Kleine stapjes voorruit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: Kleine stapjes voorruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:42

+:)+

Gaat helemaal goedkomen hoor, daar hoef je echt niet meer aan te twijfelen.

Wat misschien sowieso een idee is als hij jullie voldoende vertrouwt is om gewoon met regelmaat iemand mee te nemen (kennissen, vrienden, enz) om te voorkomen dat hij heel angstig wordt. Stond een soortgelijk paard (die trapte je in het begin gewoon echt helemaal lens als je niet oppaste en poetsen, forget it) op vorige stal en die is met sprongen vooruit gegaan toen de eigenaresse haar liet poetsen door de meiden die daar kwamen om de andere paarden bij te rijden. Binnen een paar weken was het een heel ander paard, terwijl de eigenaresse sowieso al heel intensief met haar bezig was geweest en ik me er ook nog een tijd op heb gestort. Boekten wel vooruitgang, maar niet zo enorm als toen er dus meerderen mee in de weer gingen :)

Qua koppelen, als hij het echt heel naar vindt om op stal te staan is wandelen of gewoon iets wat hij leuk vindt om te doen toch een prima oplossing na het uit de wei halen :) Probeer iig een beetje routine in te bouwen, hij vindt alles al zo spannend, dan is het voor hem fijn om op routines terug te kunnen vallen zodat hij daar iig niet onzeker over hoeft te zijn. :j

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:49

die heb ik in een handelstal zien staan :) alweer een tijd geleden. is een scheetje hoor. maar was toen wel wat schuw, maar niet dood bang hoor.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 22:40

amyz schreef:
+:)+

Gaat helemaal goedkomen hoor, daar hoef je echt niet meer aan te twijfelen.

Wat misschien sowieso een idee is als hij jullie voldoende vertrouwt is om gewoon met regelmaat iemand mee te nemen (kennissen, vrienden, enz) om te voorkomen dat hij heel angstig wordt. Stond een soortgelijk paard (die trapte je in het begin gewoon echt helemaal lens als je niet oppaste en poetsen, forget it) op vorige stal en die is met sprongen vooruit gegaan toen de eigenaresse haar liet poetsen door de meiden die daar kwamen om de andere paarden bij te rijden. Binnen een paar weken was het een heel ander paard, terwijl de eigenaresse sowieso al heel intensief met haar bezig was geweest en ik me er ook nog een tijd op heb gestort. Boekten wel vooruitgang, maar niet zo enorm als toen er dus meerderen mee in de weer gingen :)

Qua koppelen, als hij het echt heel naar vindt om op stal te staan is wandelen of gewoon iets wat hij leuk vindt om te doen toch een prima oplossing na het uit de wei halen :) Probeer iig een beetje routine in te bouwen, hij vindt alles al zo spannend, dan is het voor hem fijn om op routines terug te kunnen vallen zodat hij daar iig niet onzeker over hoeft te zijn. :j

Iedereen op stal geeft hem altijd even een aai over zn koppie, dit vind hij ook wel leuk maar blijft wel wat angstiger. Hij laat zich redelijk aaien zolang ze niet druk om hem heen zijn. Hij is niet gevaarlijk, trapt en steigert absoluut niet! :) Dat is heel fijn aan hem.

We merken wel dat we niet naast hem mogen staan, dit is eng en loopt hij achteruit net zolang tot wij weer stoppen om naast hem te willen staan, we zijn nu voornamelijk daar mee bezig. Daarna wil ik gaan kijken hoe hij het doet met vast staan om zo vanuit daar verder te kunnen poetsen. Geen idee of ik er zo goed aan doe, maar het is even de weg vinden wat hij prettig vind.

MisticRider schreef:
die heb ik in een handelstal zien staan :) alweer een tijd geleden. is een scheetje hoor. maar was toen wel wat schuw, maar niet dood bang hoor.

Mag ik vragen welke handelsstal dit was? De bokker waar ik mee contact had bevestigde mijn verhaal van ontzettend angstig, en raden ook aan mocht het niet gaan om toch te kiezen voor in te laten slapen. Al gaat hij nu echt super vooruit!

Vanavond noodweer hier, dus enkelt binnen gehaald en niet kunnen wandelen, hij was blij en vrolijk en kwam op ons afgelopen.
Wel even fijn geknuffelt in stal *\o/*

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 23:06

Respect voor wat je al bereikt hebt.

Kan dat touw niet een stuk korter? Ik ben bang dat je tien stappen achteruit gaat als hij er in verstrikt raakt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 00:44

Och, Bis had ook zo'n fase, mocht ik maar aan 1 kant naast m staan en stond ik aan de andere kant ging ie idd in zn achteruit :+ Wat ik echt geleerd heb van die merrie is dat je niet moet gaan hangen in 'oh wat ben jij zielig' maar je soms juist door moet pakken met een 'niet zeuren'-instelling. Je merkt snel zat voor welke momenten dat van toepassing is hoor :) En probeer ook echt om m dan met zo veel mogelijk mensen in contact te laten komen. Jij bent en blijft degene die hem begeleidt, maar voor hem zal het enorm schelen als hij leert dat jij niet de enige leuke mens bent :) Laat ze maar poetsen en tutten, als je er voor zorgt dat er niks mis kan gaan heeft hij er gewoon zó veel aan!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:06

MisticRider schreef:

dat idee heb ik ook na alle filmpjes te hebben bekeken.
hij houdt jullie een beetje voor het lapje, maar ja gepampert worden en niets doen is natuurlijk ook erg leuk :D

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 09:17

amyz schreef:
Och, Bis had ook zo'n fase, mocht ik maar aan 1 kant naast m staan en stond ik aan de andere kant ging ie idd in zn achteruit :+ Wat ik echt geleerd heb van die merrie is dat je niet moet gaan hangen in 'oh wat ben jij zielig' maar je soms juist door moet pakken met een 'niet zeuren'-instelling. Je merkt snel zat voor welke momenten dat van toepassing is hoor :) En probeer ook echt om m dan met zo veel mogelijk mensen in contact te laten komen. Jij bent en blijft degene die hem begeleidt, maar voor hem zal het enorm schelen als hij leert dat jij niet de enige leuke mens bent :) Laat ze maar poetsen en tutten, als je er voor zorgt dat er niks mis kan gaan heeft hij er gewoon zó veel aan!

Best lastig zo fase lijkt me, we geven hem wel vaak over om te wandelen zodat hij andere mensen ook leuk vind.

minikatje schreef:
MisticRider schreef:

dat idee heb ik ook na alle filmpjes te hebben bekeken.
hij houdt jullie een beetje voor het lapje, maar ja gepampert worden en niets doen is natuurlijk ook erg leuk :D

De andere bokker bevestigde mijn verhaal dat hij niet een beetje angstig is ;-) Hij is/was meer als dat. Dus hij houd ons niet bepaald voor de gek. Al op sommige dingen misschien wel weer. Maar ach, we hebben tijd. :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:46

en hij heeft humor, ik zeg niet dat alles overdreven is en dat het geen bang paard is.
maar hij is erg schuw en weet precies hij eronderuit kan komen zodat hij geen halster om hoeft.
en op dat punt houdt hij jullie voor het lapje wilde ik dus zeggen :)
dit gedrag kom ik vaker tegen bij schuwe paarden, soms is het handig om grenzen aan te geven ook al is het van een afstand.

neem aan dat hij goed op lichaamstaal reageert?
drijf hem naar 1 hoek en als hij braaf daar staat zet je de emmer neer en haal je de druk weg.
na een tijdje wordt dat zijn veilige hoek en kun je het uitbreiden.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:49

Op de 2e foto lijkt zijn achterhand wel héééél hoog t.o.v zijn voorhand!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:50

44Myrthe44 schreef:

hij staat met zn achterhand op een stenen plaat.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 15:52

44Myrthe44 schreef:

Hij staat daar ook hoger met achterhand dus dat klopt :p

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:38

ik ben blij dat het nu zo goed gaat! ik denk alleen niet dat dit een welshcob is ;)

_mezelf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:15

Wow, wat een mooie pony!
misschien kan je valeriaan gebruiken om het zoiezo wat rustiger te maken, ook in omgang.
Ik weet niet wat er in het verleden met hem mee is gebeurd, maar als je dat weet kun je beter eerst die angsten overwinnen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:27

Och, niet te veel aandacht aan besteden is vaak de beste oplossing hoor :D Ik zeg heel vaak 'niet zeuren' en omdat ik dat vaak heb gezegd in situaties waarbij we allebei wisten dat ie me voor het lapje hield kent ie de term nu.. Leuk ook om te zien, loopt ie zich aan te stellen, zeg ik dat ie niet moet zeuren, is het ook meteen over := Mja, ik ken m als mn broekzak dus dat helpt natuurlijk wel.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:33

hahaha amyz, hier precies hetzelfde.
mevrouw springt zelfs over kruiwagens om het geloofwaardig te maken.
maar een na `hee mafkees, wat doe je?` heeft ze door dat het niet echt werkt.
om vervolgens bij een nietsvermoedende helper hetzelfde te doen, omdat ik even weg was.
tis zo´n doos :D

zelfde met halster, waaaaah tot de macht triljoen.
maar o wacht daar staat bakje met muesli, dat is vast voor mij al het klaar is.
en hoppa halster om.
tis maar waar je prioriteiten liggen als paard zijnde. ;)

maar de ts is ook al goed op weg,
later als ze wat meer feeling voor elkaar hebben, komt ze zelf oom met dit soort verhalen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:37

:') Die van mij weet iets te goed dat ie brokje krijgt als het echt nodig is om hem gerust te stellen.. Helaas voor hem valt het nogal op dat de grasmaaier niet boeiend is maar de grote steen wel :')

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:39

Leuke pony hoor en zo te zien gaan jullie de goede kant op :-)

Dat halstertouw, als je dat inkort tot een centimeter of 30 dan kun je het toch laten zitten, maar kun je hem ook makkelijk te pakken krijgen :-)

Over de emmer, hij schrikt telkens als de emmer kantelt. Ik ken wel meer paarden die dan gelijk niets meer van zo'n emmer willen weten :)) . Kun je niet iets proberen met iets dat niet kantelt of omvalt? Of een grote steen onderin de emmer zodat het stabiel blijft?

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:00

Ik ben blij om te lezen dat je pony inmiddels vorderingen maakt! Het lijkt me een leuk beestje. Ik heb nog wat tips gezien je filmpje: Naar mijn gevoel heb je ondanks dat je stilzit een hele actieve houding naar het paard toe. Ga als je erbij zit ook echt eens relaxed zitten, dus op je kont achter, relax...Zo is er ook minder spanning bij je pony. Kijk ook even naar je houding als je andere dingen bij hem doet. Het zou kunnen dat je in andere gevallen ook zo`n houding hebt. Ik zie trouwens afgezien van een schuwe pony ook een ontzettende clown :P Gaat project 2 worden denk ik als ie minder schuw is :P

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 15:42

Apple schreef:
Leuke pony hoor en zo te zien gaan jullie de goede kant op :-)

Dat halstertouw, als je dat inkort tot een centimeter of 30 dan kun je het toch laten zitten, maar kun je hem ook makkelijk te pakken krijgen :-)

Over de emmer, hij schrikt telkens als de emmer kantelt. Ik ken wel meer paarden die dan gelijk niets meer van zo'n emmer willen weten :)) . Kun je niet iets proberen met iets dat niet kantelt of omvalt? Of een grote steen onderin de emmer zodat het stabiel blijft?

Als dat een optie was had ik dat gedaan, maar het probleem is dat rij rondjes blijft lopen en als hij stil staat elke beweging bij zn hoofd gelijk weg is. Dus we krijgen hem nu elke keer te pakken als hij stilstaat en touw genoeg en dichtbij ons ligt om rustig te bukken en touwtje te pakken. Zodra hij ziet dat we de touw vast hebben blijft hij staan en mogen we hem aaien. Hij weet dus precies wanneer we hem vast hebben.

HedwigO schreef:
Ik ben blij om te lezen dat je pony inmiddels vorderingen maakt! Het lijkt me een leuk beestje. Ik heb nog wat tips gezien je filmpje: Naar mijn gevoel heb je ondanks dat je stilzit een hele actieve houding naar het paard toe. Ga als je erbij zit ook echt eens relaxed zitten, dus op je kont achter, relax...Zo is er ook minder spanning bij je pony. Kijk ook even naar je houding als je andere dingen bij hem doet. Het zou kunnen dat je in andere gevallen ook zo`n houding hebt. Ik zie trouwens afgezien van een schuwe pony ook een ontzettende clown :P Gaat project 2 worden denk ik als ie minder schuw is :P

Ik zelf ben het niet op het filmpje, een vriendin waar Charlie helemaal verliefd inmiddels op is! Het is een ontzettende clown :j

Vandaag had charlie een hele goede bui! In stal bleef hij direct staan met zn hoofdje over de staldeur, normaal loopt hij 3 passen naar achter en kijkt altijd even kat uit de boom. Ook mocht ik meteen zijn halster vast houden zonder eerst te paaien met snoepjes :P
direct touwtje vast gemaakt en lekker gewandeld, liep weer braaf mee zoals gewoonlijk! Onderweg bedacht hij wel als ik nu stil sta en niet meer mee loop is dat vast humor! Zie hem dan maar vooruit te krijgen, zodra ik naast hem ging staat gaat hij naar achter. En erna loopt hij wel weer, maar dit heeft hij vaker gedaan vandaag, denk dat meneer praatjes begint te krijgen :j :')
Moet hier dus nog even wat op verzinnen, we mogen nog steeds niet echt naast hem staan want dat is nog steeds ''eng'' al krijg ik vermoeden dat hij ons ook wel redelijk in maling aan het nemen is.. Lastig!

Daarna mocht hij weer op zn paddock tot vanavond 22.00 en haal ik hem weer binnen. Hij begon vriendjes te maken met het veulen, alleen mams vond dat geen goed idee want die wil niet dat veulen komt snuffelen :')
Afbeelding

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:15

Ik snap nog steeds niet dat je het touw er aan laat hangen. ? Heeft hij dat halster + touw om in stal? Zo als ie overkomt. Is hij makker dan mijn jaarling.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 18:04

MissDonna schreef:
Ik snap nog steeds niet dat je het touw er aan laat hangen. ? Heeft hij dat halster + touw om in stal? Zo als ie overkomt. Is hij makker dan mijn jaarling.

Nee in stal staat hij zonder touw! Alleen in de paddocks met touw.
Hij lijkt ontzettend mak, maar dat is ie helaas niet. Ik nodig je graag uit om hen eens te laten vangen zonder touwtje hoor ;-)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:12

ik zou het touw ook afknippen tot minimaal kniehoogte van je pony
fijn om te lezen dat het verder goed gaat met hem

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:57

Zidore schreef:
ik zou het touw ook afknippen tot minimaal kniehoogte van je pony
fijn om te lezen dat het verder goed gaat met hem

iddook dan kun je bukken enn het touw pakken lijkt me, kun je uitproberen met het lange touw, voet op het touw en bukken en het touw op kniehoogte pakken

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:15

Mooi paardje zeg.. Jullie zijn goed bezig dat jullie zo'n "project" aandurven..

Je filmpje staat wel wat scheef ;)

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:23

Wat een scheetje! Wat goed dat jullie hem een kans hebben gegeven.