Zonder zadel dresssuur rijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Zonder zadel dresssuur rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:26

Oei. Een paard met rugproblemen dan vooral zo trainen. Ik denk dat het zonder zadel rijden, waarbij je hem wilt ontlasten, flink gecompenseerd word met het feit dat je hem van voren vastrijd, waardoor je rugproblemen weer verergert. Ik zeg vakantie en longetraining tot je een goed zadel hebt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:28

E_Nalanta schreef:
Tesssie14 schreef:
zonder zadel heb je minder belans,

Zeker niet, ik zit vele malen prettiger zonder zadel op m'n paard omdat er niet zo'n dikke lap leer tussenzit. Ieder zijn ding en manier toch? De een
vind het erg lastig en de ander doet het met twee vingers in de neus.....

Vind de plaatjes niet prettig ogen, ik zie blokkades in jou hele lijf en hand en het lijkt wel alsof je je paard uit alle macht probeert in deze houding
te houden. Ik vind wel dat je netjes zit trouwens! :)

Omdat je je paard kent. Ik weet wel zeker dat je over het algemeen kunt zeggen dat de balans zonder zadel altijd slechter is als met. Een BBP schaar ik nu dan ook ff tussen de zadels. Paarden zijn zo divers qua bouw en beweging dat je onmogelijk kunt stellen dat je zonder dikke lap leer altijd beter zit.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:34

Wat een lief paard heb jij! Die van mij had me er allang afgebokt als ik zo in z'n mond zou hangen....
Handen omhoog! Dan zet je ze niet zo makkelijk vast!
Daarbij zit je neusriem erg laag en drukt de sperriem op z'n luchtinlaat.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:38

pieps schreef:
Wat een lief paard heb jij! Die van mij had me er allang afgebokt als ik zo in z'n mond zou hangen....
Handen omhoog! Dan zet je ze niet zo makkelijk vast!
Daarbij zit je neusriem erg laag en drukt de sperriem op z'n luchtinlaat.

:') sorry vond het grappig

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:31

@miepie77 Tja, hoe noem je dit dan? Ik kan er echt niet opkomen..... Neusgaten? Nee, dat zijn de gaatjes, Luchtpijp? Doe zit toch in zijn nek. Ventilatiegaten? Briespijp? Snotgat? Weet jij t?
Iig zit de sperriem 'm in de weg met ademen (heeft ie daarom steeds z'n mond open?)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 17:41

sperriem in de weg met ademen... nou dat vind ik grote onzin!
hij zet zijn neusgaten gauw op.. volbloed.

Vandaag hebben we goed naar de problemen etc gekeken.. en wat bleek.. de problemen schenen geheel bij het zadel weg te komen, doordat het zadel niet meer paste.. Mijn staleigenaar had nog een oud daleman dressuur zadel liggen, en die hebben we vandaag geprobeert, deze ligt heel goed, heb er nog wel een bontje onder, zodat het iets zachter en vriendelijke vor zijn rug is, en hierdoor ligt het zadel heel goed!
vandaag gereden en dat ging super, moet zelf nog wel wat wennen aan het zadel, maar we doen rustig aan, hoop dat ik jullie binnekort wat foto's kan laten zien

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:01

pieps schreef:
@miepie77 Tja, hoe noem je dit dan? Ik kan er echt niet opkomen..... Neusgaten? Nee, dat zijn de gaatjes, Luchtpijp? Doe zit toch in zijn nek. Ventilatiegaten? Briespijp? Snotgat? Weet jij t?
Iig zit de sperriem 'm in de weg met ademen (heeft ie daarom steeds z'n mond open?)

als de sperrriem al strak zat dan kreeg ie zn mond niet meer zo ver open

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:12

Hoop dat met dit zadel de problemen weg zijn. Een goed zadel voor een paard vinden is best nog een hele klus. Heb je er ook nog een osteopaat bij gehaald of dat niet meer? Zou me niet verbazen gezien je rijstijl dat je pony gewoon goed vast zit.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:17

@miepie77 Niemand zegt dat de sperriem strak zit. Hij zit te laag. De sperriem moet niet op het zachte deel drukken van de neus maar over het neusbeen heen liggen (hoger op de neus dus) zodat hij meer aan de zijkant van de neusgaten en bovenliggende luchtpijpjes blijft. Doordat paard z'n mond open getrokken wordt drukt de sperriem nu op het flexibele deel van de neus. En belemmert het dus (een beetje) de luchtstroom.
Het is een hele kleine moeite om de neusriem wat hoger te stellen zodat de sperriem meer langs de zijkant loopt. En met rijden merkt de ruiter er niks van. Alleen het paard heeft er baat bij.

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:37

Ik vind dit echt geen fijn beeld. Op foto 1 lijk je echt te hangen en ik zie nergens een onafhankelijke zit, daarbij vind ik het paard gespannen lopen en niet los. Misschien kun je beter gewoon met zadel rijden.

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:38

Chaos schreef:
Oei. Een paard met rugproblemen dan vooral zo trainen. Ik denk dat het zonder zadel rijden, waarbij je hem wilt ontlasten, flink gecompenseerd word met het feit dat je hem van voren vastrijd, waardoor je rugproblemen weer verergert. Ik zeg vakantie en longetraining tot je een goed zadel hebt.

:j

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:46

Helaas zie ik in mij beroep dit heel vaak langskomen. Het ziet er idd niet fijn uit. Ik zou je zowiezo het advies geven om na een niet passend zadel jou paard goed door de osteo of paardensportmasseur te laten behandelen voordat je er dan weer op gaat. De onderliggende problemen kunnen groter zijn dan je denkt en dan heb je over n n niet al te lange tijd de poppen ah dansen. Het paard moetZoals nu op de foto te zien is) te kort lopen loopt niet goed met de ll en oortjes staan niet fijn. Hand te hard. Probeer dit met jouw instructeur op te lossen.
Dravers hebben nou eenmaal langer nodig om netjes te kunnen lopen. Geef hem dan ook die tijd

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 09:54

Happie schreef:
Hoop dat met dit zadel de problemen weg zijn. Een goed zadel voor een paard vinden is best nog een hele klus. Heb je er ook nog een osteopaat bij gehaald of dat niet meer? Zou me niet verbazen gezien je rijstijl dat je pony gewoon goed vast zit.

doe EVEN normaal zeg.. hier word ik echt kwaad om!
Zonder zadel kun jij helemaal niemand beoordelen op zijn rijstijl..
Ik heb les en dat gaat harstikkene goed.. en hij zit totaal niet vast..
anders hadden al mijn andere stalgenoten dit ook al gezien.. en die rijden ook niet voor de domme op hun paarden
Die zeggen ook dat hij lekker over zijn rug loopt.. dus hou hier aub even mee op

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 09:55

Chaos schreef:

DIt heb ik allemaal al gedaan, hij heeft goed 6 weken op rust gestaan, af en toe wat gelongeerd en sinds een weekje ben ik weer wat begonnen...

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:01

Volgens mij gaf ik een normale reactie. Ik reageer alleen wat ik zie op een foto en dat is een paard dat opgekropt loopt en zijn rug niet goed gebruikt. Het zou een heel ander beeld geven wanneer je voorwaarts neerwaarts zou rijden. Ik vindt het knap dat mensen kunnen zien of je pony vast zit of niet terwijl ze zelf geen osteopaat zijn. Je geeft zelf aan dat hij met het huidige zadel niet lekker liep wat denk je dat een niet passend zadel voor een pony doet? In mijn idee is dat niet een kwestie van paard rust geven en een ander zadel erop gooien maar goed. Vindt je reactie wat overdreven.

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:04

Happie schreef:
Volgens mij gaf ik een normale reactie. Ik reageer alleen wat ik zie op een foto en dat is een paard dat opgekropt loopt en zijn rug niet goed gebruikt. Het zou een heel ander beeld geven wanneer je voorwaarts neerwaarts zou rijden. Ik vindt het knap dat mensen kunnen zien of je pony vast zit of niet terwijl ze zelf geen osteopaat zijn. Je geeft zelf aan dat hij met het huidige zadel niet lekker liep wat denk je dat een niet passend zadel voor een pony doet? In mijn idee is dat niet een kwestie van paard rust geven en een ander zadel erop gooien maar goed. Vindt je reactie wat overdreven.

Inderdaad, en je kunt verwachten als je dit soort foto's op bokt zet je geheid commentaar krijgt. Het zijn toch alleen maar tips?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:10

Ts: ik vind je heel kinderachtig en verwerend overkomen, ik lees in je profiel dat je 18 bent, ga dan eens wat volwassener reageren.. Bokkers geven tips hoe je het beter kunt doen en vanaf de foto's te zien is je rijstijl gewoon weg VERSCHRIKKELIJK!!

En foto 1 is absoluut geen stap! maar gewoon draf..
Ik had deze foto's niet eens normaal op bokt neer gezet!! Ik snap gewoon niet dat mensen niet kunnen inzien dat ze fout bezig zijn :x

Ik snap ook echt wel waarom je zulke reacties krijgt......
Laatst bijgewerkt door Nicole op 21-10-11 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:10

Chaos schreef:

ik ben het hier mee eens. En het lijkt idd dat je hem voor vast rij en dat hij vol spanning loopt logisch dat tie dan rugproblemen krijgt ;)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 10:12

Tips vind ik prima hoor, maar mijn rijstijl een beetje gaan beoordelen zonder dat je mij in het echt hebt zien rijden, vind ik persoonlijk wat te ver gaan.
Jullie moeten echt niet denken dat ik hup een ander zadel erop knal zonder eerst goed te kijken hoe het ligt, hoe hij erop reageert etc. etc. we hebben er verschillende zadels op gehad en naar allen gekeken hoe ze lagen, en ben pas op deze gaan rijden, voordat ik wist dat hij echt goed lag en paste ;) heb er ook meerdere mensen bij gehad om te beoordelen. dus ben er wel zorgvuldig mee op gegaan hoor ;) ik laat jullie binnenkort wel wat foto's onder het zadel zien en beoordeel dan aub weer even verder ;)
als ik echt zo'n slechte rijstijl had en hij echt zo vast liep dan had.
1. mijn instructrice dit mij echt wel laten weten
2. mijn stalgenoten, waaronder nog een instructrice en ze rijden zelf allemaal hoog in dressuur.
Niet dat dat nou heel veel zegt.. maar dat zegt toch echt wel wat over hun rijden en het beoordelen daar van. En hun mening zegt me dan toch iets meer :)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:18

Welke reactie had je dan van bokkers verwacht als je geen hulp nodig hebt over het zadel en dergelijke?
Volgens mij denkt ook niemand dat je zomaar een zadel er op legt zonder goed te kijken maar wordt je hier juist gewaarschuwd voor het feit dat er een niet passend zadel opgelegen heeft. Na een niet passend zadel is het in mijn idee goed om de pony los te maken maar goed.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 10:19

nou hier dan even wat foto's aan de longe...
hij zit wel heel erg vast niet??

Afbeelding
Afbeelding

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:20

Grace schreef:
Tips vind ik prima hoor, maar mijn rijstijl een beetje gaan beoordelen zonder dat je mij in het echt hebt zien rijden, vind ik persoonlijk wat te ver gaan.
Jullie moeten echt niet denken dat ik hup een ander zadel erop knal zonder eerst goed te kijken hoe het ligt, hoe hij erop reageert etc. etc. we hebben er verschillende zadels op gehad en naar allen gekeken hoe ze lagen, en ben pas op deze gaan rijden, voordat ik wist dat hij echt goed lag en paste ;) heb er ook meerdere mensen bij gehad om te beoordelen. dus ben er wel zorgvuldig mee op gegaan hoor ;) ik laat jullie binnenkort wel wat foto's onder het zadel zien en beoordeel dan aub weer even verder ;)
als ik echt zo'n slechte rijstijl had en hij echt zo vast liep dan had.
1. mijn instructrice dit mij echt wel laten weten
2. mijn stalgenoten, waaronder nog een instructrice en ze rijden zelf allemaal hoog in dressuur.
Niet dat dat nou heel veel zegt.. maar dat zegt toch echt wel wat over hun rijden en het beoordelen daar van. En hun mening zegt me dan toch iets meer :)

Jij plaatst foto's, en aan wat wij zien op die foto's geven wij commentaar, je laat geen filmpje niks zien ofzo vanaf de foto's moeten wij jou gaan beoordelen en dat doen we en je gaat gelijk in de aanval.. Als wij vinden op de manier hoe jij nu rijd dat hij vast zit, dat denken wij dat vanaf de foto's die wij nu zien!

ik ben benieuwd naar die nieuwe rij foto's.. Wil je geen topic vol commentaar had dat van te voren moeten bedenken want ik hoop thank god dat je alsjeblieft ziet dat je vreselijk fout bezig bent zo op de foto's met rijden.. En als je instructrice bij het zien van deze foto's niet zegt dat jullie fout bezig zijn ga dan op zoek naar een ander..

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 10:22

Ik waardeer de tips en doe er ook wel wat mee, dat ik in de aanval ga.. is als ik opmerkingen naar mijn hoofd krijg als.. jij kan niet rijden, je verpest hem.. nou dankje hoor.. weet niet of jij zulk commentaar van harte aanneemt. is miss niet zo letterlijk gezegt,, maar komt zeker zo over

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:27

Grace schreef:
Ik waardeer de tips en doe er ook wel wat mee, dat ik in de aanval ga.. is als ik opmerkingen naar mijn hoofd krijg als.. jij kan niet rijden, je verpest hem.. nou dankje hoor.. weet niet of jij zulk commentaar van harte aanneemt. is miss niet zo letterlijk gezegt,, maar komt zeker zo over

Get Over It... Dat is bokt en dat weet je zodra je een topic openend dat er zulke reacties kunnen komen (vind het nog steeds terecht)..

Toen ik enkele weken geleden dit topic opende van mijn paard heb ik toch lang moeten na denken zal ik het doen of niet, loopt hij te hoog voor zijn leeftijd is de rijstijl wel goed, kan ik de reacties uberhaupt wel aan als ze tegen me beginnen, kan je dat niet open dan geen topic.
[RIJ-ITP] Palomino hengst Luca S onder het zadel in het zonnetje

Ik denk toch dat je oud en wijs genoeg bent om te bedenken wat je wel en niet vind, als jij denkt dat het niet zo is reageer er dan niet op inplaats je zelf te gaan verdedigen, wij wachten geduldig af op het hopelijk zo spoedig mogelijk nieuwe rij topic.

Ik blijf bij mijn stand punt, vanaf wat ik NU kan zien op de foto's vind ik het gewoon vreselijk..

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:57

Ik heb je foto's even bekeken,en wil ook graag reageren.
Ik begrijp je keuze min of meer wel,maar zou het zelf niet gauw doen.
Je zegt dat het zadel niet past,en dat je daarom nu zonder zadel rijdt.Er werd alleen bbp geopperd,maar dan lijkt het mij persoonlijk handiger om een boomloos zadel te proberen,heb je daar al eens aan gedacht?

Ik begrijp jou aanvallende reacties heel goed,ik zou me zelf ook aangevallen voelen als ik die reacties naar mijn hoofd geslingerd zou krijgen :)