Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
WhySoWhite schreef:Zoals in mijn 1e bericht heb aangegeven stap ik nooit af. Als ik buiten afstap ben ik er van verzekerd dat ik er gewoonweg nooit meer op kom. ik ben groot genoeg om er zo even op te klimmen dat wel. maar hij gaat draaien rennen etterbakken en heb geen zin dat als ik net zit hij weer gaat springen en ik wéér me paard kan vangen.
Rondjes draaien en dan door laten draaien en terug sturen heeft ook geen nut dan springt die onder het draaien gewoon even met 4 benen 2 meter terug. en als die dat 10 x doet ben je toch al snel zo'n 30 meter ''terug'' in voor hem de goeie richting
petitparis schreef:TS hoe hoog in het bloed staand is je paard? en heb je onderweg ergens de mogelijkheid hem "af te jakkeren"? Bij sommige paarden wil het namelijk wel eens helpen wanneer ze zelf op de gas gaan ze te laten rennen (op een veilige plaats natuurlijk en dat is op buitenrit niet altijd evident) totdat ze moe zijn en zelf willen opgeven, maar juist dan nog even door te zetten.
Maar dit geldt niet voor alle paarden...
Wat doe je als je terug thuis bent met hem? krijgt hij dan voer of doe je iets speciaal wat hij "leuk" vind? Anders die routine doorbreken en hem thuis nog laten (door)werken (onder het zadel of aan de longe)
WhySoWhite schreef:_Esther_
Nee totaal niet, ik heb geen moment gehad dat ik dacht van ik stap af of ik geef het op.. Ik ben absoluut niet snel onder de indruk en kan over het algemeen met ELKE leipe bok wel een goede oplossing vinden maar dit slaat gewoon alles... Zoals gister als die gaat slaan brengt die mensen in gevaar ik ga niet in een drukke straat een heel gevecht aan. Daar gaat veiligheid écht voor en heb ik dus in dat geval een rechtsomkeerd gemaakt.
Zo zacht als het kan, zo hard als het moet.
Misschien kan ik dit hier beter niet neer zetten maar hij heeft ze echt wel gehad. en meerdere keren maatje 46 onder ze sodemieter gehad en meerdere zweepjes kapot gegaan op het beentje als die uit haalde en ik net even sneller was. Ik heb het altijd meteen altijd gelijk pats goed getimed etc anders heeft een lel verkopen ook geen enkele zin.
caspertjeP schreef:ik heb vroeger ook op een paardje gereden die staakte.
ik loste dat op door bij staken om te draaien en dan achteruit in de richting die IK wilde.
eerst dacht ie, hee gewonnen!
maar dan, ja maar wacht eens ik ga de verkeerde kant op, dat is ook niet leuk.
en draaide ik weer om en was het goed
bleef hij dreigen dan stapte ik af en ging aan de hand verder en later er gewoon weer op
blijf vooral kalm
WhySoWhite schreef:Livanna schreef:Ik heb niet alle reacties gelezen, maar is het niet een optie om iemanf anders het te laten proberen?
Pesoonlijk heb ik ook liever niet jan en alleman op mijn pony, maar in sommige gevallen móet je voor je paard kiezen.
Over het omdraaien en bij minn pony spinnen en achteruitlopen is VIA die kan dat hij terugdraait m de richting op draaien waar jij heen wilt! Mijne doet t ook, maar deze is nog wel handelbaar, ben wel beniewd hoe je het op gaat lossen! En ja veel aan de hand ook naar buiten of met iemand die ernaast fietst of loopt! Ik ben benieuwd!
Iemand anders heb ik het nog niet laten probleren, mensen op de manege vinden hem maar ''leip'' dus niemand zit er op te wachten om er op te klimmen. Dit paard is gewoon zó te slim. Soms denk ik ook echt dat die het gewoon doet om extra aandacht te zoeken!
@ draaien heb ik 1 bericht hier boven neer gezet hij daat draaien springen. Even door duwen heeft totaal geen zin hij maakt zulke aparte sprongen dat zijn benen onder zijn lijf vandaan gijden ( ook met nieuwe ijzers)
petitparis schreef:Zoals ik al zei, dat kan je dus alleen doen wanneer je paard niet te hoog in het bloed staat EN je een veilig plek hebt. Maar misschien moet je hem na een rampzalige buitenrit aan de longe gooien en dat hij zichzelf dan maar moe maakt.
Ik heb een rasechte volbloed en die kan soms ook strontvervelend doen en lijkt ook niet moe te worden in de bak of op buitenrit, maar als ik die enkele km echt voluit laat rennen op onze galopbaan (losse zware ondergrond), dan is haar kaars wel uit hoor. Die snelheid die ze dan moet maken, resulteert dat dat ze in no time buiten adem is. Al zou ze gerust nog enkele km extra kunnen lopen puur op karakter.
_Mondy_ schreef:Allereerst top dat je je verhaal hier neerzet, en dus hulp wilt en durft te zoeken. Wij hebben zelf ook een paard gehad wat met buitenrijden behoorlijk extreem reageerde, dus snap je wanhoop zeker.
Met mij eigen paardje Mondy is buitenrijden ook niet altijd even makkelijk(geweest) bij hem ben ik eerst in de bak gaan zorgen dat hij reageerde op mijn tempo en sturen ed, gewoon de basis. Ook ik wilde graag met hem naar buiten (werd gezegd dat het niet mogelijk zou zijn) en ben gewoon gegaan. Ik weet niet met wat voor tuig je rijdt, maar zou het kunnen helpen als je daar wat aan verranderd ? Ik heb op mondy een western tuig gelegd en ben er achter gekomen dat zowel hij als ik daar veel beter op reageerden. Als hij nu weer 180 gr draait kan ik het gewoon makkelijk uitzitten. Ook zou ik wat eerder al is genoemd goed gaan kijken hoe je paard doet in de groep en onder het rijden. Ga verschillende dingen met hem doen in de bak en buiten, zorg dat hij geen tijd krijgt om te klieren en uitproberen omdat jij hem een nieuwe uitdaging geeft !
petitparis schreef:dat is nog steeds niet te vergelijken met de snelheid die ze op een galopbaan halen en bij rond jagen heb je altijd momenten dat hij stopt terug draait en de andere kant oploopt of draaft, momenten dus waarop hij tijd heeft om te ademen. Dan is aan de longe met een vrij streng afgestelde pessoa "zwaarder" dan vrij rondrennen.
't grote probleem is dat hij op buitenrit kan misbruik maken van het feit dat jij geen mensen wil in gevaar brengen of schade toebrengen aan wagens... Op die manier blijft hij je altijd een stap voor.
Ik hoop dat je een oplossing vind...
melissa256 schreef:dan zou ik hem gewoon een maand of 3 gewoon alleen in de bak rijden "als straf" en als je dan weer naar buiten gaat een waterballon met water erin meenemen en als hij dan steigerd stuk slaan (lees hard drukken) op zijn hoofd want dan denkt een paard dat hij zijn hoofd stoot en bloed en bij de meeste paarden werkt het echt !!
Thomas schreef:Pff wat vervelend zeg! Niet echt lekker dat je er zo afknalt in een bos.
Toen je 'm aan de hand had staan dan? Wat deed je toen? Heb je hem toen wel bestraft of?
Volgens mij heeft je paard niet echt respect voor jou, ik ga hierin mee met Cayenne; zweep erbij en een beste pats geven.
Die opmerking met dat ei moest ik wel even erg om lachenhahahaha