Ricciano's Crusador (4j) 1e x na revalidatie!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:09

Wat fijn dat je je paard weer thuis hebt en je weer wat mag gaan doen!
Ik vind dat hij er goed uitziet!

Er zijn wel weer veel "dierenartsen" ( :+ ) aanwezig in je topic! :D
Lijkt mij het verstandigste dat je je gewoon houdt aan wat je eigen dierenarts
voorschrijft, die kent het paard, de situatie etc. ;)

Als je zo'n paard het land opgooit, loopt hij waarschijnlijk nog sneller weer een blessure op :7

Succes TS, laat je niet gek maken door mensen die altijd alles beter weten zonder ervoor gestudeerd te hebben :D!

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:12

SusanH schreef:
Ik ga mee met Aukelizzy (en TS). Wij hebben ons paard in de revalidatie ook veel eerder weer onder de man gebracht dan waarschijnlijk normaal gebruikelijk is, puur en alleen omdat hij aan de hand levensgevaarlijk werd en uiteraard in overleg met DA. En ja, als hij dan onder het rijden niet goed aan de hulpen stond kreeg hij ook gewoon een tik. Sommige paarden hebben het nodig dat ze consequent worden gereden omdat ze anders een loopje met je nemen (nu valt vast half bokt over me heen) en dat is zeker bij die van ons het geval.

TS: Kan me voorstellen dat het heerlijk is dat je er weer op mag en het rijden ziet er super uit!

Dan kon je toch ook sederen en er mee aan de hand stappen... Tegenstrijdig?

TS; Sterkte met de revalidatie! Als hij er weer helemaal bovenop komt zal het een erg knap paard zijn.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:12

Elcid: Een peesblessure door trauma? Niet elke peesblessure is een gevolg van overwerkt zijn, of slechte levenscondities waarin het paard zich bevindt.
En sederen onder het rijden kan een heel positief effect kan hebben op de revalidatie.
Die bloedpaardjes kennen soms hun eigen grenzen niet. Dus het is aan de ruiter om deze grenzen te stellen en keurig op te volgen.
Vanuit rust, veel rechte lijnen, gekke sprongen uiteraard te vermijden.
Is daarbij sedatie nodig. Dan is het zo.
Paard zal wel niet zodanig gesedeerd zijn dat hij geen normale rechte lijn kan rijden he.
Ts doe zo voort. Heb veel respect wat je voor je paard overhebt!

Milou_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:13

sommige mensen kunnen hier wel een beetje een drama van maken zeg,
ik snap dat je hem sedeert en een paard hoort ook gewoon aan je been te zijn als je rijd.
ik vind dat je een knap paard onder je heb! Veel succes!

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:18

Ik zeg het niet vaak en ook niet graag, maar wat is Bokt weer bezig :=
Wat zouden jullie doen als jullie zo'n energiek paard hadden met een blessure, je hebt er zoveel tijd en geld in gestoken om alles zo goed mogelijk te laten genezen. Dan maar gaan rijden zonder verdoving met de kans dat hij gek gaat doen en de blessure er terug is (of erger) omdat sederen zo zielig is?!
Jeetje, ik ken TS en de betreffende DA, alles wordt gedaan in het belang van het paard.
Met sederen moet je ook geen paard voor ogen halen dat amper zijn ene voet voorbij de andere kan zetten hé.
Als dan blijkt dat hij echt wel wat lui wordt en niet aan je been is kan je toch even bijtikken zeker, ze moeten nog wel blijven luisteren.. Bokt maakt alles wel weer héél snel zielig vind ik hoor.

Als TS niets had gezegd over de verdoving, hadden jullie het dan gezien aan de foto's? Ik denk van niet. Dat het niet jullie keuze zou zijn, prima. Maar laten we TS zijn keuze ook even respecteren aangezien jullie hetzelfde van hem verwachten over jullie mening ;)

Yuri: ben heel blij voor je dat je weer op Richy kan. ;)

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:19

Mensen Mensen wat een gezeur.
Heb in de zelfde situatie gezeten maar dan met een 3 jarige. Ging als een gek te keer op de wei ( kwam iedere dag van 's morgens tot 's avonds buiten ) gleed uit en zat ook met een peesblessure.
Zo'n paard hou je niet even rustig aan de hand. Die gaan gewoon te keer. Ook op een klein weitje als dat afgezet is. Het kan zelfs in de stal! Wij hebben toen ook besloten om hem lichtjes te sederen en er dan op te gaan om het langzaam op te bouwen. Wel moet ik zeggen dat ik het advies kreeg om op harde en even ondergrond te stappen en lichtjes te draven.
Moet er wel bij zeggen dat ik niet in het revalidatiecentrum ben geweest dus kan zijn dat op het harde niet goed is bij deze therapie.

Natuurlijk klopt het dat de reacties onder sedatie anders zijn maar zoveel gebeurd er niet hoor. Jij rijdt niet volop maar een paar rechte lijnen met een beetje draf. Geen andere oefeningen dus zo blijft het risico heel klein tegenover een exploderend paard onder het zadel of aan de hand.

Dat de TS een tik geeft, zal zeker niet heel erg geweest zijn. Je sedeert het paard maar lichtjes dus het kan wel gewoon nog 'denken', het is niet tot boven toe dicht gespoten dus kan het makkelijk reageren op het been. Zo niet dan maar even een tikje als herinnering. ZAl vast geen mep geweest zijn. Tenslotte zal die moeten blijven opletten en zich ervan bewust moeten zijn waar hij zijn benen neerzet en dat kan ook MET lichte sedatie!

TS ik vind dat je goed bezig bent. Blijf gewoon rustig aan opbouwen en in goed gesprek met klinik/ dierenarts en dan zal het allemaal wel goed komen. Vind het er netjes uitzien maar let wel op dat je niet te fanatiek wordt met rijden.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:25

Goh, wat een gedoe allemaal. Mensen doen geheel ongefundeert uitspraken in dit topic die tamelijk kwetsend zijn naar TS toe terwijl ze helemaal niet weten waar ze het over hebben!! Wat een onzin om te beweren dat een paard van 4 met een peesblessure komt door slechte training of weet ik wat veel. Verdiep je maar eens in het ontstaan van een peesblessure, dan lees je dat het 9 van de 10 keer komt door een simpele verstapping oid.

Het klinkt allemaal zo simpel, waarom niet stappen aan de hand, waarom niet aan de longe..... mensen, doe pas uitspraken als je weet hoe het revalideren van een peesblessure werkt. Het is toch belachelijk dat TS zich moet gaan verdedigen omdat mensen niet weten wat een peesblessure en de revalidatie daarvan inhoudt!!
Probeer je paard maar eens rustig te houden aan de hand als die al 4 maanden stil staat, het is absoluut uit den boze om een paard aan de longe op een cirkel te laten lopen. Genezing door je paard alleen maar op de wei te gooien is ook grote onzin! Dat is veel te belastend voor een pees.

Verder is geen enkele peesblessure hetzelfde en vergt elke blessure weer een andere behandeling, die TS onder begeleiding van zijn DA doet.

Ik vind het knap wat TS al allemaal gedaan heeft voor zijn paard, echt petje af hoor!! Als ik er het geld voor had had ik het met de mijne ook gedaan, maar helaas. Het ziet er goed uit TS, heel fijn voor jou dat het al zo goed gaat!!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:26

Aukelizzy schreef:
@ Ojajoh, ook wanneer dat paard gesedeerd is hoort het nog wel aan het been te zijn. TS zal gerust niet verwachten dat paard net zo goed vertrekt als zonder sedatie, maar dat wil nog niet zeggen dat hij geen reactie hoeft te geven als je dat vraagt. Paard is gerust niet zo verdoofd dat het niet meer denken kan hoor. ;)

Als ik die van mij 24/7 op de wei gooi en er 4 maanden niets mee doe en er dan op ga zitten heb ik die verdoving nog steeds nodig hoor. Maar dat is een heel andere discussie, en zolang je zelf niet in zo'n situatie zit weet je ook niet waar je over praat, dat is wel duidelijk. ;)

over dat laatste kan jij helemaal niet oordelen, dus je blaat maar wat......dat is wel duidelijk ;)

sedatie heeft geen precieze lijn hoe een dier erop reageerd net als mensen verschillend reageren op medicatie....
ik vind dat daar wel degelijk rekening mee gehouden moet worden
ik geef jou ook geen shotje en verwacht dat jij nog net zo goed kan antciperen achter het stuur.....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:32

Ojajoh schreef:
Aukelizzy schreef:
@ Ojajoh, ook wanneer dat paard gesedeerd is hoort het nog wel aan het been te zijn. TS zal gerust niet verwachten dat paard net zo goed vertrekt als zonder sedatie, maar dat wil nog niet zeggen dat hij geen reactie hoeft te geven als je dat vraagt. Paard is gerust niet zo verdoofd dat het niet meer denken kan hoor. ;)

Als ik die van mij 24/7 op de wei gooi en er 4 maanden niets mee doe en er dan op ga zitten heb ik die verdoving nog steeds nodig hoor. Maar dat is een heel andere discussie, en zolang je zelf niet in zo'n situatie zit weet je ook niet waar je over praat, dat is wel duidelijk. ;)

over dat laatste kan jij helemaal niet oordelen, dus je blaat maar wat......dat is wel duidelijk ;)

sedatie heeft geen precieze lijn hoe een dier erop reageerd net als mensen verschillend reageren op medicatie....
ik geef jou ook geen shotje en verwacht dat jij nog net zo goed kan antciperen achter het stuur.....

Ik blaat helemaal niet wat, Als jij daadwerkelijk zo'n heet paard onder je kont gehad had, dan was je niet tegen sederen geweest. Zonder is namelijk geen doen, maar daar ga ik niet eens met je over in discussie.

Je hoort mij toch ook niet zeggen dat het paard perfect aan het been moet staan? Paard mag gerust iets minder snel reageren, maar als het helemaal geen reactie geeft, mag je daar best wat aan doen. Als ik achter het stuur zit met iets op en er steekt een kind over dan zal ik idd later reageren, maar ik reageer wel. Ik rijd niet dat kind plat en zeg, jaa maar ik hoef niet te reageren want ik ben licht gesedeerd.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:34

Ojajoh schreef:

Wat denk je nou...dat de dierenarts daar niet op let?!? :')
Heb je weleens een echt heet hoog in het bloed staand paard onder je
kont gehad, zoja, dan had je deze reactie niet geplaatst ;)

Ik vind het al enorm geweldig dat iemand zoveel voor zijn paard doet om
hem weer de "oude" te laten worden!!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:41

Aukelizzy schreef:
Ik rijd niet dat kind plat en zeg, jaa maar ik hoef niet te reageren want ik ben licht gesedeerd.

nee klopt je zou niet achter het sturen mogen kruipen ;)

en nee wijs om de discussie niet aan te gaan want jij kan niet oordelen over wat ik wel of niet allemaal onder mijn kont heb/had ...
klomp, voor jou geldt hetzelfde.......weet je mijn verleden? knap zeg +:)+
en staat de dierenarts er continu naast met rijden dan?
ik stop dan ook verdere discussie hierop,want zet geen zoden aan de dijk

ik vind gewoon dat TS onfair tegen het paard is, en jammergenoeg een heleboel ruiters hier die ook zo in elkaar steken, dat is nou de "eerlijke" paardensport......en vindt de reactie van elcid wel degelijk ergens op slaan, ze heeft met punten wel gelijk :j
en dat is het laatste wat ik erop zeg
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 23-08-11 09:44, in het totaal 2 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:42

@ Jen: snap niet wat daar tegenstrijdig aan is? Ik haal gewoon een voorbeeld aan om aan te geven hoe het in de praktijk kan werken. Blijkbaar hebben sommige anderen die hier reageren die ervaring niet. Als aan de hand stappen met sedatie in ons geval het beste was geweest neem ik aan dat de DA da wel geadviseerd had aan ons ;)

Wilawander

Re: Ricciano's Crusador (4j) 1e x na revalidatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:44

Vindt het juist positief. Onder het zadel heb je veel meer controle over de beweging en de belasting. je kan mooi rechtuit wat veel minder belasting is als aan de longe. Daarnaast houdt je zo'n dier dan niet rustig. Heb zelf eens een paard gehad met blessure en die ging gesedeerd aan de longe, als ze zadelmak geweest was dan was ze ook onder het zadel gekomen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:53

Ojajoh schreef:
Aukelizzy schreef:
Ik rijd niet dat kind plat en zeg, jaa maar ik hoef niet te reageren want ik ben licht gesedeerd.

klomp, voor jou geldt hetzelfde.......weet je mijn verleden? knap zeg +:)+
en staat de dierenarts er continu naast met rijden dan?
ik stop dan ook verdere discussie hierop,want zet geen zoden aan de dijk

Ts rijdt het paard in overleg met de dierenarts, deze geeft dan ook aan wat wel mag en wat niet ;)
Het paard wordt niet zo zwaar gesedeerd, anders kun je niet eens rijden :')
De sedatie is net bedoeld om het paard wat rustiger te houden, zodat het sterker kan worden zonder risico's.
Dus als het aan jou ligt, neem je liever het risico dat het paard weer geblesseerd raakt of erger?
Ik weet niet wat oneerlijker is t.o. het paard :=

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:54

Ojajoh, ik wil best met jou in discussie, maar niet in dit topic. Dus als je het nodig vind om verder te discussiëren moet je maar een nieuw topic maken, dan zal ik mij er zeker melden. En nee ik kan niet oordelen over wat voor paarden jij hebt, maar ik kan wel met heel veel zekerheid zeggen dan jij niet een paard hebt zoals mijn paard of het paard van de TS. Want als dat wel het geval was, dan had je gesedeerd, want anders donder je van zo'n paard af omdat ze hartstikke gek doen. En in mijn ogen ben je gewoon ongelooflijk stom als je dat risico voor zowel jezelf als voor het paard neemt. Als ik mijn paard niet met verdoving gerevalideerd had, was ze er nu niet meer geweest want ze was gewoon niet te revalideren zonder. Ze blesseerde zich keer op keer op keer, en het werdt steeds erger. Nu is paard hartstikke blij en gaat weer mee op wedstrijd. Anders was het einde verhaal geweest, dus zo zielig is het niet om te sederen. Maar ik geloof dat jij een paar flinke oogkleppen op hebt.

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:00

Dan doe je eens al het mogelijke wat kan voor je paard, krijg je heel bokt over je heen...
Waarom denken sommige hier altijd dat ze alles beter weten dan een dierenarts die er minstens zes jaar voor heeft gestudeerd? Wat een gezeur!

TS: Met de kans die jij hem hebt gegeven ben ik er zeker van dat het goed komt! Veel succes :)

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:03

Denk dat TS zich rot schrikt als hij dit topic ziet. En dat hij keihard zijn best doet om het beste voor zijn paard te doen, zoveel
commetaar over zich heen krijgt. Typisch bokt. Jammer dat het zo loopt...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:04

Ga er maar eens op zitten na 4 maanden stilstaan.
Sedatie is puur in het belang van het paard, ernaast lopen is geen optie, heeft TS al geprobeert.
Beweging is nu belangrijk voor herstel en aangezien dit paard al snel een bommetje maakt is dat niet gunstig voor de blessure.

De OS kun je niet eens rijden in de fase waarin dit paard zich bevindt dus snap de vergelijking even niet?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:05

klomp schreef:
Ga er maar eens op zitten na 4 maanden stilstaan.

Ik ben na 2,5 jaar opgestapt, maar het topic gaat niet over mij :D
Ik vind het te gek voor woorden dat je op een gesedeerd paard stapt, gaat er bij mij níet in en vind het vreselijk om te lezen dat er zoveel mensen zijn die er wel achter staan. Ongelofelijk gewoon.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:07

Daar is die knappe (saaie ;) ) bruine weer. Ik heb je vorige topic ook gevolgd, de revalidatie gaat snel (gelukkig). Hij ziet er goed uit. Ik neem aan dat de DA weet wat hij doet en adviseert, dus daar zou ik zeker naar luisteren ipv de betweters hier op Bokt.
Ik wens jou en je paard succes met de verdere revalidatie en ik hoop in de toekomst weer een topic te zien als jullie in training zijn, wie weet wel in training voor de OS? :D

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 10:07

o mensen lief hier begint mn hart sneller van te slaan

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:07

Quellian schreef:
Ik ben na 2,5 jaar opgestapt, maar het topic gaat niet over mij :D
Ik vind het te gek voor woorden dat je op een gesedeerd paard stapt, gaat er bij mij níet in en vind het vreselijk om te lezen dat er zoveel mensen zijn die er wel achter staan. Ongelofelijk gewoon.

Ik vermoed dat dit paard toch net effe wat expolsiever is :D

TS: blijf ademhalen ;)

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:08

Is het niet zo, dat de pijnprikkels niet goed doorkomen bij een gesedeerd paard. Dus ook je hulpen komen niet goed door. Als je dus iedere keer dat je gaat rijden je paard weer een sedatie toedient, weet je niet of je hem overvraagt en daardoor wellicht de blessure weer opnieuw oproept.

Jolliegirl

Dit vind ik niets met paardrijden te maken hebben.... je paard verdoven,en dan verbaasd zijn als ie niet snel genoeg op je hulpen reageert.
Petje af.....

Ik geloof echt dat TS de best doet voor z'n paard..
Maar ga in godsnaam iets anders doen dan rijden, als je verdoving nodig hebt om hem niet te laten ontploffen.......... :n :n
Ik vind het gewoon niet eerlijk tegenover het paard...

Ik snap dat iemand heel goedwillig en leuk de foto's wilt laten zien..
Ik vind de foto's verder hartstikke mooi en leuk... als ik niet had geweten dat het dier was verdoofd...
het is niet dat het paard er last van lijkt te hebben, maar meer MIJN gevoel dat IK het niét eerlijk vind...
En dat is mijn mening.... daar hoeft niemand het mee eens te zijn.

TS : Succes met de revalidatie, ik hoop dat het sederen snel afgebouwd kan worden, zodat je paard weer de volle concentratie/energie kan gebruiken!
Ik gun het je dat 'ie snel weer 100% is en jij weer lekker kunt rijden.

050206051012

Ik vind het ook een machtig mooi paard hoor :D En vind het fijn voor het dier dat TS de kosten van revalidatie op zich heeft genomen ondanks dat hij het paard nog niet zo lang in bezit had, daar zeg ik ook niets van. Maar gesedeerd rijden gaat me gewoon te ver, maar blijkbaar mag dat hier niet gezegd worden?

Klomp, waar haal je dat vandaan dat dit paard explosiever zou zijn dan die van mij?