Zal je altijd zien, doe je ff zoiets onschuldigs, loopt het uit op dit!
Sterkte
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
IMJ schreef:Waarschijnlijk ontwormde je eerder niet met een breedspectrum middel.
Hierdoor gingen niet alle wormpjes dood.
Nu heb je hier wel mee ontwormd. En tja, voor 'die specifieke worm'die achtegebleven is na voorgaande kuren was het wrs te laat waardoor koliek ontstond.
Je zou eigenlijk mestonderzoek moeten laten doen alvorens je ontwormd. (En geregeld een breedspectrum geven).
Tellisto schreef:Misschien is je wei wel de boosdoener!
Als je je paard altijd in dezelfde wei hebt lopen met dezelfde grasmat, kunnen zich daar heel veel wormeneieren schuilhouden. En die overleven de winter. Een goede methode is de wei af en toe maaien.
Ik woon in Denemarken, daar mag er niet standaard ontwormd worden, alleen na mestonderzoek. Omdat ik als Nederlander ben opgevoed neem ik eens per jaar een wormenkuur mee uit Nederland, die ik onze paarden geef. Verder doe ik 2 x per jaar wormen-/ mestonderzoek. Onze paarden hebben niet of nauwelijks wormen. Of dat komt omdat de wormen hier niet zo resistent zijn of omdat de paarden regelmatig verweid worden en het gras gemaaid? Beide denk ik.
Wat ik wil zeggen is dat alleen je paard vaak ontwormen niet genoeg is, de omgeving is de besmettingsbron!!
Vergeet ook je stal niet eens in het jaar schoon te spuiten.