Onze Knabstrupper paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Re: Onze Knabstrupper paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:35

TS, hoe ben je bij dit ras gekomen?

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 20:36

Ik ken het Knabstrupper paard eigenlijk alleen als Vorstenpaard (paard van vroegere Adel)maar ze zullen ook af en toe heus weleens voor een boerenwagen hebben gelopen hoor omdat ze nogal veelzijdig zijn gefokt!
Ze worden heel veel gebruikt voor de Academische Rijkunst! ;)
Ze kwamen vroeger eigenlijk niet in Nederland voor,Denemarken was hun thuisland namelijk!
Het is een paard dat veelal is ontstaan door de Frederiksborger paarden en enkele Spaanse paarden!!
LecyTinker schreef:
VonNeueBeek schreef:
Hey jij weet wat van het ras :D ...heb je zelf ook Knabstruppers staan?

Nee, maar vroeger veel onderzoek naar gedaan omdat ik het geweldige paarden vind. Vrienden hadden er 1 staan. Doorsnee zijn het rustige vriendelijke paarden, die erg werkwillig zijn. Vroeger werd dit ras veel meer gebruikt dan tegenwoordig. Vooral als werkpaarden voor een kar of op het land werden ze gebruikt ( maar dat is wat ik erover gelezen heb, weet niet of dat dat in nl ook het geval was).

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:38

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:41

Het mooie tegenwoordig is dat je werkelijk overal info vandaan kan halen. vroeger toen het internet er nog niet was moest je het met boeken doen en ook die waren vaak niet zo heel makkelijk te krijgen, alleen over de standaard rassen in nederland. Die vrienden van mij die gebruikte hem om op het land te ploegen en de kinderen croste er ook nog wel eens een rondje mee over straat. het was een uitzondelijk braaf ding. Maar wat ik toen voor info had was dat het vriendelijke, niet veeleisende paarden waren. Misschien dat ze tegenwoordig ook veel specifieker gefokt worden. Ik heb er zeer zeker , bij lange na, niet het verstand van dan dat jij er ongetwijfeld van zal hebben, maar dat neemt niet weg dat ik je paarden heerlijk vind om naar te kijken...

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 20:48

....als klein kind las ik al eens een stukje over deze paarden en wist meteen,zo'n paard wil ik ooit hebben,mijn vader kon nooit 1tje vinden,maar ja dat is niet zo heel vreemd als je bedenkt hoe weinig reingefokte paarden er nog maar over waren en er nu nog maar zijn! Ik werkte bij een stal en kwam helemaal onverwachts een (half,haha beetje apart omschreven) Knabstrupperhengst tegen,ik was meteen verkocht en kocht hem natuurlijk meteen :D ,toen ik hem leerde kennen wist ik hiermee wil ik verder hij had zo'n zachtaardig eerlijk betrouwbaar karakter....echt een paard waarmee je die diepe band kan krijgen...hij heeft mij om zomaar te zeggen geinspireert tot het fokken van deze paarden! Ik ben zelfs naar Duitsland gegaan te wonen vanwege dit ras...omdat we daar veel meer mogelijkheden hebben om ons bestand uit te gaan breiden en om paarden van dit ras te vinden!!
LecyTinker schreef:
TS, hoe ben je bij dit ras gekomen?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:50

Dat trok mij ook aan, het super leuke karakter van dit ras en toch de geweldige voordelen hebben van een rijpaard. Hoewel de ouderwetse knabstupper ( ik zei altijd knapstubber) iets hoekiger was en iets minder elegant liep als de huidige rijpaarden.

L1sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:04

Wat een stel super leuke paarden heb je!
Die van de bovenste lijkt best wel op mn verzorgpaardje, sinds ik haar doe ben ik helemaal weg van stippels :D
Vind dat ze zo'n super karakter hebben <3

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 21:04

Leuk paard hoor!;) ,zit inderdaad een vleugje Knabstrupperbloed achter via de vader van peru's Scen Tao, via Pax -Conetti Lynghoj (Conetti is een hengst gefokt uit een Knabstrupper merrie x een deense Warmbloed vader) Peru's Scen Tao zelf is 1/8 KNN
Taro af Boruplund is ook 1/8 KNN
Sonny af hojmark was 3/8 KNN
Allemaal hengsten die bij het NAS zijn ingezet voor de fokkerij...Sonny zit ook veel achter de reingefokte paarden hier in Duitsland! ;) Een Reinzücht knabstrupper moet minstens 6/8 KNN bloedvoering hebbenAls je een 100% reingefokte hengst op jouw merrie zou laten dekken dan krijgt het veulen zeg maar 6/8,maar kun je helaas niet registreren als Knabstrupper omdat de vader niet voor KNN goedgekeurd is!!;)
femskie schreef:
Mijn merrietje is een afstammelinge van vader Peru's Scen Tao (http://www.appaloosa-stamboek.com/hengsten/index.html ) en een BWP moeder uit een springlijn. Er staan wel foto's in mijn profiel en ik heb deze:
Afbeelding

Afbeelding

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 21:07

Wat niet wegneemt dat het paard dan eigenlijk wel KNN is natuurlijk!!! ;)

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 21:16

LecyTinker schreef:
Dat trok mij ook aan, het super leuke karakter van dit ras en toch de geweldige voordelen hebben van een rijpaard. Hoewel de ouderwetse knabstupper ( ik zei altijd knapstubber) iets hoekiger was en iets minder elegant liep als de huidige rijpaarden.

Er zijn echter 2 fokrichtingen...de oude soort bestaat nog steeds in de Reinzücht/Original/Barockzücht, oftewel 6/8, 8/8, 16/16 KNN gefokte paarden en er zijn de Warmbloedkruizingen die je het meest ziet rondlopen,de zogenoemde 'rijpaard' types!! ;)
Wij fokken nu op Reinzücht Original zücht en willen terug naar de 16/16 Barockzücht!
Alhoewel wij wel een zijproject hebben lopen met het inbreng van oud gelders bloed...wegens de bloedverversing....Gelderse paarden staan heel erg in het type van de Frederiksborger paarden (voorouders van de Knabstruppers)en wij willen kijken hoe zulke 50%Knn x 50% Gelders het doen als je daarop weer 100% Knn zet....
Tot nu toe lijkt het resultaat een prima combinatie te zijn!! :)

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:11

Reinzucht, wat houdt dat precies in?

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 22:32

Dat betekend Rein-gefokt! Als 6 van 8 voorouders Knabstrupper (Knn) waren dan is je paard rein gefokt!! original gefokt is als 8 van 8 (3de generatie) puur Knabstrupper gefokt is! ;) 16 van 16 (4de generatie) is Barok gefokt!

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:47

LEUK, Knabstruppers....ik ben er weg van.

ik heb een werkelijk schitterend getekende 3 kleurige hengst (nu 2 jr) uit Denemarken geimporteeerd afgelopen oktober.
met zeer goed KNN papier Coneti Lynghoj x Hefaistos. hij is heel groot, ik hoop dat hij boven de 1.70 uit gaat komen.
hij heeft een heel goed karakter en hij is heel leergierig.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:14

@VonNeueBeek: dank je wel voor de uitleg! Jij bent er echt goed in thuis he? ;)

@Pvdbosch; heb je een foto? Ben wel erg benieuwd!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:40

TS, doe je gelder via vaders kan of moeders kant erin fokken en blijft het dan toch nog stamboek?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:11

Wat een gaaf ras zeg!

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 13:42

LecyTinker schreef:
TS, doe je gelder via vaders kan of moeders kant erin fokken en blijft het dan toch nog stamboek?

Ik register de kruizingen eerst bij het NAS; de half gelderse KNN merrie ga ik vervolgens weer aanparen met een goed gekeurde 100% zuivere KNN hengst waardoor het resultaat een veulen zal zijn met een andeel van 75% KNN...deze ga ik vervolgens voorstellen bij een Duits stamboek,is altijd afwachten wat het bestuur van zo'n stamboek zegt,maar meestal worden ze uiteindelijk wel stamboek opgenomen...en anders moet je eerst een goedgekeurde merrie op laten nemen in een Duits stamboek waarin ook Knabstruppers worden opgenomen,kruizingen mogen namelijk zolang het maar een paard is met goeie volledige afstamming van EU stamboeken! ;)
Erg lange weg...er gaan echt vele jaren overheen voordat je zo ver bent,maar goed ergens moet toch iets fris bloed vandaan komen!
De makkelijkste weg is om gewoon een Knabstrupper te kopen,hebben wij ook gedaan,maar het lijkt mij gewoon interessant om te zien hoe een paard zich ontwikkeld met oud bloed...misschien dat een paar punten kunnen worden verbeterd ten opzichte van enkele KNN paardjes...maar door 'oud' bloed van een ander ras toch nog in het Knabstrupper type blijven staan,begrijp je wat ik bedoel?

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 13:45

Klijntjuh schreef:
Wat een gaaf ras zeg!

Dankje!! Vind ik ook!! :D

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 13:46

[quote="femskie"]@VonNeueBeek: dank je wel voor de uitleg! Jij bent er echt goed in thuis he? ;) quote]
Geen probleem...graag gedaan!! ;)

juultiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:47

ik heb een keer mogen rijden op een knabstrupper ,helaas was die net voor mijn neus weg gekocht anders had ik er nu denk ik 1 gehad
het was echt een lief paard en ik ben ook weg van de stippen
je hebt leuke paarden zeg

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 13:47

pvdbosch schreef:
LEUK, Knabstruppers....ik ben er weg van.

ik heb een werkelijk schitterend getekende 3 kleurige hengst (nu 2 jr) uit Denemarken geimporteeerd afgelopen oktober.
met zeer goed KNN papier Coneti Lynghoj x Hefaistos. hij is heel groot, ik hoop dat hij boven de 1.70 uit gaat komen.
hij heeft een heel goed karakter en hij is heel leergierig.

Hey...leuk!!
Heb je ook foto's van je hengst?
Ben benieuwd!! ;)

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 13:49

juultiana schreef:
ik heb een keer mogen rijden op een knabstrupper ,helaas was die net voor mijn neus weg gekocht anders had ik er nu denk ik 1 gehad
het was echt een lief paard en ik ben ook weg van de stippen
je hebt leuke paarden zeg

Thanks...en dat is echt balen als een paard zo voor je neus weg verkocht word!!
Weet je ook wat voor afstamming het paard had?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:54

wat een geweldig leuke paarden!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:56

Het blijven prachtige dieren. Lekker fors, breed en zo'n lieve uitstraling. Ik blijf er fan van! :+:

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:02

In 1 woord.... Geweldig.
Ben ook op zoek naar een "stippel".
Heb er al 1 maar die is net even te klein voor mij.