1 meter en een beetje!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 22:38

MelanieB schreef:
En blijf goed op je beugels steunen boven de sprong, niet je knie klemmen want dan gaat je been juist naar achter.

Zal het proberen!! :j

En ik ga beginnen met kleine hindernisjes en hoe ik het aanrijd. Volgende week begin ik daar mee. En dan wil ik graag wat meer tips hoe ik dat ga aanpakken.
dus:
- lage hindernissen,
- in uitjes,
- klein parcourtje en boven de sprong kijken waar ik daarna naar toe ga,
- goede galop aanspringen,
- niet te ver naar voren gaan,
- beter op de beugels steunen ipv met knieën klemmen,
- meer dressuurmatig oppakken en nagevelijker zien te krijgen,
- hond weg,
- lessen nemen! :j

Succubi

Re: 1 meter en een beetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:46

@Melanie: Dat is wss een hond... dit is een puppy... Maar goed, niet de mijne, ga er ook geen woorden verder aan verslijten :)

@Chasey: Hoe komt het dat je nu dan geen les hebt?
Vanaf het begin beginnen... Tja, dat die ik nu ook... wéér.. En ik rij al meer dan 20 jaar en mijn pony is ook al 17jaar... Maar het begin is de basis en op een slechte basis kan je niet bouwen.
Denk niet in kwantiteit (hoogte) denk in kwaliteit :). (hoe vaak spring je eigenlijk?? :o )

"Roderiquez" staat rond die tijd hopekijk op springen :D. Hoogzwangere poown wil ik dat niet aandoen ;)
En helaas heeft ze haar koot verdraaid :(. Anders hadden we op de haflingerdagen in Ermelo meegedaan op de crosstraining ;(.
Gaan jullie nog naar de hafdagen?? :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:51

waar je mee zou kunnen beginnen is een week lang alleen maar dressuren hem goed nageefelijk rijden en voor je been dus been is reactie;
flink wat tempo wisselingen rijden!
voor het verkeerd aangalloperen zou je hem een tijdje kunnen longeren op de volte met bijv losse bijzet (bedoel ik mee niet te strak)
en dan heel veel overgangen rijden van draf naar galop en terug,
als ie goed aanspringt rondje laten galopperen niet eindeloos door laten rennen daar word de galop niet beter van namelijk en iedere keer weer opnieuw aan laten springen dit paar keer herhalen dan snapt hij vanzelf dat rechtsom de rechtergalop fijner is en linksom de linkergalop ;)
en natuurlijk een stemhulp koppelen aan de galop,
dan zou je het makkelijker kunnen combineren onder het zadel,
op een volte aangalloperen is makkelijker voor de meeste paarden,
als je dat dan ook doet dan is het voor hem zo van hee op volte rechtsom met longeren rechtergalop zal die als het er goed inzit ook doen en de stemhulp weer laten overvloeien in een correcte beenhulp binnenbeen op singel buitenbeen stukje naar achter hoop dat je het een beetje snapt :))

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 22:56

Succubi schreef:
@Melanie: Dat is wss een hond... dit is een puppy... Maar goed, niet de mijne, ga er ook geen woorden verder aan verslijten :)

@Chasey: Hoe komt het dat je nu dan geen les hebt?
Vanaf het begin beginnen... Tja, dat die ik nu ook... wéér.. En ik rij al meer dan 20 jaar en mijn pony is ook al 17jaar... Maar het begin is de basis en op een slechte basis kan je niet bouwen.
Denk niet in kwantiteit (hoogte) denk in kwaliteit :). (hoe vaak spring je eigenlijk?? :o )

"Roderiquez" staat rond die tijd hopekijk op springen :D. Hoogzwangere poown wil ik dat niet aandoen ;)
En helaas heeft ze haar koot verdraaid :(. Anders hadden we op de haflingerdagen in Ermelo meegedaan op de crosstraining ;(.
Gaan jullie nog naar de hafdagen?? :D

Owww! Ik schrok al! Maar gelukkig staat ze dan op springen. Wel vervelend dat ze haar koot verdraaid heeft... :n

Ach een lang verhaal hoe het komt dat ik geen les heb. Ik ben best een krakkemikkig mens. Heb altijd wel wat. Zo nu ook weer zit ik te kloten met m'n voet. Vel hangt eraf, wil niet helen met schoeisel etc. En bot in m'n enkel doet al maanden pijn. Als ik moet genezen voordat ik weer ga paardrijden kan ik net zo goed stoppen met rijden, maar ook fietsen, lopen, etc....
Een paar maand geleden zat ik er helemaal doorheen. En ben ik gestopt met de les. Werd me te veel. Maar ik wil het heel graag weer oppakken! Maar ik zit nog steeds met die verdraaide (niet letterlijk) voet.
Altijd wel wat met dat ding. :(
Hoe vaak spring ik? Ik rijd James gemiddeld 4 keer in de week. Meestal 1 keer per week springen. Soms 2 keer. Maar ik rijd altijd alleen, dus geen feedback #) En ik merk de laatste tijd dat het zo niet langer gaat. Ik wil niet alleen op les, het is ook hard nodig!!! Ik wil niet langer maar wat aanklooien. Ik wil weten wat ik moet doen. En ik wil het goed doen.
Wij gaan denk ik niet naar de Hafdagen. Wanneer is dat? :o Is het aan te raden? Is het leuk?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:57

Chasey schreef:
moelly schreef:
Nu alleen nog die sportschoenen uit en jodphurs aan :)

Ik zou graag willen maar die kan ik nog steeds niet aan. Wond op m'n voet is nog heel gevoelig. Met sportschoenen is het te verdragen.
Zodra het kan doe ik de jodphurs aan. :j Ik rijd helemaal niet graag zonder jodphurs, het is nu even niet anders... ;(

Nee prima.
Heb je les?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 22:58

ponylies schreef:
waar je mee zou kunnen beginnen is een week lang alleen maar dressuren hem goed nageefelijk rijden en voor je been dus been is reactie;
flink wat tempo wisselingen rijden!
voor het verkeerd aangalloperen zou je hem een tijdje kunnen longeren op de volte met bijv losse bijzet (bedoel ik mee niet te strak)
en dan heel veel overgangen rijden van draf naar galop en terug,
als ie goed aanspringt rondje laten galopperen niet eindeloos door laten rennen daar word de galop niet beter van namelijk en iedere keer weer opnieuw aan laten springen dit paar keer herhalen dan snapt hij vanzelf dat rechtsom de rechtergalop fijner is en linksom de linkergalop ;)
en natuurlijk een stemhulp koppelen aan de galop,
dan zou je het makkelijker kunnen combineren onder het zadel,
op een volte aangalloperen is makkelijker voor de meeste paarden,
als je dat dan ook doet dan is het voor hem zo van hee op volte rechtsom met longeren rechtergalop zal die als het er goed inzit ook doen en de stemhulp weer laten overvloeien in een correcte beenhulp binnenbeen op singel buitenbeen stukje naar achter hoop dat je het een beetje snapt :))

O kijk! Huiswerk :D :j Ik zal het rijden denk ik maar een tijdje stoppen. Lukt toch niet fatsoenlijk met m'n voet. In ieder geval niet zoals het hoort.
Ik kan dan beter James gaan longeren. En als ik wel rijd zal ik meer dressuurmatig en overgangen gaan rijden.
Kijk dit zijn nog eens tips waar ik wat aan heb! Dank jullie!

James en ik gaan terug naar het begin. :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 22:59

Nee geen les op het moment, maar wil dat heel graag weer oppakken, lees maar eventjes bovenstaande berichtje van mij over de les :D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:20

Je hoeft niet meteen van alles naar niets ;)
Elke week springen vind ik vrij veel, ik spring misschien 1x per maand? Nog niet eens volgens mij haha.
Wel een gekloot met je lijf! (ik weet er alles van, strompel nu ook met 2 gekneusde enkels, reuma etc).
Ik heb zelf 2 lesgevers en heb ook zeker niet elke week les hoor!
Maar bij de 1 is het echt basis. 3 lessen lang alleen maar leren stilstaan en stappen vanuit je bekken. Ben nu al 3 lessen bezig om te leren lichtrijden :') (dan krijg ik echt het idee dat ik niet kan rijden)
En ik heb les van een meid die gewoon lesgeeft, die dressuur proefjes oefent, vooral met springen goed en vooral positief lesgeeft. Dat geeft mij weer een boost omdat dat meer gericht is op het paard.
Zij kan ook een aantal dingen achter elkaar laten voelen waar ik thuis weer even mee aan de slag kan.
Zo combineer ik het zware en het leuke werk :).
Soms moet je gewoon even zoeken naar de lesgever die bij jou en je pony past :).
Je kan namelijk wel uitleggen zoals leren tellen op de balkjes maar sommige dingen heb je gewoon echt les bij nodig en kan je niet over internet doen (jammer dat je zo ver weg woont ;) )

Maar longeren is idd altijd een goede vervanging.
Door veel overgangen te maken maak je de achterhand sterker.
Je kan ook flink draftempo, tempo laten zakken tot bijna stap en dan (in draf) weer flink tempo.
"Roderiquez" word daar altijd heel vlot en attent van :D (veel leuker om mee te maken dan in je eentje aanklooien op een hindernis :) )
En met rijden, kan ook gewoon zonder zadel (en schoenen) en toch ergens aan werken.
Ik stap meestal in de bak (of weiland) en dan vraag ik haar wat rond, laat ik haar weer strekken, weer rond vragen, stelling vragen en daarin strekken, veel figuren rijden. En ook tempowisselingen, stap, middenstap, weer terug nemen, weer vertrekken. Dat ook een beetje in de draf.
Gewoon lekker ontspannen rekken en strekken noem ik dat :D.
(en meestal zit ik dan ook lekker zonder zadel, korte broek, schoenen uit := )
"Roderiquez" vind het heerlijk, lekker ontspannen samen zijn, en nog een massage ook :D

Nog niet van de haflingerdagen in Ermelo gehoord! :oo
Je kan je nu denk ik niet meer opgeven maar het is alleen al erg leuk om gewoon te komen kijken!
Meer dan 200 haflingers!
Zaterdag: Dressuur (officeel, onderling van AA tot Z), springen, vaardigheid, mennen, bestgaand etc
En zondag crosstrainingen en western clinic's! :D
Hier meer info :)
http://ermelo.deaangespannenhaflinger.nl/

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 23:44

Ik ga je tips opvolgen!
Ik denk dat ik de rek en strek oefeningen zonder zadel ga doen. Dan hoef ik ook geen schoenen aan. En dan kan ik gewoon overgangen rijden, wendingen etc. :j En nagevelijk zien te krijgen.
Ik heb er net nog even over gepraat met Daan. En hij vindt het ook verstandig dat ik op les ga. Nu nog een goed passende les zien te vinden. Maar ik heb dan ook liever 1 keer in de twee weken les. Elke week zie ik niet zitten.

Zal er eens over hebben met Daan of we naar de Haflinger dagen gaan. :j

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:46

Ik sms of bel mijn lesgever altijd als ik weer zin/tijd heb :).
Soms les ik elke week, soms om de week, en nu al meer dan 2 maanden niet :o (paard ook kreupel)
Maar dan heb je iets om wat gerichter mee aan de slag te kunnen :).

Leuk! Hoop je in Ermelo tegen te komen :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 23:50

Ah kijk zo kan ik dat ook doen. Ik kan de eigenares van m'n oude verzorgdpaard ook vragen. Ze geeft goed les. En dan zit ik ook niet met verplichtingen, maar ze kan me wel 'huiswerk' meegeven en me corrigeren :j

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:52

Klinkt goed! :D
Les moet je als plezier zien, niet als verplichting ;)
Soms is het gewoon even zoeken naar de juiste :)

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:41

ziet er goed uit
over de hond gewoon lijntje aan de bak maken
gefeliciteerd met je verjaardag nog :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 09:27

Dankje :)
Hond heb ik vanaf nu aan de riem naast de bakrand. :j Kan hij me wel in de gaten houden maar niet in de weg lopen.
Heb ondertussen netjes huiswerk gedaan! In plaats van die grote rijbak van de vereniging ben ik in de bak van m'n vriendin gaan rijden. Das een mooie kleine bak.
Heb lage hindernisjes neergezet. Ik denk 40 cm. Een stuk of 5. En ben me gaan concentreren op netjes aan rijden. Geprobeerd in de goede galop aan te rijden etc.
Voor het springen eerst veel figuren gereden zodat hij lekker los kwam.
Dat gaat best goed, dat ga ik voorlopig doen. :j

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:24

super dat is netjes
kun je nu al wat meer hetzelfde tempo houden?

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:48

Ik vind jullie een leuke combinatie! Kan helaas het filmpje niet zien, maar rijtechnsich 'huiswerk' heb je al gekregen :D

Maar nog even terugkomend op de hond, ik ben verliefd <3
Zo jammer dat onze al 5 jaar is.. Herderpups zijn zo leuk!
Maar onze Duitse herder van 5 heeft dezelfde drang, die leeft op de buitenritten waar ze mee mag rennen.
Maar in de bak wil ze dat ook graag. Dan mag ze niet in de bak, en aan de riem is dan de slimste optie, anders rent ze blaffend rond de bak.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 21:28

ponylies schreef:
super dat is netjes
kun je nu al wat meer hetzelfde tempo houden?

Ja dat lukt aardig. Ik heb mezelf voorgenomen om de komende keren op tempo wisselingen, aanspringen in goede galop, netjes aanrijden, goed losrijden etc te concentreren :j

PolleMaster schreef:
Ik vind jullie een leuke combinatie! Kan helaas het filmpje niet zien, maar rijtechnsich 'huiswerk' heb je al gekregen :D

Maar nog even terugkomend op de hond, ik ben verliefd <3
Zo jammer dat onze al 5 jaar is.. Herderpups zijn zo leuk!
Maar onze Duitse herder van 5 heeft dezelfde drang, die leeft op de buitenritten waar ze mee mag rennen.
Maar in de bak wil ze dat ook graag. Dan mag ze niet in de bak, en aan de riem is dan de slimste optie, anders rent ze blaffend rond de bak.

Hihihi ik vind puppy's om eerlijk te zijn niets aan :') Ik kan niet wachten tot Oscar volwassen is. Dan vind ik ze veel mooier. En mag hij ook meelopen aan de fiets, springen etc :D

poneylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:25

wat een leuke pony <3 en grappig dat die hond heel de tijd achter hem aan loopt, jammer dat hij niet mee over de hindernissen springt :P