Koudbloed Kim en ik werken ons in het zweet!! Tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Koudbloed Kim en ik werken ons in het zweet!! Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:43

Als je zo al die foto's ziet dan zie je pas hoeveel je bent afgevallen afgelopen periode :oo Petje af!

Kim ziet er ook goed uit, nog veel plezier met rijden :-)

(en wat dat betreft sluit ik me aan bij Janine_L : gezien de bouw van Kim heeft zij ook zo haar beperkingen :-) , maar daar hou je al goed rekening mee :-) )

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:53

Daar hebben we Kimmetje weer <3

Kim lijkt wel moeite te hebben met haar balans (in stap, op een geven moment rijd je een volte, en zie ik haar 'zwieren-zwaaien' of te wel: hoe is haar balans?
Om dit te versterken raad ik aan rechte lijnen te rijden, veel rechte lijnen.

Voor de rest geef je het zelf al aan, knap hoor :j
Zo door gaan, en jullie zijn nog een paar stappen verder!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:00

Jeetje wat zie je er ontzettend goed uit zeg, echt geweldig! :D

En voor het rijden zijn al superveel goede tips gegeven. :) Klein tipje van mij, misschien proberen na de galop eerst even te blijven draven, want ze valt meteen terug in stap, toch?

En als je nou op zoek wilt naar een instructrice, weet ik nog wel een hele goede voor je. :j

Maar ik vind dat jullie samen echt een super stel zijn, en ik heb heel veel respect voor hoeveel jij afgevallen bent!

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:27

Allereerst complimenten dat je zo bent afgevallen! Je ziet er echt goed uit zo!
En ik vind het ook geweldig om te zien dat je zo fanatiek bezig bent met haar!

Misschien wat tips voor de galop:
Ik zie op het filmpje dat als ze uit galop valt, je meteen gaat stappen, als ze het moeilijk vind mag ze, imo, best uit galop vallen maar dan moet ze meteen doordraven, dan wordt het dan ik ook een stuk minder makkelijk voor haar om meteen te gaan stappen :)
En longeer je haar?
Misschien kan je haar in een grote cirkel rondjes laten galoperen.
Bijv. 1 rondje galop, rondje draf, rondje galop, rondje draf, het begint al bij het aangaloperen dat het moeilijk is, hoe vaker je dat doet hoe sterker ze er natuurlijk in worden.

Heel veel succes verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:26

Janine_L; Wat grappig dat je dat wij-gevoel hebt. :)
Jouw Tinker is ook erg groot.. hij heeft een mooi koppie.. :j

Kim kan op zich wel redelijke stukken galopperen, maar daar gaat het mij nu nog niet om.
Als ik met haar over een jaar één rondje door de bak kan galopperen, ben ik al blij. :j
Ook kan Kim heel actief zijn in het draven, waarbij ik haar juist tegen moet houden om niet te hard te gaan.
Dat zal waarschijnlijk de volgende keer zo zijn, omdat ze vaak veranderd.

Kim is erg groot en behoorlijk breed, maar voor een [ras] is ze toch vrij luxe.
Ze kan zich echt helemaal uitleven en is alles behalve sloom.
Afbeelding

Veel mensen hebben wel dat beeld.. dat zulke grote, logge paarden altijd rustig zijn.
Maar dat zul je vast wel herkennen. :j
Ik zal de volgende keer mijn camera weer mee nemen. :)

Apple; Ja, apart is dat hè!
Ik weet zelf wel dat ik ben afgevallen en ook dat het veel is, maar toch vind ik het verwarrend om mezelf zo te zien. :o
Klopt, Kim moet mijn gewicht nu ook nog meenemen, dus we doen het rustig aan. :j

EngeltjeS; Ik snap wat je bedoeld, Kimmes is regelmatig 'dronken'.. :+
Dit doet ze ook op buitenrit en dan vooral als ik geen druk op de teugels heb of wanneer ze los hangen.
Het is een beetje dubbel, want aan de ene kant wil ik juist veel figuren rijden, maar aan de andere kant moet ik dan rechte lijnen rijden.
In draf doet ze dit eigenlijk niet, het is puur in stap. :j

Carmen, dankje.. :+:
Dat is een goede tip.. :j
Ik laat haar inderdaad na de galop weer stappen, maar dat zal ik de volgende keer uitproberen.
Wat voor instructrice is dat? Het zal voor mij nog wel lastig zijn om eentje te vinden die niet alleen sportpaarden les geeft.

Basic_: Dat heb ik in bovenstaande reactie beschreven. :j
Ik longeer de laatste tijd niet zoveel, maar dat hebben we wel erg vaak gedaan.
De longeerbak is voor haar galop net iets te klein, maar ze reageert wel prima op stemcommando's!
Ook bij het aangalopperen onder het zadel reageert ze op stem, dat is wel fijn.
Dankje.. :j

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:31

Hey meis,,

Ik vind jou houding op de 1na laatse foto erg mooi en netjes, en dat achter beentje van kimmes geweldig.
En petje af voor de kilo's die der af zijn.
Jullie zien der goed uit, ga zo door.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:40

Hahahaha ik heb wel eventjes erg gelachen om je onderschrift TS, precies de gedachte van mijn haflinger _O-

Het rijden ziet er best goed uit vind ik hoor, je mag wat meer rechtop zitten (recht naar voren kijken ipv naar het hoofd van je paard) en Kim wat voorwaartser laten draven (hoewel dat voor haar misschien wat moeilijker is gezien haar bouw).
Vind het rijden er gewoon fijn uitzien, zeker in vergelijking met een a twee jaar geleden, dit is écht een verbetering :D

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:44

Wat ziet dat er goed uit! Vind jullie nogsteeds het leukste koppel van bokt!

xkellyx7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:49

Gaaaaaf paard! hihi, supercool! en heel knap dat je zoveel bent afgevallen! Keep up the good work..
Tip van mij; lessen, les is altijd goed :)

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:58

WOW is Kim alweer zeven? zoo wat gaat de tijd snel! :+:
Knappe kimmie!

Nogmaals, respect, heeeul veel respect voor jou!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:59

Zo hé, jij bent echt goed afgevallen! Wauw, respect hoor _/-\o_

Ik zou beginnen om Kim een beetje vlotter door te laten draven. Van daaruit kan je makkelijker overgaan naar de galop.
Dat slingeren in de stap komt waarschijnlijk doordat ze niet genoeg voorwaarts is. Het is natuurlijk een flink paard en, naar mijn idee dan hè, gooit ze dan het ene been voor het andere waardoor dat slingeren ontstaat. Ze is dan niet actief genoeg en omdat ze dan erg sloft ipv haar voeten goed op te tillen. Daarbij lijkt ze ook een beetje bodemnauw te zijn, of in ieder geval zet ze haar hoeven in één en hetzelfde spoor, wat het ook al niet makkelijker voor haar maakt.

Kortom: Probeer haar in het algemeen wat actiever te laten lopen :)

Succes :)

Ps. Als ik een lesgeefmens zou zijn, zou het mij een uitdaging lijken om jullie te helpen om weer op het "juiste" ruiterpad te komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:13

Super dat je zoveel afgevallen bent. Het rijden gaat zo vast lekkerder. Maarrre, ik denk dat Kim ook wel een paar kilo'tjes kwijt mag. Dat zal vast wel lukken als je wat intensiever gaat rijden. Een paard met overgewicht kan zichzelf ook in de weg gaan zitten, zeker met de galop. (daar weet ik helaas alles van)
Succes!

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:14

Ik wil je even mijn compliment geven voor het afvallen, helemaal super.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:27

Tips voor de galop zijn er al voldoende gegeven denk ik.

Het valt mij op dat ze behoorlijk zwabbert in stap en draf. Daar mis ik een stuk ondersteuning van jou kant. Tussen je benen en tussen 2 teugels stappen. Stelling komt wel, eerst rechtuit. Als je haar met je binnenbeen tegen de buitenteugel aan rijdt zou je bijna je binnenteugel los kunnen gooien zonder dat ze naar buiten gaat kijken, probeer maar eens een paar voltes te rijden en telkens even op het midden met je binnenhand door de manen te belonen, je zult zien dat het juist het loslaten is wat het makkelijker maakt voor Kim ipv het vasthouden.

Let ook op jezelf als ze naar buiten stelling wil aannemen lijkt het op het filmpje alsof jij op dat moment ook op je buitenste zitbeenknobbel zit ipv op de binnenste. Dit is maar 1 moment in het filmpje dus weet niet hoe dat normaal gaat maar het viel me wel op.

Verder mijn complimenten voor de combi, vind jullie erg leuk samen!

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:12

ten eerste:
ontzettend goed dat je zoveel al bent afgevallen! daar verdien je echt een pluim voor!

ik vind de foto's vooral erg leuk om te zien, naarmate jij slanker en slanker word, lijkt kim steeds groter te worden! :+

ik heb weinig tips, ik vind het er erg goed uitzien... het word steeds beter! :) ze mag alleen wat actiever worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:29

Didtje; Bedankt.. :j

Aranel; Leuk hè, zulke paarden.. :D
Ik moet inderdaad meer rechtop zitten..
Meestal zit ik alleen wat naar voren bij het aandraven en zit ik na een paar passen recht. :j
Vooral buiten heb ik dat veel, aangezien Kim echt heel druk kan zijn en het geeft mij dan een zekerder gevoel.

Kaas_: Bedankt.. :o

Xkellyx7; Heb je gelijk in.. :j

_Biondaa; Ja, de tijd gaat écht heel erg snel!! :wow:
Toen ik haar kocht, was ze een pupje van net 3 en toen vond ik haar al groot en breed.
Ik loop weleens met de D-pony van mijn vriendin en als ik daarna naar Kim ga, besef ik pas hoe groot ze is.
Dankjewel.. :o

Noisy; Er zit inderdaad heel veel verschil in de stappen die Kim zet. :j
Als ze actief stapt, zet ze haar benen inderdaad echt voor elkaar en ze stapt dan ook over.
In de bak stapt ze vaak anders en is ze ook een stuk rustiger.
Kim is trouwens juist erg bodemwijd, al lijkt dat niet altijd zo. :)
Afbeelding

Het actiever laten lopen gaan we inderdaad mee aan de slag!
Maar ik wil eigenlijk ook niet constant aandrijven, dus misschien ga ik eens met sporen rijden.
Dan hoef ik niet constant aan te drijven en dat is ook fijner voor Kim. :j

Brigitte2; Ja, de paarden zijn hier allemaal wat te zwaar.
Ze staan vaak in de wei en dan zit het er al heel snel aan in de zomer.

Netam12; Bedankt.. :j

MarliesV; Wat je beschrijft doe ik al in stap. :j
Ik geef soms een ophouding en laat haar dan weer los.
Dit moet ik in draf ook gaan doen, maar dat komt wel.
Ik heb wel gezien dat ik zelf ook mijn heup inknik als ik een volte rij, dat had ik eigenlijk niet eens door. :o
Het zadel schuift een beetje en dat maakt het alleen maar erger.
Dankje! :j

Iloonaa_; Dat is mij ook opgevallen!!
Nu is Kim ook echt gegroeid (moest laatst weer het halster verstellen), maar omdat ik zelf smaller ben geworden, lijkt het nog meer zo. :j

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:37

WOW petje af voor je verloren kilo's!!
Vind Kimmes érg grappig! Wat me opviel in het filmpje van draf als je buitenstelling hebt, je binnen teugel helemaal los hangt. Probeer op beide teugels contact te houden! :)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:49

De meeste dingen zijn al gezegd, daar ga ik niks meer van zeggen.
Ik zie je alleen een aantal maal op het verkeerde been lichtrijden.
Leuk dat je kim wat meer gaat oppakken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:00

HRE, dat klopt.. :j
Ik weet eigenlijk niet waarom ik dat doe, maar ik doe dat ook in stap en in stilstand.
Kimmes draagt haar hoofd vrij hoog ([ras] eigen) en het is iets lastiger om dan constante druk te houden.
Ik ga het eens uitproberen!

Kim90; Klopt, op het rechterbeen rij ik standaard verkeerd, het linkerbeen zit ik altijd goed.
Ik zit nu bewust op de rechterhand 'verkeerd', omdat ik dan beter zit en Kim er geen last van heeft. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:01

Het eerste wat ik dacht bij alle filmpjes, is Actiever Actiever Actiever!
Dat ze een andere keer wel snel is betekend niet dat je haar dan op rustige dagen moet laten sukkelen. De stukken die jij hard draven voor de galop noemt zien er voor mij uit als een mooi basistempo :)
Je bent nu misschien wel iets té lief. Ik zie je best veel been geven, maar niet heel veel reactie krijgen. Been is reactie, en anders een tikje erbij. Gaan met die banaan /3

Om even in te gaan op je moeilijkheden:
Moeilijkheid 1: Op het eerste filmpje zie ik in het begin je handen alle kanten op gaan, naar voren/achteren/omhoog/breed uit elkaar etc. Probeer rustig contact te houden, handen bij elkaar boven de schoft als je rechtdoor wil, binnenhand van de hals (en niet terug) als je een volte wil maken. Dat is voor je paard ook duidelijker, 'ah, nu wil ze iets, en nu wil ze rechtdoor' .Als je paard richting de uitgang valt, probeer dat dan met je been op te vangen, en niet met je hand, zodat je voorkomt dat je ongewild buitenstelling krijgt. Als ze scherper aan je been wordt zal dit ook makkelijker gaan dan nu :)

Moeilijkheid 2: Voorwaarts houden of afremmen afhankelijk van de situatie. Is ze erg vlot, langzamer proberen licht te rijden en je zwaar maken in je zadel (dat wordt oefenen nu de kilo's er af zijn :D )
Is ze langzaam, houd haar actief. Je hoeft geen uren te draven, maar je zou wel af kunnen wisselen, bijvoorbeeld lange zijdes stappen, korte zijdes draven (of andersom), door overgangen te rijden wordt ze lekker actief. Let er ook hier weer op dat ze reageert op je been!

Iets anders dat ik me afvraag is waarom je je tenen in stap wel naar binnen kan houden, en in draf niet. Je zegt dat het door je enkels komt, maar ik vind het raar dat het je dan in stap wel lukt. In draf en galop zit je in principe namelijk hetzelfde als in stap :)
Echt tenen naar buiten (kapstokjes) is namelijk meestel een gevolg van bovenin slechter zitten. Je bekken zit niet goed, je bovenbeen niet, je knie is naar buiten gedraaid en niet tegen het zadel, en als gevolg van dat alles steekt je teen opzij. Meestal zit het probleem dus niet bij je enkels. Misschien is dat iets voor jou om op te letten, en gaat je teen vanzelf recht staan als je je bekken, heup en knie goed voor elkaar hebt :)

Het is een heel verhaal geworden :o Hopelijk kan je er wat dingen uitpikken :)
Laatste tip nog is om dit topic eens door te lezen, ik denk dat er voor jou ook heel veel nuttige houding&zit tips in staan (en misschien ook wel een tip voor instructie als jullie daar aan toe zijn) --> [RT-P] Opnieuw leren rijden ;)

Heel veel succes nog samen :)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:06

KoudbloedKim schreef:
Klopt, op het rechterbeen rij ik standaard verkeerd, het linkerbeen zit ik altijd goed.
Ik zit nu bewust op de rechterhand 'verkeerd', omdat ik dan beter zit en Kim er geen last van heeft. :)

maar hoe leer je dan ooit voor jezelf lekker te rijden op de rechthand op het goede been?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:13

Op het moment dat Kim naar binnen valt, heb ik mijn been er al extra aan, maar het blijft erg lastig voor ons.
Het zwaar maken doe ik ook altijd als ik haar terug wil nemen. :j Dat werkt wel erg goed bij haar.
Overgangen zijn we inderdaad mee bezig, maar toen ik het filmpje terug zag, vond ik dat ik er niet zoveel maakte.
Ik ga daar ook mee aan de slag de volgende keer.. er is zoveel om te verbeteren! Ik hoop dat ik het allemaal kan onthouden. :=

Over mijn tenen; in stap hoef ik niet persé druk op de beugels te hebben, ik rij zelfs weleens met mijn voeten los (wel in de beugels).
Met het lichtrijden in draf en de extra belasting in de galop, komt er teveel druk op mijn enkels.
Met het doorzitten in draf heb ik dus ook geen problemen, alleen bij lichtrijden.
Dit heb ik al mijn hele leven (ook bij andere dingen) en dat komt door mijn botbreuken. :)
Het topic ga ik straks even bekijken!

Kim90; Als ik Kim wat actiever heb en meer tijd heb om bewust met mijn lichaam om te gaan, kan ik daar mee gaan werken. :)
Ik rij trouwens niet constant verkeerd, zit bij goede stukken ook op het juiste been. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:16

@KBK: Ah, oke, dan snap ik hem :)
Ik denk dat het dan ook beter zal worden als je paard actiever loopt :j Je wordt dan als het ware opgegooid in het lichtrijden, in plaats van dat je gaat staan. Er komt dan nauwelijks meer druk op je beugels dan met stappen. En als de galop wat meer bevestigd is, is zitten in galop vergelijkbaar met zitten in stap, die druk op je beugel valt weg zodra je echt kan zitten. Je houd de beugels dan alleen nog 'vast' zoals je dat nu in stap doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:19

Ja dat klopt, ik merk dat als ik met Kim zachtjes draaf, ik heel netjes kan doorzitten en als ik haar actiever laat lopen, lukt dat amper en word je inderdaad echt in de lucht 'gegooid'.
Ze heeft op die momenten erg veel knie-actie.
Daar dacht ik zelf ook aan.. :j Zodra de galop beter gaat, kan ik daar aan gaan werken.
Nu lukt dat nog niet, maar ik weet zeker dat dat gaat komen.

LauraKiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:21

Respect voor jullie vooruitgang! _/-\o_ prachtig om die verandering in een jaar te zien! het gaat steeds beter! ga zo door! :D