Bitloze grand prix: waarom niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:41

Marleen74 schreef:
Ook ik vind de foto links veel te gespannen over komen vergeleken bij de rechter

Ik zie echt geen verschil hoor. Paard heeft op beide foto's exact dezelfde uitdrukking, orenspel, positie van de staart. Dus het is maar net wat je wil zien... Mensen die anti-bit zijn, zien uiteraard op de bitloze foto een veel ontspannender paard. Maar ik zie het niet. Zelfs de positie/moment van beweging is gelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:27

Ninx schreef:
Iemand met zoveel ervaring die dit bovendien als betaalde job heeft zal toch niet meer geplaagd worden door teveel spanning?

Het paard. Een beetje wedstrijdstress is er altijd. Professionals zijn in de eerste plaats mensen, net zoald GP paarden in de eerste plaats paarden zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:47

jasmijn78 schreef:
Marleen74 schreef:
Ook ik vind de foto links veel te gespannen over komen vergeleken bij de rechter

Ik zie echt geen verschil hoor. Paard heeft op beide foto's exact dezelfde uitdrukking, orenspel, positie van de staart. Dus het is maar net wat je wil zien... Mensen die anti-bit zijn, zien uiteraard op de bitloze foto een veel ontspannender paard. Maar ik zie het niet. Zelfs de positie/moment van beweging is gelijk.

Ik bedoelde ook geen verschil in paard, maar verschil in ruiter :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:03

jasmijn78 schreef:
Marleen74 schreef:

Tja... ik rijdt wel met bit... vooralsnog, en zie wel degelijk verschil.... geen 'per definitie' gekleurde mening dus wat dat betreft, puur waarneming... is toch heel duidelijk?
De neus van het paard is met bit zeker zo'n 10 cm verder naar achteren.... achter de loodlijn.
Hij lijkt ook ruimer te zijn van voren... meer schoudervrijheid....

De ruiter is overduidelijk meer ontspannen...

Pashon

Re: Bitloze grand prix: waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:06

vind dat de kaarten belachelijk duur zijn. Men probeerd iets duidelijk te maken en/ of de medemens iets te leren en dan absuurde bedragen vragen hiervoor? Sorry maar in welk belang is het nu?

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 07:26

jasmijn78 schreef:
Marleen74 schreef:

Paard ziet er ongeveer hetzelfde uit......mooi hè dat dat zonder bit kan _/-\o_
En de ruiter is een heel groot verschil :D
Ik ben niet anti-bit.Sterker nog,was van mening dat je in de hogere dressuur het zeker niet voor elkaar zou kunnen krijgen zònder bit :o Zie graag dat iemand mijn ongelijk bewijst ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 07:33

Ik ben helemaal voor zonder bit, met bit ook prima, ieder voor zich. Ben eigenlijk gewoon voor goed rijtechnisch en paardvriendelijk rijden. Waar ik een beetje moe van wordt is de 'zonder bit-verheerlijking'

Citaat:
Vanaf de eerste voorzichtige stappen voelde ik meer plezier het bloed door mijn aderen stromen, daarbij proefde ik de smaak van vrijheid en het immense vertrouwen die ik had mijn paard had.

Kom zeg, we zijn geen pubers meer. Ik rij echt net zo prima op een halstertje als op een bit. Maar dat gedoe over vrijheid en stomend bloed, daar word ik een beetje weeïg van. :r

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:39

Leuk dit :-), het gaat ineens weer heel hard met bitloos :D

En ok dit paard is getraind met bit (en al zal antibitloos minded bokt het DUS DAAROM afschieten), maar ja dat was mijn 1e paard ook, het is een begin. Over een paar jaar komt er een paard dat nooit een bit heeft gekend.:D

Als ze nu gewoon bitloos eens gingen toestaan tussen de andere dressuurruiters en ze niet zo gewichtig doen over bitloos (apart opgeleide jury's) dan zijn we weer een stap verder :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:12

Arabesk schreef:
Als ze nu gewoon bitloos eens gingen toestaan tussen de andere dressuurruiters en ze niet zo gewichtig doen over bitloos (apart opgeleide jury's) dan zijn we weer een stap verder :D

Het gebeurt niet zo vaak dat ik het met je eens ben maar dit ben ik wel met je eens (als apart opgeleide jury). :D

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:32

Ik wist niet eens dat ze daar aparte juryleden voor hebben. Snap het ook niet zo goed want het eindresultaat is toch het zelfde.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:06

Bij de KNHS zijn ze van mening dat de nageeflijkheid anders is zonder bit dan met bit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:05

Ik heb de klok maar horen luiden hoor, maar was het niet zo dat in de omschrijving van nageeflijkheid het contact van mond naar ruiterhand gebruikt wordt en dat het daardoor niet kon (bitloos heb je immers nooit contact met de paardenmon)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:29

Citaat:
Bij de KNHS zijn ze van mening dat de nageeflijkheid anders is zonder bit dan met bit.

Of ze rijden zelf allemaal nog met bit. Of... ze hebben bij de knhs hun paard niet echt lekker aan de hulpen staan :+

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:09

Wow, dat is gaaf!
Bitloos op Grand Prix niveau! Ik hoop dat er nog vel van dit soort voorbeelden zullen volgen!

Harmony25Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:59

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:09

Arabesk schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens. Dan kun je het verschil pas echt meten...of geen verschil natuurlijk...dat kan ook.

Op de foto ziet het er mooi uit. De meeste foto's/filmpjes die ik tot nu toe gezien heb waren alemaal erg op de voorhand lopende paarden, maar dit ziet er mooi uit.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:58