Anda Mo 12e keer onder het zadel!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Anda Mo 12e keer onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:47

Longeren zonder ruiter gaat ook prima PP ;)

Mijn eigen zadel wordt sowieso aangepast op haar dus dat probleem is er dan niet meer!

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:51

ik heb het ook over longeren zonder ruiter ;)
gewoon met bijzet.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:53

Hey, zit ik een keer op RITP te kijken, zie ik meteen een topic van jou!
Ik kom gauw een keertje kijken bij Mo en jou als je het leuk vindt (en ik eindelijk beter ben) :j
En hoe bevalt het tante-zijn??

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:59

Leuk om te zien hoe je bezig bent Jolijn :)
Erg grappig om reacties te lezen van mensen die het paard en jou niet kennen :P :')
Jolijn zit namelijk echt niet te trekken, ze houd alleen contact op het moment dat Mo uit zichzelf achter de LL gaat lopen ;) Iets wat ik zelf ook altijd doe bij jonge paarden, ze zelf laten bepalen wat ze doen met hun hoofd- en hals-houding, en daar met je hand mee meegaan. Teugelcontact, contact met druk en trekken zijn 3 héél verschillende dingen, op foto's is het verschil echter niet altijd goed te zien..
En als er een paard te vinden is dat voorwaarts is, en het longeren piekfijn kent, dan is zij het wel!
Dus Jolijn, ík weet dat je goed bezig bent, ga vooral zo door!! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:04

PinkPrincess schreef:
ik heb het ook over longeren zonder ruiter ;)
gewoon met bijzet.

Ik longeer minstens 2 keer per week maar een bijzet komt er nooit aan!

Thanks Lente!
Bedankt voor je lieve woorden!

Clau, natuurlijk vind ik dat leuk!
Nog geen idee Haha, morgen op kraamvisite!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:08

Kennelijk mogen alleen vrienden reageren die het kei goed vinden...ander kommentaar wil je niet aannemen, jammer, paard is nog zo jong en nog zo kwetsbaar...neem de kommentaren ter harte en leer er van, kan je je profijt mee doen...succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:11

Paard is een pony en 7 jaar oud.
Advies neem ik wel aan van mensen die mij bewezen hebben dat ze weten waar ze het over hebben!

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:13

@Russel: Gelukkig weet Jolijn dat ik het ook zou zeggen als ik het ergens niet mee eens ben..

Eigenlijk zou iedereen die het zo goed weet eens moeten komen laten zien hoe geweldig ze zijn, dan weet je ten minste hoe een paard is en hoe het reageerd. Daarbij hebben we het hier niet over een 3 jarig zwabbertje, maar over een paard dat de tijd heeft gekregen om uit te groeien, sterk te worden en balans te vinden in grondwerk.. Maar goed, aangezien ik haar ken mag ik geen positieve reactie geven, dat is 'vriendjes-politiek en niet mijn mening' uiteraard... *Sarcasm*.

Muronia

Ik ken TS niet maar wil wel even kleine reactie geven. Ik begrijp het beeld dat men hiervan krijgt, maar mijn idee is dat het paardje door onbalans nog erg vluchterig is en niet ontspannen. Dan kan het inderdaad zijn dat als je contact houdt, hij wat opgekropt gaat lopen zoals op de foto's.

Ik kan me ook voorstellen dat het verliezen van contact (wat op dit moment nog lijkt te gebeuren als ts de teugel meer op lengte houdt) alleen maar meer vluchtgedrag (harder rennen) oplevert. Ik denk dat het paardje inderdaad gewoon op contact moet blijven (als je zelf maar goed controleert dat je niet terug gaat werken) tot hij wat meer op zijn gemak is met alles. Dus veel belonen, in stap wel die lengte proberen te geven enz. dat uitbouwen tot hij wel contact blijft houden wanneer er meer lengte wordt gegeven.

_Lente_

Oh, je was me net voor Jolijn ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:15

Ik had nog een vraag: waarom ga je met een paard dat de eigen balans nog niet heeft gevonden, en vluchtgedrag vertoont onder het zadel in draf wel galloperen? Wat denk je dat je paard (pony) daarvan leert / beter wordt?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:16

wat ie daarvan leert? balans krijgen, sterker worden... juist in galop...?

Anoniem

Het heeft er niets mee te maken of iedereen zo geweldig is, neem aan dat je niet een paar foto's plaats van een groen paard om te horen hoe geweldig het wel niet gaat, toch? Anders hebben mensen die dat vinden en zulke topics plaatsen een behoorlijke plaat voor zijn hoofd.

Alleen al de zit van de ruiter, de plaats van het zadel is al een totaal verkeerd begin...alleen dat al verdient geen schoonheidsprijs...maar kennelijk vind TS wel dat het zo kan..

mika11

Robijntjah schreef:
Advies neem ik wel aan van mensen die mij bewezen hebben dat ze weten waar ze het over hebben!

Met barokke paarden heb ik inderdaad geen ervaring mee.
Ik denk dat het ook beter gaat in werkelijkheid, dan als het op de foto's toont.
Het geeft volgens mij een een vertekend beeld door het niet passend zadel,
en dat jouw houding daarom niet optimaal is.

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:17

Geloof me, het laatste wat dit paard vertoond is vluchtgedrag :')
Dit zadel is inderdaad minder geschikt voor Jolijn, maar ze heeft ervoor gekozen om hiermee te rijden omdat haar eigen zadel, dat haar beter past, niet goed lag op Mo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:18

Robijntjah schreef:

Ga zo door, daar zal je van leren!! Dan heb ik maar 1 advies, neem dan les van een ervaren ruiter en laat je adviseren, die vind dit nl niet geweldig....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:18

Leorah schreef:
wat ie daarvan leert? balans krijgen, sterker worden... juist in galop...?

Nee, balans leer je het paard eerder door rechtrichten in stap, daarna draf. Sterker worden, dat is op deze manier voornamelijk in de onderhals... niet op de plek waar je wilt dat het paard sterker wordt.

Als je het paard sterker wilt maken dmv galop, dan kan dat, zeker in dit geval, beter aan de longe, zonder ruiter die voor onbalans zorgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:19

_Lente_ schreef:
Dit zadel is inderdaad minder geschikt voor Jolijn, maar ze heeft ervoor gekozen om hiermee te rijden omdat haar eigen zadel, dat haar beter past, niet goed lag op Mo.

Dit ligt ook niet goed, dus past ook niet....erg vervelend voor paard om zo te moeten leren.

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:21

russel schreef:
Het heeft er niets mee te maken of iedereen zo geweldig is, neem aan dat je niet een paar foto's plaats van een groen paard om te horen hoe geweldig het wel niet gaat, toch? Anders hebben mensen die dat vinden en zulke topics plaatsen een behoorlijke plaat voor zijn hoofd.

Even hoor, dit is RIJ!!!-ITP!, dat wil zeggen dat je foto's plaatst omdat je wilt laten zien dat je lekker met je paardje bezig bent geweest en géén rijtechnisch gezever wilt van iedereen die denk dat 'ie geweldig is.. (Waarme ik niet wil zeggen dat iedereen dat hier denkt!) Of ben ik nu gek? :+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:22

Angela dat ben ik met je eens (galop aan de longe). Ik doelde trouwens met balans niet zo zeer het gewicht verdelen maar balans in tempo. Een arbeidstempo krijgen van waaruit je kan gaan werken en waarin ontspanning kan volgen. Pas dan kun je gaan rechtrichten enz enz. Maar goed, volgens Lente heeft ie geen vluchtgedrag dus dan weet ik ook geen (positieve) verklaring voor het opgekropte...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:24

_Lente_ schreef:
russel schreef:

Even hoor, dit is RIJ!!!-ITP!, dat wil zeggen dat je foto's plaatst omdat je wilt laten zien dat je lekker met je paardje bezig bent geweest en géén rijtechnisch gezever wilt van iedereen die denk dat 'ie geweldig is.. (Waarme ik niet wil zeggen dat iedereen dat hier denkt!) Of ben ik nu gek? :+

Joh, sorry, had plaatjes moeten kijken en zeggen, joh geweldig, pracht paard en wat rij je haar goed....sorry....juist daarom zou ze ook wel RIJ gekozen hebben??

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:28

Ook op Rij-Itp mag rijtechnisch commentaar gegeven worden. En als er geen reden is om te zeggen "ohh wat geweldig" tja, dan krijg je dus eerder commentaar... in de hoop dat we bij een volgende ITP een beter plaatje zien.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:28

russel schreef:
_Lente_ schreef:

Dit ligt ook niet goed, dus past ook niet....erg vervelend voor paard om zo te moeten leren.

helemaal mee eens, dan kan je beter met longe gaan werken want een zadel kan heel veel kwaad doen als dit niet goed passend is.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:30

Mijn merrie kroop ook zo achter de teugel, had echt niks in handen. En ook een PRE, en razendsnel.
En wat hielp?
Voorwaarts neerwaarts..eerst aan de longe mbv een pessoa en goed en gedegen leren longeren. Daarnaast onder het zadel, eindeloos stappen en draven in rechte lijnen vw nw..
Je kunt nu heel eigenwijs zijn, maar daar bereik je echt niks mee. Leuk paard en kan prima combinatie worden maar leer dan van mensen die er verstand van hebben zoals Angela. ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:32

Ik snap absoluut dat je paard er zelf voor kiest om zich zo op te rollen, maar als ik jou was zou ik er meteen voor kiezen hem lang en laag te gaan rijden of voorwaarts, neerwaarts. (maar net hoe je het wil noemen) Ik vind dit wel belangrijk om meteen mee te beginnen voor de ontspanning, maar ook om het juiste spiergebruik aan te leren. Zo ontstaan er ook zo min mogelijk vervelende spierpijntjes op plekken waar je ze liever niet hebt. Probeer juist elke keer weer naar die houding toe te werken, te strekken, rekken en te ontspannen.

Verder kan je paard geen kant op met dat zadel. Dat is echt funest! Je zit op zijn schouders.. Ook zoiets vind ik zelf onwijs belangrijk, voor elk paard, maar ook zeker voor een paard wat je aan het beleren bent. Je wilt toch niet dat het dier last heeft van zijn zadel en de ruiter die erop zit.

Ongetwijfeld heb je het beste met je paardje voor en jullie zijn ook best goed bezig. Ik attendeer je slechts op wat verbeter punten, want ook al is het de 12de keer dat je erop zit, het had ook 12 keer met een passend zadel kunnen zijn. Succes verder! En vooral veel plezier met elkaar!