Verwaarloosde, bevangen pony, ieders hulp welkom!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:48

verography schreef:
Toppie dat je er foto's van gemaakt hebt en verschillende mensen benadert hierover. Hoop echt dat ze er wat mee gaan doen.

Dat was ik nog vergeten te zeggen, goed bezig! Fijn dat mensen hun ogen open houden met dit soort dingen. +:)+

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:48

Ik vind het geweldig wat je voor deze pony's doet. Ik hoop dat het snel opgelost is.

SuzanLarissaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:52

Zelfs iemand die niets van paarden weet, moet toch kunnen zien dat dit niet zo hoort..
Hoop dat ze er vandaag langs gaan en er wat aan doen!
In elk geval top Ts dat je het initiatief hebt genomen om er wat aan te doen, Super !!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:54

deed de dierenbescherming echt zo onverschillig? Vorig jaar stond de Db plots voor onze deur, om te melden dat er een melding geweest was voor een kreupel paard en verwaarloosde schetlanders. ter verduidelijking, wij hebben geen pony's op paarden aan huis, maar achter onze "tuin" ligt wel een weide die verhuurd wordt aan handelaars. En daar stonden dus shetlanders op met hoeven nog 2x zo lang als die op de foto.
De DB wilde de dieren eigenlijk in beslag nemen, maar door op zoek te gaan naar de eigenaars roken die onraad en hebben het kreupele dier en 1 vd shetlands meegenomen voor de DB er terug was...

dus verbaasd me eigenlijk dat er soms kordaat wordt opgetreden en soms zo afzijdig... Bij ons is het wel de afdeling van Aarschot (VVDB) en zij hebben een "zware" jongen als "inspecteur/controleur...

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:54

Wat sneu! Geweldig dat je dit doet!
Arme dieren zeg, en wat schattig
dat de kleine pony het
zo fijn vond! Ik zie ook dat ze achter prikkeldraad staan...
nu is dat natuurlijk niet de grootste zorg maar
misschien kan daar ook wat aan worden gedaan! :j
Super dat jullie dit doen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:57

Ochjee , arm beestje....daar moet echt snel ingegrepen worden inderdaad !

Duidelijk hoefbevangen en de hoeven zien er van allebei natuurlijk verschrikkelijk uit , dat is echt zwaar achterstallig onderhoud.

Die bult op het oog , zoiets kan gebeuren , dat is niet direct een drama , zou wel even naar gekeken moeten worden.

Het valt me wel op dat het diertje er verder eigenlijk prima uitziet , staart en manen zien er uitgekamd uit , beestje glanst , niet opvallend dik of dun....

Hopelijk wordt er snel iets aan de hoeven gedaan !

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:58

Wat zijn die hoeven lang zeg! en die arme shet.
Verder zien ze er niet ondervoed uit.
Fijn van je ts dat je deze paardjes helpt.

Raanii

Re: Verwaarloosde, bevangen pony, ieders hulp welkom!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 10:06

petitparis: Ik vrees dat het, zoals je al bedenkt, aan de inspecteur van de afdeling ligt of er snel actie ondernomen wordt of niet, wat imo écht niet zou mogen..

Ze zijn inderdaad zeker niet ondervoed, het probleem is net dat ze op een veel te vette weide staan. Da haf lijkt imo net hoogzwanger, de andere shet is echt een tonnetje, terwijl je aan de billen ziet dat ze eigelijk fijn gebouwd is. De shet die hoefbevangen is heeft nog een buikje, maar ik dénk dat ze eerder dikker was maar nu gewoon niet meer genoeg kan eten en daardoor weer vemagerd ofzo, dat lijkt me de meest logische verklaring..

Overigens, het jammere is dat er een beekje voor bijna de volledige weide ligt, en door dat afstandje en het lange gras is niet erg goed te zien wat er aan de hand is.. Het feit dat de andere ponys en ezels verder naar achter, achter boompjes staan, helpt natuurlijk ook niet.. :(

Nog eens bedankt iedereen! :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:07

Je hebt de eigenaar dus gezien. Behalve dat hij wat mompelde over een hoefsmid, was het verder wel een aanspreekbare man? Als in, niet agressief? Dan zou ik toch voorstellen dat je moeder hem even neerzet en hem goed uitlegt wat de gevolgen zijn en wat hoefbevangenheid is.
Misschien weet de man niks van paarden of spelen er andere problemen waardoor hij geen oog heeft voor de pony's (dit laatste is vaak het geval).

Toch altijd fijner als je er samen met de eigenaar uit kan komen. Maar wel goed dat je ingrijpt hoor!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:10

Hoe lag de wei er verder bij , wordt de mest wel weggehaald , ziet het er netjes uit ? Dat soort dingen :)

Want dat geeft ook wel een indruk van de verzorging. Elke pony / paard kakt zo om de 2 uur een hoop uit.
Als je ziet dat de beestjes er verder netjes verzorgd bij staan en de boel netjes gehouden wordt , en de man is inderdaad aanspreekbaar , dan kan het een kwestie zijn van "gewoon" niet genoeg belang hechten aan een goede hoefverzorging. Toch een stukje onwetendheid.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:29

Super dat jullie je zo inzetten!!!

Echt niet normaal hoe die hoeven eruit zien.
Gezien de hoeven van alle dieren zo zijn, zal de Hoefsmid echt niet 2x per jaar geweest zijn.

Geef niet op!!
Er zullen vast meer bokkers zijn die je helpen willen dit te stoppen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:52

de reden waarom de man de beestjes er zo bij heeft lopen maakt toch niet uit?
Zou er niet zelf op afstappen maar gewoon de instanties inschakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:15

Jeetje, ik ging bijna over mijn nek bij het zien van de foto's..
Vooral die waar het Shetje helemaal op staat, beestje moet ondragelijke pijn lijden. :r

Toppunt van machteloosheid..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:24

opisop_shop schreef:
de reden waarom de man de beestjes er zo bij heeft lopen maakt toch niet uit?
Zou er niet zelf op afstappen maar gewoon de instanties inschakelen.

Nou ja, we zijn nog gewoon mensen allemaal, met gevoelens en een mond om te praten. De reden is natuurlijk wel degelijk van belang om herhaling te voorkomen.
Tuurlijk moet je op tijd instanties inschakelen maar je kan daarnaast ook even met die man gaan praten. Dat gaan die instanties ook doen hoor, daarom duurt het vaak ook allemaal zo lang. :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:27

Heh gatverdamme...
Wat goed opgelet van je moeder zeg!

Ik hoop dat de DB snel iets hier aan gaat doen, want dit is echt niet niet paardvriendelijk!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:50

TS is er al iets meer bekend?

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:58

Wat een verschrikkelijke foto's !

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:59

Er is geen dierenarts voor nodig om te zien dat deze dieren niet verzorgd worden. Dat ziet de politie vast zelf ook wel, want wat een vreselijke foto's zijn dit...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:11

Jeetje wat een akelige foto's,arme paardjes |(
Had ook maar een foto van die eigenaar genomen,flyers van maken met tekst erbij en foto's van de dieren.Moet je es zien hoeveel mensen dan gaan reageren. :(
Word hier zo verdrietig van. ;(

Voor jou TS niks dan respect!!!

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:12

Bij zulke zaken onmiddelijk onderstaand bureel/dierenwelzijn contacteren.
U mag mij mailen, ik heb het aangifteformulier in mijn bezit (dit kan ook vertrouwelijk behandeld worden)

FOD Volksgezondheid, Veiligheid Voedselketen en Leefmilieu, Afdeling Dierenwelzijn en CITES
RAC "Kouterpoort"
Ketelvest 26 - bus 201.
9000 Gent
Tel 02/524 73 34 - Fax 02/524 73 42
E-mail: dierenwelzijn.gent@health.fgov.be

Ik vermoed dat het klachtenformulier ook op hun website staat

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:20

tjee schrik me rot......en dat ook nog achter prikkeldraad dacht dat dat niet meer mocht ....maar oww wat erg zeg.....

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:21

pff echt verschikkelijk dit -:(-
hoop dat er snel wat aangedaan word!
goed van je dat je actie onderneemt :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:34

Het is toch gvr :( (ja sorry) niet te geloven dat ditr nog gebeurt in ons land !
Wat ontzettend dapper van jou en je moeder dat je hier aandacht aan besteedt en het opneemt voor deze machteloze dieren die afhankelijk zijn van iemand die dat duidelijk niet voor de paarden doet.

Helaas weet ik dat de instanties liever 'lui dan moe' kunnen zijn, als ik je een tip mag geven... de pers werkt in sommige gevallen gewoon net wat sneller. O:)
Het kost veel uitzoekwerk voor de instanties en zo te lezen, zeg niet dat het zo is, lopen ze niet erg warm voor je verhaal en de foto's (notabene met hele duidelijke foto's)
De arme dieren.

Fijn dat er nog oplettende mensen zijn die zich betrokken voelen bij het lot van dieren die onschuldig zijn en die niet kunnen begrijpen waarom dit gebeurt.
Ik zie ook prikkeldraad, dacht dat niemand dat nog had.

Super !

Hoop dat er op zeer korte termijn iets gebeurt, vooral de hoefbevangen pony, die lijdt enorm.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 26-06-11 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek typfoutje hersteld.

marijedublin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:43

Wat een foto's zeg! dat kan je toch niet doen als baas!
als ik jou was zou ik net zo lang volhouden, en lekker vaak er naar toe gaan! (:

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:47

Arabesk schreef:
Die hoeven kunnen wel weer goedkomen hoor, mits de juiste verzorging wordt geboden; van het gras af, geen appels/wortels biks en regelmatig bekappen. Bij hoefbevangen ponies groeien de hoeven erg snel en kan het er in acht weken inderdaad al weer zo uitzien, daarom moeten ze eerder en vaker bekapt worden.

Sorry, Arabesk... een HB pony heeft echt niet in 8 weken tijd zulke hoeven. Dat moet jij toch zeker weten.

De shet is zwaar HB en als daar niet snel wat aan gedaan wordt en als het hoefbeen flink doorkantelt is het einde verhaal. Dit is diep triest. De shet lijdt hevig pijn.

TS, heb je al nieuws?