Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 11:40

Ondere andere ja Lillian. Omdat jou privé bericht me eigenlijk wel wat deed twijfelen, je was bijna de enige die nog een goed woord over Pacha sprak. Ik kreeg regelmatig toch wel privé berichten dat het verschrikkelijk was, en dat ik zo iets op internet durfde te zetten...

Maar, ik heb dit topic geplaatst om gewoon te laten weten hoe het gaat met Pacha. Niet omdat je er achter vroeg, dus je hoeft je niet schuldig te voelen ofzo. :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:43

Arabiertje* schreef:
FriesWytske: Akkoord, iedereen zijn mening. Maar om dit dierenmishandeling te gaan noemen, ik vind dit verschrikkelijk om te horen... Eerlijk gezegd, zouden er meer mensen moeten zijn zoals hun. Want sommige mensen laten hun paard al inslapen voor een peesblessure. Of verkopen het nadien weer... Pacha heeft pijn gehad, maar de pijn was wel draagbaar. Pacha kreeg pijnstilling, medicatie, massages... Zonder dit, zou hij inderdaad enorm af gezien hebben. Maar dat is het geval niet, want er waren zo veel mensen die voor Pacha klaar stonden om hem hier doorheen te helpen. En geloof me, als Pacha nog pijn zou hebben. Zou hij niet keer op keer zo een prestraties neerzetten, zou hij niet gek doen in de weide. Showen voor merrie's.. Nee, dan straalde dit paard geen levenlust meer uit. En dat doet die zeker en vast wel!
@Elin: Ik begrijp je mening, het hoofdstel en het zadel schuurt niet. Als je gaat kijken in het tweede topic, dan zie je dat hij daar een andere zadeldoek heeft als hier nu. Een soort wollige zadeldoek, + nog een doek er bij. Ze hebben hem altijd gecontroleerd of het pijn zou doen, of het zou schuren. Maar Pacha heeft vel op die brandwondes, alleen geen haar. Ik kan je zeker met volle 100% zeggen, dat Pacha gelukkig is. Hij leeft zoals eender welk ander paard. Hij is gelukkig, eet, bokt, steigerd, springt rond. Hij ziet er alleen anders uit. :)

Hier ben ik het zeker niet mee eens ,want je weet het niet :) Ik ken meer paarden die heel ziek waren maar toch nog ''vrolijk en blij'' doen :)

Maar afgezien daaraf gun ik jou en pacha nog steeds alle tijd! Veel plezier! *\o/*

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 11:43

FriesWytske schreef:
Dan vind je het maar raar om dat te horen. Maar het is wel een vorm van mishandeling om een paard wat zo toegetakeld is te gaan berijden.

Sorry, maar ik denk dat je dringend eens moet gaan na vragen wat dierenmishandeling is. Want dit, is alles behalve dierenmishandeling. Dit is, liefde voor een paard. En niet voor de top te bereiken, of eender welk niveau te kunnen springen met een paard dat brandwondes heeft. Puur omdat Pacha zelf heeft aangegeven dat hij dit wou, dat hij verder wil. Geen enkel paard zou zou gelukkig zijn, zou zo showen. Zou zo rondspringen, bokken en steigeren van blijdschap in de wei dat mishandeld is. Een mishandeld paard, heeft geen levenslust meer. Heeft geen twinkeltjes meer in de ogen, er zijn mensen die niet geloven dat een paard gevoelens heeft. Maar Pacha heeft dat meer als je zou denken...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:57

Ik vind het een erg mooi verhaal wat de intense liefde van een eigenaar voor zijn paard laat zien. Toen ik het eerste topic opende had ik zelf weinig vertrouwen dat het ooit nog "goed" zou komen en zou ik persoonlijk het paard hebben laten gaan...

Toch heb ik zeer veel respect voor de wijze waarop gehandeld is en ben ik er toch wel redelijk van overtuigd dat het paard momenteel niet ongelukkig is of veel pijn heeft. Het pad wat ze samen hebben bewandeld en de etische discussie die daarmee gepaard gaat is een hele moeilijke.. Sommige mensen gaan erg ver om hun dier bij hun te houden maar dit paard "fuctioneerd" nog wel. Anders als bij sommige mensen die geliefden of kinderen bij zich willen houden die niet eens zonder medische ondersteuning in leven kunnen blijven. Om dat af te wegen is een bijna onmenselijke taak...

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:00

leuk dat het zo goed gaat!
dat gezeur hier! een mens met brandwonden wil daarna toch ook weer alles doen, waarom een paard niet?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:07

Ik vind het geweldig dat dit paard samen met jullie er zo voor gevochten heeft.
Op de foto's zie ik een paard dat er duidelijk plezier in heeft!
+:)+

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 12:07

moelly schreef:
Wauw! Wat prachtig dat het zo goed met haar gaat!
Nog veel succes!
PS: In welke klasse springt ze nu?

Pacha springt momenteel 1M35, in september moest hij beginnen met grote prijs 1M40 te springen maar de hoefsmid heeft zijn voeten te kort gesneden en daardoor is hij anderhalve maand out geweest. Hij springt volgende week de internationale wedstrijd csi 1* in wieze en daar springt hij dus indoor 1M30 - 1M35.

Shirley__

Re: Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:09

Wauw! Ik heb niet alle topics doorgelezen alleen de foto's bekeken en wat ziet Pacha er goed uit zeg! Mijn complimenten!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:09

Ts ik zou mezelf niet blijven verdedigen. Dat roept telkens weer dezelfde discussies op waarvan je aangeeft dat je die niet meer wilt aangaan. Je bent de lezers niets verplicht. Al kan ik me de neiging tot verdediging wel voorstellen natuurlijk.

Ik vind het nog steeds een prachtig en krachtig paard.
Een oordeel vellen over de beslissing tot behandeling vind ik erg lastig vanachter een computerscherm, dus daar laat ik me niet over uit. Daarmee je wens tot geen discussie ook respecterend.
De update is heel interessant.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:10

zoofje schreef:
dat gezeur hier! een mens met brandwonden wil daarna toch ook weer alles doen, waarom een paard niet?

En die heeft ook pijn, omdat de huid gaat trekken. Maar die geven het aan. Ik vind het geen gezeur. Een paard is een vluchtdier, dus die zal nooit laten zien dat ie pijn heeft.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:12

Ziet er eigenlijk wel gaaf uit dat bijzondere hoofdje

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 12:15

Bedankt Boras, ik weet dat ik er normaal niet op mag antwoorden. Want actie is reactie, maar het doet me wel wat pijn om te horen dat sommige mensen dit zien als dierenmishandeling... Dit is gewoon liefde voor een paard, enorm veel liefde...

@FriesWytske: Wel, ik weet niet of je ooit al iets hebt mee gemaakt met jouw paard. Maar ik heb al een aantal paarden weten ziek zijn/pijn lijden. En die lieten dat absoluut zien, ik heb een paard horen schreeuwen van de pijn ooit... Mijn Arabische volbloed vroeger, zag enorm af. Van zijn Koliek aanval, zijn ogen draaide hij reageerde niet. Dus dat een paard nooit gaat laten zien dat hij pijn heeft, is niet waar. De paarden zijn de paarden niet meer van vroeger, denk daar aan.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:17

Boras schreef:
Ts ik zou mezelf niet blijven verdedigen. Dat roept telkens weer dezelfde discussies op waarvan je aangeeft dat je die niet meer wilt aangaan. Je bent de lezers niets verplicht. Al kan ik me de neiging tot verdediging wel voorstellen natuurlijk.

Ik vind het nog steeds een prachtig en krachtig paard.
Een oordeel vellen over de beslissing tot behandeling vind ik erg lastig vanachter een computerscherm, dus daar laat ik me niet over uit. Daarmee je wens tot geen discussie ook respecterend.
De update is heel interessant.

Hele wijze woorden.

Ok ik heb je topics gevolgt. Ik vind het knap hoe Pacha hieruit is gekomen. En wat ieder ander er ook van vind, luister naar je eigen hart en gevoel. Dat hebben jullie gedaan en zie hoe trots je nu kunt zijn!
Geniet van deze vechtersbaas. Geweldig dier en nog steeds knap!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:18

Arabiertje* schreef:
Pacha heeft pijn gehad, maar de pijn was wel draagbaar.

Ik kan je zeker met volle 100% zeggen, dat Pacha gelukkig is. Hij leeft zoals eender welk ander paard. Hij is gelukkig, eet, bokt, steigerd, springt rond. Hij ziet er alleen anders uit. :)

Over die eerste zin die ik gequote heb; hoe weet je dat? Was het op de radio of kreeg je dat door van boven? In mijn ogen weet je dit dus nooit zeker. Draagbaar is een zeer subjectief begrip.

Over het tweede gedeelte; dat kun je alleen beoordelen als je het dier dagelijks meemaakt dus daar ga ik niet over oordelen. Denk wel dat je in je achterhoofd moet houden dat net als mensen, paarden misschien ook wel 'ergens mee leren leven', zo mogelijk ook met pijn en ongemak. Dat kan zowel in het voordeel of juist in het nadeel van dit paard zijn... tja... ook dat zullen we nooit zeker weten.

Overigens denk ik dat het springen dit paard niet zoveel kwaad doet, je ziet op het filmpje dat hij er weinig moeite mee heeft, het ziet er prettig uit. Mocht het paard ergens last van hebben dan is dat 24 uur per dag en niet alleen dat uurtje dat hij mag springen, wellicht geeft het hem zelfs wat afleiding.

faroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:18

Een ander had meteen de beslissing gemaakt om het paard in te laten slapen, hun hebben Pacha nog een kans gegeven en dat zal heel zwaar geweest zijn zowel geestelijk en lichamelijk en financieel voor de eigenaren.Een wonder dat het paard nog zo is opgeknapt, dat is toch houden van.
Ik kan alleen maar diep respect hebben voor deze mensen. ;)

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:19

FriesWytske schreef:
zoofje schreef:

En die heeft ook pijn, omdat de huid gaat trekken. Maar die geven het aan. Ik vind het geen gezeur. Een paard is een vluchtdier, dus die zal nooit laten zien dat ie pijn heeft.

Hier wil ik toch ook even op reageren want je spreekt jezelf tegen. Je zegt: een paard is een vluchtdier, dus die zal nooit laten zien dat ie pijn heeft.
Nou, mij lijkt dat een paard daarom juist WEL laat zien dat ie pijn heeft :) een paard die pijn heeft zal steigeren, bokken, oren plat leggen om te tonen dat hij wil vluchten van de pijn ;)

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:19

FriesWytske schreef:
Dan vind je het maar raar om dat te horen. Maar het is wel een vorm van mishandeling om een paard wat zo toegetakeld is te gaan berijden.

Een paard wat zo toegetakeld is???????? Kan hij niet meer lopen dan? Kan hij niet meer springen dan? Jeetje mensen ik snap hier niet zoveel van hoor! Moet TS nu elke keer opnieuw uitleggen dat het GOED met hem gaat! Dat hij NU geen pijn meer heeft???? Als Pacha echt niet wil springen of lopen of bereden wilt worden krijgen wij als mens van gem. 80 a 90 kilo( mannen ) een paard van 700 kilo dan aan het lopen? NEE! Dat beest zal het vertikken.

Paarden die echt gruwelijk mishandeld zijn, bij goede mensen terechtkomen en weer bereden worden klapt iedereen voor in zn handjes! En dit niet?

Echt mn diepste diepste diepste respect voor deze mensen! Wat hebben die veel overgehad voor hun paard zeg, en nog steeds zo te zien!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:21

Ik vind sommige bokkers echt heel hard reageren, ik kan me voorstellen dat het voor de TS echt super moeilijk is! Het is hun keuze geweest en daar kan niemand wat aan veranderen! Of het de goede of slechte keuze is geweest zullen de meningen over verschillen.. MAAR kijk nu eens naar de foto's! Ik zie een paard dat er plezier in heeft! Ik ben zo blij voor de TS dat het paard zo goed is opgeknapt! En volgens mij gaat daar het topic over....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:25

Knap van jullie bokkers om zo alwetend te zijn van achter de PC! Chapeau! _/-\o_

8)7

FriesWytske

@ xEliine Ik spreek mezelf niet tegen. Heb in mijn leven al genoeg paarden gezien, waarvan ik wist dat ze pijn moesten hebben. Maar die zich niet anders gedroegen als normaal.
@ chantalhaf Dus mishandeling is alleen als ze heel erg mager zijn, niet kunnen lopen e.d.. Sorry hoor, maar dit paard heeft weinig haar op de meeste plaatsen om hem te beschermen tegen het schuren van het tuig. Of tegen de zon.
Als een bekende ruiter/amazone op zo'n paard had gereden, dan was het commentaar niet zo lief geweest als het nu is. Dan had iedereen hier moord en brand geroepen. En hem/haar van dierenmishandeling beticht. En nu mag dit allemaal wel :? .

spatter

fijn dat het paard weer zo'n plezier heeft in het leven

ik kan geen oordeel vellen over wat ik met het paard gedaan zou hebben omdat ik daar voor het paard zou moeten kennen
en dat doe ik niet

heel veel succes met hem

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:29

FriesWytske schreef:
@ xEliine Ik spreek mezelf niet tegen. Heb in mijn leven al genoeg paarden gezien, waarvan ik wist dat ze pijn moesten hebben. Maar die zich niet anders gedroegen als normaal.
@ chantalhaf Dus mishandeling is alleen als ze heel erg mager zijn, niet kunnen lopen e.d.. Sorry hoor, maar dit paard heeft weinig haar op de meeste plaatsen om hem te beschermen tegen het schuren van het tuig. Of tegen de zon.
Als een bekende ruiter/amazone op zo'n paard had gereden, dan was het commentaar niet zo lief geweest als het nu is. Dan had iedereen hier moord en brand geroepen. En hem/haar van dierenmishandeling beticht. En nu mag dit allemaal wel :? .

En jij bent dan zo'n helderziende die weet hoe een paard zich voelt als hij nog steeds vrolijk rondloopt in de wei ? :')

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 12:29

Ik plaats een filmpje van Pacha dat een jaar geleden is. Let wel op, hier waren de brandwondes nog veel erger, en was Pacha nog erger gevoelig aan zijn oor. (Was een deel verbrand) Ik zou graag willen dat je kijkt op minuut 1.24, daar zie je dat Pacha nog kan showen. En dan moet je weten dat dit een JAAR geleden is... Je moet hem nu eens weten gek doen, en hoe blij hij kan zijn. In de wei is hij een jong veulen, dat rond galoppeerd, bokt, gek doet... Het enige waar ze rekening mee moeten houden is inderdaad dat Pacha geen uren in de snik hete zon blijft staan. Daarom dat hij ook enkel s'morgens en s'avonds buiten gaat!

Hier zie je ook duidelijk het verschil, kijk vooral naar zijn hoofd op het filmpje. En dan naar de foto's, je ziet dat er stilaan weer haar op komt. En we verwachten dat dat ook gaat gebeuren op de grote brandwondes op zijn rug, maar dat duurd veel langer omdat die brandwonde veel groter is.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:29

tsja.. wat moet je hier over zeggen.. Het 'gevaar' van bokt is altijd commentaar van anderen.

Het paard heeft nog een kans gekregen, en zo te zien ook plezier in het springen ;) Tsja, over de pijn kun je niet oordelen. Las dat mensen ook pijn hebben omdat hun huid dan trekken en die het aangeven. Denk ook echt wel dat een paard de pijn aangeeft ;) en die mensen die dan nog alles doen hebben het er voor over, misschien heeft dit paard het er ook wel voor over? Ach, hier ga ik me ook niet druk om maken...

Mooi voor ts dat het nog zo'n 'goede' afloop heeft :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:30

De wondeN (wat zijn wondes?) zijn mooi aan het genezen!

Wij als bokkers-op-afstand kunnen niet beoordelen of de kale plekken pijnlijk zijn of niet. (zadel-hoofdstel-springen) Dus daar hou ik me buiten ;)