Nare ervaring manege Grol Renesse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:34

Charwater schreef:
Zoals al opgemerkt door anderen ook is het onzin dat dat niet anders kan. Ja, op het stand rijden vraagt iets meer van je rijkunsten dan een rustig ritje door de duinen. De paarden zullen inderdaad graag hard gaan op het strand. Maar het is onzin dat dat perse uit moet lopen op een ongecontroleerde renwedstrijd, waarbij de paarden elkaar zelfs aanvallen! Alle gangen moeten gewoon mogelijk zijn op het strand. Dat ben je niet alleen verplicht aan jezelf en je klanten, maar ook aan de andere gebruikers van het strand die zeker weten niet zitten te wachten op een kudde op hol geslagen paarden!

Mee eens, maar we hebben het hier specifiek overr deze manege, deze paarden weten niet beter, dat krijg je er niet meer uit, al zou je het willen.
Er zitten hier nog wat stallen in de buurt en daar kan het wel gewoon zoals het hoort, dus goed je licht opsteken als je ergens rustig wilt rijden.....

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:35

Met een vriendin ga ik ieder jaar naar manege aan het strand om een strandrit te maken.
Ook Manege Grol zijn we al eens geweest. Wij hadden toen 2 begeleiders, 1 voorop en 1 achterop. Op het eerste stuk van de route moesten we idd een galopje en drafje doen.
Daar is iemand ertussen uit gehaald die rechtstreeks terug mocht naar de manege. Die had duidelijk niet de ervaring voor een rengalop. De achterste begeleider is met deze persoon teruggegaan en later weer bij de groep gekomen.
De rit op het strand was van alles wat. Stappen, draven, gewone galop en "ren"galop. Ik moet zeggen dat ik echt niets te klagen had over deze rit.
Overigens ook niet over de andere ritten bij andere maneges. Ja, tuurlijk heeft iemand wel eens een paard wat of te langzaam of te snel is voor hem of haar, maar ja, het blijven dieren.

Everytime

Re: Nare ervaring manege Grol Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:55

Maar Grol biedt toch duinritten aan voor beginners en halfgevorderderden, dan ga je dat toch doen, als je niet hard wil? :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:58

mammaslamma schreef:
Charwater schreef:
Zoals al opgemerkt door anderen ook is het onzin dat dat niet anders kan. Ja, op het stand rijden vraagt iets meer van je rijkunsten dan een rustig ritje door de duinen. De paarden zullen inderdaad graag hard gaan op het strand. Maar het is onzin dat dat perse uit moet lopen op een ongecontroleerde renwedstrijd, waarbij de paarden elkaar zelfs aanvallen! Alle gangen moeten gewoon mogelijk zijn op het strand. Dat ben je niet alleen verplicht aan jezelf en je klanten, maar ook aan de andere gebruikers van het strand die zeker weten niet zitten te wachten op een kudde op hol geslagen paarden!

Mee eens, maar we hebben het hier specifiek overr deze manege, deze paarden weten niet beter, dat krijg je er niet meer uit, al zou je het willen.
Er zitten hier nog wat stallen in de buurt en daar kan het wel gewoon zoals het hoort, dus goed je licht opsteken als je ergens rustig wilt rijden.....

Waarom zou je het er niet meer uitkrijgen? Wachten controle-oefeningen met de paarden laten doen door ervaren ruiters en je komt al een heel eind. Het zijn geen voorgeprogrammeerde machines ;) Je kunt ze echt nog wel wat leren. Er is alleen veel geduld en ervaring voor nodig en niet alle maneges willen daar tijd en geld insteken.
Dit soort praktijken zijn gewoon ontzettend gevaarlijk, niet alleen voor de ruiters en paarden, maar ook voor de strandgangers die op het strand lopen. Als die paarden niet onder controle te houden zijn, dan moet je met die dieren ook niet richting het strand gaan :n

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:04

Ik vind het ook onzin dat het zogenaamd overal zo gaat. Nu heb ik zelf nooit een strandrit met andermans paard gemaakt en niet bij bovengenoemde stal, maar mijn ouders 2 jaar terug op vlieland wel. Zij hebben nauwelijks rijervaring en gingen eerst heerlijk relaxt door de duinen, en vervolgens over het strand terug. M'n ouders kwamen trots thuis met de mededeling dat ze superhard hadden gegaloppeerd over het strand, wat betekent dat ze een prima rustig galopje over het strand hebben gedaan :)

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:13

Net wat je zegt, Cayenne, dat gaat niet gebeuren hoor, geen geld en geen tijd om ze om te scholen, en voor de korte tijd dat het nog manege zal zijn, zal er niets veranderen......

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:44

Het hangt heel erg af bij welke manege je de strandrit doet.

Sommige maneges doen gewone strandritten, anderen staan bekend om hun rengalop. Van te voren altijd vragen hoe de rit er precies uit ziet.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:42

Il0na schreef:
PS: Manege Lisaduna in Renesse is wel aan te raden!
Hier ben ik zelf nog niet geweest maar een vriendin van mij wel..

Nou, daar ben ik het dus niet mee eens :+
Twee keer daar geweest en twee keer gevaarlijke ellende gehad. Waarvan het toppunt dat onze krap 16-jarige begeleidster die de manegeHaf die ze meehad niet onder controle hield (zat ik de eerste keer zelf op, wel wat sterk maar verder een doodbraaf beest, maar met haar gestunt en opjutten ging meneer steigeren en hupsen en had ze geen tijd meer om op de groep te letten- wat ook duidelijk haar doel niet was, ze had het te druk met iedereen showen hoe goed ze wel niet kon rijden op die Woeste Haflinger 8)7 Was gelukkig een heel eind afgelopen zodra ik opmerkte dat mijn ervaring was dat meneer heel braaf is, en als ze hem niet aan kon we wel konden ruilen :roll: Kon ze niet waarderen, maar daarna hield het opjutten wel op want het was niet stoer meer, en tadaaa pony kalmeerde), bij het strand opgaan aangaf dat we wel een beetje moesten uitkijken want als we iemand omver zouden rijden zou men van de manege daar niet blij van worden 8)7 Eventuele ongelukken en gevolgen voor onschuldige strandbezoekers waren haar in elk geval vreemd en werden totaal niet relevant geacht. Levensgevaarlijk ook die rit, ik was blij dat onze ruiters beter konden rijden dan de begeleidende Penny en daardoor ook een fiks ongeluk met spelende kinderen wisten te voorkomen- nog nèt, het scheelde misschien een meter.
Nee, daar nóóit meer heen, ik heb ze een tweede kans gegeven omdat een offday of minder slimme keuze natuurlijk altijd mogelijk is maar ik vind hoe het er daar aan toe gaat werkelijk schandalig.

Manege Grol was voor ons een tweede optie ter vervanging van Lisiduna, maar als ik dit topic zo zie laten we dat ook maar achterwege :=

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:49

Ik vind het levensgevaarlijk, zeker als er meer zeggen dat er vaak ongevallen gebeuren, dan weet je genoeg, dan zou ik er ook niet meer heen willen, voor de eigen veiligheid en van andere mensen.

Gelukkig had ik wel leuke ervaringen met een ander stal voor strandritten, ze waren allemaal braaf en gehoorzaam, ook met galop zeer controleerbaar en dat met een rengalop zeer goed te doseren. Ik zou die paarden best willen hebben als eigen paard, zo braaf waren ze, van die lieve grote goedzakken en die graag liepen op het strand.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:20

Lisiduna is ook al ter ziele, er is hier dus op dit eiland bijna niet 1 plek meer over om strandritten te doen.
Enige in deze hoek is Stoeterij Woodstock en Stoeterij nr 1, in Burgh-Haamstede.

LisanneFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:32

4 jaar geleden heb ik ook een strandrit bij manege Grol gedaan, ik was toen 12 jaar oud ongeveer. Ik moest op de pony Whisky. Ik had nog nooit een strandrit gemaakt, en ik vond het daarom ook erg spannend. Dat beest die was erg druk, want ze waren nog maar net erug van de vorige rit, en ze moesten alweer opnieuw naar het strand. In het begin gingen we een stukje draven, en gewoon een lekker rustig galopje. Maar toen we op het strand aankwamen, gingen ze al meteen in keiharde rengalop, ik maar roepen van 'STOPPP'! Maar nee, ze gingen nog harder, en er was nog een mevrouw die zei dat ik me niet zo moest aanstellen. Dus ze namen de paarden weer terug, en gingen even stappen. Daarna opeens ging de hele groep ervan door, en toen viel ik eraf. Ze gingen gewoon door, en ik bleef zegmaar een beetje achter op het strand..
Toen ze het eindelijk door hadden, stopte ze pas, en ben ik naar Whisky gelopen, en er maar weer op gaan zitten.
Ik wil er NOOIT meer heen!!
4 jaar geleden :o
Afbeelding

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:43

ben zelf voor een jaar of 6 terug bij toen nog lisiduna geweest en toen waren we een weekend daar.
twee keer twee uur over het strand. manege is toen een keer over gegaan in andere handen, maar hoe het er nu aan toe gaat weet ik dus niet. wij moesten van te voren aangeven hoelang we reden en dat werd buiten ook nog voor vertrek bekeken. ging op een paard de eerste rit heen en kwam toen op een haflinger terug, omdat het meisje wat erop zat niet mee overweg kon. die is toen met haar vader op mijn paard terug naar de manege gegaan en ik heb die haflinger overgenomen. de leider was een gediplomeerde instructeur en die was behoorlijk pissig dat het meisje had gelogen over haar rijkunsten. verder hebben we twee heerlijke ritten gehad. vader reedt ook mee.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:54

kinel schreef:
ben zelf voor een jaar of 6 terug bij toen nog lisiduna geweest en toen waren we een weekend daar.
twee keer twee uur over het strand. manege is toen een keer over gegaan in andere handen, maar hoe het er nu aan toe gaat weet ik dus niet. wij moesten van te voren aangeven hoelang we reden en dat werd buiten ook nog voor vertrek bekeken. ging op een paard de eerste rit heen en kwam toen op een haflinger terug, omdat het meisje wat erop zat niet mee overweg kon. die is toen met haar vader op mijn paard terug naar de manege gegaan en ik heb die haflinger overgenomen. de leider was een gediplomeerde instructeur en die was behoorlijk pissig dat het meisje had gelogen over haar rijkunsten. verder hebben we twee heerlijke ritten gehad. vader reedt ook mee.

Geen ritten meer, geen pension stalling meer, helemaal dicht dus........

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:00

mammaslamma schreef:
Lisiduna is ook al ter ziele, er is hier dus op dit eiland bijna niet 1 plek meer over om strandritten te doen.
Enige in deze hoek is Stoeterij Woodstock en Stoeterij nr 1, in Burgh-Haamstede.

Maar volgens mij wil je daar nog niet dood gevonden worden........

Maar gelukkig dat Grol nog even blijft; kan ik rustig een geschikt moment zoeken om er weer eens heen te gaan. Of ik mijn paard daar ook stal weet ik niet; ik heb nog een goed prive-adres, elders langs de kust.

Over Grol heb ik ook nog wel een heel leuk verhaal: Ik huurde daar een leuk zwart paardje maar het was beter als ik niet met de groep mee ging en als het niet ging, moest ik terugkomen; geen onnodige risico's nemen! werd me op het hart gedrukt (ik kende de eigenaar toen al jaaaaaren, dus ik wist wat ie bedoelde). Ik in m'n uppie naar het strand. Beetje draven, klein galopje op de heenweg, dier zet geen stap verkeerd. Over het duin, op het strand, niks aan het handje. Drafje, topdier om te rijden, perfect luisteren. Galopje dan maar, het lijkt prima. Braaf handgalopje, los teugeltje, niks mis mee. Stukkie draven, stappen, langs de strandhoofden, er gebeurt helemaal niks. Op een lang, breed en vooral leeg stuk strand geef ik eens zachtjes gas, iets meer dan een handgalopje, niks mis mee. ik voer het tempo op, zolang het paard aangeeft dat het goed is en geloof me, dat ging HARD!! Maar omdat ook strand niet oneindig is, kwam er een einde aan dat bloedverziekend hoge tempo. Ik kom wat overeind, ga in het zadel zitten, paard draaft! Echt in een paar stappen, zonder een misstap, kwam dat dier van rengalop terug in een nette, ruime draf en daar was geen teugelhulp bij nodig, puur op de zit! Zo heb ik ze graag......

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:43

Ik denk dat paarden afzonderlijk ook wel positief zullen reageren op een ervaren ruiter.

in een groep heb ik altijd het idee dat je veel aanweziger moet rijden zeg maar om het paard naar jou te laten luisteren i.p.v. naar de groep.

Ik rijd ook liever niet meer in grote groepen daarom, ik heb gewoon minder controle over mijn paard voor mijn gevoel.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:33

Aangezien TS meer een verslag plaatst is dit meer een VVDD topic dus ik verplaats het naar het juiste forum.

BRT-->VVDD

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:43

Ik en mijn vriendin wilde daar heen gaan voor een week maar wij vonden het te duur.
Wij hebben nu een andere manege in Zeeland gevonden die veel beter is (ook leuke verhalen van gehoort :D)

Maar ik lees nu jullie verhalen ben blij dat ik er niet heen ga

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:11

gaat die manege grol nu wel of niet weg?

ik heb er 3 jaar geleden met een hele groep vriendinnen echt een geweldige ervaring gehad!

wij hadden gevraagd of om een strandrit, we wilden graag brave paarden, maar wilden wel hard gaan :D we hebben bijna allemaal op haflingers gereden (ook whiskey van de foto) en die pony's waren echt braaf. ze hebben inderdaad wel eens een vreugdebokje gedaan, maargoed wij zijn allemaal gevorderde ruiters dus dat moet geen probleem zijn. (bij ons werd ook gevraagd of we echt allemaal gevorderd waren)
toen we net vertrokken van de manege riep de begeleider ineens keihard 'GALOP', nou toen kregen een paar wel even vliegles haha, dat was ook meteen de test.

op het strand ging het er inderdaad wel heeeel hard aan toe, maar dat vonden wij alleen maar hartstikke leuk. was inderdaad wel ongecontroleerd, maargoed je zit net een half uur op zo'n paard en ze willen elkaar allemaal inhalen dus wat wil je anders.. Wij hadden ook om rengalop gevraagd. was echt een ervaring om nooit te vergeten. (werd ons trouwens wel vantevoren verteld, dat het er echt hard aan toe ging op het strand)

wij hebben wel stukjes gedraafd op het strand, door het water (wel na de galop haha). Wij hadden een rit van 3 uur geloof ik

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:18

snoetie schreef:
gaat die manege grol nu wel of niet weg?

ik heb er 3 jaar geleden met een hele groep vriendinnen echt een geweldige ervaring gehad!

wij hadden gevraagd of om een strandrit, we wilden graag brave paarden, maar wilden wel hard gaan :D we hebben bijna allemaal op haflingers gereden (ook whiskey van de foto) en die pony's waren echt braaf. ze hebben inderdaad wel eens een vreugdebokje gedaan, maargoed wij zijn allemaal gevorderde ruiters dus dat moet geen probleem zijn. (bij ons werd ook gevraagd of we echt allemaal gevorderd waren)
toen we net vertrokken van de manege riep de begeleider ineens keihard 'GALOP', nou toen kregen een paar wel even vliegles haha, dat was ook meteen de test.

op het strand ging het er inderdaad wel heeeel hard aan toe, maar dat vonden wij alleen maar hartstikke leuk. was inderdaad wel ongecontroleerd, maargoed je zit net een half uur op zo'n paard en ze willen elkaar allemaal inhalen dus wat wil je anders.. Wij hadden ook om rengalop gevraagd. was echt een ervaring om nooit te vergeten. (werd ons trouwens wel vantevoren verteld, dat het er echt hard aan toe ging op het strand)

wij hebben wel stukjes gedraafd op het strand, door het water (wel na de galop haha). Wij hadden een rit van 3 uur geloof ik

Het probleem ligt niet alleen of de ruiters het willen of aankunnen.. Het strand is niet van ons, straks loopt daar een kindje, als die een kudde paarden in volle galop op zich af zien komen rennen ze niet weg, die verstijven.
Het is dan aan de ruiters om er omheen te sturen, maar paarden die ongecontroleerd in rengalop zitten zijn niet makkelijk te sturen.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:22

Ja dat klopt.

Maar met ongecontroleerd bedoelde ik eigenlijk meer dat je ze niet meteen terughebt vanuit de galop. sturen was wel degelijk mogelijk. maar vanuit rengalop naar halt zat er toch echt niet in..

kan inderdaad dat daardoor ongelukken gebeuren en dat mag natuurlijk niet. Maar ik had niet het idee dat het echt onveilig was wat we deden. Moet er trouwens wel bij zeggen dat wij de rit begin maart hebben gedaan. Toen waren er zeer weinig mensen en honden op het strand (want het was best wel koud haha)

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:37

hooooii

ik heb zelf een paar jaar geleden een buiten rit gemaakt bij manege de grol dit was met een erg grote groep en dit ging heel goed. Ik had een leuk rustig/maar voorwaarts paardje. Idd vond ik het wat onverantwoordelijk eraan toe gaan zo ging het paardje van een vriendin pardoes liggen in het water. Er waren paarden heel snel en sommige echt erg sloom .
Wij waren met een groep van zeker 30 man dus moet je na gaan hoe lange sliert het dan op het strand vormt.
Al met al een leuke ervaring.

Toen dacht ik 2 jaar later gohh laat ik nog eens een strand rit maken we waren toevallig in de buurt en het was zo'n fijn paardje.
Dus ik daar na toe nou ik heb het geweten , ik had gezegt heb al een tijdje niet meer gereden dus ik wil graag een braaf niet te snel paardje.

Ze kwamen met een draver merrie aan die (achteraf) er net 1 dag stond en nog niet eens mee wat geweest naar het strand.
Bij het oefen handgalopje jawel 3 passen merkte ik al dat dit een ramp ging worden en heb gelijk gezegd dat ik hier niet mee het strand op ging. Toen hebben we idd een duin rit gemaakt. maar dat was niet waar ik voor betaald had/heb. Heb na der hand ook wat van gezegt maar toen had ik pech , ik kon niet rijden. (toch fijn als je al zeker 10 jaar reed , en mss een jaartje minder gereden hebt)

al met al zou ik hier dus nooit meer naar thoe gaan en ook niemand aanraden

mvg danielle

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:43

Ik heb afgelopen keer ook een rit gemaakt, met hemelvaart. Nou ik schrok! Ik schrok echt, ik heb er jaren als manege klant gereden en heb altijd strandritten gemaakt in de les en dat ging altijd super. De paarden luisterden goed, we hadden we ze onder controle en nooit gezeur. Maar nu, de paarden waren inderdaad vrij lastig te houden. Ik reed op mijn vaste paard, Olaf (nummer 11) en die luistert echt geweldig. Die is ook nergens bang voor, lekker koel in zijn hoofd en er zit een goede rem op en alle gangen op het strand.

Maar goed de begeleiding waar jij het over hebt TS had ik ook, en ik was ook niet zo over haar te spreken nee. Helaas, dit is niet het Grol zoals ik het een jaar terug verliet.

Maar de paarden fokken elkaar ook vre-se-lijk op in zo'n grote groep, ga je met een man of 5/6 dan gaat het prima (dat heb ik zo 4 jaar lang ervaren, als manege klant).

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:51

Ik heb bij Grol ook eens op Whiskey gereden! Dat zou een brave Haflinger zijn. We waren emt een ploeg vriendinnen, die hadden hun eigen paarden bij zich. Mijn paard was 2 maanden daarvoor overleden en ik had voor 1 dag een paard van Grol gehuurd, Whiskey dus. Voordat we op het strand waren had Whiskey al 2 flinke luchtsprongen gemaakt en was ik al bang. Op het strand aangekomen ging hij even lekker uit zijn stekker, ik ben eraf gegeaan en mijn vriendin heeft hem even tot de orde geroepen, zeg maar even flink op zijn donder gegeven.
Ik heb de rit uitgereden op haar paard en zij op Whiskey die na een pak op z'n donder zich verder wel gedroeg. Wat wel zielig was is dat het zadel gewoonweg echt niet paste.
Bij terugkomst verteld dat Whiskey niet onder de noemer braaf paard valt waarop er uiteraard werd geantwoord: dat doet ie nooooiiiit! jaja!
Ik vind het verder wel een prima manege om je eigen paard te stallen voor een weekendje strand.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:44

Grol is inderdaad een prima manege om je eigen paarden te stallen als je op vakantie bent.

Ik heb met verbazing zitten kijken, in de tijd dat ik daar was met vakantie, naar de mensen die zich opgaven voor de gevorderde strandrit en vervolgens tijdens de 5 minuten in de bak al duidelijk lieten blijken dat ze voor geen meter konden rijden (mensen met slippers aan, rokjes ed, grootste mond toen ze op de grond stonden maar eenmaal op het paard geduwd (waren niet lenig genoeg om opstappen te stappen op een kleine haflinger) janken).
Ik heb diverse malen gezien dat meer dan 15 mensen zich opgaven voor de gevorderde strandrit en uiteindelijk mochten er maar 2 daadwerkelijk mee de strandrit maken.

's morgens vroeg werden alle manegepaarden en pony's nog voor de eerste strandrit losgelaten in de binnenbak zodat ze allemaal nog even de benen konden strekken.

Wij hebben ons er iig prima vermaakt met onze eigen paarden.

Ik denk dat veel mensen die wat manege ervaring hebben (enkel in een binnen- of buitenbak) zich vaak behoorlijk overschatten. Zo'n strandrit vergt duidelijk heel wat meer rijkunst dan simpel in een bak achter elkaar aan hobbelen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:58

Hihi, heb wel afgeleerd om te zeggen dat ik kan rijden bij zo'n manege..was in noordwijk met mijn vader en ze vroegen of we konden rijden: nou mijn vader een beetje en ik aardig :o hebben we gezegd, maar aangegeven dat ik mijn vader wel in de gaten zou houden. Was op zich een prima idee. Mijn vader kreeg het braafste paard van stal dus dat was geen probleem, alleen ik kreeg dus echt de grootste etterbak die ze konden vinden. Niet handig als jij je vader in de gaten moet houden terwijl je zelf erg je best moet doen om het paard onder je te houden :D Waren nog geen meter op het strand of meneer bedacht dat het tijd was om te gaan rolllen. Heb hem met gepast geweld op de been gehouden, maar heeft de rest van de rit lopen zieken, bokken, draaien, steigeren..my god wat een dier. En natuurlijk nooit zo fijn aan d ehulpen als mijn eigen paardje dus had behoorlijk wat speirpijn aan het einde van de 2 uur durende rit. Kreeg aan het einde van de rit te horen: je bent de eerste die er niet vanaf is gevallen tussendoor sinds maanden. Vond ik niets grappigs aan eerlijk gezegd en ook echt geen compliment, maar eerder: wat onverantwoord om zo'n bok me et elaten lopen in zo'n groep. Voor hetzelfde geldt breekt iemand zijn nek ermee! Daarbij was het de bedoeling om een ontspannen leuke strandrit te maken en niet om 2 uur lang een paard her op te voeden! Dat deed ik (in die tijd nog) thuis wel!