En dát was de grens! Ik open een topic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:45

@ vienna2007

wachten tot het stopt is gewoon geen optie. Als ik dat in zijn hele ''proces'' had gedaan dan stond die nu nog in Drente voor het 4e jaar op stal.

Ik vind dat ik dit gedrag niet zo voorbij kan laten gaan. Als die bijt negeer ik dat ook niet

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:46

WhySoWhite schreef:
Zoals in mijn 1e bericht heb aangegeven stap ik nooit af. Als ik buiten afstap ben ik er van verzekerd dat ik er gewoonweg nooit meer op kom. ik ben groot genoeg om er zo even op te klimmen dat wel. maar hij gaat draaien rennen etterbakken en heb geen zin dat als ik net zit hij weer gaat springen en ik wéér me paard kan vangen.

Rondjes draaien en dan door laten draaien en terug sturen heeft ook geen nut dan springt die onder het draaien gewoon even met 4 benen 2 meter terug. en als die dat 10 x doet ben je toch al snel zo'n 30 meter ''terug'' in voor hem de goeie richting

Dat is dan al punt 1 waar je aan moet werken.
Wat ga je buiten zoeken met een paard waar je niet meer op geraakt als je eens voor iets moet afstappen?
En neem eventueel iemand mee op de fiets die hem voor je kan vasthouden.

Ik heb eigenlijk wel te doen met je paard.
Hij vinden buiten rijden duidelijk niet leuk, zoals het nu gaat.
En wanneer hij dat lijkt blijken krijgt hij alleen maar meer op z'n donder.
Ipv te proberen het wél aangenaam te maken voor hem bevestig je hem alleen maar in zijn idee dat het niet leuk is.
Hoe wil je dat daar ooit iets positiefs van komt?
Ja, hard tegen hard en proberen hem te breken. Maar t'is duidelijk geen eitje dus waar dat dan gaat eindigen...?

caspertjeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:49

ik heb vroeger ook op een paardje gereden die staakte.
ik loste dat op door bij staken om te draaien en dan achteruit in de richting die IK wilde.
eerst dacht ie, hee gewonnen!
maar dan, ja maar wacht eens ik ga de verkeerde kant op, dat is ook niet leuk.
en draaide ik weer om en was het goed
bleef hij dreigen dan stapte ik af en ging aan de hand verder en later er gewoon weer op

blijf vooral kalm

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:50

petitparis schreef:
TS hoe hoog in het bloed staand is je paard? en heb je onderweg ergens de mogelijkheid hem "af te jakkeren"? Bij sommige paarden wil het namelijk wel eens helpen wanneer ze zelf op de gas gaan ze te laten rennen (op een veilige plaats natuurlijk en dat is op buitenrit niet altijd evident) totdat ze moe zijn en zelf willen opgeven, maar juist dan nog even door te zetten.
Maar dit geldt niet voor alle paarden...

Wat doe je als je terug thuis bent met hem? krijgt hij dan voer of doe je iets speciaal wat hij "leuk" vind? Anders die routine doorbreken en hem thuis nog laten (door)werken (onder het zadel of aan de longe)

Nóg zo'n probleem is dus.. hij word NIET MOE :( ik kan hem gerust 3 kwartier lekker door laten galoperen vind die alleen maar leuk. + als ik hem buiten lekke laat gaan dat in het veld kan in een brede berm +- 6 meter breed langs het kanaal dan kan die wel een paar km maken. Helaas is zoiets niet mogelijk zonder bokken en zonder op bomen af te rennen van uit volle rengalop te schrikken en dan ineens 3 meter opzei te ( vallen) en dan vrolijk doorgaan. Maar ook aan dát pad komt een einde en dan heb ik dus weer een ''rem probleem'' ook verschillende bitten geprobeerd)

Als die terug is zadel ik hem af mag die nog even rollen in de paddock/kleine weitje en dan breng ik hem op bed. Meestal liggen er nog een brokken of hooi in de stal. op stal is hij trouwens wel super braaf kan gewoon dekens etc op gooien terwijl hij eet er achterlangs terwijl hij eet enz,.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:50

Wat een gevaarlijk paard zeg.. :wow:
Sorry dat ik het zo zeg, maar dat je daar nog meer naar gaat/durft..

Heb het topic doorgelezen, maar kan zijn dat ik ergens overheen heb gelezen.

Kun je niet iemand regelen die aan de hand meeloopt met een ketting/touw en jij erop??
Want samen met een ander paard heeft geen zin las ik al..

Of ehm.. Dat je m eerst helemaal moe rijdt in de bak en dan naar buiten gaat en met moe bedoel ik dan ook echt MOE.

Mijn vz-paard is nu ook lekker aan het puberen en buiten is ze ook niet meer de makkelijkste.
Wij gaan er nu een ander hoofdstel in doen, een men hoofdstel.. Schijnt dat wat meer helpt??
Ben benieuwd.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:52

Lastig hoor!
Ik zou er voor kiezen om voorlopig niet alleen op buitenrit te gaan. Ten eerste voor je eigen veiligheid maar daarnaast ook omdat men vaak voorzichtiger reageert naar het paard als men alleen is. Neem iemand mee die verstand heeft van paarden. Het liefst op de fiets erbij. Iemand die het dier ook aan durft te pakken met een zweepje erbij. Diegen kan ook zorgen dat de omgeving veilig is als je paard even duidelijkheid nodig heeft (verkeer tegenhouden etc.)
Op deze manier heb je minder kans dat je beslissingen moet nemen waarbij je het paard zijn zin geeft, zoals omdraaien en teurg gaan (wat ik overigens goed snap als de situatie echt gevaarlijk wordt)
Goed aanpakken als hij fratsen heeft maar ook duidelijk belonen als hij doet wat je van hem vraagt.
Succes ermee!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:53

@Luckystory

In de bak kan ik 500 x op en afstappen als ik dat leuk vind. En vind het een beetje absurt om buiten op de weg af te moeten stappen.. Fiets ernaast heeft geen zin daar zit die zo bovenop.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:53

WhySoWhite schreef:
_Esther_

Nee totaal niet, ik heb geen moment gehad dat ik dacht van ik stap af of ik geef het op.. Ik ben absoluut niet snel onder de indruk en kan over het algemeen met ELKE leipe bok wel een goede oplossing vinden maar dit slaat gewoon alles... Zoals gister als die gaat slaan brengt die mensen in gevaar ik ga niet in een drukke straat een heel gevecht aan. Daar gaat veiligheid écht voor en heb ik dus in dat geval een rechtsomkeerd gemaakt.

Zo zacht als het kan, zo hard als het moet.

Misschien kan ik dit hier beter niet neer zetten maar hij heeft ze echt wel gehad. en meerdere keren maatje 46 onder ze sodemieter gehad en meerdere zweepjes kapot gegaan op het beentje als die uit haalde en ik net even sneller was. Ik heb het altijd meteen altijd gelijk pats goed getimed etc anders heeft een lel verkopen ook geen enkele zin.

En als je niet sterk bent maar slim? Wat is wel een straf voor hem, wat is zijn zwakke punt zogezegd? Op de een of andere manier moet er ergens iets zijn wat hem wel iets doet...is enkel de vraag wat. Zet hem achteruit, laat hem rondjes om zijn eigen as draaien, weet ik het...erg goede ideeën mis is even hoor, maar er moet toch iets zijn wat een straf voor hem is...Negeer hem iedere keer voor bepaalde tijd totaal als hij weer iets doet wat niet mag...Creatief zijn.
Dat van gisteren begrijp ik hoor, had ik ook gedaan. Soms is veiligheid gewoon belangrijker als opvoeding.
Als ik nog iets bedenk zal ik het posten, maar lastig hoor, zo'n harde....

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:54

caspertjeP schreef:
ik heb vroeger ook op een paardje gereden die staakte.
ik loste dat op door bij staken om te draaien en dan achteruit in de richting die IK wilde.
eerst dacht ie, hee gewonnen!
maar dan, ja maar wacht eens ik ga de verkeerde kant op, dat is ook niet leuk.
en draaide ik weer om en was het goed
bleef hij dreigen dan stapte ik af en ging aan de hand verder en later er gewoon weer op

blijf vooral kalm

Achterwaarts mijn kant op heeft dus ook geen zin dan is het of omhoog of achterwaarts draaien zodat die toch wel zijn kant op gaat.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:55

@ Esther, een zwak punt is er gewoon niet hij heeft niet op hij laat niet merken dat hij iets vervelend vind...

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:56

WhySoWhite schreef:
Livanna schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar is het niet een optie om iemanf anders het te laten proberen?
Pesoonlijk heb ik ook liever niet jan en alleman op mijn pony, maar in sommige gevallen móet je voor je paard kiezen.
Over het omdraaien en bij minn pony spinnen en achteruitlopen is VIA die kan dat hij terugdraait m de richting op draaien waar jij heen wilt! Mijne doet t ook, maar deze is nog wel handelbaar, ben wel beniewd hoe je het op gaat lossen! En ja veel aan de hand ook naar buiten of met iemand die ernaast fietst of loopt! Ik ben benieuwd!

Iemand anders heb ik het nog niet laten probleren, mensen op de manege vinden hem maar ''leip'' dus niemand zit er op te wachten om er op te klimmen. Dit paard is gewoon zó te slim. Soms denk ik ook echt dat die het gewoon doet om extra aandacht te zoeken!
@ draaien heb ik 1 bericht hier boven neer gezet hij daat draaien springen. Even door duwen heeft totaal geen zin hij maakt zulke aparte sprongen dat zijn benen onder zijn lijf vandaan gijden ( ook met nieuwe ijzers)

Nee daar was ik al bang voor, uhmm ja iemand uit de omgeving zoeken? een instructeur? of eraf stappen en alsnog JOU kant op te gaan!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:57

oja! niet te vergeten paard word GOED BELOOND bij goede dingen!

@ livanna, ik rijd met hem mee in de springles :) Hij is gewoon zo slim dat eigelijk mijn ''inspiratie'' wel op is
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 21-10-11 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:57

Zoals ik al zei, dat kan je dus alleen doen wanneer je paard niet te hoog in het bloed staat EN je een veilig plek hebt. Maar misschien moet je hem na een rampzalige buitenrit aan de longe gooien en dat hij zichzelf dan maar moe maakt.

Ik heb een rasechte volbloed en die kan soms ook strontvervelend doen en lijkt ook niet moe te worden in de bak of op buitenrit, maar als ik die enkele km echt voluit laat rennen op onze galopbaan (losse zware ondergrond), dan is haar kaars wel uit hoor. Die snelheid die ze dan moet maken, resulteert dat dat ze in no time buiten adem is. Al zou ze gerust nog enkele km extra kunnen lopen puur op karakter.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:02

petitparis schreef:
Zoals ik al zei, dat kan je dus alleen doen wanneer je paard niet te hoog in het bloed staat EN je een veilig plek hebt. Maar misschien moet je hem na een rampzalige buitenrit aan de longe gooien en dat hij zichzelf dan maar moe maakt.

Ik heb een rasechte volbloed en die kan soms ook strontvervelend doen en lijkt ook niet moe te worden in de bak of op buitenrit, maar als ik die enkele km echt voluit laat rennen op onze galopbaan (losse zware ondergrond), dan is haar kaars wel uit hoor. Die snelheid die ze dan moet maken, resulteert dat dat ze in no time buiten adem is. Al zou ze gerust nog enkele km extra kunnen lopen puur op karakter.

Ja precies Mama is een Gribaldi x houston en papa een pittige PRE en daar is een behoorlijke tank uit gekomen! Moe word hij echt niet onze binnen baan kan ik open maken ( hekjes weg) dan is die 80 x20 kan hem daar rond jagen zo hard ik wil vind die prachtig en na een half uur vind die het nogsteeds geweldig. Het is echt een doodloper.

_ Nancy aan de hand buiten heeft niet zo heel veel zin. Dan lukt het meestal wel. Maar ik wil absoluut niet dat iemand iets overkomt doordat ik zo graag na buiten wilt snap je?.
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 21-10-11 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:03

Allereerst top dat je je verhaal hier neerzet, en dus hulp wilt en durft te zoeken. Wij hebben zelf ook een paard gehad wat met buitenrijden behoorlijk extreem reageerde, dus snap je wanhoop zeker.
Met mij eigen paardje Mondy is buitenrijden ook niet altijd even makkelijk(geweest) bij hem ben ik eerst in de bak gaan zorgen dat hij reageerde op mijn tempo en sturen ed, gewoon de basis. Ook ik wilde graag met hem naar buiten (werd gezegd dat het niet mogelijk zou zijn) en ben gewoon gegaan. Ik weet niet met wat voor tuig je rijdt, maar zou het kunnen helpen als je daar wat aan verranderd ? Ik heb op mondy een western tuig gelegd en ben er achter gekomen dat zowel hij als ik daar veel beter op reageerden. Als hij nu weer 180 gr draait kan ik het gewoon makkelijk uitzitten. Ook zou ik wat eerder al is genoemd goed gaan kijken hoe je paard doet in de groep en onder het rijden. Ga verschillende dingen met hem doen in de bak en buiten, zorg dat hij geen tijd krijgt om te klieren en uitproberen omdat jij hem een nieuwe uitdaging geeft !

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:06

dat is nog steeds niet te vergelijken met de snelheid die ze op een galopbaan halen en bij rond jagen heb je altijd momenten dat hij stopt terug draait en de andere kant oploopt of draaft, momenten dus waarop hij tijd heeft om te ademen. Dan is aan de longe met een vrij streng afgestelde pessoa "zwaarder" dan vrij rondrennen.

't grote probleem is dat hij op buitenrit kan misbruik maken van het feit dat jij geen mensen wil in gevaar brengen of schade toebrengen aan wagens... Op die manier blijft hij je altijd een stap voor.

Ik hoop dat je een oplossing vind...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:07

_Mondy_ schreef:
Allereerst top dat je je verhaal hier neerzet, en dus hulp wilt en durft te zoeken. Wij hebben zelf ook een paard gehad wat met buitenrijden behoorlijk extreem reageerde, dus snap je wanhoop zeker.
Met mij eigen paardje Mondy is buitenrijden ook niet altijd even makkelijk(geweest) bij hem ben ik eerst in de bak gaan zorgen dat hij reageerde op mijn tempo en sturen ed, gewoon de basis. Ook ik wilde graag met hem naar buiten (werd gezegd dat het niet mogelijk zou zijn) en ben gewoon gegaan. Ik weet niet met wat voor tuig je rijdt, maar zou het kunnen helpen als je daar wat aan verranderd ? Ik heb op mondy een western tuig gelegd en ben er achter gekomen dat zowel hij als ik daar veel beter op reageerden. Als hij nu weer 180 gr draait kan ik het gewoon makkelijk uitzitten. Ook zou ik wat eerder al is genoemd goed gaan kijken hoe je paard doet in de groep en onder het rijden. Ga verschillende dingen met hem doen in de bak en buiten, zorg dat hij geen tijd krijgt om te klieren en uitproberen omdat jij hem een nieuwe uitdaging geeft !

Ik rijd in de bak gewoon met een normaal hoofdstel dressuur hoge neusriem. Dubbel gebroken K&K trens
Buiten en met springen rijd ik hem op een mexicaans hoofstel en het zelfde bit. Verder ligt er een hulsebos dressuur zadel op. Heerlijk zadel kan daar door de diepe zit en wrongen echt prima in zitten ( 8 weken geleden aangemeten)

Schoenveter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:07

Mijn vorige pony heeft dat ook gedaan, ik ben wel drie keer de sloot in gegaan en er twee keer door de brandweer uitgehaald en toen heb ik mijn buitenrijcarriere met desbetreffende pony maar in de wilgen gehangen.

Na heel veel maanden weer geprobeerd en toen ging het wel, al moest ik niet iedere dag naar buiten willen.

Tips kan ik je niet geven wel wil ik kwijt dat het op deze manier geen nut heeft om je paard te laten zien dat je de baas bent, je dwingt hem nu en als ik kijk hoe het met mijn pony is gegaan heeft dat niks geholpen (ja, van kwaad tot erger)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:07

Ik heb zelf ook een paard gehad die het zelfde deed als die van jou, ben ik ook samen mee al steigerend achterover de sloot in beland... Ik en toen gewoon altijd samen met nog een ander paard naar buiten gegaan dan ging het goed

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:08

Pff wat vervelend zeg! Niet echt lekker dat je er zo afknalt in een bos.

Toen je 'm aan de hand had staan dan? Wat deed je toen? Heb je hem toen wel bestraft of?

Volgens mij heeft je paard niet echt respect voor jou, ik ga hierin mee met Cayenne; zweep erbij en een beste pats geven.

Die opmerking met dat ei moest ik wel even erg om lachen :') hahahaha

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:09

petitparis schreef:
dat is nog steeds niet te vergelijken met de snelheid die ze op een galopbaan halen en bij rond jagen heb je altijd momenten dat hij stopt terug draait en de andere kant oploopt of draaft, momenten dus waarop hij tijd heeft om te ademen. Dan is aan de longe met een vrij streng afgestelde pessoa "zwaarder" dan vrij rondrennen.

't grote probleem is dat hij op buitenrit kan misbruik maken van het feit dat jij geen mensen wil in gevaar brengen of schade toebrengen aan wagens... Op die manier blijft hij je altijd een stap voor.

Ik hoop dat je een oplossing vind...

Klopt, ik longeerde hem altijd met pessoa maar die trekt die gewoon scheef of komt omhoog dus dat heb ik maar veranderd in dubbele lijnen. opzich gaat dat wel prima en buigt die goed. Het is echt net een elastiekje.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:09

melissa256 schreef:
dan zou ik hem gewoon een maand of 3 gewoon alleen in de bak rijden "als straf" en als je dan weer naar buiten gaat een waterballon met water erin meenemen en als hij dan steigerd stuk slaan (lees hard drukken) op zijn hoofd want dan denkt een paard dat hij zijn hoofd stoot en bloed en bij de meeste paarden werkt het echt !!

Ehm een paard snapt het begrip "straf" in deze context echt niet hoor....zijn ze niet intelligent genoeg voor om die link te kunnen leggen. En een ballon op zn hoofd kapot slaan 8)7 , das ook al lang achterhaald dat dat niet werkt.

Paard heeft kennelijk een verlatings/dominantieprobleem.
Haal er iemand bij met kennis en ervaring in dit soort zaken, ga hier niet zelf mee zitten rommelen dan gaat het straks van kwaad tot erger.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:12

Thomas schreef:
Pff wat vervelend zeg! Niet echt lekker dat je er zo afknalt in een bos.

Toen je 'm aan de hand had staan dan? Wat deed je toen? Heb je hem toen wel bestraft of?

Volgens mij heeft je paard niet echt respect voor jou, ik ga hierin mee met Cayenne; zweep erbij en een beste pats geven.

Die opmerking met dat ei moest ik wel even erg om lachen :') hahahaha

Was het maar een bos het was asvalt :j

Toen ik hem weer gevangen had was zeker 10 min later had een lel geven geen zin meer hij was zo van de apperepo. op een openstuk hem corrigeren heeft ook geen enkele nut als ik hem uit de wei haal ( groot weiland) smeert die hem ook nog gregeld. gelukkig de laatste tijd aardig over. heb er een longeerlijn aan gedaan en longeer hem zo na het hek toe := klinkt leuk maar is totaal niet grappig eigelijk! verder in de bak en in de longeerbak poetsplaats etc is het gewoon een mak schaap.
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 21-10-11 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:13

Zou je bijvoorbeeld een westerntuig op kunnen doen om te kijken of dat prettiger is tijdens je buitenrit ? Tijdelijk tot je het wat beter gaat, je hebt daar meer steun in als je paard gekke sprongen maakt (meestal). En in de bak hem uitdagen, het spannend voor hem maken, ik las dat je springt zo nu en dan, maak dan bijvoorbeeld een parcoursje met een aantal dubbels erin. Zo moet ie opletten en krijgt hij een uitdaging. Heb je bij jou in de buurt een stal of restaurantje waar je heen kan rijden ? Maak daar een eet en drink pauze zodat het voor hem leuk is om er heen te gaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:14

Ik denk dat je momenteel in een ernstig neerwaartse spiraal zit....

Ik heb een tijd geleden een paard hier gehad lopen; dominant en laat gecastreerd. Hetzelfde verhaal eigenlijk.
Het paard had al snel geleerd dat het sterker was dan de mens en maakte daarvan gebruik.
Als antwoord pakten de eigenaars hem steeds heftiger aan.
Toen het beest hier stond, werd hij thuis gehanteerd met een hengstenketting door de mond en eerst doodmoe gemaakt door berg op te laten galopperen alvorens een rit te maken.
Uiteraard was mij dit allemaal niet verteld.
Daar kwamen ze pas mee op de proppen toen ik een paar wandelingen had gemaakt met het paard en mocht ervaren dat het beest levensgevaarlijk was, sch**t had aan mensen en totaal ongevoelig voor straf/pijn/whatever.

Kortom... het steeds harder aanpakken was volledig geescaleerd. Middelen waren uitgeput (alles was al geprobeerd van kettingen tot en met stokken) en het beest had een topconditie gekregen en was alleen nog maar sterker geworden.
Door hem uit te lenen aan mij hoopten ze dat hij bij iemand anders de oplossing zou komen.
Heel leuk

We kwamen ermee thuis. Maar je moet niet vragen hoe. Ik zat er niet meer op (ben nog niet levensmoe) en mijn man had hem overgenomen en ik kan je vertellen dat die niet min is als het gevaarlijk wordt. Hij moest heel wat keren vol inkomen met de elleboog op het moment dat het paard pootje lichtte en dus minder sterk stond en alle zeilen bijzetten om geen letsel op te lopen.

Ik heb over hetzelfde paard overleg gehad met een boer hier dichtbij, die al een levenlang ardennerhengsten houdt. Toch ook geen barbiepoppen. Hij klasseerde het paard als levensgevaarlijk door het verklooien door mensen.
Hij zou er nooit aan beginnen. Gaat jaren inzitten, zei hij, en je moet daarvoor een van de beste zijn op paardengebied,. Niet een van de sterkste, maar veel en veel slimmer.

Ik vrees dat je met dit paard mbt aanpakken allang op een dood punt bent beland. Paard is allang doof voor aanpak, gaat ertegen in, laat zich niet intimideren e.d.
Nog meer slaan, nog meer aanpakken ed. gaat jou in deze niet meer helpen.

De enige optie is iemand vinden die slimmer is dan het dier en met gebruik van hersens het weer op de rails krijgt. of dat volledig lukt? geen idee. Zal iemand moeten zijn die verdomd goed weet wat hij/zij doet en er ook nog zin in heeft (zijn er niet zoveel)

Hoe dan ook... denk niet dat je dit gaat oplossen met tips via bokt. Ik denk dat je hier een zeer ervaren en deskundig trainer nodig hebt, waar paard een tijd op vakantie mag gaan.
En dan is het nog de vraag of het ooit een makkelijke wordt. Ik denk van niet.