Buitenrit verandert in een nachtmerrie!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:25

juval schreef:
nou sorry, rij-ervaring of niet.. als een kudde paarden op hol slaat kan je er weinig aan doen hoor.. ook al rij je al 30 jaar.

helemaal mee eens..

ik wens de de mensen die eraf gevallen zijn beterschap... jammer voor jullie dat wat een mooie leuke dag had moeten worden zo naar afloopt.. vind die manege/stalhouder echt onredelijk!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:26

Wat een nachtmerrtie zeg, ik kan me voorstellen dat jullie enorm geschrokken zijn.

Ik vind dat manege eigenaar en begeleiding van zo'n rit toch de verantwoordelijkheid hebben om in te schatten of het verantwoord is om mensen mee te nemen op buitenrit, een rondje in draf door de bak is daarvoor niet voldoende mijn's inziens. Veel mensen overschatten inderdaad hun rijkunsten of onderschatten de onberekenbaarheid en kracht van een paard, de manege-eigenaar moet daar door heen prikken.
En ook tijdens zo'n buitenrit moet de begeleider kijken of de ruiters wel aan een eventuele galop toe zijn. Ik organiseer zelf ook buitenritten maar hoor regelmatig van ruiters die ook elders buitenritten maken dat de paarden bij sommige maneges soms behoorlijk oncontroleerbaar in galop zijn en enige tempo controle niet bestaat.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:27

quartel schreef:
aan de andere kant is het ook de verantwoording van de paarden verhuurder om te zien of het verantwoord is die dieren zo maar mee te geven.........en daar zie ik meerdere verhuurders toch echt flink in tekort schieten

Niet eens aan de andere kant... de verhuurder is verantwoordelijk. Onervaren ruiters hoeven en kunnen zelf niet de inschatting te maken wat ze aankunnen, dat is aan de verhuurder! Wat Billy zegt klopt dus simpelweg niet.

Als je schade hebt TS, al is het een gescheurde broek, dan zou ik direct de manege aansprakelijk stellen. Misschien leren ze dan wat beter op te letten aan wie ze paarden meegeven. Je zal er gelopen hebben met je kinderen zeg, er had ik weet niet wat kunnen gebeuren.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:30

Heb je het profiel van TS bekeken Waves?
TS had zelf ook de inschatting kunnen maken.
Mijn man heeft een half jaar gereden, maar ik zou er niet over piekeren om hem mee te nemen op zo'n rit.
Ik heb geen verhuurder nodig om dat zelf te kunnen inschatten.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:30

verhuurder is ook verantwoordelijk inderdaad..........maar of TS nog zin heeft daar achteraan te duiken na dit alles????

en ik heb ze echt wel gezien .......dat ze met compleet onervaren mensen even leuk de weg op gingen en dan ook nog op paarden die ze niet echt goed kenden:j

Sja....TS onderschat het geen volgende keer meer denk ik dan weer.
Maar dan nog is het een nare ervaring

juval

Re: Buitenrit verandert in een nachtmerrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:33

t is heel naar.. zeker. niemand heeft schuld.. t gaat 99 keer goed..
je hebt gewoon pech gehad, rottig ongeluk.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:36

tsja,
ik vind dat iemand heel wat kilometers gemaakt moet hebben voor hij buiten in het bos gaat rijden en dus anderen en zichzelf onnodig in gevaar brengt . En dan bedoel ik geen weken ervaring maar jaren, want zelfs als je al jaren kan rijden en in de bak aardig kunt sturen dan wil dat niet zeggen dat je in een paniek situatie je paard baas kunt.
Ik ben er zelf ook aardig wat keren buiten afgeklapt door stommigheden, maar wel altijd op eigen paard.
Ik sanp best datsommige maneges ruiterbewijs eisen voor er iemand een paard met begeleiding mee mag nemen en dan nog heb je geen garanties.
Jullie sterkte allemaal want paardrijden op deze manier is levensgevaarlijk! maar dat besef je zelf al te goed nu en die mannen.... tja die kennen niet zo'n gevaar en houden van actie en overbluffen zichzelf nogal snel. /3

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:40

pfffffffff horror verhaal zeg
en voor de mensen die erin zaten moet het verchrikkelijk zijn geweest :(:(:(:(

veel moed aan alle betrokkenen !

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:42

:oo wat een verhaal zeg!

Tsja, of het nu verstandig was of niet.... Lijkt me toch dat een verhuurder daar het eindoordeel in heeft. En ook bomproof paarden in bezit heeft. Natúúrlijk kan ieder paard er vandoor schieten maar een rengalop om de rest in te halen past niet bij mijn beeld van een braaf beginnerspaard :n Verder heb ik natuurlijk geen idee hoe de vork in de steel zit maar het lijkt me toch dat TS ook verstandig genoeg is om geen gekke dingen uit te vreten en ruiters te overschatten. Sommige verhuurders zijn gewoon schandalig en wellicht hebben jullie er net zo eentje te pakken gehad :(:)

Sterkte iig, zal flink schrikken geweest zijn :(:)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:44

Dat is wel even schrikken idd.

Ik hoop niet dat iemand er blijvende schade aan heeft overgehouden. :(:)

Over ervaring kan ik niet oordelen en ga ik dus ook niks over zeggen. Lijkt mij dat je toch wel kan inschatten hoe goed je man kan rijden. Dus of hij kon daadwerkelijk goed genoeg rijden, of je dacht... dat moet wel kunnen...

Dit soort horrorverhalen zijn trouwens ook de rede dat ik nooit mee zal doen aan zulke tochten. Ik wil het paard kennen waar ik op zit of de manege/leider kennen zodat je iets sterker in je schoenen staat als er wat gebeurt.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:44

shan schreef:
Heb je het profiel van TS bekeken Waves?
TS had zelf ook de inschatting kunnen maken.

Dat snap ik, dat TS dat in theorie misschien wel zou kunnen, maar daar gaat het niet om. Zij hoeft de inschatting niet te maken, de verhuurder moet dat doen. Die is juridische en moreel verantwoordelijk.
TS is daar niet aan het werk, het zijn niet haar paarden, zij kent de paarden en de buitenrijsituatie ter plekke niet. TS wil gewoon een leuk ritje maken met haar vriend, gunt hem een leuke rit, wil zelf heel graag met hem samen rijden, overschat hem misschien, hij luistert misschien niet eens naar haar als zij het zou afraden. Het is geen klant-eigenaar relatie....
Het is gewoon niet haar taak om dat in deze situatie objectief in te schatten, daar kan je echt alleen de verhuurder op aan spreken. :)

Gelukkig is er niks ernstigs gebeurd.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:46

Wie zijn man liefheeft laat hem thuis! :D

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:48

Denk dat het niet aan ons is om te oordelen of de vrienden van de ts wel of niet mee hadden moeten gaan. Ik begeleid zelf ook buitenritten op een manege en kijk regelmatig tijdens de rit achterom om te voorkomen dat er beginners mee rijden in een ervaren rit. En zelfs al zou zo iets gebeuren blijft de manege in dit geval verantwoordelijk en is de klant koning vreemde reactie dus van de manege houder

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:50

ik ben hier zelf bijgeweest! drie trappen gekregen van pony die voor liep omdat ik hem wilde vangen en me paard niet te stoppen was. waardoor ik even later draafte omdat mijn vriendin een gaatje had gevonden om vooroop te komenen ging draven. onder het paard kreeg ik een schop in me gezicht. paardje kan er niks aan doen ik kwam eronder. maar daar op stal kreeg ik te horen dat ik maar had moeten blijven zitten. Dit paard zag ik over het houte hek springen terwijl ik opstond. wilde er achteraan rennen maar dat kon ik niet meer bij benen. Om maar niet te spreken over de andere ddingen!!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:51

shan schreef:
Wie zijn man liefheeft laat hem thuis! :D

:') sorry TS maaruh.......het is wel zo

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 01:05

zoo wat een hoop berichten allemaal al ... dankjewel voor de lieve reactie's!

wil toch nog even snel reageren voor ik ga slapen ...

Mijn vriend en die andere jongen hebben geen weken gelest (mijn fout in OP) maar maanden,
ze hebben samen privéles gehad van een zeer goede instructrice.. en waren natuurlijk geen vergevorderede
ruiters maar konden zeker stappen,draven en galloperen!
Dus wanneer deze paarden in een normale galop waren gegaan waren ze zeker blijven zitten!
Ik heb vind ik zelf een goede inschatting gemaakt of de mannen ervaren genoeg waren voor een buitenrit en vind dit zeker wel,indien de paarden niet meteen zo hard waren gegaan,was alles goed gegaan,neem aan dat de begeleiding dit ook vond en anders wel was blijven draven..
NIemand kon deze reactie van de paarden zien aankomen!

Daarnaast zijn niet alleen de mannen gevallen maar ook een meisje (wat naar het ziekenhuis moest) die al van kleins afaan rijd,dus zeker zeer ervaren is,het andere meisje ook een vergevorderde ruiter die zelf altijd een paard heeft gehad,en het laatste meisje (sweetcalypso die hier ook reageerde) 10 jaar ervaring .. dus het is niet zo dat de rij ervaring hiermee te maken had.
Ik ben als enige van de 6 ruiters er niet vanaf gevallen,dus dit had niets met de rij ervaring te maken is mijn mening!
Maar al kun je nog zo goed rijden,deze paarden gingen verschrikkelijk hard !
De eerste groep heeft bijna een half uur naar ons toe moeten lopen over een stukje wat wij met de paarden in een paar minuten hadden afgelegt..

we hadden inderdaad begeleiding mee,2 zelfs en ook hun hebben in dit hele gebeuren goed gehandelt! het is jammer dat dat gat ertussen viel,aan wie dat te wijten is weet ik niet..Maar ik weet net als de rest,het zijn nog altijd paarden,vluchtdieren én kuddedieren dus als er 1 gaat,gaan ze allemaal! (plus dat het vrij koud is en sommige paarden dan toch wat frisser zijn)

We hebben inderdaad in de bak gereden om te kijken wat het niveau was,en de begeleiding had niets op de mannen aan te merken,mijn vriend heeft nog wel gezegt dat zijn rij ervaring niet zoveel was als bij ons (tegen de eigenaresse) maar de eigenaresse reageerde hierop door te zeggen dat hij ook geen Z proef in het bos hoefde te rijden ...

Uiteraard heb ik manlief lief maar gun hem ook dat hij paarden leuk vind,aangezien hij er toch veel mee te maken heeft en ik het dan ook wel leuk vind dat we samen een hobby hebben ...

Overigens zijn de mannen nog steeds niet klaar met paardrijden hahah en hebben er nog steeds zin in,maar voorlopig even geen buitenrit daar meer..
Overigens stel ik de manege nergens aansprakelijk voor,1 van hun paarden was zwaar kreupel en is al erg genoeg.. al zou ik ook geen telefoontje er meer aan wagen hoe het gaat met het paardje na hoe ze ons behandelt hebben erna.. (al zou ik het best wel willen weten)

Ik ben er gelukkig niet bang van geworden,maar blijf voorlopig lekker op me eigen paarden rijden en hoef even geen vreemd paard meer onder me kont,denk dat de meiden die eraf vielen er iets meer last van hebben en zei ook even klaar zijn met vreemde paarden ..

@ babette,ja wees maar blij dat je niet meegegaan bent,was inderdaad een verschrikkelijke rit,waar werk wel niet goed voor kan zijn hé,hahah ;)

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:15

Pffff... heftig zeg! Jammer dat je dan ook nog zo behandeld wordt ...

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:43

Zo'n ervaring mee maken en dan nog eens zo'n reactie krijgen van de eigenaresse, ik geef de mannen groot gelijk dat ze even geen buitenritten meer willen.
Maar wat ik me nu afvraag, moeten jullie geen ruitersbrevet hebben of is dat in nederland niet verplicht? Het had dit niet kunnen voorkomen, dat weet ik ook wel maar ik vroeg het me gewoon af.
Nog veel sterkte en beterschap!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:57

sjeeses wat hebben ze die beesten gegeven 6 kilo haver ofzo. toch achtelijk dat ze er zo vandoor gaan en niet te remmen ik zou dat soort paarden niet eens verhuren, als ze niet luisteren. ok buiten is anders dan binnen maar ik heb ook regelmatig buitengereden en dan waren ze echt niet zo knetter hoor. maar hoorde wel eens verhalen die er niet om logen bij de stal naast ons vroeger

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 02:14

Waves schreef:
quartel schreef:
aan de andere kant is het ook de verantwoording van de paarden verhuurder om te zien of het verantwoord is die dieren zo maar mee te geven.........en daar zie ik meerdere verhuurders toch echt flink in tekort schieten

Niet eens aan de andere kant... de verhuurder is verantwoordelijk. Onervaren ruiters hoeven en kunnen zelf niet de inschatting te maken wat ze aankunnen, dat is aan de verhuurder! Wat Billy zegt klopt dus simpelweg niet.

'Helaas' is de staleigenaar niet per definitie verantwoordelijk. Veel stallen hebben dit anders geregeld. Ook is de begeleiding niet verantwoordelijk, zij hoeven in principe alleen de weg te kennen en deze voor te rijden. De verantwoordelijkheid ligt vaak bij de huurder. Mijn ervaring is dat mensen vaak zeggen dat zij meer ervaring hebben (denk:"Ik rij al 20 jaar arabieren.") dan ze in werkelijkheid hebben en stallen hierop reageren door een paard voor gevorderde ruiters mee te geven.

Al met al doet dit niets af aan de heftigheid van het verhaal van TS. Veel sterkte en ik hoop dat jullie snel herstellen en toch nog een keer een mooie rit mee gaan maken!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 03:41

het maakt idd niet veel uit als een dier op hol slaat of je al eeuwig rijd of niet... nouja ergens wel, je zit het met meer ervaring met paarden die niet altijd even braaf zijn natuurlijk wel iets beter je balans te houden en blijft iets beter zitten. Maar neemt niet weg dat een paard op hol gewoon een bom is.
Mn best brave quarter die normaal heel lief was en maar 1x in de periode dat ik hem reed een ware rodeo tour gemaakt heeft omdat hij op nieuwe stal was zonder zn maatje en naar buiten moest... en zo nu en dan eens nukken had en achteruit liep, beentjes 1x omhoog gegooit heeft maar toch bijna perfect luisterde (Durfde er als ik ernaast liep een klein kind op te zetten, deed dan geen rare fratsen)
die is ook 1x ervan door gegaan, dat heb ik geweten, niet te houden hoe licht hij normaal ook was aan de hulpen (hoefde maar hooo te denken) heb hem met veel pijn en moeite nog het erf van iemand op gestuurd gekregen waardoor hij terug kwam. in een bos is dit nog lastiger daar er geen omheind tuin is! ik had gewoon geluk dat dit me nog gelukt is.

Alé hoe dan ook, erg naar dit! overigens is dit natuurlijk niet de gebruikelijke gang van zaken van elke manege die paarden verhuurd! verschrikkelijk dat de eigenaar zo bot is! als dat haar antwoord is had ze maar moeten ijsen dat jullie er een paar x gelest hadden eer ze je naar buiten liet.
Het was gewoon een samenkomst van omstandigheden, diere wisten denkelijk dat daar gegaloppeerd werd dus waren al wat heter... en dan de chaos van het aangalopperen VOOR de groep compleet is waardoor de achterste paarden uiteraard willen bijbenen en dus in rengalop gaan. daardoor valt iemand die het niet ziet aankomen of nog nooit mee gemaakt heeft. paarden reageren hier weer op net als de ruiters, ruiters raken wat gestrest en nerveus waardoor de paarden daardoor weer heftiger reageren en voor je het weet ben je nog verder van huis.
In MIJN ogen dus een fout van de begeleider die mee is gegaan! die moet toezicht houden dat iedereen bij elkaar is en alles goed gaat. Althans dit is bij de manege's waar ik gereden heb altijd het geval geweest

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 03:50

maaikiemike schreef:
'Helaas' is de staleigenaar niet per definitie verantwoordelijk. Veel stallen hebben dit anders geregeld. Ook is de begeleiding niet verantwoordelijk, zij hoeven in principe alleen de weg te kennen en deze voor te rijden. De verantwoordelijkheid ligt vaak bij de huurder. Mijn ervaring is dat mensen vaak zeggen dat zij meer ervaring hebben (denk:"Ik rij al 20 jaar arabieren.") dan ze in werkelijkheid hebben en stallen hierop reageren door een paard voor gevorderde ruiters mee te geven.

Al met al doet dit niets af aan de heftigheid van het verhaal van TS. Veel sterkte en ik hoop dat jullie snel herstellen en toch nog een keer een mooie rit mee gaan maken!

Het is gewoon wettelijk geregeld dat de eigenaar verantwoordelijk is voor de gedragingen van het paard.
Indien hij kan aantonen dat de huurder veel slechter kon rijden dan aangegeven kan er evt een gedeelte van de schade voor eigen rekening komen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 09:28

Dit kan iedereen gebeuren en persoonlijk vind ik het toch te wijten aan de verhuurder.
Ik heb in het verleden ook buitenritten begeleid, maar dan waren we met minstens 3 begeleiders; eentje voorop, eentje in het midden en eentje achteraan. Iedere begeleider op eigen (betrouwbaar) paard, zodat daar geen verrassingen kwamen.
Bij een verandering in tempo, werd eerst altijd naar achteren toe gecheckt of iedereen bij was en ervoor gezorgd dat iedereen voorbereid was.
Zodra een paard/pony kuren kreeg, werd dit onmiddellijk doorgegeven naar voren en gestopt. De instructrice, die voor reed, zette het paard dwars op het pad, als eentje het paard niet kon houden. We hebben een enkele keer een dergelijk paard met twee of drie meteen de pas afgesneden om escaleren te voorkomen en in een geval heb ik een ondeugende pony met bang ruitertje de rest van de rit aan een leadrope als handpaard (met ruiter erop) meegenomen.
Op die manier voorkom je dat de hele groep de kletter op gaat.

Helaas heb ik ook heel wat stallen gezien waar het met de veiligheid niet zo nauw werd genomen. En dus ook hele groepen paarden zonder ruiters zien terugkeren.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:00

Sorry dat ik het zeg, maar je bent gewoon dom geweest.
Als je 2 onervaren ruiters bij je hebt moet je nooit met een groep van 4 in galop gaan!
Je moet altijd 1 paard meenemen waarop jij goed kan rijden en waarop de 'remmen' goed werken en 1 onervaren meenemen en die altijd achter jouw paard aan laten galoperen.
Mijn bijrijdster maakte pas ook de fout. We gingen in galop met een vrouwtje van 71! Haar Haflinger was te fel in galop en mijn bijrijdster wilde hem even inhalen om hem zogezegd te laten stoppen. Gevolg was dat de Haflinger NOG harder ging!
Dus ik roepen: Niet inhalen.
En inderdaad, wij met de 2 andere paarden vertraagde en de Haflinger wilde bij de groep blijven en remde netjes af.
Daarna nogmaals gegalopeerd, maar dan de Haflinger achterop achter mijn paard en niet anders!
Mijn draver is ook stront nerveus en een zelfde hebben wij meegemaakt aan het strand. Hij kende het niet en peerde er vandoor. Ik heb hem achter de Arabier gezet van onze vriend en daarna was mijn draver goed beheersbaar (oke was nog een huppelritje).
Paarden volgen elkaar. Het zijn kudde dieren. Is 1 nerveus, is de ander nerveus.

Ik weet niet hoeveel lesjes je vriend heeft gehad met galop, maar als ik jou hoor amper! Denk dat dat je 2e fout is geweest.

Ik zou als staleigenaresse hetzelfde reageren overigens............

Moet er trouwens bijzeggen dat ik dit meer verwacht had van een meisje van 16-18.
Oudere vrouwen zijn vaak wat voorzichtiger.
Ik was enorm voorzichtig met mijn man in het begin. Hij was 37 toen hij begon met paardrijden en bij hem is het ook hoe gekker hoe liever.
Ik heb hem met galop er ook zo vaak bijna zien afflikkeren :+
Ik heb hem ook laten gaan met mijn draver. Want zo moeilijk zou hij toch niet zijn :(
Gevolg was dat tot 2x toe mijn paard bij de weide stond en hij 6 km naar huis mocht lopen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:08

Waves schreef:
quartel schreef:

Als je schade hebt TS, al is het een gescheurde broek, dan zou ik direct de manege aansprakelijk stellen. Misschien leren ze dan wat beter op te letten aan wie ze paarden meegeven. Je zal er gelopen hebben met je kinderen zeg, er had ik weet niet wat kunnen gebeuren.

Ten eerste geeft Billy gewoon haar mening, net als ieder ander hier. Ik zeg niet dat dit de wet is.
Ten tweede, als je TS haar profiel ziet, mag je er vanuit gaan dat ze aardig wat ervaring heeft in de paarden en in kan schatten wat wel en niet kan.
Blijkbaar zijn profielen toch niet zo betrouwbaar als ze lijken ;)