Pony gered, ons pennyverhaal *overleden*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:44

roucha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:47

Luclu schreef:
In pb zal wel kunnen :o als je wil :)

:o

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:55

Jeetje, was een verhaal zeg!
Echt super dat jullie haar zo opgevangen hebben en ik hoop op een happy ending!
Zou je mij ook foto's in pb kunnen sturen? :o Ben wel benieuwd!

Anoniem

Re: Pony gered, ons pennyverhaal (hopelijk met happy end...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:29

Wat een heerlijk penny verhaal! :)

Veel succes!

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:47

Wat goed van jullie om je te bekommeren om deze shet.
Heel veel succes en ik ga duimen dat het goedkomt!!! +:)+

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:12

Super dat jullie dit doen! +:)+

Hopen dat het helemaal goed komt!

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:14

roucha1 schreef:
Luclu schreef:
In pb zal wel kunnen :o als je wil :)

mag ik ook een pb :o

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:22

Zo hee, dat is wel een heel spontane actie! Ik hoop dat Gimli heel snel opknapt en snel weer op zijn eigen benen gaat staan...

Wat betreft het hangmat systeem, ik weet niet of er een soort "lift" te bouwen is met katrolsysteem? Bijvoorbeeld een haak aan het dak (moet het dak sterk genoeg zijn) banden onder pony doorhalen, door de haak aan het dak en hieraan gaan trekken? Dan heb je meteen een beetje een hefboof effect, waardoor het gemakkelijker zal worden om de pony omhoog te krijgen. Idee moet nog wel een beetje uitgewerkt worden.

Heel veel succes en ik hou je topic in de gaten!

karoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 01:05

Gimli ligt intussen al meer dan 48u plat en kan nog steeds niet lang zelfstandig staan. Eens hij rechtstaat houdt hij het een halve minuut vol (heft terwijl ook afwisselend zijn voorbeentjes lichtjes op). Daarna zakt hij door zijn benen en ben je dus terug al het gewicht aan het dragen.
Morgen start dus het maken van het hangmatsysteem (Als er nog mensen tips zouden hebben hoor ik dit graag)
De dakconstructie is stevig genoeg om de pony te houden, hebben we intussen al meermaals getest met hem recht te zetten.
De dierenarts komt morgen ook opnieuw om hem terug een baxter en pijnstilling te geven.
Afgezien van het niet kunnen staan, ziet hij er elke morgen veel beter uit dan de vorige dag, hij hinnikt telkens wanneer ik aankom op de wei, heeft een eetlust om u tegen te zeggen en drinkt intussen ook heel goed telkens het hem aangeboden wordt. Ook mesten en plassen gebeurt regelmatig.

Ik ga proberen om morgen tot bij de politie te raken om de attesten van de da binnen te brengen voor het dossier en dan informeer ik of de foto's mogen geplaatst worden. Ik vermoed dat de foto's die bij mij op de wei gemaakt zijn er wel opmogen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:06

Ik denk dat je er voor moet zorgen dat er een hele draagdoek onder zijn buik komt en niet alleen banden onder de voorbenen en achterbenen, dat zal hem zeer gaan doen.
Bij een vriendin van mij heeft de brandweer geholpen om hun paard in een dergelijke constructie te krijgen. Zij hadden hiervoor speciale catrollen en banden. Wellicht kun je de brandweer bij jou in de buurt vragen om te helpen. Het is immers een goede oefening voor ze, een kratje bier als beloning wil ook nog wel eens helpen...

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:59

Misschien kan je de brandweer vragen voor oude afgedankte slangen? Deze zijn vaak erg stevig. Als je dan een oud paardendeken hebt kan je die slangen er aan bevestigen. Dan een systeem met ijzeren kettingen aan de slangen en een haakje aan de balk van het dak?
Meer dit systeem:
Afbeelding

Edit: Je kan ook altijd in de kliniek gaan kijken, volgens mij zijn er sommige klinieken die wel een hijsband hebben voor paarden?

Edit: http://www.dynastarttools.nl/technische ... rdenbroek/

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:12

Wat ontzettend lief dat jullie je zo hebben ingezet om deze diertjes een paardwaardig leven te kunnen geven! +:)+

Zal heel hard duimen dat Gimli het weekend goed doorkomt en met de tijd lekker door de wei stapt!
Hoe gaat het nu met de andere pony?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:20

Met tranen in m'n ogen heb ik het verhaal zitten lezen......
Dat mensen ZO met hun dier om kunnen gaan.... :( :( :(
Alle lof voor julie!!!!!
Het is echt zó belangrijk dat hij op zijn benen komt te staan!! Heeft hij al wel gemest?? (sorry als ik daar overheen gelezen heb!)
Wij hebben 2 jaar terug na een dramatische bevalling een pony gehad die niet meer op haar benen kon staan. (dit is helaas niet goed afgelopen......... |( |( ) wij hebben een heftruck geregeld om haar overeind te krijgen. Was verre van een pretje, maar we moesten wat.
Ik ga echt heel hard duimen dat het goed met hem komt!!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:23

Waar zit dat trekpaard veulen dat niet meer wou rechtstaan? Valiant of zo iets?
Zoek daar maar eens wat over :)

karoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:47

Met de andere pony gaat het zeer goed. Zij was er veel minder erg aan toe dan hij. Ze is intussen ingeënt, ontwormt en behandeld tegen luizen en krijgt een vitaminekuur. Ook haar tandjes zijn gedaan en de hoefjes gekapt. Verder is ze gezond verklaard dus eens ze terug wat is bijgekomen, mag ze daar bij de rest van de kudde.

Bij de brandweer gaan informeren daar had ik nog niet aan gedacht. Ik zal is gaan horen.
We hadden gedacht om een hangmat zodanig te veranderen dat we hem daar confortabel in konden hangen en dan extra ondersteunen op verschillende plaatsen met brede banden.
Vanmorgen was hij al weer lekker alert en vrolijk. Zelfs al een tikkeltje ongeduldig om zijn portie spelt te krijgen. Hij dronk ook heel goed. Hij mest heel regelmatig en plast ook voldoende, dus dat zijn allemaal wel goede tekenen. Het zal gewoon een kwestie worden om hem op zijn benen te krijgen.
Deze morgen ook buig- en strekoefeningen gedaan met zijn beentjes en zijn hoefjes gekoeld zoals de DA had aangeraden en hij werkte enorm goed mee.
Nu mijn project gaan verdedigen en dan zo snel mogelijk naar huis, zodat Gimli op tijd zijn pijnstillers krijgt.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:53

jeetje; ik blijf dit even volgen ;respect dat jullie dit beestje nog een kans geven; hopelijk gaat hij snel staan maar als hij binnen 2 dagen nog niet kan staan moeten jullie wel goed overleggen met de da of het dan nog wel paardwaardig is

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:55

succes, en hopelijk staat het kleintje snel zelfstandig,
hij heeft in ieder geval de laatste daagjes top daagjes gehad bij jullie en hopelijk worden dit er nog meer.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:04

Citaat:

mag ik ook een pb :o

ik ook?? :o

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 11:06

yeye schreef:
Waar zit dat trekpaard veulen dat niet meer wou rechtstaan? Valiant of zo iets?
Zoek daar maar eens wat over :)

Valiant is van iemand die we goed kennen, en zij heeft ons inderdaad al een paar tips gegeven :)
Brandweer is inderdaad een heel goed idee (zeker omdat een paar mensen van haar familie bij de brandweer zitten :p )

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:13

Succes! Hopelijk staat het beestje weer snel op zijn eigen benen!

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:20

Ik snap niet hoe sommigen hun dieren zo kunnen verwaarlozen. Wat een #*@^$*&. "grom" Ik duim voor Gimli! Trouwens, dat hangmat systeem zou toch niet zo heel moeilijk moeten zijn, wel?
Succes!!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 11:24

Tsjah, we moeten gewoon even puzzelen en uitproberen. We zitten op een weide, in een stalletje dat we gesjord hebben met bomen en springbalken. Stevig is het absoluut, maar lang niet zo stevig als de dakconstructie van een pensionstal. Ook is het hoogste punt 1m50, wat ons weinig ruimte geeft om te manoevreren. Verder loopt geen enkele balk recht, dus dat is ook nog even een uitdaging...

notalways

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:30

zo wat heftig dit zeg
ik zit hier met tranen in mn ogen .
maar wat goed dat jullie je zo inzetten voor de pony,s

ik volg dit zeker nog even

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:31

bakkabouter schreef:
Tsjah, we moeten gewoon even puzzelen en uitproberen. We zitten op een weide, in een stalletje dat we gesjord hebben met bomen en springbalken. Stevig is het absoluut, maar lang niet zo stevig als de dakconstructie van een pensionstal. Ook is het hoogste punt 1m50, wat ons weinig ruimte geeft om te manoevreren. Verder loopt geen enkele balk recht, dus dat is ook nog even een uitdaging...

Ja dan is het wel wat lastiger, Misschien kan je een fleecedeken onder zijn buik door leggen en dan als een soort knoopzak ophijzen. Net zoals je een ooievaar met een kind ziet vliegen in tekenfilmpjes. Zodra Gilmi dan staat zou je de punten aan het dak of de muur kunnen bevestigen zodat hij ook op de deken kan rusten. Ik bedoel een hijs systeem wat er voor zorgt dat hij hoe dan ook blijft staan, ook zonder gewicht op zijn benen te zetten. een soort vangnet?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 12:06

Zo, mailtje naar de brandweer is verstuurd. Nee hebben we, ja kunnen we krijgen :)