Mazzel @ work :)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 14:22

WissMiss schreef:
Ik vind die tong juist leuk <3 Ik vind het wat euh ja hoe noem je dat.. 'persoonlijks' hebben (was niet helemaal het woord wat ik zocht maar kan niet op een andere komen :+ ).
Maar je hebt een heel mooi paardje onder je kont hoor! Ik hou erg van dravers :)

Dankje! :)

Joscaa schreef:
Die tong is 9 vd 10 keer een aanleunings probleem. Probeer je handen wat meer te dragen, vind je af en toe wat streng lijken in je handen. Een paard kan ook zijn tong uit zijn mond doen en daardoor dus met de tong tussen het bit en de lagen komen om de lagen te beschermen.
Een paard loopt niet voor de lol met zijn tong uit zijn mond, rechtrichten en vanuit veel ontspanning rijden zal hier zeker aan mee werken om het tegen te gaan. :) Verder heel leuk hoe je Mazzel gekregen hehbt, veel plezier & succes verder! Fijn dat ze nu weer klaar is met het manege werk en lekker met plezier verder kan gaan.

Dat mensen het leuk vinden, paard met tong uit zijn mond, kan ik zelf eerlijk gezegd niet begrijpen, maargoed. _O-

Klopt. Met rechtrichten ga ik nu dus ook zeker meer aan de slag. Verder gaan we inderdaad zeker nog veel plezier maken, en dat gaat ook zeker wel lukken <3 .

En die tong snap ik ook niet helemaal :+ . Ik ben er namelijk ook zeker NIET trots op haha. Maar bitloos is ook een goeie uitkomst voor haar. Alleen ik moest m'n hoofdstel ruilen van kaakgekruist naar sidepull. Van kaakgekruist wordt ze gek :') .

Joscaa

Re: Mazzel @ work :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:30

Je kunt ook gewoon een lage africhtingsneusriem gebruiken voor bitloos. Lekker simpel, niks gekruist & werkt hetzelfde als je bit. Rechts is rechts, links is links & ho is ho, haha. :) Heb ik ook bij Farouche. Gewoon gespjes aan de teugel, die klik ik aan de ringetjes vast, werkt ideaal. Nog een goedkope oplossing ook!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:06

pelousa schreef:
Tips vind ik ook zeker niet erg. Maar het is meer dat ik geen afkrakende of beledigende opmerkingen naar mijn hoofd hoef te krijgen. Die krijg ik met buitenrijden van mensen die haar niet kennen al genoeg. Ik vind het wel erg lastig om dit op te lossen. Soms doet ze even haar tong naar binnen maar dat is wel echt zeldzaam. En ze doet dit helaas bij iedereen. Maar wel bedankt voor de tips! Ik ga er zeker mee aan de slag!

:)

Ja snap ik helemaal, dat is ook vervelend als mensen rotopmerkingen
maken daarover, je doet het ook niet voor je lol! :(:)
Het is inderdaad lastig om het weer goed te krijgen, omdat het vaak ook
een soort tic wordt van het paard.
Maar met geduld en rechtrichten komt het vast goed! :j

Enne...top dat je mijn reactie op de goede manier opvatte, het was niet kwetsend of rot bedoeld! ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:20

Die tong komt echt wel vanuit haar draf verleden! Hou er rekening mee dat dit paard al wat ouder is en ze tegenwoordig b.v ook galoperen met de dravers op de baan! Links en rechts om trainen hadden ze vroeger ook nooit van gehoord! Een nylon kous om de tong om te voorkomen dat ze hem over het bit gooiden was ook zo'n middeltje en dan heb ik het nog maar niet over het al laten lopen met 1 jaar voor de sulky!!
Ik denk dat deze draver die tijd nog heeft meegemaakt!
Wat betreft het rijden, het ziet er fijn uit! Met rechtrichten ga je het probleem tong ook niet verhelpen bij een 16 jarig paard dat dat al zijn hele leven doet, dus lekker doorgaan waar je mee bezig bent!
Je rijd geen wedstrijden, en hebt lol met je knol en heel belangrijk...paard ziet er gelukkig uit!!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:26

Mijn draver (en vele andere van onze dravers) is ook als jaarling beleerd, heeft als tweejarige gekoerst zonder galoptraining en heeft ook de tong vastgebonden gehad. Geen van allen gooien de tong naar buiten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:28

Begrijp ik, maar er zullen er ook zijn waarbij het wel een probleem is!
Misschien niet de meerderheid, maar toch een flink aantal denk ik.
Dat het een aanleunings probleem is, is natuurlijk duidelijk!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:30

Dat bedoel ik. Rijpaarden hebben hier ook last van, en die hebben niet gekoerst ;) Het hoeft dus absoluut niets te maken te hebben met het al dan niet gekoerst hebben. Degene die het doen zijn verkeerd gereden/ Dat is niet iets drafsportgebonden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:36

Daar heb jij natuurlijk gelijk in! Maar met een draver is het vaak toch moeilijker op te lossen dan bij een verkeerd gereden jong ander paard.
De gangen zijn al anders, paarden hebben een lang achterbeen waardoor het onderbrengen moeilijker word en de meeste draver scharen daardoor. Daarbij mogen ze op de baan het hoofd heel anders dragen dan wij in de dressuur willen. Het is dus behoorlijk moeilijk om een draver dit allemaal af te leren, vandaar dat ik deze foto's ook hee netjes vind voor een 16 jarige draver.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:55

Het is wel degelijk mogelijk een draver om te scholen alleen is het een berg werk, absoluut!
Wij zijn bezig met een 18jarige en die pakt het super op, alleen moet je gestructureerd te werk gaan en blijven onderhouden. Het kost gewoon veel tijd en geduld. Verder ken ik wel wat oudere dravers die ook hun tong eruit gooiden, maar dat is wel goed gekomen :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:04

Ik weet dat het kan, heb zelf al 4 dravers gehad, maar het blijft toch heel moeilijk.
Je moet heel consequent zijn en echt minimaal 4/5 dagen trainen. Daarnaast een verschrikkelijke grote portie geduld hebben en een tikkie geluk dat je draver een beetje mee wil werken.
En vooral dat geduld bij die heethoofden is lang niet voor iedereen weg gelegd.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:14

aerdenhout1 schreef:
Ik weet dat het kan, heb zelf al 4 dravers gehad, maar het blijft toch heel moeilijk.
Je moet heel consequent zijn en echt minimaal 4/5 dagen trainen. Daarnaast een verschrikkelijke grote portie geduld hebben en een tikkie geluk dat je draver een beetje mee wil werken.
En vooral dat geduld bij die heethoofden is lang niet voor iedereen weg gelegd.

Helemaal eens! Het is ook moeilijk :j

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 23:41

Leuk dat het een soort discussie opstart ;) . Ik vind het interessant om te lezen.
Bedankt voor alle leuke/interessante/leerzame reacties :)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 03:44

wat een opmerkingen over die tong zeg ;)

Dravertje is 16, heeft een mooi bedrag bij elkaar gekoerst, op de baan zelf had ze de tong er ook al uit, weet ik van een oud-jockey die haar op gecombineerde koersdagen voorbij zag komen (door dr tong viel ze op en wist de oud-jockey het nog).
Mazzel heeft dus al zó lang die tong eruit ;)

(en Mazzel is trouwens waarschijnlijk van de baan af gehaald omdat ze té heet werd, is wat mij is verteld, dus kan best begrijpen dat de eerste (paar) eigenaren na haar draf-carriere in eerste instantie absoluut niet op die tong hebben gelet, gezien Mazzel nogsteeds enorm heet kon worden als we op de manege haar iets probeerden te leren (dus als ze onzeker wordt omdat ze iets (nog) niet kent). Gelukkig heeft ze ondanks haar onzekerheid en daarbijkomende heet-heid een SUPER lief en meewerkend karakter, daarom was ze ook inzetbaar voor de manege en heeft ze, IMO, het eigenlijk zo ver geschopt.

Ik denk dus ook niet dat het bij haar NOGSTEEDS een aanleuningsprobleem is. Natuurlijk moet je er aandacht aan besteden, maar dan in het algemeen aan de rechtgerichtheid en aanleuning, want we zijn als ruiter nooit uitgeleerd :Y)
(rechtgerichtheid als continu extra aandachtspunt bij Mazzel erg belangrijk, hebben op de manege ook altijd extra aandacht aan besteed, vaak genoeg tussen de lange lijnen gehad, is ook een must voor haar om haar goed te houden)

Als ik bedenk hoe Mazzel binnenkwam op de manege en hoe ze is weggegaan is het een wereld van verschil! en sinds ze van Vera is kijk ik helemaal mijn ogen uit (ben een half jaar weggeweest uit Amsterdam, heb Mazzel vlak voor verkoop gezien en pas weer toen ze al een half jaar van Vera was. Dat was een super aangename verrassing :D

Veer, over een week weer het bos in he! (en,.. denk aan je polsen en het dragen van je handen )

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 19:33

muiszje schreef:
wat een opmerkingen over die tong zeg ;)

Dravertje is 16, heeft een mooi bedrag bij elkaar gekoerst, op de baan zelf had ze de tong er ook al uit, weet ik van een oud-jockey die haar op gecombineerde koersdagen voorbij zag komen (door dr tong viel ze op en wist de oud-jockey het nog).
Mazzel heeft dus al zó lang die tong eruit ;)

(en Mazzel is trouwens waarschijnlijk van de baan af gehaald omdat ze té heet werd, is wat mij is verteld, dus kan best begrijpen dat de eerste (paar) eigenaren na haar draf-carriere in eerste instantie absoluut niet op die tong hebben gelet, gezien Mazzel nogsteeds enorm heet kon worden als we op de manege haar iets probeerden te leren (dus als ze onzeker wordt omdat ze iets (nog) niet kent). Gelukkig heeft ze ondanks haar onzekerheid en daarbijkomende heet-heid een SUPER lief en meewerkend karakter, daarom was ze ook inzetbaar voor de manege en heeft ze, IMO, het eigenlijk zo ver geschopt.

Ik denk dus ook niet dat het bij haar NOGSTEEDS een aanleuningsprobleem is. Natuurlijk moet je er aandacht aan besteden, maar dan in het algemeen aan de rechtgerichtheid en aanleuning, want we zijn als ruiter nooit uitgeleerd :Y)
(rechtgerichtheid als continu extra aandachtspunt bij Mazzel erg belangrijk, hebben op de manege ook altijd extra aandacht aan besteed, vaak genoeg tussen de lange lijnen gehad, is ook een must voor haar om haar goed te houden)

Als ik bedenk hoe Mazzel binnenkwam op de manege en hoe ze is weggegaan is het een wereld van verschil! en sinds ze van Vera is kijk ik helemaal mijn ogen uit (ben een half jaar weggeweest uit Amsterdam, heb Mazzel vlak voor verkoop gezien en pas weer toen ze al een half jaar van Vera was. Dat was een super aangename verrassing :D

Veer, over een week weer het bos in he! (en,.. denk aan je polsen en het dragen van je handen )

Haha, inderdaad he ;) . Wist ik ook niet dat ze het al op de baan deed, maar vermoede het wel al.

En over een weekje inderdaad weer lekker boscrossen! (en jep, die polsen _-:( moet ik even aan werken ;) )

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:24

Leuk paard hoor!
Rechtrichten is altijd een aardige klus met een draver, maar geduld,geduld en nog meer geduld en je komt er wel.
Ik heb nu nog 2 dravers (daarvoor 4) en twee hingen de tong er wel uit met rijden en twee niet.
Ook bitloos hing het tongetje eruit en zelfs op stal zaten ze te klo*ien met hun tong.
Ik vind het dus wel iets wat je vaker bij dravers tegenkomt en daar bedoel ik niks negatiefs mee over het ras.

kkiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:24

Leuk paard ! jullie zijn leuke combinatie en jullie hebben er veel plezier in!

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 12:03

Bedankt! :)