Eerste keer springen met Zyalda!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: Eerste keer springen met Zyalda!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 21:10

maaike_lotte:

Ja gek he.. terwijl zij toen ik haar net ontmoette juist vreselijk onzeker over vrijwel ALLES was.
Nu is zij al zoveel stabieler geworden.... alleen heel erg jammer inderdaad dat ik qua springen zo "bang" ben.

Het is alleen tijdens de laatste 2/3 passen voor de sprong.. verder gaat het wel.

Teugels gooide ik idd afentoe te los.. ook omdat ik vaak al met te lange teugels aanreed :j Heb ze een aantal keren korter gepakt en toen ging het op de sprong wel beter.. oftewel.. basis!

Vond het daarom ook fijn dat er foto's werden gemaakt en filmpje. Het is confronterend.. maar wel heel erg duidelijk.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:10

Als je maar weet waar de fout zit, dan kun je er ook aan werken ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 21:18

Daarom :j Nu weet ik ook niet alles.. al zeker niet op springgebied _O- maar ik heb gelukkig hulp!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:32

Ik ben nog steeds voorstander van eerst vertrouwen opbouwen. Overigens zijn we gestart met balkjes draven, balkjes galoperen, sprongetje met een drafbalk er voor en daarna pas met alleen grond balk. 75 cm is voor een paard van bijna 1.70 niks. Ze draaide haar voetje er niet voor om, maar je kan je wel zien dat ze dan net even beter haar best doet waardoor ze fijner springt en het rug gebruik beter wordt. Tevens maakt ze zich dan net even langer in de hals en brengt deze beter naar beneden tijdens de sprong. Lijntjes wil ik pas doen als het vertrouwen er is. Mocht Zy het namelijk wel spannend vinden om een lijntje te doen moet Sam haar wel kunnen overtuigen van het feit dat het niet eng is. Als ze beide gaan twijfelen komen we nergens.

Sam zit inderdaad alsof ze op 1.50m af gaat. hahahaha Maar liever iets platter als achter blijven en het paard in de weg zetten. Dat geld ook voor de teugels. Liever iets te veel mee als te weinig. En voor de eerste keer met dit paard springen is het helemaal niet verkeerd

Als wij een jong paard hebben dat moet leren springen geven we die liever iets te veel ruimte als dat je een keer in de mond hangt. Paardje moet eerste lekker willen lopen, aantrekken en willen springen. Als dat goed gaat (en gelukkig ging dat goed) gaan we aan de gang met houding, zit het meekomen en inderdaad het achter in blijven zitten voor en na de sprong afstanden uitmeten en de rest. Op deze hoogte kan je zonder schade best een keer wat te vroeg af of te laat. Belangrijker is dat je haar niet in de weg zit en dat is helemaal goed gekomen!

Vooral foto's en fimpjes blijven maken. Daar leer je een hoop van!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:50

Ik ben ook juist van eerst het vertrouwen opbouwen ;), heb het over een lijntje he, geen dubbel of triple, een lijntje is juist makkelijk voor ze om te doen :j. En ik weet dat ze vaak beter hun best doen als het wat hoger staat, maar het gaat erom dat ze dat met 50cm ook doen en dat bereik je door ritme, regelmaat en herhaling. De hoogte in kan altijd nog als ze dat vertrouwen wat meer hebben. Vind haar met 75cm een beetje met de hakken over de sloot over de hindernis komen, het lijkt dat ze daar dus nog niet klaar voor is. En hoewel het voor haar misschien een huppeltje is (die van mij heeft dezelfde maat), houdt niet in dat je je dat dan ook moet neerzetten. Ging er trouwens ook wel vanuit dat jullie het opgebouwd hebben hoor.
Het gaat ook niet alleen om het vertrouwen van het paard, maar ook dat van de ruiter, springen vergt een samenwerking, en als de ruiter gespannen is, kan het paard niet fijn springen.

Teugels op maat en het op tijd meezitten dat is een kwestie van gewenning, dat leer je gauw genoeg :j. Verder ben ik het met je post eens :j.

Citaat:
hyppolyte: Ik heb iemand gevonden die me komt helpen en die had het ook al over lijntjes en balken enz. enz. Ik heb vertrouwen in haar.

Ik vond dat ze op 75 cm zekerder sprong dan op 60 cm overigens. Op het filmpje was ze al best een tijdje onder het zadel geweest. Ook dressuurmatig.. dus ze werd ook een beetje moe. Daarom ben ik ook gestopt op het juiste moment. :j Heb niet heel lang 75 cm gesprongen.

Haar galop vind ik zelf juist heel mooi groot en fijn. Zou iets meer bergop mogen worden maar ik zat voor de eerste keer in een springzadel en heb haar vast her en der tegengewerkt. Ze is een enorme spiegel dus zou best kunnen :j (ze galopeert al minder "van haar lichaam af" dan eerst overigens.. ze wordt wel compacter)

Veel mensen vergissen zich in haar, denken op foto's en film dat ze vrij compact is.. maar dat is ze niet :=

Bedankt voor je tips!

Ohja.. Hahaha grappig dat je 'angst' tussen aanhalingstekens zet.. maar ik heb een paar keer op 50 cm een noodkreetje gemaakt op het laatste moment omdat ik dacht dat ze het niet zou redden hahahahaha _O- Mijn vorige paard sprong veeeel te vroeg.. en we gaan vast met drafbalken aan de gang enz.. laat ik over aan mijn hulp :j

Gok dat marcella de hulp is?
Misschien dat het dan ook inderdaad de moeheid is, weet ook verder niet hoe ze loopt, dus kan alleen iets zeggen over dit filmpje. Vind haar trouwens ook niet heel compact overkomen, in ieder geval op het filmpje niet, ze is best lang in haar lijf. De galopsprongen zijn inderdaad wel vrij groot, alleen mis ik de achterhand daarin een beetje, miesschien dat het er daarom wel wat moeizaam uitziet. Maar dat is vanaf een filmpje ook moeilijk beoordelen. Heb dat met mijn paard ook, die kan achter niet goed strekken en maakt dus galoppassen als die van een pony :+. Als je dat op film ziet dan is het ook geen potje :').

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:40

vandaar het springen ook. Juist om ook de achterhand wat sterker te maken. Doel: Het springen van in-uitjes voor rekken en krimpen en het bijzetten van de achterhand. Maar om daar nu meteen mee starten vind ik net even te veel van het goede :D

We verschillen in een aantal opzichten in mening maar dat geeft niet. ik vind persoonlijk 75 cm niet echt iets voorstellen en blijf het een huppeltje vinden. (sorry!) Niet iets om spannend te vinden maar net wel iets om haar benen echt op te tillen. Geloof ook niet dan Sam de hoogte echt spannend vond en het paard zeker niet. Als ik twijfel had gezien had ik het niet gedaan, daarvoor ben ik te veel met jonge paarden bezig om door twijfel een stabiele basis te laten verpesten.

Het lijntje met balken voor de hindernis hebben we ook absoluut gedaan en dat blijft een goede oefening die zeker terug blijft komen. Voor het springen zou het tempo van de galop iets omhoog mogen zodat ze even lekkerder door gallopeerd, dat ben ik met je eens. als daarin meer ritme en tempo zit zal het ook iets minder "moeizaam" uitzien. Absoluut nog genoeg punten om mee aan de gang te gaan, maar evengoed voor een eerste keer ben ik best tevreden!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 23:09

Nee de hoogte zelf vind ik niet zo spannend.. met pony vroeger 1.30 gesprongen.. maar ik wist dat die al jaaaren springervaring had en die hoefde ik alleen maar aan te sturen en die regelde alles zelf wel.. maar vorig paard had NIET zoveel ervaring, die werd heet en stormde erop af om vervolgens te vroeg en als een hert de lucht in te springen. Dat was op 50 cm al zo. En liet je hem het zelf uitzoeken dan ging hij er hard op af en vervolgens ging hij bijna in een noodstop en sprong dan met 4 benen omdat ik hem "verliet" en dat hem onzeker maakte.

Maar als 14 jarige op een grote tank is dat heel eng om mee te maken.. en heb hem altijd wel voor de afwisseling gesprongen en ondanks ik er een paar keer goed naast geland ben gewoon verdergegaan. Maar in eerste instantie had ik mezelf gezegd, met een volgend paard ga ik niet meer springen. :P

Toch ging het kriebelen.. en het meest spannende vond ik vooral dat ik niet wist hoe ze zou reageren. Heb haar gewoon moeten laten kijken en lopen. Zelf keuzes maken en alleen begeleiden indien nodig. En dat ging goed.

Kwam er ook blij af, niet met klutsknietjes ofzo.. als ik echt niet had gedurfd had ik het ook niet gesprongen omdat ik weet dat ik dan verstijf en in de teugels ga hangen ipv met haar mee spring... en ik weet dat Marcella me dan ook niet had laten springen.

Maar had niet de indruk dat [***] er moeite mee had, voelde ook heel duidelijk dat ze vloeiender ging springen. Ze moet alleen veel leren.. en dat ze zo vreselijk zoet was is heel goed voor mijn vertrouwen :j ik weet nu in ieder geval dat ik geen paard heb met een kronkel in het hoofd _O- Daar twijfelde ik bij mijn vorige geregeld aan, maar dat nam ik voor lief := Dit was voor nu ook hoog genoeg, eerst opbouwen. Eerst basis.. en dan zien we later wel wbt hoogte.

Ik ben allang blij dat ze iets anders kan doen dan alleen maar die suffe voltetjes en daar ook lol in heeft. Dat is voor mij het belangrijkste.. dat ze gewoon even haar hoofd en lichaam anders gebruikt dan normaal en zich daar ook blij bij voelt. :j Niet dat ik haar ooit chagrijnig mee maak.. maar ik begrijp heus wel dat ze precies weet wat we gaan doen als we naar de bak toe stappen en we altijd alleen maar dressuren :P

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:12

Oh dat is ook alleen maar goed, afwisseling is en blijft het beste ze :j. Dan hou je het plezier er ook in. Aangezien je zelf zei dat je het nog wel hier en daar erg spannend vond, dacht ik dus dat iets lager voor jouw gevoel misschien fijner zou zijn. Jij moet ook leren om haar te ondersteunen en zeker met de ervaring met je vorige paard zal dat nog best wel eens lastig kunnen zijn voor je. En je hebt er inderdaad niets aan als je verstrakt.
Heb trouwens je pb gezien, had alleen nog niet de tijd gehad om er uitgebreid naar te kijken, dus die reactie hou je nog van me tegoed ;). Vond die galop er wel heel anders (lees: beter) uitzien :j.

@marcella, snap ook dat je nog niet van alles uit de kast trekt hoor bij een groentje, het zijn ook alleen maar tips om het verder uit te bouwen. Ik weet natuurlijk zo ook niet hoeveel ervaring jullie hebben met het leren springen van een jong/groen paard, dus zeg het liever 2 keer teveel dan 1 keer te weinig.
Die 75 cm valt normaal ook nog onder een huppeltje voor een paard van 1.70(+), maar dat kan toch ook nog wel eens per paard verschillen, sommige doen het beter op een lagere hoogte en anderen weer beter op iets meer hoogte. Vond haar nog niet echt overtuigend springen, zo'n hoogte moeten ze meestal ruim overheen kunnen komen en vond dat bij haar dus niet echt het geval. Juist groene paarden schieten er vaak meters overheen. Maar zoals ik al zei, ben benieuwd naar het volgende topic en de vooruitgang :j.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:19

Marcella_e schreef:
Sam zit inderdaad alsof ze op 1.50m af gaat. hahahaha Maar liever iets platter als achter blijven en het paard in de weg zetten. Dat geld ook voor de teugels. Liever iets te veel mee als te weinig. En voor de eerste keer met dit paard springen is het helemaal niet verkeerd

Als wij een jong paard hebben dat moet leren springen geven we die liever iets te veel ruimte als dat je een keer in de mond hangt. Paardje moet eerste lekker willen lopen, aantrekken en willen springen. Als dat goed gaat (en gelukkig ging dat goed) gaan we aan de gang met houding, zit het meekomen en inderdaad het achter in blijven zitten voor en na de sprong afstanden uitmeten en de rest. Op deze hoogte kan je zonder schade best een keer wat te vroeg af of te laat. Belangrijker is dat je haar niet in de weg zit en dat is helemaal goed gekomen!
!

Ik ben het wel met je eens dat ze haar paard niet in de weg zit en dat dat goed is, maar als je je paard helemaal los laat op de sprong heeft ze geen ondersteuning en dat kan haar onzeker maken, en dat moet je natuurlijk zien te voorkomen als je een onervaren paard leert springen. Daarom zei ik: houdt contact met haar mond, zodat je haar kan ondersteunen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:21

Wat een leuke plaatjes...Paard kijkt knapper dan jijzelf op deze foto's haha.

Wat heb je er voor zadel opliggen, ziet eruit als een fijn springzadel-voor-dressuurruiters namelijk.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:25

Volgend jaar dan ook maar springen starten? *\o/*

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 00:28

maaike_lotte schreef:
Marcella_e schreef:

!

Ik ben het wel met je eens dat ze haar paard niet in de weg zit en dat dat goed is, maar als je je paard helemaal los laat op de sprong heeft ze geen ondersteuning en dat kan haar onzeker maken, en dat moet je natuurlijk zien te voorkomen als je een onervaren paard leert springen. Daarom zei ik: houdt contact met haar mond, zodat je haar kan ondersteunen.

Voor de sprong had ik netjes contact overal hoor en na de sprong nam ik hem ook direct weer aan

deze 2 zijn achter elkaar genomen:

Afbeelding
Afbeelding
(2e heb ik zelf uitgesneden)

Alleen op het moment dat ze echt omhoog gaat laat ik haar los zodat ze de kans krijgt de hals te strekken

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 00:31

hyppolyte schreef:
Oh dat is ook alleen maar goed, afwisseling is en blijft het beste ze :j. Dan hou je het plezier er ook in. Aangezien je zelf zei dat je het nog wel hier en daar erg spannend vond, dacht ik dus dat iets lager voor jouw gevoel misschien fijner zou zijn. Jij moet ook leren om haar te ondersteunen en zeker met de ervaring met je vorige paard zal dat nog best wel eens lastig kunnen zijn voor je. En je hebt er inderdaad niets aan als je verstrakt.
Heb trouwens je pb gezien, had alleen nog niet de tijd gehad om er uitgebreid naar te kijken, dus die reactie hou je nog van me tegoed ;). Vond die galop er wel heel anders (lees: beter) uitzien :j.

@marcella, snap ook dat je nog niet van alles uit de kast trekt hoor bij een groentje, het zijn ook alleen maar tips om het verder uit te bouwen. Ik weet natuurlijk zo ook niet hoeveel ervaring jullie hebben met het leren springen van een jong/groen paard, dus zeg het liever 2 keer teveel dan 1 keer te weinig.
Die 75 cm valt normaal ook nog onder een huppeltje voor een paard van 1.70(+), maar dat kan toch ook nog wel eens per paard verschillen, sommige doen het beter op een lagere hoogte en anderen weer beter op iets meer hoogte. Vond haar nog niet echt overtuigend springen, zo'n hoogte moeten ze meestal ruim overheen kunnen komen en vond dat bij haar dus niet echt het geval. Juist groene paarden schieten er vaak meters overheen. Maar zoals ik al zei, ben benieuwd naar het volgende topic en de vooruitgang :j.

Ze springt lager ook niet hoog over

Afbeelding
Afbeelding

Helaas geen tussenfoto, maar als ze echt hoog over had gesprongen hadden we dat wel aan de sprong gezien :=

Nee maar, voor zover ik weet is ze niet erg ervaren... maar ik vind het eerlijk gezegd wel fijn dat ze niet zo "knalt" als een groen paard. Als ik haar teveel afleid springt ze er wel hoger over omdat ze dan te weinig kans had om in te schatten. (althans, als ik teveel zat te sturen of tegenhouden of juist laatste moment gas willen geven dan voelde ik haar twijfelen wanneer ze moest afzetten, terwijl als ik haar liet lopen ze heel netjes beheerst sprong)

Er komt zeker een vervolgtopic :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 00:46

_Esther_87_ schreef:
Wat een leuke plaatjes...Paard kijkt knapper dan jijzelf op deze foto's haha.

Wat heb je er voor zadel opliggen, ziet eruit als een fijn springzadel-voor-dressuurruiters namelijk.

Uhm... het zadel is van Marcella.. ik ben er ook dol op inderdaad! Ik geloof een Kieffer... als ik het goed onthouden heb (geheugen van een zeef) Hij lag heel netjes, bleef super liggen en ik had er veel steun aan. Vond het veeeel lekkerder springen dan een veelzijdigheidszadel.

Enne ja he.. vond ik ook.. maar moest het gewoon even delen, ik vond de gekke bekken terug zien wel hilarisch

_Amigo schreef:
Volgend jaar dan ook maar springen starten? *\o/*

misschien dat ik marcella wel een keer zo gek krijg in de toekomst mee te gaan op oefenparcours.. maar voorlopig nog geen springwedstrijden voor mij hoor.. hahahaha

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 01:05

Een springzadel zit ook echt wel het lekkerst als je moet springen :j.

Wat betreft het contact, het is juist ook belangrijk om tijdens de sprong contact te houden en die ondersteuning te bieden. Die ruimte om te strekken moet je ook geven, maar dat kun je ook doen als je wel contact houdt. Maar dat is ook echt iets wat je wel vrij snel leert en omdat je de mazzel hebt dat je geen paard hebt die dat afstraft, is het nog niet zo'n ramp.

En het maakt ook niet uit dat ze bij een lagere sprong er ook niet hoog overheen gaat ;).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 01:25

nee, bedoelde meer.. omdat je haar niet zo overtuigend vind springen, ze neemt ze gwn relaxed. vind ik persoonlijk wel fijn :j

ben het met je eens over het contact, een aantal x had ik die wel netjes.. moet ik nog leren.. maar ik zeg dan ook eerlijk dat ik geen ervaren springer ben en vind het al een hele overwinning dat ik haar durfde te laten kijken en zelf liet springen. :=

ik ben al blij dat ik geen verschrikkelijke kapstokken heb of mijn benen veeeel te ver naar achter leg := ik duik teveel mee boven de sprong, moet contact leren houden en mijn ogen open houden.. verder ziet het er niet verkeerd uit volgens mij _O- ja.. en op mn kont gaan zitten voor en na de sprong.. maar op n vreemd zadel is het best even wennen haha

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:43

Hey Sam, volgende onderlinge wedstrijd bij ons 60 cm parcours <<)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 09:46

:= wanneer is dat dan?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:49

Maart ofzo.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 09:54

Ik zal papa en marcella lief aankijken _O-

__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:28

Super leuk om te zien zeg! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 23:21

Dankje :D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:22

Wat een stoer paard zeg, die straalt me een fanatieke blik uit :oo :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 00:31

Afbeelding
Afbeelding

Heerlijk toch als een paard iets "nieuws" mag doen en dat hartstikke leuk vind :D
Ze kijkt ook echt heel fanatiek ja, maar ze is wel fijn te rijden gelukkig <3

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:42

@ maaike helemaal gelijk! altijd steun op de teuels houden. Die van mij heeft dat echt nodig. In het officiele parcours staat hij anders gewoon stil. Als ik mijn hand voor de sprong weggooi voelt hij zich in de steek gelaten, valt hij te veel op de voorhand en komt hij niet lekker van de grond. de meeste paarden hebben absoluut je hand een beetje nodig om tegen op te springen. Daarbij moet je zeker in het parcours meteen door naar de volgende hindernis en heb je je contact hard nodig. Ik wou alleen zeggen dat ik het voor de eerste keer liever met te weinig hand zie. Beter dat als dat je achter blijft op de sprong en een groen paard 3 x een ruk te pakken heeft. Dan staan ze vanzelf stil. maar wat je zegt klopt helemaal en deel je mening.

@hyppolyte voor mij is het trainen met jonge paarden dagelijkse kost. Ik train zelf de handelspaarden bij ons op stal en zit daarmee in ons "springteam" jonge paarden inrijden uitbrengen en dan worden ze doorverkocht. Heb eigenlijk meer ervaring met jonge paarden dan andersom! hahahaha

@ sam als je een oefen hebt ga ik mee hoor!