Wormekeur, schik van mijn leven!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke96

Re: Wormekeur, schik van mijn leven!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:43

Ah wat vervelend!! :(:)
Zal je altijd zien, doe je ff zoiets onschuldigs, loopt het uit op dit!
Sterkte

MaRcIaNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 12:20

De koliek kwam waarschijnlijk wel van het ontwormen, of de wormen die hij in zijn lichaam had.
Omdat ik heb had ontwormd gaan de eieren dood. Dan krijg je een soort van samenspanning in de darmen en dan doet gewoon heel erg zeer.
Vandaar ook de koliek verschijnselen.

Simmielief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:41

Dan schik je echt heel erg lijkt me :o
Gelukkig is het nu weer zo goed als over! En is je paardje weer bij je!
Hopen dat het niet weer gebeurt,
Ik denk trouwens dat jij de niet zo veel aan kon doen,
Aangezien je niks wist van die eitjes enz.
Maarja dat maakt het niet minder vervelend ;)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:44

Pff dat is schrikken. Ik zou voor je volgende ontworming naast een mestonderzoek ook een bloedonderzoek doen, zodat je via de dierenarts het juiste ontwormmiddel krijgt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:45

Waarschijnlijk ontwormde je eerder niet met een breedspectrum middel.
Hierdoor gingen niet alle wormpjes dood.
Nu heb je hier wel mee ontwormd. En tja, voor 'die specifieke worm'die achtegebleven is na voorgaande kuren was het wrs te laat waardoor koliek ontstond.
Je zou eigenlijk mestonderzoek moeten laten doen alvorens je ontwormd. (En geregeld een breedspectrum geven).

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:47

Hoe vaak doe je mestonderzoek dan? Ik doe dat om de drie maanden bij mijn paard bij het Woud, en vind dat toch wel een prettiger manier van ontwormen, plus dat ze je het juiste ontwormmiddel aanbevelen die ik daar dan ook altijd bestel.

MaRcIaNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 13:32

IMJ schreef:
Waarschijnlijk ontwormde je eerder niet met een breedspectrum middel.
Hierdoor gingen niet alle wormpjes dood.
Nu heb je hier wel mee ontwormd. En tja, voor 'die specifieke worm'die achtegebleven is na voorgaande kuren was het wrs te laat waardoor koliek ontstond.
Je zou eigenlijk mestonderzoek moeten laten doen alvorens je ontwormd. (En geregeld een breedspectrum geven).

Ik wissel af met de wormekuren. Dus een breed spectrum :D .
De Da zei ook al, Dit was bij elke wormekuur gebeurd. omdat het de wormen waren die het meeste voorkwamen, en je die kon bestijden met de makkelijkste( minder breed spectrum) wormekuur.

toen we onze wormekuren zelf nog konden bestellen kan ik mij niet voorstellen dat een ruim deel van de mensen elke 3 maanden een mestonderzoek deed.

Ik ben nu wel van plan om vooral in het voor en na jaar even een onderzoek te laten doen op advies van de DA.
:j

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:36

fijn dat als ik uit het raam kijk zijn mooie koppie weer zie , gelukkig goed afgelopen buurmeisje

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:21

dan snap ik niet hoe die wormen dan zo enorm vermeerderd zijn in korte tijd!
Welke worm was het als ik vragen mag?
Fijn dat ze weer beter is in ieder geval!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:10

Wij ontwormen om de 3 maand strikt!..Dus dan is ook 4 x in het jaar..
Wel apart misschien ligt het aan het merk? heb je ook 1 x in het jaar een andere?.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:49

Misschien is je wei wel de boosdoener!

Als je je paard altijd in dezelfde wei hebt lopen met dezelfde grasmat, kunnen zich daar heel veel wormeneieren schuilhouden. En die overleven de winter. Een goede methode is de wei af en toe maaien.
Ik woon in Denemarken, daar mag er niet standaard ontwormd worden, alleen na mestonderzoek. Omdat ik als Nederlander ben opgevoed neem ik eens per jaar een wormenkuur mee uit Nederland, die ik onze paarden geef. Verder doe ik 2 x per jaar wormen-/ mestonderzoek. Onze paarden hebben niet of nauwelijks wormen. Of dat komt omdat de wormen hier niet zo resistent zijn of omdat de paarden regelmatig verweid worden en het gras gemaaid? Beide denk ik.

Wat ik wil zeggen is dat alleen je paard vaak ontwormen niet genoeg is, de omgeving is de besmettingsbron!!
Vergeet ook je stal niet eens in het jaar schoon te spuiten.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:44

wat erg! |(
gelukkig is het goedgekomen.

MaRcIaNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 16:57

Tellisto schreef:
Misschien is je wei wel de boosdoener!

Als je je paard altijd in dezelfde wei hebt lopen met dezelfde grasmat, kunnen zich daar heel veel wormeneieren schuilhouden. En die overleven de winter. Een goede methode is de wei af en toe maaien.
Ik woon in Denemarken, daar mag er niet standaard ontwormd worden, alleen na mestonderzoek. Omdat ik als Nederlander ben opgevoed neem ik eens per jaar een wormenkuur mee uit Nederland, die ik onze paarden geef. Verder doe ik 2 x per jaar wormen-/ mestonderzoek. Onze paarden hebben niet of nauwelijks wormen. Of dat komt omdat de wormen hier niet zo resistent zijn of omdat de paarden regelmatig verweid worden en het gras gemaaid? Beide denk ik.

Wat ik wil zeggen is dat alleen je paard vaak ontwormen niet genoeg is, de omgeving is de besmettingsbron!!
Vergeet ook je stal niet eens in het jaar schoon te spuiten.

even terug komen op jou reactie,
Ik maai mijn weide regelmatig, en heb nog verschillende weide dus worden ze vaak gewisseld.
Mijn stallen gaan zeker 1 x per jaar met de hoge drukspuit en helemaal schoon. OOk met desinfecterend middel.
Net gedaan.
Het zijn oorzaken bij elkaar,

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:16

Pff, das schrikken :(:)

NicoleL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:58

Phoe, gelukkig net op tijd bij!