Nobles rijden (filmpje)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:00

xmarlies96 schreef:
@Pattyy_: Ja ik heb wel eens gezien hoe ze op de zweep reageert vooral met longeren dus gebruik ik hem ook niet meer bij longeren omdat ze gewoon helemaal gek word.

Hmm.. alleen met longeren? Het kan zijn dat ze onder de man anders reageerd.

Maar probeer met kleine beenhulpen reactie te krijgen. Geen reactie: een sterkere beenhulp, dan nog geen/voldoende reactie: (dan geef ik een tik met de zweep ;) ) maar geef haar dan een flinke schop. Ze moet weten been=vooruit. Ookal is ze wat lui ;)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:01

Hmm, dat is lastig inderdaad. Ze loopt dus heel erg in haar eigen houdinkje.. Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe je dat eruit kunt rijden, misschien dat andere mensen daar wel goede tips voor hebben! Zou je niet een keer een lesje kunnen bespreken met iemand die hier verstand van heeft?
Is ze lichamelijk helemaal in orde? Het klinkt alsof een keertje kraken of fysio zou kunnen helpen.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 19:01

@ Casarell: Ze blijft idd het liefst gewoon zo lopen met der hoofd.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 19:03

@ Pattyy_: Een flinke schop helpt ook wel vandaag ook gedaan maar het werkt voor heel even haha.

@ Saar88: Ja af en toe loopt ze niet zo maar het meeste van de tijd wel maar dan ook alleen onder het rijden onder longeren ofzo niet maar dat is ook wel logisch.
Lichamelijk in orde is ze wel, die mensen denken er goed om hun paarden en als ze echt pijn had liep ze vast niet zo, want het kan toch ook uit ontspanning komen?
Misschien valt een lesje idd een keer te regelen maar 1 les helpt vaak niet veel, en ik krijg ookal privéles ik denk niet dat mn ouders het dubbele gaan betalen.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:06

Ik denk eerlijk gezegd niet dat die houding door ontspanning komt. Bedoel ook niet dat ze niet gezond is hoor, maar het kan gewoon stijfheid zijn die erbij is gebaat om af en toe los te worden gemasseerd. Het hoeft niet per sé pijn te zijn.
En qua les bedoelde ik meer iemand die je met dat specifieke probleem op weg kan helpen, zodat je daarmee verder kunt :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:07

Precies... dat dacht ik al.. :D
Dan is ze dus niet nageeflijk.. :o
Een paard wat volledige ontspanning heeft, zal je hand volgen als je haar wat ruimte geeft om te zakken..

Ga maar eens aan de slag met bovengenoemde tips..
Ze loopt waarschijnlijk al een tijdje in die 'houding' en het is ook voor haar niet makkelijk om die bovenlijn los te gaan laten.
Maar oefening baart kunst.. ;)

Ook kan je eens gaan longeren met een pessoa, en dan op de laagste stand.
Zo wordt ze gestimuleerd om 'over de rug' te gaan lopen vanuit het achterbeen.

Een behandeling van een osteo en/of masseur kan je 'werk' mooi ondersteunen..
Ze wordt dan los gemaakt, waardoor het voor jou iets makkelijker wordt.. maar dan is het wel zaak haar ook los en soepel te houden ;)

Sukses! :D

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 19:10

@ Saar88: Okee, naja het is niet mijn eigen paard dus ik ga daar niet over. En denk eerlijk gezegd zelf ook niet dat ze stijf is.

@ Casarell: Ik zal het proberen maar heb zelf geen pessoa en de eigenaar ook niet.. ;)
Over de osteo ga ik niet want het is niet mijn paard en ik kan niet zo op ze afstappen dat ze daar heen moet, want misschien is ze wel niet stijf..
Vanaf een filmpje is het ook wat lastiger te zien dan als je een paard in het echt rijd.

Reformer

Re: Nobles rijden (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:32

Is er een rede dat je bij beide filmpjes op het verkeerde been rijd..?
En verder sluit ik me aan bij de rest :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:36

paard loopt zowiezo niet ontspannen ;) dit is gewoon door t paard aangeleerde houding om zo ook lichtelijk onder t echte werk uit te komen die wel een hele lange poos gaat duren om t er goed uit te krijgen

ts ik heb je een pbtje gestuurd ik hoop dat je wat heb aan mijn tips want mijn oude pony deed precies t zelfde heeft wel flink wat tijd geduurt voordat die "houding" eruit was maar dan heb je in ieder geval wat om aan te werken

ik zou eerlijk gezegd nog niet aan hulp teugels gaan beginnen daarmee kan je t alleen maar verergeren(ik vind hulpteugels pas nodig als er echt geen andere dingen zijn die je kan uitproberen) en haar eerst eens goed voorwaarts rijden..
zolang jij je pony niet voorwaarts rijd blijf je het opgekrulde krijgen.
dus hop eerst lekker goed voorwaarts gaan rijden en vooral niet aan de voorkant zitten. rij veel overgangen stap, draf midden draf uitgestrekte draf halthouden etc...
pas als jij je pony voorwaarts heb kan je pas neerwaarts gaan rijden.

maar ik hoop in ieder geval dat je verder wat heb aan de tips in je pbtje van me
t is dat je niet dichtbij woont anders had ik je graag willen helpen met je probleem :j

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:41

Ik heb niet alle reacties doorgelezen, dus ik hoop niet dat ik dingen aan het herhalen ben ;)

Ze is al wat actiever ja! Maar het mag zeker nog meer :j

Heb je al geprobeerd om met wat meer ruimte aan de voorkant te rijden? Dus de teugels wat langer.
Ik heb het idee dat ze zich teveel begrenst voelt aan de voorkant.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 19:42

Reformer schreef:
Is er een rede dat je bij beide filmpjes op het verkeerde been rijd..?
En verder sluit ik me aan bij de rest :)

Oh dat is echt dom van mij! Zal er volgende keer echt aan denken zat steeds wat op Nobles te letten want was ook bezig met tempo en alles en was het dus vergeten..
En ze was nogal vervelend en schrikachtig vandaag :P

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 19:45

ninajojo schreef:
Ik heb niet alle reacties doorgelezen, dus ik hoop niet dat ik dingen aan het herhalen ben ;)

Ze is al wat actiever ja! Maar het mag zeker nog meer :j

Heb je al geprobeerd om met wat meer ruimte aan de voorkant te rijden? Dus de teugels wat langer.
Ik heb het idee dat ze zich teveel begrenst voelt aan de voorkant.

Nee nog niet geprobeerd zal het volgende keer proberen.

aldadiender

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:52

Leuk paardje!
Die van mij is ook niet zo vlot. Overgangen helpt bij mij wel goed en af en toe even lekker rechtdoor "tempo" maken.
Ik laat aan het begin ook vaak de teugels lang, dan kan ze zich beter ontspannen en loopt beter voorwaarts.
Wat me wel opvalt is dat je op beide filmpjes op het verkeerde been lichtrijdt.
In ieder geval heel veel succes ermee!

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:20

Casarell schreef:
xmarlies96 schreef:
@ Saar88: Nou ik wil haar wel lang en laag rijden maar het probleem is als ik eenmaal wat aan het rijden ben gaat ze vanzelf al nagevelijk lopen als ik klaar ben met rijden ben aan het uitstappen loopt ze nog net zo ik zou niet weten hoe ik dat er uit krijg.. Ze loopt dus makkelijk nagevelijk dus ik denk dat het ook wel uit ontspanning komt.

En dit is nou precies wat ik bedoel met dat ze in een houding loopt ;)

Maar als ze zo loopt, kan je haar dan ook lager laten lopen zodat ze je hand volgt (richting hals strekken)?
Of blijft ze met dr hoofd lopen waar ze het liefst loopt?

Daar heb je inderdaad gelijk in!

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 20:42

Ja idd ik rij op het verkeerde been heb er helemaal niet om gedacht helemaal vergeten.. :o Zal er volgende keer aan denken.

aldadiender

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:55

O ik zag net dat iemand anders dat ook al had gepost van dat rijden op het verkeerde been....
Sorry, maar wel oplettende lezers dus...

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 21:27

Ja idd oplettende lezers maja dat is natuurlijk ook wel goed, maar ik was weer zo slim om niet op het goeie been te rijden.. :o

Chelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:56

Ik vind het er best netjes uitzien! Je paardje loopt inderdaad in een 'houding', iets achter de teugel ook. Je hebt al de tip gekregen van meerdere mensen haar wat meer ruimte te geven van voren, daar sluit ik me bij aan al moet ik zeggen dat ik je hand zeer zacht vindt, het komt niet over alsof je haar zelf begrenst aan de voorkant. De tip die je al kreeg om veel overgangen en schijnovergangen te rijden is zeker het proberen waard.

Verder zou je aan de slag kunnen gaan met achterwaarts-voorwaarts: en dan niet ellenlange stukken achterwaarts, maar juist een pas of 2-3 en direct weer voorwaarts, een pas of 2-3 en vervolgens weer direct achterwaarts een pas of 2-3 and so on. Dus niet achterwaarts, halthouden, voorwaarts, halthouden etc! Het idee erachter is dat (als je op het juiste moment been geeft om weer voorwaarts te gaan) het achterbeen zich meer onderplaatst waardoor ze kan zakken in de achterhand (hurken) en ze haar kaak zal ontspannen en hals meer zal openen (dus uit de houding). En wellicht zal ze er ook actiever van worden aangezien ze steeds als ze verwacht weer voorwaarts te mogen achterwaarts wordt gezet. Blijf zacht in de hand, verwacht niet dat ze de eerste keer direct zonder een pas halt te houden de oefening kan voldoen en rij weg uit de oefening met uitvoerige beloning als je voelt dat ze haar achterhand meer onderplaatst en meer los laat van voren. Uiteraard (zoals altijd) is afwisseling de sleutel: blijf niet te lang doorhameren op 1 oefening.

Je geeft zelf aan dat ze een tijdje stil heeft gestaan en ondanks dat het misschien niet veel is zie ik echt wel verschil in het tweede filmpje. Geduld is een schone zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:35

Ik vind het paard niet fijn lopen, houd van voren erg vast en valt ontzettend over de buitenschouder weg. Maar vooral voor vind ik hem erg stijf ogen en hij wilt niet voorwaarts en zoekt ondanks veel been de teugel niet op. Is de rug wel eens nagekeken?

Anders zou ik het paard veel gaan longeren en op eigen benen laten lopen en dan goed voorwaarts. Dan zou ik aanraden om met een enkele lijn te longeren zodat ze niet vast kan gaan houden. Deze manier:
Afbeelding

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 23:30

@ Chelle: Bedankt voor de tips! ;) Ja ze heeft idd een tijdje stil gestaan en ze is ook niet meer de jongste (17 jaar)

@ Joolien: Stijf is ze niet anders merk je dat veeel sneller, met een filmpje is het ook een beetje momentopname dus is het ook anders dan in het echt. Ik denk niet dat de eigenaar het goed vind als ik zomaar alle hulpdingen op hun paard hang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:31

Ik zie het gewoon in haar hele lopen, het is geen momentopname, het lijkt wel of ze niet voorwaarts kan.
En deze hulpteugel is de minst heftige van allemaal, dus kan geen kwaad.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 23:32

Ik volg eerst alle tips van andere mensen misschien komt er dan wel een heel verschil.
Niet alles hoeft op te lossen te worden met hulpteugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:34

Luister nou, dit moet je niet zien als een hulpteugel, op deze manier longeren is niks mis mee.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 23:34

Okee, maar ik gebruik eerst de andere tips ik heb zelf namelijk ook niet zo'n ding.

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:24

Ik erger me een beetje dat je steeds op het verkeerde been lichtrijd, dat belemmerd haar beweging ook. Ga op het buitenste been omhoog is uit het zadel staan. ;) succes !