Chim wordt groot!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: Chim wordt groot!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:24

Ik begrijp niet hoe je vanaf bv foto 6 kan zeggen dat dat zadel niet past? Tuurlijk klapperd het en ligt het dieptepunt verre van in het midden. En natuurlijk lijkt het te krap. Maar wanneer je het zadel naar achteren zou leggen, kan het zomaar zijn dat het niet meer omhoog komt van achter, het dieptepunt in het midden komt te liggen en er veel ruimte ontstaat omdat het nu op het smalste/hoogste deel ligt van de rug!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:46

Vulina schreef:
Ik begrijp niet hoe je vanaf bv foto 6 kan zeggen dat dat zadel niet past? Tuurlijk klapperd het en ligt het dieptepunt verre van in het midden. En natuurlijk lijkt het te krap. Maar wanneer je het zadel naar achteren zou leggen, kan het zomaar zijn dat het niet meer omhoog komt van achter, het dieptepunt in het midden komt te liggen en er veel ruimte ontstaat omdat het nu op het smalste/hoogste deel ligt van de rug!

Het zadel komt niet omhoog van achteren maar kiep achterover, ookal leg je dit verder naar achteren dan verhelpt dat dit probleem niet, het zadel ligt echt veelste ver achterover daarvoor.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:13

Dit zadel is echt niet passend te krijgen, dat zie je van een mijl afstand. Bij een goed passend zadel wat te ver naar voren ligt zal het bovendien op de goede plek schuiven als het paard gaat bewegen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:14

Somebitch schreef:
Vulina schreef:

Het zadel komt niet omhoog van achteren maar kiep achterover, ookal leg je dit verder naar achteren dan verhelpt dat dit probleem niet, het zadel ligt echt veelste ver achterover daarvoor.

En bovendien schuift het zadel ook, als je na gaat dat deze foto's in één longeerbeurt genomen zijn? Bovendien, als je het zadel naar achter zou leggen, zouden de kussens achter niet meer aansluiten. Een zadelmaker laten komen kan nooit kwaad en kan ook een hele hoop problemen voorkomen.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 10:31

Zo! Wat eer reacties weer... Het zadel schuift denk ik wel wat, want als ik haar opzadel zit/voelt het goed, dan heeft ze geen drukpunten, maar als je dan de fotols ziet ligt hij idd erg ver naar voren! Dan hoop ik gelijk dat ik er nooit zo op gezeten heb...

De teugels doe ik meestal daar t keelriemje, maar ze schud soms zo raar dat ze over haar hoofd vallen of weer te los raken aan 1 kant. Vandaar dat ik het nu eens anders probeerde! Wilde haar ook iets meer het gevoel van 'contact' geven zoals het is als er een ruiter op zit.
Gisteren heb ik de teugels er weer af gehaald en liep ze eigenlijk super! Maar als ze echt heel laag gaan lopen, is dat nou wel of niet goed? Ze strekt dan wel mooi en loopt dan erg ontspannen...

Dat zweepje houd ik er met rijden maar bij, al tik ik haar eigenlijk nooit aan.

Wat het merk van het zadel is weet ik niet. Het logo is niet zichtbaar meer omdat het al heel oud is. Ik heb m bij mijn vorige paard mee gekocht en was later zelf niet tevreden over de ligging. Wat het is weet ik dus niet! Maar heeft mijn paaard dan een brede boom nodig denken jullie? Ik zit ook te twijfelen aan boomloos maar weet niet of ik daar bij het inrijden al aan moet beginnen... We hebben daar allebei geen ervaring mee.
Bedankt voor de tips weer!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:33

Laaglopen cq stofzuigen is wel goed. :j Zo drukken ze iniedergeval de rug niet weg. :) Waarom longeer je haar eigenlijk nog? :) (gewoon een vraag hoor, ben zelf niet zo van het longeren haha). :P

Boomloos heb ik ook geen ervaring mee. :n Ik denk wel dat je dat eerst even zal moeten voelen op een braaf paard. Volgens mij zit je veel losser en is dat wel even wennen als je paard wegspringt oid.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 17:29

Ik longeer voornamelijk als ik niet voldoende tijd heb om haar te rijden. Graag doe ik alles rustig aan, dus ook het voorbereiden op rijden en het rijden zelf. Daar gaat simpelweg veel tijd in zitten bij ons! En om haar toch voldoende te trainen en meer bespiering en conditie te trainen longeer ik haar. Vaak is dit zonder zadel. Als ik het zadel op heb stap ik haar meestal uit als ik er op zit!
De draf en de galop zijn onder zadel nog niet erg lekker bevestigd en daarom wil ik deze aan de longe wel goed oppakken.

Zit heel erg te twijfelen over boomloos of boom!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:57

Hmm tja ik heb voor mijn jonke (3,5jaar) wel een boomzadel laten aanmeten :j, ook wel wat voor op de groei.

Boomloos had ik wel liggen, maar door zijn hoge smalle schoft ging het drukken, welke pommel er ook in zat. Dus die heb ikverkocht.

Boomloos voel je wel iets meer onder je paard maar heb ik met boomzadel nu met mn paard ook erg fijn contact :j

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 18:29

Romanoff schreef:
Hmm tja ik heb voor mijn jonke (3,5jaar) wel een boomzadel laten aanmeten :j, ook wel wat voor op de groei.

Boomloos had ik wel liggen, maar door zijn hoge smalle schoft ging het drukken, welke pommel er ook in zat. Dus die heb ikverkocht.

Boomloos voel je wel iets meer onder je paard maar heb ik met boomzadel nu met mn paard ook erg fijn contact :j

Ik ga er ook wel vanuit dat het beiden goed zal zijn, anders bestond het natuurlijk niet (meer) :o
Maar ik denk dat ze dan misschien nog net wat explosiever wordt en dat wil ik juist nog eventjes niet!!
Als ik namelijk zonder zadel op haar zit heb ik echt niets over haar te vertellen en wordt ze heel erg onrustig en verward... Heel apart...

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:06

Laura_x_ schreef:
Past het zadel wel? Ik vind het erg apart liggen.

En met longeren, je kan beter de teugels eraf halen. Is mischien even werk, of je moet teugels hebben met 'klik haakjes', maar zo heeft je paard wel de optimale ruimte.

Moet wel goed komen :j

...Veel makkelijker is om je teugels in elkaar te draaien, de keelriem erdoor te halen en vast te zetten. Paard heeft alle ruimte en wordt niet gehindert en de teugels zitten safe...