*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:58

ik reageer niet snel bij Rijden ITP, maar ik wil nu toch even iets kwijt.
Het allerbelangrijkste advies is neem zitles! Je zit op bijna elke foto scheef en werkt je paard juist tegen. Ook gaan je handen allerlei kanten op, behalve de goede. Je geeft aan dat je bezig bent met geweest met het juiste plaatje en het aanleren van de juiste stelling.
Maar wat vind jij de juiste stelling en het juiste plaatje? De basis begint toch echt bij je eigen houding. Als jij scheef en gespannen (want dat zie ik op veel foto's) op je paard zit, geef je je paard het verkeerde voorbeeld en kan hij imo nooit de goede houding aannemen.
Met je zit geef je aan wat je van je paard verwacht en een goed gereden paard pakt dit vervolgens aan.
Ook heeft je paard continu veel te veel stelling in de hals.
Echt, begin met zitlessen nemen en leer op een goede en ontspannen manier op je paard te zitten. Dan zul je zien dat je paard vanzelf veel beter gaat lopen. En jou paard lijkt mij best welwillend, en die zal dat dan zo oppakken. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:59

Little_Gift schreef:
Joolien: dat het zadel niet past daar kan ik niet mee akkoord gaan... het zadel is slechts een maand oud en splinternieuw helemaal aangepast op maat door een erkende zadelpasser... het heeft mij een flinke duit gekost maar dat had ik er heus voor over...

De foto's zijn nu wel telkens foto's waarbij ik haar zelf scheef instel omdat rechterhand haar moeilijke kant is en ze asymmetrisch is... links is ze veel meer bespierd dan rechts en nav een ostheopate, een zadelpasser e.d. werd mij uitdrukkelijk gezegd éérst te werken aan soepelheid op rechterhand door overdreven stelling en buiging te vragen, soms zelfs naar het scheve toe en haar van daaruit terug recht te maken... als ik haar recht door de hoefslag stel dan gaat ze ook recht... maar als de ene het zo zegt en de ander dan weer zus, tja dan weet ik het ook niet meer...

gekvanfleur: dank je voor je mening...

mika: dit is inderdaad, volgens mij, werkpunt nummer 1...

tamaramt en minouesmee: nochtans is ze altijd héél vrolijk als ze ziet dat ze opgezadeld wordt en is ze altijd heel happy als je haar dingetjes vraagt... ze heeft er duidelijk geen tegenzin in...

Ik begrijp wel niet waarom er zo afgeschoten wordt op het feit dat ik mijn benen optrek... voor de rest zit ik niet te klapperen op haar rug en heb ik geen probleem om mijn benen los te laten hangen... alleen dus met de hielen omhoog en de tippen omlaag ipv omgekeerd... dit is niet het ideale plaatje maar het is nu toch ook geen moord?

Je hebt een ontzettende stoelzit. Of je moet je beugels 3 gaten langer doen, je zit nu helemaal achterin het zadel. En stelling geven en soepel maken snap ik allemaal best, ik vind het goed van je dat je in een osteopaat investeert, maar stelling rijden doe je niet zo. Stelling doe je door je binnenhand naar binnen te halen op gelijke hoogte van de buitenhand, met de buitenhand begrens je de buitenschouder en je binnenbeen houdt je mooi lang en druk je je kuit aan zodat je paard mooi om het binnenbeen heen buigt. Op onderstaande foto haal je je binnenhand naar je toe en je doet m over de schoft. Dan kan je pony alleen maar buigen in zijn nek, de rest buigt niet mee, je blokkeert m als het ware met je binennhand.

Afbeelding

Ik zie nog dat je overgangen rijdt op stem, als je dat doet heeft buiging, stelling en travers en renvers rijden geen zin omdat ze dan niet actief is op je been.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 19:59

Tussen de kinderachtige aanvallende vernederende opmerkingen komen gelukkig ook wat andere tips naar boven. Aan deze reacties heb ik wat en doe ik wat mee.

De rest wordt genegeerd.
Ik weet best dat ik nog heel wat fout doe maar daarvoor hoef ik niet vernederd of verweten te worden.
Dus aan de mensen die het wel deftig weten te zeggen: dank jullie wel en ik ben zeker bereid hieraan wat te doen!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:59

mijn god wat heb je gedaan dat ze eerst zo liep

Afbeelding

:o

hoe komt het zover dat het nu zo is dan zonde zeg

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:01

ponylies schreef:
sorry maar hoop echt dat je LES gaat nemen of ga er niet meer op dit is gewoon zielig om te zien .....

Ik heb mensen die voor het eerst rijden beter gezien :j
TS: heb je ervaring met rijden? Echt waar...dit is gewoon een dikke 1 voor het rijden..en dat is niet gemeen bedoeld..want alles valt te leren..maar het is zo jammer van je knappe pony, die gewoon verpest wordt. :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 20:02

ponylies: hoe bedoel je? Was die foto dan wel goed volgens jou?
Want da's best wel heel gek gezien die foto's helemaal afgebrand werden dat het paard vreselijk slecht liep, hier op hetzelfde forum...

Sjoyceje: dank je... ze is inderdaad echt werkwillig... ik ga met jouw opmerkingen ook zeker aan de slag!

Joolien: bedankt om toch alsnog te willen uitleggen... daar ben ik echt wel wat mee!

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:03

Joolien schreef:
Normaal geef ik altijd tips maar ik weet niet waar ik moet beginnen, sorry...

Hier loop ik dus ook vast.

Wat heb jij een ongelooflijk braaf paard onder je kont. Zelf beleerd ook nog? Wat een lieverd.
En nu beginnen met tips, tja. Als eerst: zoek een goede instructeur, zoals al gezegd. Dit kan niet fijn zijn voor je paard, of ik zit scheel te kijken.
Er moet ook ontzettend veel aan je houding gebeuren. Begin bij zelf ontspannen zitten, zo kun je je paard namelijk ook in de weg zitten. Probeer rechtop te zitten en je schouders te ontspannen. Je ellebogen langs je lichaam houden en je onderarm in een rechte lijn met de mond van je paard, handen rechtop en duimen het hoogste punt. Je voeten niet te ver in de beugels, je hebt ze erg ver in de beugels zo te zien op de foto's. Probeer met de bal van je voet in de beugel te zitten. Je hak in één rechte lijn met je heup en schouder, je knie in 1 rechte lijn met je hand.
Afbeelding
Zoals je hier boven kunt zien, is dat een beetje waar ik naar toe wil.

En zoals ook al vaak gezegd, neem zitles! Het kan echt ontzettend veel helpen, en ik weet zeker dat het je goed zal doen.

Nouja goed, ik hoop dat je er iets mee kunt en ook gaat doen. Succes ermee, ik weet dat je het goed bedoelt, alleen er is nou eenmaal veel werk aan de winkel..
:)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:04

Little_Gift schreef:
Want da's best wel heel gek gezien die foto's helemaal afgebrand werden dat het paard vreselijk slecht liep, hier op hetzelfde forum...

Sjoyceje: dank je... ze is inderdaad echt werkwillig... ik ga met jouw opmerkingen ook zeker aan de slag!

Joolien: bedankt om toch alsnog te willen uitleggen... daar ben ik echt wel wat mee!

Daar liep ze wel in de ontspanning.

minouesmee

Op die foto is het in ieder geval al beter dan deze topic. :)

little_birdy

ja op die foto zit je 100 keer beter!!!
en loopt ze over de rug met een mooie halshouding naar beneden toe,
sorry dat ik zo gemeen reageer maar word echt niet vrolijk van deze foto's
hoe komt het dat ze nu zo loopt en eerst als op de foto die ik uit je andere topic heb gejat :oo

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 20:06

Frodo: dank je wel...

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:07

Little_Gift schreef:

Da's vreemd, want je paard loopt hier honderdmiljoen keer beter dan op de foto's in je openingspost. Goed achterbeengebruik, lekker vwnw! Alleen...je houding is grof gezegd echt bagger.

Ik hoop dat je mijn reacties niet te grof vond en dat je ze wel gaat gebruiken. Ik bedoel het echt niet boos, maar ik wil je helpen :(:)
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 03-11-11 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie12

Ten eerst5e wil ik zeggen dat ik vind dat je een heel erg leuk paardje hebt!
Ik denk dat er idd nog wel het een en ander te verbeteren is aan je zit, maar dat weet je nu wel denk ik:)
Verder ze ik je paard op de voltes vrij veel naar binnen vallen.
Ik zou hem eerst echt gaan buigen en zorgen dat je de voltes netjes kan rijden zonder da hij valt of over de buitenschouder wegloopt e dan verder gaat met renvers etc.
Ik denk dat als je daar wat verder in bent je paard a veel ontspannender gaat lopen.
En idd, heb je nu al les? Anders is dat misschien wel een goedidee zodat je verder geholpen kan worden!:)

Frodo

Little_Gift schreef:
Frodo: dank je wel...

Graag gedaan, ik ben er zeker van dat het gaat lukken, met de nodige lessen uiteraard. Ik ben ook lang niet perfect, daarom heb ik ook les. Het helpt 9 v/d 10 keer echt :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 20:07

ponylies: dus ondanks dat die foto's toen afgebrand werden en het paard slecht liep en een weggedrukte rug had en over de schouder en wat nog allemaal liep ze daar nu volgens jou zoveel beter en zat ik daar ook zoveel beter?

Gek want de reacties zeiden toen nochtans gans het tegenovergestelde...

Stabledoor: dan zou ik eens het bewuste topic doorlezen.... want het paard liep daar volgens velen bagger...

StableDoor

Re: Ud'Anna - Udessa ter Pruts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:09

Dat is echt vreemd! Want daar ging het veel beter! Jullie kunnen het dus wel!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 20:10

Frodo en Sammie: dank jullie en ja die les is zeker iets waar ik van plan ben in te investeren, alleen, het is nu winterstop (wij hebben enkel een buitenpiste en die is in de winter niet doenbaar) dus van zodra de lente herbegint wordt er sowieso een ostheopate langsgevraagd en starten we met privé - lessen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 20:10

StableDoor: thanx... dan wordt het tijd dat ik terug die manier opzoek... en dat ben ik dan zeker ook van plan!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:11

ja dat meen ik iig veel beter dan dit,
zie liever dat ze als op die foto loopt dan nu,
ik vind dat de bokkers in dat topic erg vreemd reageerden want ze looptop deze foto iig beter,
ik weet zeker dat als jij goed leert zitten dat er al veel verbetering in zal komen ,
en een paard wat zo als op die foto loopt drukt de rug niet weg !

edit je kunt zelfs zien op die foto dat ze de buikspieren aanspand !!
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 03-11-11 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 20:12

Oké dank je wel ponylies... dan wordt het hoog tijd dat ik me daar weer op ga focussen!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:12

maar TS even een oprechte vraag,
hoe komt het dan dat ze nu zo loopt,\
is er iets gebeurd ?
ben je eraf gevallen ?

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:13

sorry, maar ik vind dit totaal geen fijn beeld geven :n

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:15

Ik vind het erg jammer dat je zo verweg woont, anders had ik je erg graag een lesje gegeven.

Verder wil ik even ingaan op alle negatieve en slecht onderbouwde reacties van veel mensen in dit topic. Geef alsjeblieft enkel commentaar wanneer je het kan onderbouwen met tips waar de TS iets aan heeft. Hou anders gewoon je mond.

TS, er moet veel gebeuren aan je houding, maar dat besef je gelukkig zelf ook. Dat is al stap 1!
Wat je eerst moet gaan leren is ontspannen. Gewoon lekker ontspannen zitten op je paard.
Heb je angst? Daardoor kan ook veel spanning ontstaan.

Rij ook eens een rondje zonder te veel te willen. Dus niet denken aan stelling, buiging en nageeflijkheid, maar gewoon lekker een rondje rijden. Let af en toe even niet op je paard, maar zit gewoon lekker in je zadel en kijk een beetje om je heen of naar andere ruiters in de bak.
Doe af en toe in de stap even je beugels uit, dan worden je benen weer iets langer en ontspan je weer even. Draai in de stap ook af en toe eens met je arm, gewoon even losdraaien en ontspannen.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:15

lifeofmarit schreef:
sorry, maar ik vind dit totaal geen fijn beeld geven :n

Ik denk dat TS meer heeft aan tips.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:16

Ik heb je vorige topic ook bekeken. Je pony loopt daar echt een stuk fijner dan hier. Je houding is daar ook niet alles, maar je zit je pony zeker minder in de weg dan hier. Vooral de wendingen die je hier probeert te rijden schrik ik van. Dat is echt niet goed voor de pezen. Als ik jou was zou ik samen met een instructeur aan de slag gaan, want als je de pony weer zo aan het lopen krijgt als in het eerste topic en je je eigen houding aanpakt dan denk ik dat jullie een hele leuke combinatie zijn samen. Volgens mij is het een gouden dier!

Een aantal tips bij de foto's:
foto 3: maak je binnenbeen lang en doe je hand van de hals als je stelling wilt vragen, zo kan het paard buigen in zijn hele lichaam
foto 6: ook hier weer hetzelfde in de wending, op deze manier een wending rijden is niet goed voor de benen van je paard

over het algemeen zijn je handen te hoog en je teugels te lang. Door de te lange teugels moet je allerlei rare bochten uithalen om "in te grijpen" dit geeft een enorme verstoring. Als je je teugels gewoon op een lengte pakt, waarbij je je handen net boven de manenkam hebt en losjes contact met de mond houdt dan heb je veel minder verstoringen. Verder heb ik ook het idee dat je de teugels gebruikt om je houding in stand te houden. Zelf zitten! Niet je pony daarvoor gebruiken.
Je zegt dat je pony voorwaarts gaat op stemhulp, ik zou dit toch omzetten naar beenhulp. Dit werkt fijner en zo kan je pony ook wennen aan hulpen voor de buiging die je met je been geeft. Je zult daarvoor alleen wel je eigen beenhouding voor elkaar moeten hebben.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!