veulenveilingen 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 09:45

het had wel een hele gave foto kunnen zijn ja, als hij er niet naast wapperde.. haha maar verder over de benen super!
goed filmpje ook :)

Mienez

Re: veulenveilingen 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:19

Ik vind er van veulens midden Nederland niet veel bij zitten. Althans van de dressuurveulens. Tot nu toe vind ik Prinsjesdag nog de beste veulens hebben. Tenminste voor zover je kan zien. In het echt zal het misschien weer anders zijn. Ben benieuwd waar ik mee thuis kom! Ga sowieso wel naar borculo (is ook lekker dichtbij voor mij) en dan Prinsjesdag! Misschien niet als ik bij borculo al slaag maar daar ga ik niet vanuit.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:04

Ik ben er weer bij! :) ik ben heel benieuwd :)

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:44

Tis toch altijd weer spannend hè?!

Heb nog niet echt de tijd gehad om alle filmpjes te bekijken, zal er es voor gaan zitten!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:43

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:57

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 00:04

Gaaf amaze, spannend!
En leuk Veulen listiglistje, ik heb ook een paard uit die stam ( helaas ruin) das een Kennedy purioso en dan Tina v ordonnans :)

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:17

essiesilly schreef:
Gaaf amaze, spannend!
'Tja ,dat lijkt me idd echt als de dag nadert ! Gelukkig (of niet? :P ) wordt hij al als 4e geveild.

Ik vind dat er maar weinig veulens hier gemeld worden ;zouden er maar zo weinig bokt veulens geveild worden ?

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:21

Je moet hier ook maar net langskomen natuurlijk!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:47

brutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:25

Ik heb net even de filmpjes van Dronten bekeken, deze site is wel lekker makkelijk hier kun je de veulens gewoon doorklikken. Ik zag een veulen van Amazing Star en werkelijk waar AMAZING, wat kan dat beestje lopen (misschien heb ik wel niet zo veel verstand van). Ik heb ook nog even naar Prinsjesdag en Midden Nederland gekeken. Maar bij de site van Midden Nederland is het zo onoverzichtelijk. Ik vond daar ook wel een paar aardige veulens tussen zitten. Bij Prinsjesdag waren ook goede veulens bij. Maar die Amazing is toch wel erg blijven hangen, komt ook door de kleur waarschijnlijk.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 21:35

ik vind het jammer dat er alleen maar draf getoont word ?

brutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:45

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:21

Die vond ik ook wel mooi ja:) overigens wel de enige van de veulens van die veiling.

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:34

@Mienez, heb je zelf wel eens een beter veulen gefokt. Het is heel moeilijk om een top veulen te fokken. En dat is niet alleen een goede merrie laten dekken door een goede hengst. Daar gaat een stuk management aan voor af.

Ik vraag me af waar je op selecteert?

Het valt mij op dat veel veulens met de hakken richting de staart gaan in plaats van naar voren, maar dit zie ik Parcival ook doen en die wordt er Europees Kampioen mee. Persoonlijk zie ik liever een achterbeen met een spronggewricht dat goed buigt en naar voren wordt gezet. Bijvoorbeeld zoals Valegro en Uthopia liepen in Rotterdam. Maar ja, dan zijn mijn woorden. Ik ben benieuwd wat jij goed vindt en waar je naar zoekt.

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:52

@ Meloves: Ik fok zelf niet, ik ga naar de veiling om misschien daar een goed veulen te kopen. Mijn neef is dressuurruiter en fokt zelf ook en het is heel erg moeilijk een top veulen te fokken. Niets is zeker. Je weet niet wat de moeder meegeeft, dat is ook afhankelijk van de hengst (en andersom), daarnaast erven ze niet alles maar ontwikkelen ook zelf veel op gebied van beweging, karakter etc. Je moet erg vueel geluk hebben.

Ik heb dat indd ook een aantal veulens van veilingen zien doen. Als parcival dat ook doet, dan zal het niet afgestraft worden en zal het misschien ook weinig risico's geven ( in gewricht e.d.) Misschien net zoiets als maaien. Zag ik gister bij het EK ook nog een aantal paarden flink doen. Vind ik ook niet mooi maar blijkbaar mag het wel. Utopia was ook wel een van mijn favorieten. Ken hem nog niet zo lang maar die Metall sprak mij wel aan. Wat kan die uitstrekken.

Waar ik naar zoek.. een veulen met een mooi model en goede houding. Lossigheid,souplesse, afdruk en veerkracht in de bewegingen. sterk achterbeen dat goed ondertreedt en het liefst ook veel schoudervrijheid. Zelf vind ik veel expressie ook mooi. Soms zie ik ook veulens dat een of meer van deze dingen minder heeft maar dat hij/zij mij toch aanspreekt. Het gaat dus bij mij ook wel om het totaal plaatje:-)

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:56

Owja.. en het is gewoon een mening dat de veulens van die veiling mij tegenvallen. Hoeft mij niet gelijk te vragen of ik het beter kan. Als ik die bedoeling er mee had dan had ik dat wel gezegt. Hoef niet gelijk aangevallen te worden terwijl ik gewoon maar een mening geef (dit forum is dacht ik bedoeld om meningen te delen).
Misschien bedoelde je het niet zo, dan is dit uiteraard ook niet aan de orde, maar anders vind ik het een beetje treurig omdat ik er niets mee bedoelde.

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:17

@Mienez, het was niet als aanval bedoeld, maar ik vond het wel jammer dat je meteen alle veulens niets vond en ook al vanuit gaat dat je niets koopt in Borculo. Daarmee bedoel ik niet "je moet wel iets kopen in Borculo". Er lopen in Borculo (heb alle filmpjes gekeken en aantal gezien op de film/foto dagen) een paar hele goede veulens bij. Die heb ik ook genoemd op de 1e pagina en dan noem ik nog niet eens die van mijn vrienden :)
Dus ik zie wel een aantal met mooi model, dressuurhouding, lossigheid, souplesse, afdruk en veerkracht etc. Ben ook heel benieuwd wat jij de beste vindt van Borculo. Aangezien we het er toch over hebben :)

Maar wat dus eigenlijk mijn boodschap was. Ik vind het jammer dat je schrijft "ik vind er niets tussen zitten". Is ook niet leuk voor de fokkers die ook dit forum zitten en een veulen daar hebben lopen. En natuurlijk mag je je mening geven, maar dan zou ik het onderbouwen. Dus ik hoop dat je dit niet als aanval ziet!!

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:14

@Meloves.. Dat ik denk uiteindelijk niets te kopen in Borculo heeft te maken met de prijzen. Die liggen soms simpelweg (veel) te hoog voor mij. Ligt dus niet zozeer aan de veulens.
Als er staat "IK vind er niets tussenzitten" en "die vind IK mooi" dan is dat mijn mening en ik hoop dat de fokkers dat ook snappen. De veulens zijn overigens geselecteerd voor verschillende veilingen dus ik denk dat ze er wel trots op zijn.

De veulens die ik wel leuk vind van Borculo zijn Gycola (mooie lange benen, langelijnd en mooie houding), Gucci S (mooie achterbeen en mooie bewegingstechniek), Gerento (mooie bewegingstechniek, lijkt wat chiquer te zijn, mooi totaal plaatje), Gaby (mooi totaal plaatje).
Best verschillende veulens allemaal, maar ze hebben allemaal iets bijzonders.

VIND IK, VIND IK!!;-)

Welke spreken jou aan? Ik ben benieuwd.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 07:58

@ mienez: stel dat ik een veulen wilde kopen dan ging ik ook strepen; hengst of merrie, welke afstamming bij voorkeur erin, of welke hengsten juist niet..., kopen voor fokmerrie/hengst, of als sportpaard, maximaal budget en dan kun je er al 65/70 van de 80 wegstrepen, dan ga je pas kijken naar type/beweging en uitstraling en dan zouden er voor mij ook maar stuk of 5 overblijven. en die zou ik dan op de dag zelf ook nog eens van dichtbij willen zien op correctheid van benen/hoeven/sprong... En dan wordt de spoeling al erg dun...

ben heel benieuwd naar donderdag, ben gelukkig op de eerste rang (moet voorbrengen...) dus kan ze goed bekijken!!
Ik heb qua prijzen (dus niet dat ik ze persé de 'beste veulens' vind) hoge verwachtingen van de Vleut X lux, de floriscaunt, de zwarte jazz, de 'lee springpower', de mr. blue uit balabouska, de totilas x lauries crusador en de belissimo.

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:51

@Mienez, zijn mijn post op pagina 1, daar staat bij wat ik van een aantal veulens vind. Heb er niet naar gekeken om te kopen, want dat geld heb ik ook niet :)
@Weule, ik ben ook heel benieuwd naar donderdag. Zou eerst wel mee, maar is eea tussen gekomen, dus ik blijf thuis. Volg het wel op internet :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 09:02

jammer dat je er niet bij kan zijn meloves :) maar idd op internet kan je het live volgen op www.uhorse.tv :)

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:23

@weule: klopt wel wat je zegt. Ik vind dat ik nog vrij breed denk. Heb geen sterke voorkeur veer geslacht en ook niet voor afstamming.

@Meloves: We hebben zo te zien wel een beetje de zelfde voorkeur qua veulens. Al ben ik bang dat dit ook gelijk een van de duursten worden.

Aan iedereen: hebben jullie wel eens een veulen van de veiling gekocht? En wat vinden jullie van het risico van uiteindelijk ocd, niet uitgroeien naar het paard dat je wil, geen passend karakter etc?

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:15

@ mienez: voor die risico's hoef je geen veilingveulen te kopen...., dat kan met elk veulen gebeuren. alleen bij een veilingveulen is de aanschafprijs vaak hoger... (dus de pijn groter)

als je die zekerheid wilt hebben moet je een 2,5/3 jarigen kopen, dan weet je wat over de foto's, het karakter en het uiteindelijke type.

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:21

Ik doelde eigenlijk ook op veulens in het algemeen, maar vond het wel leuk om te horen of er ook mensen zijn die al eens een veulen op een veiling hebben gekocht.
Een tweejarige kun je indd op de foto zetten en laat ook al veel meer over het karakter zien.
Zouden jullie daarom een veulen laten staan en een tweejarige of ouder kopen?
Ik probeer zelf de risico's in te schatten en vanuit daar een keuze te maken.
Vind het vrij moeilijk omdat ik in allebei wel wat zie.