Haflinger Joey @dressuur training in het weiland!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 14:13

eridinges schreef:
Vind het een leuke haf, alleen je rijdt hem te diep.
Probeer de motor van achteren te activeren en het neusje er een beetje uit te rijden.

Verder ziet het er leuk uit!
En je geeft je eigen puntjes zelf al aan!

Hij vind het zelf ook makkelijk om ongeveer deze houding aan te nemen.
Dankjewel!

Cynn_x schreef:
Ik vind dat je in je eerste topic veel beter rijdt dan hier.. veel meer ontspannen.
Hier loopt 'ie veel te diep en met spanning. Vindt jouw handhouding ook heel erg streng. Vooral de eerste foto gelijk. Alsof je hem helemaal naar beneden trekt. :=

De foto waarbij jij zegt dat 'ie ronder moet, vind ik juist mooi! Daar hoort 'ie te lopen met zijn hoofdje! Jammer dat je daar zelf helemaal in kukkelt. Foto 12 vind ik ook netjes.

En je hebt een onwijs leuke pony, echt waar :D Maar het hoofd valt er niet af hoor, hihi. Lekker trots rechtop zitten en naar voren blijven kijken. :j

Oke, ik heb ook handen die een veel te veel bewegen en ben er hard aan het werk om, die wat stiller op de plaats te houden. Foto 12 vind ik zelf ook heel netjes!

Dankjewel voor je tips!

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 14:13

klomp schreef:
Mooie haf!!
Ik vind vooral foto 12 en 15 een fijn beeld geven, hij loopt daar mooi op lengte!

Oke dankjewel!

Bonita_Bon

Re: Haflinger Joey @dressuur training in het weiland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:20

Meer ontspannen. Okee: je pakt je teugels op maat, activeerd hem zonder hem over zijn tempo te jagen, hij zoekt de hand, jij begrenst met een verende rustige hand, paardlief geeft na en jij geeft eigenlijk ook na: probeer iets meer mee te geven, te veren, te ontspannen. zakt ie dan teveel even kuit erbij of een kleine ophouding dat dat niet de bedoeling is en weer los. Duikt ie zelf te diep, kuit erbij hand kort ietsjes oprichten. Drukt ie zich er juist uit, kuit aangesloten houden en even een weerstandbiedende hand om vervolgens weer een mooie lichte verbinding te houden. Een keer begrenzen kan geen kwaad maar hij moet optijd weer lucht krijgen= ontspanning. (voor vragen PB maar)

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 14:23

Bonita_Bon schreef:
Meer ontspannen. Okee: je pakt je teugels op maat, activeerd hem zonder hem over zijn tempo te jagen, hij zoekt de hand, jij begrenst met een verende rustige hand, paardlief geeft na en jij geeft eigenlijk ook na: probeer iets meer mee te geven, te veren, te ontspannen. zakt ie dan teveel even kuit erbij of een kleine ophouding dat dat niet de bedoeling is en weer los. Duikt ie zelf te diep, kuit erbij hand kort ietsjes oprichten. Drukt ie zich er juist uit, kuit aangesloten houden en even een weerstandbiedende hand om vervolgens weer een mooie lichte verbinding te houden. Een keer begrenzen kan geen kwaad maar hij moet optijd weer lucht krijgen= ontspanning. (voor vragen PB maar)

Oke bedankt voor de tips!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:58

:oo

Houd jij je handen altijd zo?

Heb je serieuze les?
Je zet je handen vast, houdt ze op het zadel en trekt zo je pony naar beneden..
Houd je handen een stuk naar voren, dan heeft 'ie ook de kans om goed te lopen en niet geforceerd met zijn neus tegen zijn borst.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:03

upendo schreef:
:oo

Houd jij je handen altijd zo?

Heb je serieuze les?
Je zet je handen vast, houdt ze op het zadel en trekt zo je pony naar beneden..
Houd je handen een stuk naar voren, dan heeft 'ie ook de kans om goed te lopen en niet geforceerd met zijn neus tegen zijn borst.

Nou nee niet altijd.

Ja heb serieuze les, maar mensen houd er rekening mee. Dat sinds ik deze pony heb dat is zo'n 2/3 jaar geleden geen les heb gehad. En dat ik sinds 3 weken weer begonnen ben met les!

Oke bedankt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:06

Probeer je handen altijd een stuk hoger en meer naar voren te houden.
Voor je pony is het een gevoel alsof hij met de kin op je borst moet lopen..
Als jij dat doet voel je dat je niet goed kan ademen en dat je last van je nek krijgt, dat is voor hem precies hetzelfde.

Focus niet op de nagefelijkheid maar op de achterhand. Als hij mooi ruim loopt van achter zakt hij als het goed is uit zichzelf al in een goede aanleuning.. Dat is ook te zien op foto 12 en 15.

Juist als hij achter de teugel zakt moet je hem daar weer uitrijden, want hij probeert zo de druk van de teugel te ontwijken.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:09

upendo schreef:
Probeer je handen altijd een stuk hoger en meer naar voren te houden.
Voor je pony is het een gevoel alsof hij met de kin op je borst moet lopen..
Als jij dat doet voel je dat je niet goed kan ademen en dat je last van je nek krijgt, dat is voor hem precies hetzelfde.

Focus niet op de nagefelijkheid maar op de achterhand. Als hij mooi ruim loopt van achter zakt hij als het goed is uit zichzelf al in een goede aanleuning.. Dat is ook te zien op foto 12 en 15.

Juist als hij achter de teugel zakt moet je hem daar weer uitrijden, want hij probeert zo de druk van de teugel te ontwijken.

Oke, bedankt dit zijn echte tips waar ik wat mee kan! Waaraan ik kan werken! Heel erg bedankt Upendo!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:11

Hahaha, het blijft lastig, paardrijden. :)

En als hij het doet, ook even vragen aan de instructeur van de ponyclub, die kan je er vast ook wel mee helpen!

Succes!

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:12

Nou laatst op de ponyclub ging het wel heel goed. Met een instructeur erbij vind ik het ook makkelijker, want als er dan iets niet goed gaat word het direct gezegd en geef die je tips/trucjes. Dus dan weet je wat je er aan moet doen.

En als ik in mijn eentje rijd, ja dan probeer ik het wel te doen. Maar heb geen kijkend oog of ik het goed doe....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:14

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:15

Morganlefay schreef:
Mooie pony. neusje er wat meer uit.Is op te lossen door wat meer voorwaarts te rijden. en inderdaad de beugels wat langer.ps hij doet zn best hoor en jij ook.

Oke, dankjewel!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:23

Ik zie bij jou hemingway terug wat ik bij mij n hemingway meisje ook zie.
Ze kletteren op de voorhand en lopen te diep.
Probeer hem van achter naar voren te werken.
(ik werk in lange lijnen maar hoor van mijn ruiter dat het heel erg vooruit is gegaan )
Eerste de achterhand de voorkant komt wel :D
Ruim 8 maanden heb ik niks kunnen doen , behalve stappen, met mijn merrie en in die tijd heb ik veel gezocht naar ontspanning en zodra ik haar nu aan de arbeid zet zoekt ze de hand al op.

Mijn tip werk aan de achterhand en laat de voorkant voor wat hij is voorlopig waarschijnlijk loopt hij zelf in je hand.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:25

moyra schreef:
Ik zie bij jou hemingway terug wat ik bij mij n hemingway meisje ook zie.
Ze kletteren op de voorhand en lopen te diep.
Probeer hem van achter naar voren te werken.
(ik werk in lange lijnen maar hoor van mijn ruiter dat het heel erg vooruit is gegaan )
Eerste de achterhand de voorkant komt wel :D
Ruim 8 maanden heb ik niks kunnen doen , behalve stappen, met mijn merrie en in die tijd heb ik veel gezocht naar ontspanning en zodra ik haar nu aan de arbeid zet zoekt ze de hand al op.

Mijn tip werk aan de achterhand en laat de voorkant voor wat hij is voorlopig waarschijnlijk loopt hij zelf in je hand.

Hoe moet je in dit geval aan de achterhand werken dan... Veel naar voren rijden?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:33

Veel meer lengte geven aan de voorkant en vanuit je been`( drijven) naar je hand toe rijden.
je pony loopt nu te veel opgekropt en moet meer lengte gaan krijgen.
Dus niet bang zijn om een keer het `krulletje ` kwijt te raken en je hand nar voren brengen om te kijken of hij die weer opzoekt.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:33

Vind het lastig uitleggen via de pc maar zal een poging wagen :D
Door actief door te rijden maar niet versnellen gaan ze meer lengte maken in de benen (verruimen en achterhand actief mee nemen).
Met de teugels hou je gewoon normaal contact dus je zet geen kracht zoals ik op foto's zie en zodra ze zakken geef je je binnenhand iets mee (een ander mag niet zien dat jij meegeeft maar de pony moet het wel voelen).
Veel schakelen in snelheid vwnw is ook heel goed voor paarden die veel op de voorhand vallen.

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb uitgelegd want vind echt lastig, misschien kunnen ze het met de les aan je uitleggen ?

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:35

moyra schreef:
Vind het lastig uitleggen via de pc maar zal een poging wagen :D
Door actief door te rijden maar niet versnellen gaan ze meer lengte maken in de benen (verruimen en achterhand actief mee nemen).
Met de teugels hou je gewoon normaal contact dus je zet geen kracht zoals ik op foto's zie en zodra ze zakken geef je je binnenhand iets mee (een ander mag niet zien dat jij meegeeft maar de pony moet het wel voelen).
Veel schakelen in snelheid vwnw is ook heel goed voor paarden die veel op de voorhand vallen.

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb uitgelegd want vind echt lastig, misschien kunnen ze het met de les aan je uitleggen ?

Ja ik begrijp het helemaal! Bedankt voor de tips.

Nannepannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:42

Ik heb heel erg het idee dat je hem met je handen in een hoofdhouding, die jij mooi vindt, wilt trekken.
Dat is hartstikke fout!
Rij hem lekker vanuit achter. Heel veel vwnw, veel overgangen en figuren rijden.
Dan kiest hij er uiteindelijk zelf voor om te ontspannen, en wordt hij niet in een krul getrokken.
Probeer zelf ook te ontspannen, ga lekker rechtop zitten en geef mee met je handen als hij ontspant, dan komt het wel goed
Heel veel succes!

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:43

dankje

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:49

mang schreef:
12 en 15 zijn netjes. Daar loopt hij ontspannen met een mooie hoofd-hals houding. De rest ziet er gespannen en getrokken uit.. Probeer zijn neusje er veel meer uit te rijden.

Inderdaad. Je zegt: hij loopt soms iets te diep. Eh pardon, iéts te diep?! Veel te diep meid.....
Maar dit zeg ik alleen maar om je te helpen. Als je op wedstrijd zo diep rijd heb je 20 punten minder waarschijnlijk.

Succes bij het neusje eruit rijden! ;)

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:50

dankje.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:52

Oja, wel hele leuke pony hoor. Anders klinkt het ook zo negatief sorry haha.
Maar kijk maar eens op hoeveel foto's je naar het hoofd van je paardje kijkt, best veel of niet?
Dat verraad al waar je op let: op de voorkant. Probeer inderdaad (is al gezegd) eens die voorkant te 'vergeten' en begin eens met reactie op je kuit van achteruit. Focus eens op de achterkant :).

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:53

MeFlower schreef:
Oja, wel hele leuke pony hoor. Anders klinkt het ook zo negatief sorry haha.
Maar kijk maar eens op hoeveel foto's je naar het hoofd van je paardje kijkt, best veel of niet?
Dat verraad al waar je op let: op de voorkant. Probeer inderdaad (is al gezegd) eens die voorkant te 'vergeten' en begin eens met reactie op je kuit van achteruit. Focus eens op de achterkant :).

Ja 1 maand terug keek ik eigenlijks continu vooruit :')

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:56

Vind het persoonlijk niet zo erg hoor dat 'ie wat ronder is ingesteld. Echter moet je 'm eerst van achter naar voren rijden en dán aan de voorkant wat ronder maken, zonder dat 'ie daarbij achter een been kruipt of afremt. Op concours zet je die kop er maar meer op, maar zo thuis vind ik het eigenlijk wel goed dat je 'm ronder in stelt. Steeds weer die ontspanning opzoeken en de drang naar voren behouden (zonder dat 'ie onder je uit gaat rennen). Zo ook wat buiging meepakken, wat extremer naar links en rechts door laten buigen. Over de rug rijden en steeds proberen als jij je handen wat naar voren steekt, hij wat meer wil dalen/verlengen in de hals.

Maar het moet niet aldoor zo 'mooi' met de neus in de lucht. Ik vind dat 'ie op voorgaande topics erg strak in de bovenlijn was... Mooi op de loodlijn rijden doe je op wedstrijd maar en stukjes tussendoor met rijden.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 18:00

smeetjoew schreef:
Vind het persoonlijk niet zo erg hoor dat 'ie wat ronder is ingesteld. Echter moet je 'm eerst van achter naar voren rijden en dán aan de voorkant wat ronder maken, zonder dat 'ie daarbij achter een been kruipt of afremt. Op concours zet je die kop er maar meer op, maar zo thuis vind ik het eigenlijk wel goed dat je 'm ronder in stelt. Steeds weer die ontspanning opzoeken en de drang naar voren behouden (zonder dat 'ie onder je uit gaat rennen). Zo ook wat buiging meepakken, wat extremer naar links en rechts door laten buigen. Over de rug rijden en steeds proberen als jij je handen wat naar voren steekt, hij wat meer wil dalen/verlengen in de hals.

Maar het moet niet aldoor zo 'mooi' met de neus in de lucht. Ik vind dat 'ie op voorgaande topics erg strak in de bovenlijn was... Mooi op de loodlijn rijden doe je op wedstrijd maar en stukjes tussendoor met rijden.

Hoe bedoel je, wat extremer van links naar rechts door laten buigen?