Van manege- naar sportpony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Re: Van manege- naar sportpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 17:21

Misschien nog wel leuk om te weten, ik ben dan helemaal niet tevreden & teleurgesteld en dan drukt ze in de weide haar neus in je nek.. <3
Dan kun je toch niet boos blijven? :)

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:43

Leuke pony, ik vind het ook leuk om te lezen hoe je er mee om gaat. Het allerbelangrijkste is in het begin ook niet dat alles meteen goed gaat, maar dat je elkaar leert kennen en een band krijgt:)
Komt allemaal goed als je op een rustige manier door blijft gaan (dus hoe je het nu doet),
ook een mooi hoofstel trouwens.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 17:44

Dankjewel :)
Het is gewoon echt een dot, valt niks over te zeggen, geen woord over gelogen, ze kan soms opeens zo bitchy zijn..
Maar dat schijnt ze op haar oude stal niet gedaan te hebben dus dat kan ook komen omdat ik haar natuurlijk nog niet zo heel lang op (ik heb haar sinds 19 oktober maar ze is sinds 28 oktober van mij)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:17

Wat bedoel je precies met bitchy? Dat ze bv. niet alleen met je naar buiten wil en dan eigenwijs gaat doen?
Misschien is ze (nog) niet gewend om alleen te gaan, op de manege lopen ze gewoonlijk in een groep en probeert ze nu een beetje haar zin te krijgen (kijken of zij de leider kan zijn van jullie kleine groep) en ook bij de veilige thuishaven te blijven. Ze moet je dan nog leren vertrouwen als 'de grote leider'. Ook weer iets dat tijd nodig heeft. ;)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 22:03

Tja gewoon bitchy wat balt door onder te verstaan? Gewoon een beetje koppig, gewoon merrie gedrag eigenlijk, dat niet naar buiten willen kan ook te maken hebben met dat het een nieuwe combinatie is he? :d

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:50

Dat denk ik inderdaad ook, Bontfire ;)
Twee dames bij elkaar en jij moet de 'leidende merrie' worden :D

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 09:45

Hehe, dat zzal nog wat worden :p

Sympathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:10

Lieve Bontfire,
heel veel succes met je pony!
Hopelijk wil je advies aannemen van ervaren mensen. Mijn advies is; wacht niet te lang met instructie (hoezo wachtlijst?). Met goede instructie valt of staat je nieuwe 'project'. Ook omgaan met en invloed hebben op het gedrag van je pony moet je leren. Op het moment dat jij beseft en durft toe te geven dat je nog veel moet leren en daarin wil investeren, zul je met stappen vooruit gaan.
Kijk mee wanneer anderen instructie krijgen. Vraag ervaren paardenmensen om advies. Of doe een leerzame cursus of workshop.
Ik wens jou en je pony het allerbeste en heel veel plezier samen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 18:23

@Sympathie
Ewhm, omdat er nu nog geen plek vrij is in de privé lessen :P
Oké, was ik al wel van plan maar soms is het toch vervelend om altijd maar te horen dat andere het beter weten :)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 18:34

Even een nieuwe post omdat het anders misschien wat rommelig word.

En dan gaan we maar verslag maken van vandaag, wat was het wéér een ramp! Ging het net even zo goed, en nu kan ik weer helemaal vanaf voor aan beginnen als je het mij vraagt. Ze heeft buitenstelling, wil niet omgaan in de stand, deed heel vervelend met hoeven uitkrabben,.. Het was ook boemie druk in de bak. En behalve de galop (it's a miracle) op de linkerhand is alles echt verpest! Bah.. :') Ook stuurde ze weer voor geen meter, dus heb ik toch maar de sperriem eraan gedaan in de hoop dat het dan beter zou gaan. Nou het ging beter als gister, maar en was dan ook bijna geen stuur gelegen heid.. omdat het dus zo vreselijk druk was. Na het rijden heeft ze zich wel gedragen, ze liet de beentjes afspuiten waar ze in het begin ook helemaal gek van werd. (Ik liet dan altijd het geluid horen, maar vandaag kon ik ook gewoon haar benen afspuiten!) ik heb haar vandaag wel een paar keer vervloekt vrees ik :=
En god wat zou ik morgen graag op een manegepony gaan in de les (ook vooral omdat mijn (oude)lieveling niet meer kreupel staat..) maargoed, van de les kun je leren.. Het is echt een ramp en ik voel me nu ook zo rot dat ik er al helemaal geen zin meer in heb. Ik wil het niet opgeven, maar leuk is anders. We duimen dat het hoort bij het uitproberen en dat ik zo snel mogelijk privé lessen kan gaan nemen, want zo gaat het niks worden. Ze zitten me allemaal raar aan te kijken en dan aan mij de beurt om te denken; je zou eens moeten weten.

Hoelang ben ik nu bezig? 8 dagen..
Waarvan ze 2 echt mijn pony is, ik vind het nu ook niet leuk meer omdat ik bang ben dat ik verkeerd keuze's maak denk ik, dat ik spijt krijg van mijn keuze's. Dat ik spijt krijg dat ik haar gekocht heb. Ookal denk ik toch dat dat niet gebeurt want het klikt nog steeds, wat ze ook doet, ze kan het zo makkelijk goed maken :')
Dus dan doelen we daar maar op.

Geen foto! Sorry :)

Denken jullie dat dit iets is om te gebruiken als ze wat beter gewend is en dat we samen gewoon goed kunnen rijden etc..
http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=2280009
& Hoe krijg je een hele vieze zweetdeken schoon?

Je mag wel commentaar geven op dat ik er niet zo happy mee ben dat het niet goed gaat, maar maak het niet gemeen. Ik heb echt wel zin om te rijden ofzo, maar wel met in mijn achterhoofd: "Als ze nou maar een keer goed haar best doet."
Dat was het weer voor vandaag, bedankt voor het lezen! :evaw:

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:50

Geef het dier gewoon haar tijd. Ze komt van een andere stal waar ze 7 jaar gestaan heeft. Ze heeft in één keer maar één baasje in plaats van allemaal verschillende. Je bent zo te lezen heel goed begonnen, ga gewoon door op een rustige manier en wordt niet gelijk boos of verdrietig als het niet gaat zoals jij wilt. Neem inderdaad zo snel mogelijk begeleiding met de totale (her)opvoeding van je pony. Niet alleen het rijden is belangrijk, ook de omgang. Vooral de omgang omdat er een vertrouwensband moet worden gekweekt. Nogmaals, dit lukt echt niet in een week of twee, dit kan wel maanden duren. Geduld dus! Dan gaan jullie er echt wel komen hoor:)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:58

Wat ik een beetje mis in dit verhaal zijn je ouders. Gaat er bv iemand mee naar stal? Neem vanaf morgen iemand mee die je kan helpen met bv rijden. Lesgevers zijn er zat te vinden.
Hoe is het zo gekomen dat je dit manege paard hebt gekocht? Is ze door een dierenarts gekeurd?
Praat met iemand er over hoe je je voelt en ga aub NIET zelf aan de gang met hulpteugels,ook longeren moet je leren.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 19:00

Haar omgang is heel goed hoor :j Ze luistert perfect en is superbraaf.
Ja dat weet ik wel maar daarom kan ik me er soms nog wel aan irriteren ;)
En het brand nu helemaal omdat ik wéét dat ze het wel kan..
Maarja, geduldig zijn, wat moet je anders? Ik kan de tijd toch niet versnellen of ik geduld heb of niet O:)

Je onderschrift is wel heel afwijkend van wat je nu gezegt hebt :P

@kohtje
Ik kan longeren :)
Meestal mijn ouders maar vandaag kwam de halve familie weer mee, waar ik me dan ook aan zit te ergeren, want mijn neefje schreeuwt de hele stal bij elkaar hoe vaak je ook zegt dat hij zachtjes moet doen. En dan denk ik ook; 'mam ze is hier nog lang niet klaar voor.' ben er vandaag dan met mijn nichtje geweest, normaal gaat mijn vader mee. Maar mijn beide ouders weten vrij weinig tot niks over paarden ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:08

Waar heb je leren longeren? (ja daar heb je het oudje weer) Longeer met een volwassenen er bij in het begin om even in de gaten houd of ze goed is bijgezet.
Geef het een half jaar om aan elkaar te wennen.
Een pony is heel goed om geduld te krijgen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 19:16

Haha :P
En ik dacht dat het wachten eindelijk voorbij was.
Van de eigenaar van mijn oude verzorgpaard :)

Maar er is toch niks moeilijks aan? Gewoon commando's roepen en die vervolgens uitvoeren.. Of ben ik nou veel te makkelijk aan het denken? :')

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:26

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 19:30

Ik vrees dat mijn sint een aantal jaar geleden al weg was gegaan :P
Tja Nijmegen is wel een stuk weg van jou ja..
Maar ik zal eens kijken of ik dat boek kan krijgen :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:48

staan er een hoop op marktplaats.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 20:28

Ja ik kijk wel een keer :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:29

en hoe ging het vandaag?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 20:37

Zo weer even fresh post openen, anders word het zo rommelig en ik ben van mezelf al heel rommelig :')

Nou vandaag vonden de ruinen het een goed idee om haar te "dekken." Gelukkig kunnen ze dat niet echt, want dan had ik nu een probleem gehad. En die kleine meisjes vroegen wat ze aan het doen waren :') Ik wist alleen maar dat ik hem eraf wou jagen! Maarja dat kon natuurlijk niet en waarschijnlijk had ik dan wat trappen gehad. Toen was ze helemaal bezweet en aan het turbo wandelen met het halen, ik was bang toen ze vast stond. In de bak ging het redelijk maar toen begon ze steeds meer te trekken aan de teugels, was echt zo vervelend. Het was gewoon; trek & schop, trek & schop, trek & schop.. nou dat is echt niet leuk ;(
Maargoed, we geven niet op en ik ga morgen vol goede moed weer aan de slag..

Zegt genoeg geloof ik :j
Laatst bijgewerkt door xBontfire op 31-10-11 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 20:37

ponylies schreef:
en hoe ging het vandaag?

Dat heb ik zojuist geplaatst :)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:48

is dit wel het goede filmpje?? :+

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 20:50

matasja schreef:
is dit wel het goede filmpje?? :+

Ja het gaat om het liedje :+

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:53

aaah vandaar :) sorry had geen geluid aan dus snapte het al niet ;)