Merrie v. Houston in training (Z2 dressuur) *film*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:54

knappe Willie <3

Verder ga ik geen commentaar geven, denk/weet dat jij en je instructeur wel weten hoe jullie met dit hele lieve, maar oh zo moeilijke paard naar jullie doel toe werken.
Verder vind ik het gewoon knap hoe jullie nu rondrijden en hoe braaf ze is geworden, dat hadden we een paar jaar geleden toch niet durven dromen. Denk dat velen al de handdoek in de ring hadden gegooid.

Abercrombie

Re: Wiliena v. Houston in training (Z2 dressuur) *film*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:56

Knap is ze zeker :D

Afbeelding

effe 1 foto spam van vandaag :+

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:03

<3 <3 <3

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:10

Erg gave foto! <3 <3

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:27

Kel, erg dapper dat je dit filmpje op Bokt zet, omdat het een pittige training is en niet het perfecte beeld geeft (daar ben je naar toe aan het werken) :). Maar ook ik heb enorm veel bewondering voor wat je met dit behoorlijk moeilijke paard al bereikt hebt en het einde is zeker nog niet in zicht :). Knappe Willie en knappe Kel :D!

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:22

Wiliena vind ik een wereldpaard. De foto van Abercrombie is ook gaaf. Ze heeft daar een heel lieve uitstraling! Veel succes met Willie, jullie hebben alle kwaliteiten in huis!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:56

Ik wil je niet afbranden, maar ik vind je paard niet al te best voor elkaar in het basiswerk. Op zich kun je dat natuurlijk verbeteren door veel basiswerk te doen, ik zie alleen geen enkel moment dat je aan de basis werkt. Je rijdt naar mijn idee nogal veel in hetzelfde frame en weinig overgangen. De overgangen die je maakt lijken van niet al te beste kwaliteit. 'Passage' rijden voegt dan niet zoveel toe.

Heb je al het al geprobeerd met een andere trainer? Ik denk dat het paard je gaat verrassen als je het basiswerk beter voor elkaar krijgt.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:11

Wat een schitterend paard <3

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:08

Vudress schreef:
Ik wil je niet afbranden, maar ik vind je paard niet al te best voor elkaar in het basiswerk. Op zich kun je dat natuurlijk verbeteren door veel basiswerk te doen, ik zie alleen geen enkel moment dat je aan de basis werkt. Je rijdt naar mijn idee nogal veel in hetzelfde frame en weinig overgangen. De overgangen die je maakt lijken van niet al te beste kwaliteit. 'Passage' rijden voegt dan niet zoveel toe.

Heb je al het al geprobeerd met een andere trainer? Ik denk dat het paard je gaat verrassen als je het basiswerk beter voor elkaar krijgt.

ben ik het helemaal mee eens, maar wat een mooi paard zeg!! Ik vind het er nogal verkrampt uit zien, probeer dus echt aan die lossigheid te werken.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 09:18

Ik wist niet dat er nog reacties bijkwamen hier :o

Aangezien ik zelf in het filmpje geknipt en geplakt heb, staan de ontspanningsmomenten er niet op. Uiteraard rij ik niet een vol uur lang training zonder ontspanningsmomenten. Regelmatig stap ik tussendoor met lange teugel. Op advies van iemand hier doe ik die stapmomenten nu vervangen voor werken in de vwnw met hier en daar nog een stapmoment. Het moeilijke punt is dat ik haar zodra ik vwnw rij, meteen weer ontspannen en recht heb. Vandaar dat mn trainer ervoor kiest om haar wat langer in de oprichting probeert losser te krijgen. Ze zal toch uiteindelijk ook in de oprichting moeten wennen aan het aanspannen en ontspannen.

Het blijft een moeilijk paard, die uit zelfbescherming (en misschien ook wel een beetje merrie eigen) zichzelf heel graag vastzet maar ik knutsel gewoon lekker verder.

En natuurlijk blijft mijn paard over de benen wel goed gaan, want ondanks dat ze op moeilijke punten te strak wordt, ik ben niet slecht voor mijn paard en ik doe er alles binnen mn eigen capaciteiten aan om haar niet kapot te rijden :o

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:13

Wat een schitterend paard heb jij zeg! Super mooi!! Qua commentaar kan je beter bij andere mensen zijn, al viel het mij ook wel op dat het erg veel van hetzelfde was. Maar zoals je zelf al aangeeft zijn dat maar momentopnames.

Daarnaast had je aan mij een verkeerde gehad in de rijbak ;) wij hebben die regel ook van voorrang, maar dat wil niet zeggen dat je zomaar overal kunt afwenden en de ander daardoor overal maar voor opzij moet springen.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 12:46

Haf_Kadans schreef:
Wat een schitterend paard heb jij zeg! Super mooi!! Qua commentaar kan je beter bij andere mensen zijn, al viel het mij ook wel op dat het erg veel van hetzelfde was. Maar zoals je zelf al aangeeft zijn dat maar momentopnames.

Daarnaast had je aan mij een verkeerde gehad in de rijbak ;) wij hebben die regel ook van voorrang, maar dat wil niet zeggen dat je zomaar overal kunt afwenden en de ander daardoor overal maar voor opzij moet springen.

Wat uit het filmpje is geknipt is de opdracht van mn trainer dat ik op de A-C lijn volte rechts, volte links moet rijden. Dus ze heeft gehoord welke oefening ik moest doen :j
Dus ik ga niet opeens een volte op, er is een duidelijk geroepen opdracht vooraf gegaan :j

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:48

okee ieder zijn ding ;) bij ons moet iedereen gewoon op elkaar letten en tuurlijk heb je voorrang op les, maar je hoeft niet continue op te letten wat een instructeur aan oefeningen zegt. Daarnaast is wederzijds respect van belang en dat zou ik niet voor gevoel krijgen als ik zo afgeblafd zou worden door een stalgenoot..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:55

Ik vind het een knap paard.. je verliest alleen her en der wat verbinding als zij zo met haar staart
zwaait (op je zweepcommando?) en daarbij blijft ze niet helemaal mooi in tact altijd.. ze drukt haar
rug afentoe weg en maakt zich dan sterk in de hand, kan slecht zien hoe je het oplost.

Als ik haar sommige stukjes zie lopen lijkt het of jij je her en der blokkeert in je schouders wat tenkoste
gaat van haar mooie vloeiende gangen maar het filmpje is helaas niet zo heel duidelijk.

Achterhand mag nog wat aansterken qua dragen afentoe is ze idd nog wat traag(maar hier ben je al mee
aan het werk) Vind de actie van haar voorbeen wel heel mooi.

Ohja tipje.. pas op dat je in galop linksom niet teveel terugwerkt in verzameling. Dan krijg je sprongverlies,
ze zou wat meer bergop en wat meer naar voren mogen springen (naar mijn persoonlijke mening)

Prachtig paard, lekker doorgaan met trainen zou ik zeggen :D Sorry voor het rijtechnische commentaar
maar ik ben niet het typje om alleen maar "ohh wat mooooi" te zeggen ?:P

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 13:08

@svdijk86

Ik ben juist heel blij met je commentaar, wat je overigens positief brengt. Mijn schouders is een punt waar ikzelf veel mee bezig ben idd. Klopt dat ik daar soms wat blokkeer en dan de bewegingen stoor.

Het zwiepen is het vastzetten van de rug, ze laat dit meteen zien. Ik voel het aankomen, maar ben dan net een fractie te laat met ronder instellen. Ook hier zijn we druk mee bezig :j

Dus ja, al je punten zijn me duidelijk en daar probeer ik dan ook aan te werken. Dank je voor je input!

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:22

Dus zij moet tijdens haar eigen rijden nog opletten welke commando's jij krijgt en zich daaraan aanpassen? Belachelijk.. Ze let de hele tijd al keigoed op je gaat het een keer mis krijgt ze direct zo'n commentaar? Poeh poeh..

Verder vind ik het een fijn beeld geven, pittige training!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:04

Goh, ik zou zelf instructie/les op deze manier niet fijn vinden. Irriteer me er eerlijk gezegd beetje aan :+
Wat betreft rijden: ik vind het er afentoe uitzien dat de basis nog niet in orde is, het paard is nog niet los genoeg voor die zwaardere oefeningen.
Vind het paard ook te hoog in de hals gesteld. Ik vind wel dat je een nette houding hebt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:31

Kel2004, ik snap wel wat Romeo2007 bedoeld.

Romeo2007, de hals valt jou op omdat ze nog niet genoeg van achteren naar voren gereden is.. ze
daalt niet naar de hand om het mooi te zeggen.. TS blokkeert haar schouder waardoor het paard de hals
vastzet en hierbij de schouderpartij deels blokkeert waardoor het paard weer de rug wegdrukt etc. etc.

Een vicieuze cirkel dus. Ze verzamelt wel netjes en ze heeft wel een hele leuke zweefgang maar deze hoort
in het Z2 nog niet. (ik heb die fase ook gehad TS, moest van mijn instructrice (Marie José Hulsman)
veel schakelen en vooral voorwaarts. De zweefgang is bedoeld voor het "hogere werk". Ik had hem "teveel"
verzameld en het achterbeen actief gereden bij de vorige instructrice.. waarvan ik deze oefening heel vaak
moest doen.. op een gegeven moment kreeg ik hem er niet meer uit. Marie José heeft me met hem helaas
maar 2x les kunnen geven maar heb er wel heel veel van geleerd.)

Ik heb nog wel een filmpje van die tijd TS (voor ik les van haar kreeg) Mijn paard was van achteren nog
sneller dan van voren.. zo ook in uitgestrekte draf en van gestrekt overgaan naar verzameld := is HEEEL
duidelijk.

Ze moet nog meer gaan zitten en over de rug gaan dragen.. nu tilt ze alleen haar achterbeentje bij
(wat ze erg braaf doet en ze doet ook echt haar best TS) Dat gehuppel zou ik niet gaan trainen..
ik denk dat ze je op concours daarvoor terug pakt :P

Ik zou OF vanuit ontspanning en lager ingesteld het achterbeen links rechts links tikJES bijgeven met een
zweep in iedere hand.. (maar dat zou ik nog niet doen zolang jij je schouders blokkeert dan gaat ze staken
ben ik bang.. je moet wel echt mee kunnen veren anders is het al snel ruk en pluk werk)

Of halthouden.. achterwaarts tot ze van achteren gaat zitten en van voren met de hals iets daalt
(ze moet echt zitten en benen optillen en echt STAPPEN achterwaarts) en dan voorwaarts in
verzamelde draf en dat gevoel proberen vast te houden.. dan komt ze veel mooier verzameld nog :)

Commentaar van instructeur etc. kan ik niet horen.. heb geen speakers op mn werk :=

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:59

Ik maak een opmerking over de instructie, omdat ik zelf heel technisch les krijg. Het lijkt mij juist op een wat hoger niveau zo belangrijk dat je ook technisch daarin bezig blijft.
Zelf vind ik het fijn als er iets niet goed gaat of juist wel, fijn om daar reflectie op te krijgen wat het voor een weerslag op mijn paard heeft qua lichaam/houding en hoe dat voelt.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:23

Citaat:
En natuurlijk blijft mijn paard over de benen wel goed gaan,

Dat gebeurt dus niet. Je verliest telkens ritme.

Ik heb mij verbaasd dat je instructeur je series laat rijden terwijl je in galop geen ritme en geen controle hebt. Het commentaar dat hij dan geeft over het aantal galopsprongen is op het niveau van een manegeles. Het gaat niet om het aantal sprongen, maar om de kwaliteit van je galop en de wissel, die verbeter je door basiswerk. Ik wist niet dat er zulke slechte instructeurs rondliepen in Nederland. :o

Citaat:
ik ben niet slecht voor mijn paard en ik doe er alles binnen mn eigen capaciteiten aan om haar niet kapot te rijden

Dat wordt ook nergens beweerd. Ik vind het moedig dat je dit filmpje plaatst en dat je blijft reageren op reacties die misschien minder leuk zijn om te lezen. Toch blijf ik erbij dat je met een andere instructeur grote winst kunt halen. Wat deze man verkondigt is echt een schande. En jij als ruiter bent het slachtoffer.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:24

Romeo2007, mijn instructeur is ook heel technisch, alleen ik heb aan een half woord van hem genoeg. Als iets helemaal niet duidelijk is, of als er iets finaal mis gaat, dan legt hij uit waarom en hoe te verbeteren. Maar voor mij is het duidelijk wat hij wil zien met bv de slangenvoltes. Wil niet zeggen dat het altijd goed gaat, maar ik snap hem wel. En als hij zegt dat iets goed is, voel ik, kijk ik, onthoud ik en probeer dat dan zelf weer terug te vinden (wat heel moeilijk is, met zo een veranderlijke merrie :j )

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:33

Vudress schreef:
Citaat:
En natuurlijk blijft mijn paard over de benen wel goed gaan,

Dat gebeurt dus niet. Je verliest telkens ritme.

Ik heb mij verbaasd dat je instructeur je series laat rijden terwijl je in galop geen ritme en geen controle hebt. Het commentaar dat hij dan geeft over het aantal galopsprongen is op het niveau van een manegeles. Het gaat niet om het aantal sprongen, maar om de kwaliteit van je galop en de wissel, die verbeter je door basiswerk. Ik wist niet dat er zulke slechte instructeurs rondliepen in Nederland. :o

Citaat:
ik ben niet slecht voor mijn paard en ik doe er alles binnen mn eigen capaciteiten aan om haar niet kapot te rijden

Dat wordt ook nergens beweerd. Ik vind het moedig dat je dit filmpje plaatst en dat je blijft reageren op reacties die misschien minder leuk zijn om te lezen. Toch blijf ik erbij dat je met een andere instructeur grote winst kunt halen. Wat deze man verkondigt is echt een schande. En jij als ruiter bent het slachtoffer.

Ik dacht dat je doelde op een kreupel paard, dat hij zo over de benen ging :o Dus dat is verkeerd begrepen van mij.

Ikzelf heb geen klachten over mijn instructeur, ik heb zelden een man met zoveel gevoel en kennis meegemaakt.
Dat ik commentaar krijg over een lijntje series die ik rij had ik kunnen verwachten. Ik had het waarschijnlijk niet moeten plaatsen, aan het einde van een training. We zijn daar ook nog niet actief en regelmatig mee bezig. Mn galop is daar ook zeker niet mooi ontspannen en mooi door gesprongen, ze laat me niet zitten en ze is verzuurd. Zo ook ik :j

Ze springt normaal gesproken een nette enkele wissel, en dat is ook het belangrijkste. Voor mezelf wilde ik dit op film en we wilden ook gewoon zien hoe ze het aan zou pakken als ze meerdere commando's op een diagonaal krijgt.

Het is niet eerlijk om een instructeur af te branden omdat ik aan het prutsen ben.... Overigens is het volgens mij vrij normaal dat de kwaliteit van je galop tijdens het eigen maken van de series een stoot krijgt. Ze zullen het immers niet ineens begrijpen en er zwaar over na moeten denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:42

Ik vind het helemaal niks, sorry.
Je bent aan het kunstjesrijden, je rijdt maar wat oefeningen maar de ontspanning is ver te zoeken. De bovenlijn is continu gespannen, je paard loopt constant met zijn staart te zwiepen. Voor passage ben je écht nog niet klaar, het enige wat je paard doet is zijn rug wegdrukken en zijn benen iets hoger en langzamer optillen. Zo doorgaan en over een half jaar zit je paard helemaal vast. En inderdaad, wat je instructeur verkondigd.... De basis mist gewoon, kom op, een passage rijden om de takt te verbeteren op Z2 niveau ? Dan lijkt het me meer nut hebben om normale tempowisselingen over de rug te rijden, en meer te wisselen in hoofd- halshouding. Zou me niet eens verbazen als het minderen van de draf daarvandaan komt. Zoals gezegd krijg ik niet het idee dat de oefeningen die hij zegt dat je ze moet doen echt nut hebben, het lijkt meer dat hij je gewoon wat bezig wilt houden om zo snel mogelijk een leuk niveau te halen, en vervolgens vast komt te zitten omdat de basis niet in orde is. Het feit dat je zo lang je paard zo hoog ingesteld houdt zegt voor mij al genoeg. Ik zou dus echt een andere instructie zoeken, die wél probeert te verbeteren op een manier waar je later ook nog wat aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:47

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-06-11 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:53

Ik vind het niet netjes dat je ongevraagd filmpjes gaat plaatsen in andermans topic :o