lastiger om echt prettig en effectief te kunnen zitten. Ik denk namelijk dat dit zadel nu nog net op de schouder ligt aan de voorkant (wat je zelf ook al opmerkte) maar dat als je het nog naar achteren legt dan komt het weer zover achter op de rug, en daarbij denk ik dat er niet prettiger op wordt voor jezelf als je verder naar achter komt te zitten op het paard.
Het is maar een idee hoor, ik kan niet voelen wat jij voelt uiteraard en het zijn enkel een paar foto's, maar beter een slecht idee als geen idee denk ik dan maar :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:03

Citaat:
@ hippolyte: ik wil daar best foto's van maken vandaag. Ik heb hem gisteren beoordeeld en hij kwam niet voorbij de achterste rib, dus ik denk dat dat an sich meevalt. Ik pruts overigens niet, ik weet waar ik op moet letten bij het paard. probleem zit bij mezelf, daar vraag ik ook jullie mening over (hoe zit ik in dit zadel, vergeleken bij de vorige).

Hij gaat erom dat je bij de aanhechting van de achterste rib kijkt, daar mag ie zeker niet voorbij komen.
Ik vind trouwens wel dat je een betere houding hebt in dit zadel, op de andere foto's heb je een hele erge stoelzit en dat heb je in dit zadel niet. En ik blijf wel van mening dat je er beter een zadelmaker bij kunt halen, het blijft moeilijk beoordelen vanaf de computer en het feit dat je erom vraagt en bepaalde dingen niet weet, maakt dat ik denk dat je niet genoeg weet om goed te kunnen beoordelen of een zadel al dan niet goed ligt.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 06-01-12 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:07

Hoi TS, ik ben zelf ook vrij lang (1.76) en helaas niet gezegend met sprietebeentjes haha! Ik heb zo'n zelfde soort zadel gehad als jij nu hebt (ander merk, vergelijkbaar model). Door de grote wrongen worden je bovenbenen naar achter geduwd, waardoor je uit je natuurlijke zit wordt geduwd. Dit zie ik bij jou ook een beetje terug. Je beland achter in je zadel, omdat je je benen niet kwijt kunt en dan lijkt ieder zadel al snel te klein. Ik denk dat de maat goed is, maar de wrongen zijn veel te groot voor je. Je zegt ook al eerder dat je het niet gewend bent en ik heb even in je profiel gespiekt, maar je zit is helemaal niet slecht hoor. Dus zulke wrongen heb je helemaal niet nodig! Ik raad je aan naar een zadel te kijken met kleiner wrongen, waar jij je benen ook lekker op kwijt kunt, want dat is imo het grote probleem met dit zadel. (het kantelt ook een beetje, omdat jij verder op de lepel zit, maar dat komt dus door de wrongen). Ikzelf heb nu een zadel met kleine, smalle wrongen en dit is voor mij beter, want dan zit ik tenminste goed in het zadel en kan ik mijn benen kwijt en het is voor mijn paard beter, want dan zit ik niet zover achter in het zadel en dus op haar rug. Ik zou niet voor geen wrongen gaan, want dan moet je een hele goede zit en balans hebben en dat heeft niet iedereen (ik in ieder geval niet ;))
Als het zadel ook ruimer is voor jou, lijk jij ook weer kleiner op je paard, omdat je meer ruimte hebt. Anders ziet het er wat opgepropt uit, ook een beetje bij dit zadel. Maar dat ligt dus aan het zadel en niet aan jou! :)

Het is nogal een verhaal geworden, ik hoop dat je er wat aan hebt!

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:08

Oja, heb je al eens aan daaleman gedacht? Dat is een zadelmaker..

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:20

Leorah schreef:
Dank je voor je reactie. Hij ligt mijns inziens goed met het zwaartepunt in het midden, dit type heeft een vrij aparte voorboom. Ik maak straks foto's zonder mij er in, dan kan het iets beter beoordeeld worden. Zou je dan nog eens willen kijken of je het nogsteeds vindt?

Als je precies het diepste punt van je zadel wilt weten, kun je iets ronds op je zadel leggen.
Bijvoorbeeld een pen, krijtje, stift ofzo.
Die leg je in de eerste instantie iets op de lepel en laat je dan over je zadel rollen. Hij blijft als het goed is op het diepste punt liggen dan.

Deze manier moet ik altijd van de ruitersportzaak doen, als ik wil weten of het zadel nog goed ligt.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:29

ik heb ook een zadel met dikke wrongen gehad. het zat heerlijk, maar door de gedwongen zit was mijn afhankelijke zit zo goed als verdwenen. bovendien als je paard een goede bokkensprong maakt, krijg je blauwe knieen :D
als je enigszins twijfels hebt over dit zadel, dan zou ik het zeker niet doen. Maar als je het goed vind zitten en t past goed op je paard, tja waarom zou je t dan niet doen?

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:23

Ik weet uit mijn omgeving hoe belangrijk een zadel is.
Als ie goed ligt, fijn.
Maar als ie niet goed ligt (en jij weet het niet), wat kun je daar veel problemen mee krijgen.
Dus waarom al dit getwijfel en gepas?
Ik zou gewoon je wensen op een lijstje zetten, en er een goede zadelmaker bij halen.
Deze mensen hebben er veel meer verstand van dan wij bokkers.
Plus, je moet het idd zonder shabrakje bekijken en ik vind dat foto's geen goed beeld geven.

Echt waar, denk aan je paard, en haal er een expert bij.
Dit is eenmalig, en daar heb jij jarenlang plezier van.
Zie niet waarom dit een probleem is?

Ik heb verder niet genoeg verstand van ligging enzo, vind ik, daarom geef ik je daarin ook geen advies.

Zelf heb ik een superfijn zadel op mijn paard liggen en deze komt dan ook van een professionele zadelmaken. Ik kan je vertellen, ook al zou ik nog 100 paarden onder m'n kont krijgen in mijn leven, ik zou het 100 keer hetzelfde doen! ;)

Succes!!
En onthoud alsjeblieft dat een zadel zóó belangrijk is.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:57

Ha TS!

Ook ik vind het zadel niet geweldig passen. Ik heb bij dit zadel en oom het vorige zadel het idee dat je OP het paard zit in plaats van IN het paard. Ik ben zelf 1.85 en heb op een paardje gereden van 1.55 maar dat zag er zeker niet zo massaal uit zoals ik het nu bij jou zie.

Je kunt je beugels wel heel lang gaan maken, maar daardoor ga je automatisch anders is een zadel zitten. En met je maatje 44 (heb ik dat ergens gelezen) moet je eigenlijk ook prima passen in 18". Daarnaast is imo kniewrongen niet echt handig. Je word alleen maar langer, gaat gedwongen zitten en de kans bestaat dat je in stoelzit gaat zitten.

Haal er eens een zadelmaker bij en ga niet opnieuw aanklieren.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:38

TS, wat voor KN zadel had je, de symponie was voor mij ook net te klein... Maar KN tango is een maatje groter en daar pas ik met mijn 44/46 in :) Dus jij vast ook :)

Lekker heh dat spelen in het water :j

annemaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:15

Ik heb niet heel veel verstand van zadels maar als ik het zo zie ligt hij inderdaad wat naar voren (zoals je zelf al zei).
Zonder die wrongen zou je zadel denk ik goed zijn.. Maar wat inderdaad al gezegt was als er iets gebeurt en je moet je benen klemmen ofzo dan heb je blauwe knieen..

Ik rij zelf met exelsior zadels en die liggen en zitten super! Nou rij ik ook wel met bredere paarden. Zoals ik al zei heb ik er niet echt verstand van maar wie weet kun je het een keer van iemand proberen of zoiets laten maken voor een smaller paard.. (hier zitten wel wrongen aan maar minder groot)
Het zijn volgens mij niet echt geschikte dresuur zadels.. Ik weet niet of je dat doet..

Misschien heb je er wat aan, ik zou als het mogelijk is wel kijken voor een ander zadel...

annemaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:45

Ik zie nu dat je wel dresuur rijdt! maar misschien heb je er toch wat aan!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 20:20

Sjee wat een reacties, bedankt mensen! Ik lees dadelijk even precies hoe en wat, heb nu even globaal gekeken. (straks eerst even the voice kijken ;) ). Ik heb van vanmiddag nieuwe foto's.

In stilstand zoals gevraagd, zonder dekje, en aan de longe (los laten met een zadel op doe ik niet).

Een paar dingen zijn me zelf opgevallen.
het zadel schuift zonder dekje wat naar voren. Is me niet vreemd, mijn paard heeft haar singelgroeve heel ver naar voren liggen (rondgeribd), waardoor de singel vlak achter de voorbenen wil kruipen. Maar goed, het is natuurlijk niet de bedoeling.
met dekje blijft hij wel netjes liggen
het zwaartepunt lijkt toch iets achter het midden te liggen zo op het oog. Iemand gaf me daar een tip over.. ik heb zelf geleerd dat de simpelste manier om dit te bepalen is, door de beugels/riemen naar beneden te hangen. Als je kijkt hoe de beugelriem naar beneden hangt, kun je zien of het zadel wat achterover of voorover ligt (riem moet recht naar beneden gaan hangen tov het zweetblad).

Ik heb nu gereden met mn beugels een gat korter. Dat zat wel prettiger en geen last van de wrongen. Daar zijn helaas geen foto's van (niemand had tijd om ff foto's te maken).

eerst maar even de foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hier zie je hem naar voren komen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zomaar een foto vanaf het paard en een blik op de gruwelijke blubberbak
Afbeelding

en deze zijn speciaal voor.. (ik ben even je naam kwijt.. het hoefsmid verhaal iig)

mijn dochtertje mocht even meehelpen met vijlen! Dat was interessant!
Afbeelding

zo beter dan? (ik weet, ze heeft 1 iets stijler voetje, dus dat hoeft niet gemeld worden ;) )
Afbeelding

conclusie:
zadel is niet ideaal, helaas maar waar. al denk ik dat het wel een vooruitgang is ten opzichte van het vorige zadel en ik daarom dus waarschijnlijk wel de ruil laat doorgaan. Plan B is doorzoeken naar een zadel dat wel "het" is. Ik heb op dit moment simpelweg geen budget voor een zadelmaker en op maat gemaakt nieuw zadel, maar ik zoek zeker verder.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:42

Zadel wat schuift is een zadel wat NIET past, een nieuw zadel hoeft helemaal niet belachelijk duur te zijn en hoeft ook niet per se op maat gemaakt te worden, weet niet wat je voor deze moet betalen, maar je hebt ook prima zadels onder de 1000 euro. De kamer is veel te ruim/hoog, je moet wel flink de ruimte hebben, maar dit is wel erg veel. Jammer dat je geen filmpje hebt, dat zou veel meer duidelijkheid geven over de ligging. Ben ook wel benieuwd waar haar laatste rib eindigt, want dat kun je niet goed zien op de foto's. De kussens lijken trouwens scheef te zijn, dus niet goed opgevuld aan beide kanten zeg maar, dat moet ook nagekeken worden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 10:09

hyppolyte, dank je voor je goed bedoelde advies, maar ik ben het niet met je eens. Ten eerste ligt de voorboom echt niet te hoog. Dit zadel heeft een doorlopende voorboom, waardoor ik me kan voorstellen dat je dat misschien zo zou zien, maar hij heeft precies genoeg ruimte boven en om de schoft. Niks te veel of te weinig. Ten tweede zijn de kussens echt niet scheef. Ik heb de foto van schuin achter gemaakt (dit paardje kun je beter niet recht achter gaan staan). Zadel is recent nog opgevuld en is mooi recht en gelijkmatig in de kussens. Dit controleer ik uiteraard voordat ik een zadel op mijn paard leg. Verder begrijp ik zeker dat je zegt dat een zadel niet naar voren mag schuiven.. maar.. zoals ik zei, dit paard heeft de singelgroeve heel ver naar voren liggen in combi met rondgeribdheid en weinig schoft en dan ook nog een zadel dat op haar blote rug ligt, waardoor het erg glad is. In principe niks meer dan logisch dat dit gebeurt. Ik pas zadels in principe alleen in stilstand bloot op de rug en in beweging met dekje, dan krijg je een veel reëler beeld en met het dekje blijft hij gewoon netjes liggen. Anyway.. ik sloop echt geen rug van mijn paard, daarvoor ben ik veel te zuinig op der, dus ik kijk zeker verder vanaf dit zadel naar iets dat nog meer geschikt is.

De bedragen waar jij over praat heb ik gewoon echt niet liggen, klinkt voor jou misschien als een koopje, maar voor mij is dat heel, heel veel. Daarbij wil ik er geen kunststof op hebben hoor, ik kijk gewoon vanaf hier verder naar een goed leren zadel en denk dan in de richting hulsebos met halve wrong of prestige top dressage of stubben maestoso. Deze schijnen ook erg geschikt te zijn voor lange benen.

Maar ik denk wel dat ik dit zadel nu hou in plaats van het vorige zadel en nu vanaf dit zadel verder kijk en niet terugruil weer naar mijn oude zadel. Zijn jullie dat wel met me eens?

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 10:24

Ik heb zelf ook maat 44 op dit moment (ben sinds 2wkn 3x in de week in de sportschool te vinden dus hoop snel wat kwijt te zijn) en ben 1.78 lang.
Als ik zo jou zadel zie vind ik het er al niet echt lekker uit zien zitten... die wrongen liggen zo raar. Ik heb zelf een prestige topdressage met verlengd zweetblad ook flink wat wrong maar liggen mij absoluut niet in de weg. Mijn wrong is wat rechter dan die op jou zadel. Misschien kan je eens kijken voor een prestige top dressage ik vind hem echt super liggen op mijn fries en hij zit ook lekker.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:27

Ik zou op zoek gaan naar een ander zadel.
1: zadel past je paard niet. Een zadel wat naar voren schuift met longeren, past niet
2: Daarbij zitten zulke fikse wrongen je lange benen in de weg (niet voor niks heeft edward gal speciale zweetbladen behoorlijk naar voren, om even een voorbeeld te geven). Ik zou, ook 1.80, niet fijn op zo'n zadel kunnen zitten. Puur omdat je bovenbenen nu onnatuurlijk naar achter gehouden worden.
En die druk, geef je door via het zadel. Wat ook druk naar voren of achter (schuiven) kan geven.

Ik zou een zadel zoeken met of een verlengd zweetblad, speciaal voor lange benen.
Of met redelijk platte zit zonder wrong. Dan heb je ook nog wat meer kans.

Blijf zoeken, het liefst met een zadelmaker die diverse zadels heeft die jou eventueel kunnen passen.
Het is het écht waard.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:57

Citaat:
Verder begrijp ik zeker dat je zegt dat een zadel niet naar voren mag schuiven.. maar.. zoals ik zei, dit paard heeft de singelgroeve heel ver naar voren liggen in combi met rondgeribdheid en weinig schoft en dan ook nog een zadel dat op haar blote rug ligt, waardoor het erg glad is. In principe niks meer dan logisch dat dit gebeurt. Ik pas zadels in principe alleen in stilstand bloot op de rug en in beweging met dekje, dan krijg je een veel reëler beeld en met het dekje blijft hij gewoon netjes liggen. Anyway.. ik sloop echt geen rug van mijn paard, daarvoor ben ik veel te zuinig op der, dus ik kijk zeker verder vanaf dit zadel naar iets dat nog meer geschikt is.

De bedragen waar jij over praat heb ik gewoon echt niet liggen, klinkt voor jou misschien als een koopje, maar voor mij is dat heel, heel veel. Daarbij wil ik er geen kunststof op hebben hoor, ik kijk gewoon vanaf hier verder naar een goed leren zadel en denk dan in de richting hulsebos met halve wrong of prestige top dressage of stubben maestoso. Deze schijnen ook erg geschikt te zijn voor lange benen.

Een zadel wat schuift past per definitie niet goed, haar rug is een stuk makkelijker dan die van een paar paarden die we hier hebben staan, eentje is overbouwd met korte rug, rondgeribt en dan ook nog eens geen schoft, die heeft ook een passend zadel wat niet schuift, dus dan moet het voor de jouwe ook lukken. Een zadel moet je altijd passen zonder dekje, ook met bewegen want een zadel moet ook zonder dekje netjes stil blijven liggen.
Ik vraag me dan af wat voor budget je hebt, want een gloednieuw zadel voor 700 euro is toch echt geen geld, en ik weet niet wat jij voor prijs in je hoofd hebt voor een stubben/hulsebos etc. maar die heb je tweedehands nog niet eens voor dat geld. Het andere merk wat je aanraadde was wel van leer, maar dan ook nog voor een redelijke prijs, dus ik snap niet zo goed wat nou je bedoeling is. Als je verwacht dat je voor 100 euro een perfect passend zadel gaat vinden dan wens ik je veel plezier want dat gaat je niet lukken.

Snap ook eerlijk gezegd niet waarom je überhaupt om advies vraagt, want alle adviezen die je krijgt sla je in de wind, je wilt alleen maar bevestigd hebben dat dit een geweldig zadel voor je paard is en dat je een hele goede keuze maakt door dit zadel te kopen. Nou dat doe je dus niet. Misschien ligt ie wel iets minder slecht dan je andere zadel (wat ik eigenlijk als zorgwekkend vind), maar dat maakt nog niet dat ie goed ligt.

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:50

Ik vind dit absoluut niet fair tegenover je paard.
Een zadelmaker erbij is niet zoveel duurder en bij een zadelmaker hoef je ook niet per sé een nieuw zadel te kopen hoor.. Ze hebben genoeg tweedehandjes, daar is ook niks mis mee.

Waarom zou je dit zadel houden, als ie ook niet goed ligt?
Wees eerlijk tegenover je paard, en wees niet egoïstisch.

annemaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:55

Ik zou inderdaad niet voor dit zadel gaan.. Het zit er niet helemaal lekker uit.. Bij twijfel gewoon niet doen.
Misschien kun je inderdaad een zadelmaker laten komen met een eventueel tweedehands zadel.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:23

Nog een keer mijn reactie, had je gevraagd Leorah.

Ik vind nog dat het zadel in onbalans ligt. Hij ligt te veel achterover gekiept. hij zou achter meer omhoog moeten. En niet voor omlaag, hier heeft hij juist een mooie vrije schoft!