Whauw trailerladen met Annemarie van der Toorn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 01:19

Whauw wekt bij mij de indruk, dat hij ooit door mensen met een zweep/longeerlijn achter hem, in een trailer is gedwongen. Vandaar dat de mensen met die hekken achter hem het gedrag weer verergerden.

Een en ander was nogal ongelukkig getimed, en dat werd ook toegegeven. Paarden zijn nu eenmaal geen machines, en zo nu en dan helpen ze ons daaraan herinneren. :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 01:40

Aangezien te schrijft datde terugweg stukken beter ging is het resultaat er wel
heb wat goede dingen gezien maar toch ook her en der mn bedenkingen..

eerste wat ik erg jammer vind is dat avdt wel globaal verteld wat ze doet maar
ik mis een diepere uitleg over het waarom.
ook mis ik de uitleg over haar lichaamshouding en waarom zij op een bepaalde manier
op het paard reageerd.
het is de bedoeling hiervan te leren maar dit maakt het onmogelijk om dit te vertalen naar
je eigen thuis situatie. gewoon omdat zij meer dingen doet dan je ziet of zegt.
waarom neemt ze wanneer welke beslissing.
dat legt ze alleen op het allerlaatst uit.
het is leerzamer om dat doorlopend uit te leggen.
waarom geeft ze m de ene x wel ruimte en de andere x niet?
(Heb overigens een cursus bij haar op stal gevolgd waar dit wel meer werd uitgelegd maar
ook nog niet volledig).

Hekken kan ze dan wel altijd doen maar ze zegt zelf dat het paard
erg angstig reageert op dingen achter m.
waarom dan enge voorwerpen achter m zetten?

complimenten dan weer voor haar rust!
tenminste, naar het paard, niet naar haar medewerkers :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 03:11

Juut schreef:
Wat ik het allerbeste vond was dat Annemarie het lef had toe te geven dat ze zelf een fout had gemaakt door een oefening te vragen wat niet werkte voor Whauw. En dat ze durfde te stoppen op het moment dat het paardje uit zn plaat ging. (ik kan me de reactie uit het publiek wel voorstellen; het leek echt even alsof hij met het halster vast zat boven in het hek)
Het was alleen jammer dat het zover moest komen dat Whauw helemaal in de stress schoot, naar mijn gevoel ging ze ook erg lang door. Ok, op zo'n clinic wil je graag wat laten zien, maar toch. Voor het paard had ik vooral in die middagsessie 1 x rustig de trailer op genoeg gevonden
Wat de hekken betreft; hekken of longeerlijnen, opgesloten wordt het paard toch en dan is bij zo'n paard als Whauw een hek wel zo veilig voor mensen en dier

Paard heeft eigenlijk alleen spanning opgebouwd, slaat dan dicht, dus lijkt rustig, maar is catatonisch, blijf je dan druk zetten dan komt paard daar vechtend uit.
Annemarie is inderdaad bewonderenswaardig rustig gebleven, maar paard was mentaal absoluut niet bij haar en zocht ook geen steun/leiderschap op de mens. Zeker die 2e sessie aan het eind was voor haarzelf ook gevaarlijk. Doordat paard haar niet als leider zag had hij? ook geen respect voor haar ruimte en moest ze vreselijk opletten om niet knel te komen zitten. En dan zijn hekken toch een nadeel.

Lastig als je op zo'n demo staat is dat je het aangegeven probleem wil/moet laten zien, maar dit paard heeft voor het trailer laden nog zeker 10 stappen aan grondwerk te gaan voordat je zelfs maar aan een trailer moet willen denken. Situatie was door niet bevestigd leiderschap eigenlijk gewoon riskant.

Jana_en_Ik

Re: Whauw trailerladen met Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 04:06

Sorry, maar ik vind het ook geen prettig beeld geven... :n Als je een paard hebt met zo'n groot probleem vind ik het gewoon ronduit oneerlijk tegenover het dier om hem hiermee te confronteren in een vreemde en stressvolle omgeving. Stel je je alle spanning eens voor in een vreemde omgeving die dat paardje moet hebben opgepikt en daar bovenop wordt hij dan ook nog eens geconfronteerd met zijn grote trauma. Chapeau dat het arme beest als sensatie wordt gebruikt. Annemarie's methode zal vast helpen, maar ik vind dat dit paard een rustige en vertrouwde omgeving verdient waarin het met zijn probleem wordt geconfronteerd en dat je er niet nog een lading extra stress van dit event bovenop had moeten gooien...

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 07:10

Ik ben ontzettend blij om in dit topic te lezen dat een heleboel mensen vraagtekens zetten bij deze methode. Van het 'probleempaard op evenement' tot de manier waarop het paard gedwongen wordt de trailer in te gaan en de veiligheid van alle deelnemers.

Chapeau ook voor een heleboel weldenkende mensen hier, die veel signalen van het paard goed lezen, waar Annemarie maar heel oppervlakkig op ingaat. Juist dáár zou een grote educatieve meerwaarde zitten, zoals Zodiacje nu al aangeeft.
En dat zou in mijn ogen de enige reden zijn waarom je zo'n extreem geval zou willen meebrengen naar een evenement: alle kleine signalen worden behoorlijk uitvergroot. Maar dan moet je dat als demogever wel zien én er wat mee kunnen, zodat je ook echt verandering bij het paard ziet.

PS: wij hebben er nog over gedacht Annemarie uit te nodigen voor de EquiDay, maar ik kan hierin geen enkel stukje 'do it FOR the horse' vinden.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 07:20

Ik vind wel dat je realistisch moet kijken naar de tijd waarin zo'n clinic wordt gegeven.
In 3 kwartier kun je niet alles vertellen, daarvoor zou je haar een dag aan het werk moeten zien.
Was er van te voren al bekent dat whauw's probleem van zo'n grote omvang was en dan nog weet je niet hoe het paard reageert.
Ik ben het niet eens met alles wat er in de clinic is gebeurd en of de methode werkt voor het paard moet blijken als ze en stuk verder zijn in training.
Wel wordt er hier makkelijk gesproken over dat het niet het juiste zou zijn, mag ik dan vragen wat wel de manier is?? Komen jullie trailer laden als het weer een keer niet lukt?

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 07:48

Ik kan me helemaal vinden in deze werkwijze! Ik vind Annemarie en haar team echt geweldig! Heb ze aan het werk gezien met mijn pony op zaterdag en weet zeker dat het met Whauw helemaal goed komt!!! Succes TS

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 07:49

Emmy, respect voor jou en whauw.
Ik hoop dat er een dag komt dat jullie fijn kunnen laden en ik denk dat die er wel komt, alles met rust, dat is wat ik zie in de manier van Annemarie.
En ja, mischien ging ze een stapje te ver, ze wist wel duidelijk dat ze een grote fout maakte en naderhand is het goed gegaan in alle rust en dat is wat jullie doel is.

Ook ik ben vaak geroepen bij zulke problemen en ik werk ook via deze methode.
Zo is het mij vroeger iig geleerd. En ales in rust, nooit kwaad worden, dan bereik je juist het tegenovergestelde......

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 07:54

Ik vond het heel indrukwekkend om te zien en vindt dat Annemarie wel lef toont om met zo'n paard op HE aan het werk te gaan. Nu konden mensen ook zien dat het ook mis kan gaan, want achter mij riep ook al iemand: 'dat hebben ze voor de tijd al geoefend en je zult zien dat ie er zo in gaat'. Niet dus...
Diep respect voor Annemarie en haar team! En natuurlijk voor de TS. Het is niet niets om je paard zo mee te geven aan vreemde mensen.
Ik ben ook erg benieuwd hoe het verder zal gaan met Whauw.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 07:58

Annemarie heeft verteld dat ze thuis eerst wil beginnen met hem achteruit te laden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 08:38

Heb beide sessies gezien en misschien voor een 'buitenstaander' lastig om in te schatten hoe ze werkt. Ze staat er al sinds vrijdag en dan legt ze constant alles uit, misschien omdat Whauw zo reageerde dat ze het nu minder deed. Ik weet niet. Ik heb alles goed kunnen volgen. Soms houd ze ook even haar mond om zichzelf rust te geven waardoor het paard ook rustiger word.

TS veel sterkte met dit alles ennuh let je wel op dat je haar wel terug krijgt ;)

(Annemarie was erg gecharmeerd van Whauw) :+

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 08:47

Lijkt me lastig als je paard zo moeilijk de trailer op wil. Hoop dat het nu stapje bij stapje beter gaat!
Succes verder met dit leuke paard! :)

(Blij toe dat er in het laatste filmpje een hek stond, hij haalde goed uit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 08:50

Annemarie gaf in het gesprek in de lounge al aan dat ze minder praatte dan normaal omdat ze erg met het paard bezig was en minder met het publiek. De tweede sessie heb ik helaas gemist maar ik heb er echt bewondering voor dat Annemarie heeft gedaan wat ze belangrijk vond; stoppen als het niet goed gaat omdat de enige naar wie ze zich moet bewijzen het paard is, en niet het publiek.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:02

Eigenlijk vind ik het helemaal niet zo leuk!
Dit paard is bang in de bak etc, een bang paard kan niet leren.

Daarom snap ik dit ook niet. Je kan het hiermee zelf erger maken, net als in je beginpost zeg je: hij sprong er in en snel stang dicht.

Dan denk ik? huh? hij maakt een goede keuze door in de trailer te gaan en jullie 'straffen' hem door gelijk stang dicht te doen, voor hem weer bewijs dat de trailer niet leuk is, want dan wordt hij opgesloten.

Sorry ik hou niet van deze methode, maar als het voor jou werkt, prima.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:04

Nooit van demostraties gehoord? Dier moet toch op plaats van bestemming komen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:05

ik heb een stukje vd 2e sessie gezien en vond het een ramp
ik zeg niet dat ik het zelf beter kan; absoluut niet maar ik zeg wel dat dit niet de manier is.
paard slaat zich zowat kreupel aan het hek en krijgt hierdoor nog meer trauma.
als dit mijn paard was had ik haar zelf direct de piste uitgehaald.
dit paard heeft veel tijd en rust nodig om trailerladen te gaan accepteren.
mijn merrie was ook heel moeilijk te laden en ging steigeren op de plek en omdraaien en nu na bijna een jaar van geduldig oefenen kan ik haar alleen laden en meestal zonder hulpmiddelen.
hopelijk worden jij en je paard samen goed geholpen zodat het probleem in alle rust opgelost kan worden

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:07

IndianLady schreef:
Nooit van demostraties gehoord? Dier moet toch op plaats van bestemming komen.

O ja zeker wel, maar ik ben het er gewoon niet mee eens.
De sessie vond ik overigens niet fijn om te zien.

Paard was duidelijk RB (rightbrainend) en kan dan niet denken, en gaat dan meppen of steigeren, want hij wordt in een hoekje gedreven.

Aproacht en retreat zou beter werken, want dan gaat hij er uiteindelijk wel zelf in, en dan blijft het ook goed, hoef je niet elke keer weer opnieuw beginnen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:09

Ze ging er ook zelf in, bij de ochtendsessie. Maar ze schoot er steeds in omdat ze bang was voor de doorgang. A. wilde dat ze beheerst en onder controle de trailer inging.

Tja er meerdere wegen leiden naar Rome en als dit niet jouw weg is, prima, maar geef dan geen commentaar op de mensen die dat wel doen.

(is in het algemeen bedoeld)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:10

@Maritje
Hoezo is het paard "duidelijk" RB??
Ik bedoel.. ik ken de term hoor, maar dat is iets waar jij in gelooft.
Het is nl ook niet een bewezen feit dat dit zo werkt.

Dus jij gelooft er in dat het paard RB is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:11

Hehe nu ik je avatar zie weet ik weer wie Brainless is :')

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:17

Brainless schreef:
@Maritje
Hoezo is het paard "duidelijk" RB??
Ik bedoel.. ik ken de term hoor, maar dat is iets waar jij in gelooft.
Het is nl ook niet een bewezen feit dat dit zo werkt.

Dus jij gelooft er in dat het paard RB is.

Dat een paard RB, Rightbrainend, of op instinct reageerd (alle 3 hetzelfde)
betekent gewoon duidelijk dat deze niet kan leren. hij zal alleen maar proberen 'vrij' te komen.

Maar, nogmaals dit is niet mijn manier. ik vind het overigens heel naar om te zien.
persoonlijk zou ik mijn paard in deze toestand niet eens proberen te laden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:18

IndianLady schreef:
Hehe nu ik je avatar zie weet ik weer wie Brainless is :')

Ehhhhh is dat positief of negatief :+

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:21

Positief :j

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:28

ik kan de filmpjes niet kijken op mn werk, ik zal ze vanavond bekijken, ze lijken me leerzaam en interessant :j

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:28

Heb alle filmpjes bekeken en vind het eerste deel wel netjes gaan. Die join up stelde niet zoveel voor, paard was er na totaal nog niet op haar gericht. Maar goed, je staat daar met een groot publiek en dan kan ik me voorstellen dat je niet een half uur een join up o.i.d. gaat doen. Al zou dat wel eerlijker zijn tegenover het paard lijkt mij. Dan het trailerladen, vind ik verder prima in dat stukje. Word ook afgesloten op het goede moment.
Maar dan dat tweede stuk, je hoort ze nog zeggen: Hij is al een stuk rustiger. En dat was hij ook. Maar ze gaan veelste lang door. Ze hadden veel eerder moeten stoppen. Vind dat niet eerlijk tegenover het paard. Ze halen er ook nog hekken bij, waardoor hij min of meer gedwongen word erop te gaan. Je ziet duidelijk aan het paard dat het lang genoeg voor hem is geweest. Ik weet zeker dat Annemarie die signalen ook gezien heeft, maar toch gaat ze door. Voor het publiek is het misschien niet leuk, maar je moet denken in het belang van dit paard. Het heeft een ernstig trauma en als het genoeg is is het genoeg, publiek of geen publiek. Ze geeft wel toe dat het haar fout is, maar daar ben je dan al te laat mee lijkt mij.