(M1) Haflingerwedstrijd met mijn Beau'tje, Door Corina Plat!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GAM

Re: (M1) Haflingerwedstrijd met mijn Beau'tje, Door Corina Plat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:24

Ik ben het ook helemaal met Janouk eens!!

Misschien ook een idee om je paardje even volledig te laten ontspannen. 5jaar en al m lopen is echt heel netjes. Ga even alleen maar leuke dingen doen. Ook met de trailer op pad en mooie ritjes maken.

Je hebt nog tijd zat om hogerop te komen in de sport met dit mooie paard gaat dat ook helemaal lukken.

Succes!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:29

Hey daar is Beau het knappe blondje.

Ik ga ook met Janouk mee... en jullie rijden toch wel al super netjes.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:41

ik ben t niet met janouk eens...

zoals topicstarter beschrijft loopt dit paard voor zweep ipv been,..

dat vind ik al een fout in de basisafrichting van een paard..

dat zal eerst opgelost moeten worden,.....

@bitje..succes er mee!

been spieren trainen....!!!

heeft je instructrice dit nooit opgemerkt??

dat je paard slecht aan been was....??

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 14:00

Sigrid: dankjewel voor je reactie :D
Klopt, het is ook geheel mijn schuld dat hij niet aan het been is, omdat ik van het begin af aan altijd met zweep heb
gereden en mijn beenhulpen vaak wat vervangde door kleine 'tikjes' of soms enkel aanrakingen met de zweep omdat
ik dus lastig been kan geven. Onbewust heb ik hem dus geleerd om naar mijn zweep te luisteren en niet aan mijn been.

We gingen door de niveaus heen en toen ik binnen 4 wedstrijden L2+11 was dacht ik dat de M1 ook wel een makkie zou zijn
en heb me gelijk laten overschrijven naar de M1. Maar toen pas kwam ik er dus achter dat ik altijd de zweep als hulp had
gebruikt en mijn been een beetje als er bij had met bijvoorbeeld oefeningen en aanspringen in galop. Ook had ik altijd moeite
om mijn benen stil te houden, nogsteeds wel een beetje, maar dat is dus ook zo iets.

Mijn instructrice had ook achteraf liever gewilt dat ik wat langer in de L2 bleef en ondertussen het 'zweep probleem' te verhelpen.
Ze heeft inderdaad, net zoals ik , nooit in de gaten gehad dat Beau slecht aan mijn been was, want ik reed altijd met zweep en
hij liep ook gewoon als een trein, dus dan verwacht je zo iets niet. Pas toen we voor het eerst maar eens gingen rijden zonder
zweep, kwamen we er achter hoe slecht hij aan het been was, en hoe weinig kracht ik in mijn benen heb.
Mijn instructrice dacht eerst dat ik me wat aanstelde en dat ik gewoon niet gewend was om met mijn benen eens wat 'aan te pakken',
maar na een tijdje zag ook mijn instructrice in dat ik gewoon enorm weinig kracht in mijn benen heb.

Dus opzich heeft het 2 kanten, Beau snapt het misschien deels niet dat hij nu opeens moet reageren op beenhulpen, en ik heb
niet de kracht om hem dat duidelijk te maken en het hem te leren. Ik heb wat oefeningetjes mee gekregen van
mijn instructrice voor het 'evt. trainen' van mijn beenspieren, en misschien moet ik binnenkort maar eens een afspraak
maken bij de fisio en misschien kan zei iets vinden waarom mij het niet lukt met mijn benen.

Vamiddag gaat mijn instructrice even op Beau, om te kijken hoe hij op haar reageerd, ik ben benieuwd.
Als hij uiteindelijk gewoon goed loopt bij mijn instructrice, weten we iig dat het gewoon echt aan mijn benen liggen...

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:05

wauw wat een mooie haf. ben helemaal verliefd op zijn kleur. succes nog samen. de mijne is toch wel lichter van kleur. en sommige vinden haar al wat donkerder van kleur.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 14:08

Mando: dankjewel :o

GAM: Volledig niet meer trainen zal hem niet worden, die wedstrijden staan er al en hij moet hoe dan ook
wel gewoon leren om aan mijn been te zijn. Ik ga wel wat meer voor onze afwisseling en ontspanning het vrijheidsdressuur
weer oppakken, wat hij ook zo leuk vind! En ik moet toegeven dat ik de laatste tijd veel te veel heb getraint, dus hij krijgt
nu ook even wat meer vrije dagen. :j
Ik hoop om inderdaad met hem nog veel hoger te komen, wie weet gaat het ons ook lukken :)
Dankjewel :o

Suus: Haha, nou er was dit keer ook echt weinig possitiefs in te vinden hoor _O-
dankjewel !

Ellissofie: De buiten fotos waar hij bescherming draagt waren inderdaad tijdens het inrijden :j
Dankjewel :D

Celine: Dankjewel :o Ik denk inderdaad dat het er vaak wat minder uitziet dan dat sommigen zeggen/denken/beweren,
haha kon ik maar tegen mijzelf zeggen dat ik moet ophouden met stressen, dat gaat helaas iets minder gemakkelijk :P

Klijn: Dankjewel , ben ook wel blij met zn vachtje :D
Inderdaad, makkelijker gezegd dan gedaan, maar goed. Ik hoop het!
Het is inderdaad heel goed mogelijk dat ik door de zenuwen gelijk heel anders ga rijden, iig een stuk krampachtiger :+

DDW1190: Dankjewel :o
Ja mijn houding is inderdaad al een beetje beter :D
Ik hoop het !

Aurora: Dankjewel :o

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 14:16

Kinel: Haha dankjewel :D Ben ook heel blij met zn donkere kleurtje, net weer even iets anders!

Janouk: Dankjewel :o Mijn houding is inderdaad al iets beter geworden, maar er moet natuurlijk nog veel aan gedaan worden
om echt het perfecte plaatje te creeren :D

Ik ben tijdens het inrijden helaas ook zenuwachtig, misschien iets minder erg dan tijdens de proef, maar ook tijdens het inrijden
ben ik zeker ook zenuwachtig. Ik ga dan natuurlijk gelijk gespannender, krampachtiger rijden, wat beau zeker moet voelen en
hij is sowieso op wedstrijd dan ook veel minder los over zijn lijf overkomt is. Daar maak ik me dan nog meer zorgen om en stres
vervolgens nog meer :+
Maar ik denk niet dat hij daarom juist in de proef zonder zweep dan zo extreem gaat doen, want ook thuis doet hij dit en dan ben
ik niet zenuwachtig :).
Er moet nog veel aan deze 2 punten gebeuren, ik ben eerst benieuwd hoe hij het vanmiddag onder mijn instructrice doet. :j

Doei: Thnx! :o
Ik zal binnenkort eens vragen of iemand me op de film wil zetten :j

Anke: Dat is ook ontzettend frestrerend, vooral omdat je zo machteloos bent omdat ik echt niets kan zonder zweep.
Dankjewel. :o

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:20

Ik heb zelf geen kracht in mijn benen . Ik had altijd sporen met grove wielen waarmee ik met minimale druk toch aanwijzingen kon geven. Er is niets zo vervelend om naar iemand te kijken die elke pas aan het drijven is. Die zweep voorlopig de deur uit want inderdaad is het zo aangewent dat de op de zweep rijd.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:23

Hoi! Inderdaad wel een vervelend probleem, ik merk dat je er echt mee zit. Ik zou de wedstrijden even laten voor wat ze zijn, want het verschil tussen inrijfoto's en proeffoto's is me toch net iets te groot. Dus zou ik dat probleem als prioriteit stellen, zodat je er op een volgende wedstrijd hélemaal kan staan!
Het moet zeker op te lossen zijn! Maak je daar maar geen zorgen over! Ben benieuwd hoe het met je instructrice gaat! Als het ook aan Beau ligt door teveel zweephulpen, hoeft de oplossing niet anders te zijn: dan gaat er gewoon wat meer tijd over omdat Beau het ook moet leren en niet alleen jij. In beide gevallen:
Oefeningen om beenspieren te krijgen zijn inderdaad heel handig en je kan zelf ook wat helpen: rij je paardje eens zonder zadel, maar ga toch lichtrijden, in verlichte zit een galopje doen en remmen met je zit en enkel op je zit... Zo heb ik het moeten doen en dat heeft me enorm geholpen! (Zijn trouwens hilàrische oefeningen :') )
Heel veel succes!

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:27

Ik bedoelde ook niet dat ze helemaal met rust moest maar gewoon even wat anders dan dressuur. Springen crossen buitenrijden.
Gewoon andere dingen dan normaal
En dat hogerop komen daar heb ik wel vertrouwen in maar geef jezelf en het paard ook even de kans om stil te blijven staan en alles te laten bezinken en dan weer lekker verder te gaan.

Succes

GAM: Volledig niet meer trainen zal hem niet worden, die wedstrijden staan er al en hij moet hoe dan ook
wel gewoon leren om aan mijn been te zijn. Ik ga wel wat meer voor onze afwisseling en ontspanning het vrijheidsdressuur
weer oppakken, wat hij ook zo leuk vind! En ik moet toegeven dat ik de laatste tijd veel te veel heb getraint, dus hij krijgt
nu ook even wat meer vrije dagen. :j
Ik hoop om inderdaad met hem nog veel hoger te komen, wie weet gaat het ons ook lukken :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 14:31

Kohtje: thnx, Je hebt gelijk, ik kan me daar ook zo onwijs aan storen als ik mensen continu zie drijven. Zelf doe ik dat
zonder zweep ook, alleen het enige verschil is dat het niet hard is wat ik doe.
Ik heb 1 keer geprobeert om met wielen te rijden onder de les, maar mijn instructrice had het liever niet
omdat ik er niet eens mee mag starten, en het niet vreselijk veel hielp omdat ik het maar eng vind die wieltjes :')

Saars: Ik zit er ook wel mee, het is enorm frestrerend omdat je zo machteloos bent. Ik reed voor mijn nieuwe zadel eigenlijk
erg veel zonder zadel, dat lichtrijden is inderdaad erg zwaar en lukt me opzich wel, maar ben daarna wel kapot, ofnou ja mijn
bovenbenen. Maar het is meer dat ik mijn onderbeen wat sterker moet maken :D
Dankjewel :D

GAM: Dankjewel, dat springen zal hem niet worden.. We hebben niet goed hindernis materiaal en ik heb een trauma aan springen sinds
ik met Beau samen ben gevallen tijdens het springen :o
Maar we gaan tussendoor lekker weer Vrijheidsdressuren :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:33

Daar is Beau weer! <3
Wat vervelend dat je zelf zoveel spanning hebt tijdens wedstrijden. Heb je wel eens gedacht aan een homeopatisch middel om jezelf wat rustiger te krijgen? Plantival wordt bijvoorbeeld veel bij examenvrees gebruikt bijvoorbeeld.

kohtje schreef:
Ik heb zelf geen kracht in mijn benen . Ik had altijd sporen met grove wielen waarmee ik met minimale druk toch aanwijzingen kon geven. Er is niets zo vervelend om naar iemand te kijken die elke pas aan het drijven is. Die zweep voorlopig de deur uit want inderdaad is het zo aangewent dat de op de zweep rijd.

Ik heb ook weinig kracht in mijn benen en ben ook met een grof wieltje gaan rijden.
Het hele verschil was dat Jim qua tempo prima aan mijn been was en reageerde op de lichtste kuitdruk.
Probleem was de buiging. Hij boog niet om mijn binnenbeen en liep er soms dwars doorheen. Hij begreep het ook gewoon niet goed omdat hij het nooit geleerd heeft. Ik kon hem de hulp met mijn been niet goed geven. Nu met een grof wieltje kan ik hem wel prima plaatsen en heb ik een paard wat er niet meer doorheen loopt, maar begrijpt wat ik bedoel.
Overigens stak ik mijn benen in het begin ook af omdat ik het maar enge dingen vond :+
Maar toen ik voelde hoe goed hij er op reageerde heb ik ze leren gebruiken en het werkt heel fijn :j
nadeel is dat jij niet met wieltjes mag starten. Tenminste, ik neem aan dat je bij de pony's start?

Daarnaast heb ik het idee dat je Beau tegenhoudt met je zit. Hij lijkt zo van de foto's ook niet altijd te dragen, maar ook te stuwen. Hij heeft een sterk achterbeen, maar brengt hem niet altijd goed onder. Hoe is hij in de hand? Als ik naar jouw handhouding kijk vind ik je verbinding wat strak. Maar dat is puur van de foto's.
Wel is het voor jou van belang dat je jezelf in balans brengt. Ik denk dat je hem tegenhoudt met je zit, je hangt ook wat naar achter. Een actieve zit kan ook helpen hem actiever te laten lopen.

Verder vind ik jullie een heel leuk stel om naar te kijken. Beau is een fijne haflinger en jullie passen prima bij elkaar.
Nu nog de finetuning vinden en dan zul je weer met sprongen vooruit gaan :j +:)+

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:28

mooi blondje weer !!
voor je onderbenen,
ga eens op de eerste traptrede staan van een trap op je tenen en dan iedere keer naar beneden zakken

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:41

Geweldig die foto's echt waar dit is bij ons in froubuurt zekeer?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 15:53

Dankjulliewel weer :D

Spetter: Dankjewel ! Ja klopt, dit was in vrouwenparochie, staat ook in de openingspost :+

Ponylies: Dankjewel! Deze oefening kreeg ik inderdaad ook al van mij instructrice! :D

Amanda: Ik heb wel eens een rustgevend middel gebruikt, of een asprientje maar het helpt allemaal
weinig...
Helaas mag ik inderdaad niet met wieltjes rijden bij de ponys, dus laat ik ze voor wat het is :j
Mijn houding is nogsteeds een probleem , maar als je gaat vergelijken met een paar maanden terug
(zat echt heel erg achterover) valt dit nog wel mee. Natuurlijk heb ik nu wel een gespannen zit.
Wat betreft hoe hij is in de hand: Met zweep is hij over het algemeen fijn in de mond en nu is hij even
wat stugger op links door de vastzittende spieren door het zadel, maar anders was dit ook wel goed geweest.
Soms, als ik van hem iets nieuws of moeilijk vraag, zoals sbw of soms nog met veel swung lopen dat hij echt
begint te dansen als het ware, zoekt hij nog wel eens steun in mijn handen, wat opzich wel een logische
reactie is vooral voor een 5 jarige. maar verder is hij vrijwel altijd fijn in de hand.
Zonder zweep daar in tegen is hij vreselijk, hangt hij alleen maar en geeft hij vaak ook niet eens meer echt na...

Lindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:03

Lotte, ik vind je houding al zeker vooruit gaan, in het bijzonder dat je meer rechtop zit! :j
Verder vind ik het er heel netjes uitzien, wel ontzettend vervelend van je spanningen en dat je niet zoveel
kracht in je benen hebt, ik hoop dat dat op te lossen is, zodat Beau ook zo gaat lopen als dat hij met zweep
doet. Het komt vast helemaal goed met jullie, jullie zijn in ieder geval een erg mooie combinatie! <3

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:10

@lotte.....staat t in regelment dta je neit met wielspoor mag rijden bij de ponies..

ik ken nl wel ponieruiters die met wielspoor starten.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:18

ik heb eerder hetzelfde probleem gehad (alleen liep die van mij thuis wel maar op wedstrijd niet :+ )
ben gestopt met dressuur toen (maar dat wilde ik al, wilde western gaan rijden) en heb alles op een laag pitje gezet toen, en overnieuw begonnen. Mijn haflinger vond er gewoon niks meer aan kwam ik achter.. Eerder liep ze als een trein op wedstrijd en toen we bijna L2 uit waren had ze er gewoon geen zin meer in. Ben haar daarna dus actief gaan maken thuis en heb alleen daarop gefocust. Niet meer op nageven, alleen op voorwaarts. Toen weer opgepakt en toen deed ze het weer goed!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 20:56

Nou mijn instructrice heeft dus op Beau gereden vanmiddag, ze voelde al snel hoe hij begint te hangen wanneer je zonder zweep
begint te rijden, hij word dan zo vreselijk stug..
Mijn instructrice heeft hem dus even lekker losgereden, en al snel werd hij veel beter aan het been! De overgangen zijn vooral een
probleem, want dan zet hij zich vast en wil vervolgens niet vooruit, omdat hij alles blokkeerd. Dat arme ding is dus helemaal niet
respectloos voor mijn been of lui, hij zit waarschijnlijk gewoon goed vast mede door het zadel wat niet gepast heeft en omdat
hij met zweep fijn opgericht en goed doorloopt heb ik het nooit echt door gehad.
Daarna ging ik er even op en merkte gelijk al een wereld van verschil! Hij was gelijk een stuk voorwaartser! Dat word dus goed
losrijden de laatste tijd :(:)

Vivalavida: Ik merk wel aan Beau dat hij het ondanks dit wel gewoon leuk vind! Hij is altijd vrolijk en zet zich goed in, hij leert
ook gewoon graag. Ik weet nu het waarschijnlijke probleem dus daar gaan we aan werken :D Dankjewel :)

Sigrid: Ik meende van wel, maar het word overal gezegd dat het niet is toegestaan. Mijn instructrice is ook jury en zei zegt het
ook dus ik denk wel dat het waar is dat je dat gewoon niet mag.
Maar ponyruiters, rijden ze dan ook echt bij de ponys? Bij springen mag het volgens mij wel trouwens.

Linde: Ahhw thnx voor je leuke berichtje :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:53

Wat een ontzettend knappe haf heb je toch <3 en die rijtechnische probleempjes...
joh.. als je weet waar het probleem zit en je doet je best het goed op te vangen dan
heb je het halve werk al gedaan. Komt vast goed!

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:38

Ik vind beau altijd zo mooi om zijn kleur <3 ik hou wel van die donkere haflingers!
Verder kan hij goed bewegen.

Aan je zenuwen kan alleen jij wat doen hoe moeilijk dat ook is! Gewoon genieten niemand neemt het je kwalijk dat je een keer 170 rijd i.p.v. 190 (behalve jij zelf misschien)
Qua stilvallen etc. zonder zweep kan je misschien hetzelfde proberen als ik nu doe omdat Abe ook altijd zo stil viel. Aan het begin van de training met alleen je zweepje rijden en als je goed los gereden hebt en wat oefeningen gedaan die goed gaan dan je zweepje weg doen en een spoortje om. Op wedstrijd rij ik dan los met een zweep en als ik bijna de ring in mag doe ik mijn spoor om. Bij mij heeft dat enorm geholpen en verder ja, misschien is het allemaal een beetje snel gegaan voor hem aangezien hij pas 5 is en heeft hij gewoon iets meer tijd nodig. Ik vloog ook door de alle klasse heen en stopte het M1. Toen heb ik het ook weer wat rustiger gedaan en even geen spanning/druk van wedstrijden en vervolgens ging het veel beter. ;) Je hebt nog wel wat jaren met hem te gaan dus geniet lekker en blijf lekker trainen dan komen jullie er zeker wel :j

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:44

Even opgezocht : Sporen in de ponysport
De laatste tijd worden veel vragen gesteld over welke sporen voor ponyruiters zijn toegestaan tijdens KNHS-wedstrijden. Reglementair is bepaald in de Disciplinereglementen voor springen en dressuur dat:
Voor ponyruiters uitsluiten stompe sporen zijn toegestaan met een maximale lengte van 3 cm. Bij een zwanenhalsspoor horizontaal gemeten. En een minimale diameter van 0.5 cm moet hebben.

Wat mag nu wel en wat mag niet?
Een knopspoor, knopspoor opwaarts gericht, spoor met rechte tand benedenwaartsgericht, spoor met hamertand en een zwanenhalsspoor zijn toegestaan bij de pony’s. Een spoor voorzien van een wieltje is niet toegestaan bij ponyruiters.
Hamersporen zijn ook fijn.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:20

Ow ik rij al jaren met wielspoortje en nog nooit 1 jury erover gehoord.
maar wij wel met pown tussen de paarden

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:38

Wat een mooie foto's weer van Corina! Poeh!

Jammer dat het door de stress een beetje anders is gelopen dan dat je gehoopt had, maar dat hoort er ook bij!

Ik vind op veel foto's je houding al beter lijken. Maar ook weer een paar waar je in je oude houding terug valt, en ook soms aardige kapstokken! Denk daar dus om. Maar aangezien er genoeg wel 'goede houding' foto's bij zitten komt dat vast goed!

Succes met trainen en ik ben benieuwd naar je volgende M1 wedstrijd!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:27

Sporen met wiel zijn inderdaad niet toegestaan bij de pony's, als je met je pony tussen de paarden start gelden de reglementen voor de paarden en mag het wel.

Ik vind het er niet verkeerd uitzien, gevoel komt vaak niet overeen met hoe het eruit ziet, heb ik zelf ook last van. In de training goed doorwerken aan zweeploos rijden, dan gaat het in de proef ook goedkomen!

Op je opmerking over het afgroeten en dan niet meer mogen starten in de tweede proef: dit is niet waar. Je mag gewoon aan je tweede proef beginnen!