Sterk paard bitloos gaan rijden....Compleet ander paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Re: Sterk paard bitloos gaan rijden....Compleet ander paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 18:10

Ja gaat allemaal soepel langs elkaar heen, blijft niet haken of strak staan. :)

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:56

Wat fijn zeg! Gelukkig heb ik geen problemen maar wel fijn dat het voor jou nu is opgelost!

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:11

Ik ben om een heel andere reden bitloos gaan rijden, wel met hetzelfde systeem als jij! Ik vind het heerlijk en gebruik mijn hoofdstel met bit niet meer. Ik begon ermee omdat mijn paard door de pigment vlekken in haar mondhoeken in de zomer last had van het bit. Haar mond hoeken wilde nog wel eens verbranden en dan is die huid natuurlijk heel gevoelig. Met bitloos hebben we hier geen last van.

De omschakeling was voor mij trouwens groter dan voor het paard. In de eerste paar weken reed ik buiten nog wel met bit. Zat gewoon tussen mijn oren. Maar mijn paard liep er direct veel lekkerder op, veel meer ontspannen. Ze deed dan ook nooit wat met het bit, niet kauwen ofzo..

Nee, ik ben ook super blij met het bitloos en stap niet meer over op bit met dit paard. Ik rij trouwens, behalve op zijn tijd een endurance-wedstrijd, geen wedstrijden. En bij de endurance mag het gewoon :)

xxonbekendxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:15

Fijn dat dat een stuk beter is! ;)
Want als een paard heel sterk is of trekt rijd dat natuurlijk ook niet echt lekker..
Ik rij op een tinker, die trok eerst heel erg, en op een gegeven moment had ik gewoon blaren in m'n handen! en dat reedt echt niet meer lekker! Maar het is beter geworden en nu voelt het gewoon alsof ik NIKS in m'n handen heb..

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 22:58

Ididit schreef:
Ik ben om een heel andere reden bitloos gaan rijden, wel met hetzelfde systeem als jij! Ik vind het heerlijk en gebruik mijn hoofdstel met bit niet meer. Ik begon ermee omdat mijn paard door de pigment vlekken in haar mondhoeken in de zomer last had van het bit. Haar mond hoeken wilde nog wel eens verbranden en dan is die huid natuurlijk heel gevoelig. Met bitloos hebben we hier geen last van.

De omschakeling was voor mij trouwens groter dan voor het paard. In de eerste paar weken reed ik buiten nog wel met bit. Zat gewoon tussen mijn oren. Maar mijn paard liep er direct veel lekkerder op, veel meer ontspannen. Ze deed dan ook nooit wat met het bit, niet kauwen ofzo..

Nee, ik ben ook super blij met het bitloos en stap niet meer over op bit met dit paard. Ik rij trouwens, behalve op zijn tijd een endurance-wedstrijd, geen wedstrijden. En bij de endurance mag het gewoon :)

Stom is dat zeg, ik vind het echt heel erg vreemd dat het per discipline zo verschillend is.
Net als de regel dat sporen verplicht zijn vanaf de M1.
Maargoed dat is een heel andere discussie. :D

Vind het wel leuk om te lezen dat paarden van andere bokkers ook veel beter lopen zonder bit! :)
Mijn andere paard blijf ik overigens wel op een bit rijden (watertrens.) Dit nieuwe hoofdstel past haar helaas niet, en die is zoiezo al heel licht in de mond. :)

Maar is er iemand die hier meer over kan vertellen?

In artikel 147 staat :
Het bitloos rijden van dressuurproeven is mogelijk t/m de klasse L2 dressuur voor zowel paarden- als ponycombinaties in aparte hiervoor uitgeschreven rubrieken.

Maar in artikel 257 staat dit: (dus het stukje dat hier eerder werd neergezet)

Hoofdstellen;
In de klassen B t/m M is het gebruik van een trenshoofdstel verplicht. Er mag
gebruik gemaakt worden van een africhtings-, rechte-, Mexicaanse-, beugel-,
gecombineerde neusriem en gecombineerde keel/neusriem. Daarnaast mag
gereden worden met een trenshoofdstel zonder neusriem. Wijzigingen op bovenstaande worden gecommuniceerd via de website van de KNHS. De teugel(s)
moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd en dient/dienen
te bestaan uit enkele of dubbele gladde leren teugel(s), dan wel een gevlochten,
linnen of rubberen teugel. Bij het gebruik van een beugelneusriem is het niet
toegestaan te rijden zonder bit. Wanneer de teugel direct aan het hoofdstel
wordt bevestigd, is het niet verplicht een bit te gebruiken
. De bakstukken van
het hoofdstel mogen van “bontjes” worden voorzien, mits de totale dikte van
bakstuk en bontje niet dikker is dan 3 cm. Vanaf de klasse Z springen is het toegestaan met teugels voorzien van lussen te rijden.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 00:09

Het een geldt voor dressuur en het ander geldt voor springen

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 10:47

Aha, dan snap ik het.
Vind het nog steeds een vreemde regel, maargoed.

Vandaag zal ik een filmpje plaatsen, dan mogen jullie bepalen of ik echt goed bezig ben. :)
Ik ga alleen nog maar een beetje bezig met overgangen rijden, en ontspanning.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:06

Zo dat is fijn voor je/jullie zeg! :D

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 16:20

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:13

Wat super dat je met bitloos wel verder kunt met rijden!
Ieder paard is anders, het is maar net wat voor jullie beiden werkt en volgensmij hebben jullie dat gevonden:P

Hoe lager je de neusriem instelt hoe gevoeliger hij wordt. Als hij zo hoog zit voelt het paard er inderdaad
dus minder van:P. Verder moet je uitkijken dat je hem niet te laag doet, het neusbot kan namelijk breken.
Je kan bij een paard voelen waar zijn neusbot begint en vanuit daar bepalen waar je het best de neusriem kan plaatsen.

Qua sturen vind ik het niet anders dan met een bit. Dat is het handige van een kaakgekruisd :) .
Wel een tip: dit hoofdstel zorgt dat er niet alleen druk komt op de neus, maar ook achter de oren en
op de wang van het paard. Als je dus druk geeft op je linker teugel, voelt het paard dit ook rechts.
En zoals andere mensen zeggen: de release moet ook goed zijn! Anders blijft die druk er en snapt je paard er niks meer van.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 22:23

Oh bah je maakt me bang met dat bot breken. :))
Ik heb hem nu 2 vingers lager dan op de begin foto's, in het topic kan je dat ook zien.

En inderdaad....ieder paard is anders.
Voor Tessa is dit echt een oplossing. Mijn andere paard zou er eerder van in paniek raken. :))

Tot nu toe werkt het prima, de druk gaat er gelijk af als ik de teugel loslaat.
Het enige dat nog mis kan gaan is dat ze de druk niet meer verdraagt na een tijd... Dan ga ik gelijk opzoek naar een sidepull.

Het is voor mij echt al heel wat dat we 'al' 2 keer hebben gereden zonder stress, boos worden, pijnlijke handen... Wat erg om te zeggen eigenlijk. :o

als het morgen goed gaat dan gaan we eens proberen te springen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:34

De kans dat je het neusbot breekt met zo'n bitloos hoofdstel is nog kleiner dan de kans dat je de onderkaak van je paard breekt met een bit ;-)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:13

Moet zeggen dat me de moed weer een beetje in de schoenen zakt. -O-
Er zijn echt maar 2 wedstrijden te vinden in bitloos, aan de andere kant van het land....

Belachelijk dat het met springen wel mag, en met dressuur niet.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:52

Echt geweldig dat je zo'n heerlijke verandering hebt gezien bij je paard!

Ik wissel nu heel veel af bij mijn eigen paard, de ene keer met bit andere keer zonder, dan weer met niks haha.

Mooi hoofdstel mooi paardje, filmpje ziet er goed uit!

En wil je echt persee wedstrijden rijden?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 22:02

De keuze van wel of niet wedstrijden rijden ligt niet bij mezelf. :)
Neemt niet weg dat ik het zelf ook wel graag wil hoor, maar bos ritjes vind ik voor mezelf ook al genoeg.
Maar helaas. :)

Vind het wel leuk om te zien dat er best veel mensen bitloos rijden!
Tot vorige week wist ik er zelf nog niet veel van en vond ik het maar vreemd. :D

Ik wilde nog graag zeggen dat ik me vandaag heel erg bezig heb gehouden met het hoe en waarom de knhs dit niet toestaat.
Heb contact gehad met de FEI, en de knhs directeur sport veranderingen ofzoiets.
Om aan te duiden dat ik niet de enige ben die hoopt dat bitloos rijden op iedere wedstrijd toegestaan is, kan je een petitie tekenen. Als er genoeg binnen zijn dan gaat de directeur van de knhs hier naar kijken.
Dus mensen....

http://www.petities24.com/bitloos_rijden

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:22

Die komt op mn hyves!

lovebinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:33

Zelf heb ik niks met het bitloos rijden, maar vind het super dat het bij je paardje zo goed werkt!
heb ook de petitie wel gedaan voor de mensen die wedstrijd willen rijden met bit :)
veel plezier nog met het bitloos rijden met je paardje en hoop dat het blijft werken!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 22:40

Heel erg bedankt!
Om dit topic niet als discussie topic te maken, heb ik er 1 gemaakt waarin alles is beschreven en het ook bedoeld is om een discussie te vormen.
Zie: [WD-V] Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Ik zie mijn paard echt met de dag veranderen.
Ze is niet eens meer agressief bij het opzadelen, en ik merk dat er veel meer rust in haar zit.
Onze trainingen verlopen ook veel rustiger. Waar we normaal een uur aan het vechten zijn, kunnen we nu in een half uurtje goed trainen met een goed gevoel!